19 April 2018

PRU-14 Sabah: Kawasan Pilihan PKR

PARTI PKR Sabah bertanding 6 kerusi Parlimen dan 9 kerusi Dun. Kerusi-kerusi parlimen adalah Putatan, Tuaran, Beaufort, Ranau, Pensiangan dan Tawau. Manakala DUN- Api-Api, Moyog, Inanam, Tamparuli, Kuala Penyu, Matunggong, Kedamaian, Tempasuk dan Karanan.

Jika berasaskan keputusan PRU-13, hanya Api-Api, Moyog, Inanam, Tamparuli, Matunggong dan Kedamaian dimenangi parti itu.

Pada PRU-13, Putatan dimenangi Bn dengan majoriti 9,507, Tuaran majoriti 5,190, Beaufort majoriti 673, Ranau majoriti 3,611, Pensiangan 1,744 dan Tawau majoriti 4,979.

Manakala di Tempasuk dan Karanan serta Kuala Penyu masing-masing Bn menang dengan majoriti 5,210 dan 3,500 serta 2,273.

Bagi kerusi Api-Api meskipun dimenangi PKR, dengan majoriti 795 akan tetapi kemenangan bukan dengan undi popular, demikian juga di Tamparuli, Inanam,  Matunggong dan Kedamaian.

Senario politik pada PRU-14 sangat berbeza berbanding PRU-13. Tamparuli, Matunggong dan Kedamaian dimenangi parti itu bukan kerana faktor parti akan tetapi calon. Hanya di DUN Moyog sahaja berasaskan parti.

Manakala undi "calon" PKR di Parlimen Beaufort dan Pensiangan begitu tinggi, bukan kerana parti akan tetapi faktor calon.

Melihat kepada kerusi-kerusi yang ditandingi PKR, nampak gayanya, parti itu hanya akan menang antara satu-dua kerusi, iaitu DUN Api-Api dan Moyog. Berasaskan senario semasa, Dun Api-Api berada dalam kedudukan 55:45 berpihak kepada Bn. jika demikian, maka Dun Moyog merupakan taruhan parti itu pada PRU-14.

PARLIMEN KIMANIS TARGET WARISAN?

JIKA menjadi kenyataan, pertembungan antara mantan pemimpin veteran Umno- Datuk Karim Bujang dengan calon Bn-Datuk Anifah Aman, akan menjadi pertembungan terpanas pada PRU-14 Sabah.

Mengapa terpanas? maklumat daripada bawah atau akar umbi, calon parti Warisan Sabah akan mempergunakan perkauman untuk menumbangkan calon Bn.

Parti Warisan Sabah tiada alternatif, untuk mendapatkan undi, kerana parti itu tidak mempunyai rekod pencapaian, apa tah lagi rekod pembangunan.

Jika Karim Bujang bercakap berkaitan pembangunan, ianya kerana beliau merupakan sebahagian daripada kerajaan parti Barisan Nasional. Tiada individu atas kapasiti persendirian mempunyai kemampuan membawa kemajuan dan pembangunan.

Apa kah sandaran mempergunakan perkauman boleh mengatasi sentimen kemajuan dan pembangunan?

Jika calon parti Warisan Sabah mempergunakan perkauman, ianya cara politik undur ke belakang, bukannya politik matang.

Memang dalam politik, apa sahaja cara digunakan termasuk kaedah menghalalkan cara, semata-mata untuk menang.

Pada PRU-13, calon Bn diperingkat parlimen mendapat undi 13, 754 berbanding calon PKR 8,031. Calon Bn menang dengan majoriti 5,723. Sememangnya Parlimen Kimanis adalah wilayah Bn.

Kini terdedah, bahawa pengumuman bersara oleh mantan DUN Bongawan itu tidak ikhlas, malah menyimpan dendam. Apabila pendendam berkumpul, ianya pasti bukan untuk rakyat, akan tetapi untuk peribadi.

18 April 2018

LANGKAWI PENUTUP LEGASI TUN DR MAHATHIR

TIDAK dinafikan, mitos sumpahan Mashuri telah ditamatkan semasa era Tun Dr Mahathir. Mitos itu berjaya ditamatkan kerana polisi kerajaan masa itu, menjadikan pulau itu sebagai pulau peranginan.

Selama 22 tahun, semacam satu paksaan, khususnya para pegawai kerajaan daripada Sarawak dan Sabah, kelayakan percutian setiap dua tahun bagi kaki tangan yang layak, menyeraikan Langkawi sebagai destinasi.

Demikian juga penumpuhan pembangunan pulau itu untuk dijadikan sebagai pusat peranginan antarabangasa, dengan berbagai program anjuran kerajaan, antara lain pameran udara antarabangsa, Le Tour De Langkawi dan sebagainya.

Memajukan pulau itu, kononnya untuk manamatkan mitos sumpah mashuri dapat dijayakan menerusi kerajaan Barisan Nasional, bukan atas nama individu. Tiada individu yang boleh menjayakan sesuatu parancangan, melainkan atas sokongan semua pihak.

Jika Tun Dr Mahathir menganggap dengan bertanding di Langkawi supaya pengundi pulau itu mengingati beliau sebagai individu dan mengenepikan sumbangan kerajaan parti Barisan Nasional, menggambarkan bahawa pengundi pulau itu tidak menerima hakikat sebenarnya.

Pengundi Langkawi diyakni tidak akan mengundi atas sumbangan individu akan tetapi berasaskan sumbangan kerajaan, kerana tanpa kerajaan yang membantu seseorang individu pembangunan dan kemajuan sesebuah kawasan seperti Langkawi tidak akan tercapai.

Tiada rekod di negara ini bahawa seseorang memajukan kawasan yang bukan milik peribadinya. Apa yang adalah, seseorang itu hanya mempercantik rumah dan halaman rumahnya termasuk pagar-pagar yang mengelilingi rumah itu.

Jika pengundi Pulau Langkawi menerima hakikat, bahawa kemajuan pulau itu kerana kerajaan Barisan Nasional, bererti, pengundi pulau akan terus menyokong calon parti Barisan Nasional pada PRU-14.

Sebenarnya Parlimen Langkawi adalah wilayah Bn. Pada PRU-13 lalu, calon Bn menang dengan majoriti besar.

Tidak dinafikan bahawa Tun Dr Mahathir merupakan rakyat Kedah, dan beliau tahu keinginan rakyat negeri itu. Namun beliau juga berdepan dengan calon daripada negeri yang sama yang juga tahu selera rakyat negeri itu.

Atas sebab latar belakang yang sama, dan mengambil kira, kerajaan dan parti yang memajukan pulau itu, maka calon Bn mempunyai kelebihan sebelumpun hari mengundi. Jika pengundi pulau itu bersandar kepada parti dan kerajaan yang memajukan pulau itu, nampak gayanya, kehadiran Tun Dr Mahathir sebagai calon menentang Bn merupakan penamat kepada legasi beliau.

KEMAJUAN SABAH BUKAN KERANA SAYA SEORANG: MUSA

KEMAJUAN Sabah bukan kerana Tan Sri Musa Aman seorang, akan tetapi merupakan kombinasi daripada berbagai pihak, iaitu hasil kerjasama daripada semua pemimpin parti komponen, jemaah menteri, penjawat awam dan rakyat.

Tanpa kerjasama daripada semua pihak, adalah mustahil bagi seorang ketua kerajaan dapat memajukan dan membangun negeri.

Akibat sokongan daripada semua pihak, khususnya mandat yang diberikan rakyat sejak PRU 2004, yang mana kerajaan yang memerintah negeri sentiasa mempunyai kuasa 2/3 di Dewan Undangan Negeri (DUN), maka kerajaan yang beliau terajui dapat merancang, melakasanakan pembangunan dan aktiviti yang mengarah kepada pembelaan rakyat.

Hasil daripada kerja sama itu, kestabilan politik berada dalam keadaan mantap, aktiviti ekonomi berada pada landasan betul. Sebagai misalannya, peningkatan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) pada tahun 2016 berjumlah RM73.8bilion meningkat daripada RM59.5bilion pada tahun 2011. Selain itu, trend kemajuan ekonomi negeri telah menjadikan Sabah menempati kedudukan ke-5 di negara ini.

Kemajuan Sabah, adalah hasil daripada kerajaan yang berterusan. Sabah sebenarnya menjadi mundur pada masa-masa lalu, kerana kerapnya bertukar-tukar kerajaan, selain dipimpin oleh mereka yang kurang pengalaman, sehinggakan rakyat dijadikan uji cuba.

Hakikat yang perlu diterima rakyat, kemajuan dan pembangunan yang berterusan, apabila kerajaan yang sedia ada berterusan, kerana perancangan telah tersedia dengan mantapnya.

Sabah akan terus maju, jika pada PRU-14 ini, rakyat meneruskan mandat yang kuat, kerana menerusi mandat itu Halatuju Pembangunan & Kemajuan Sabah menjelang 2025 akan terealisasi.

TAMPARAN HEBAT BAGI PEMBANGKANG KOTA BELUD

KOTA BELUD, 17 April — Kira-kira 400 anggota parti pembangkang di Pusat Daerah Mengundi Rosok, dekat sini bertindak keluar parti dan menyertai Barisan Nasional (BN) selepas mendakwa hilang keyakinan terhadap pucuk pimpinan parti masing-masing.

Kumpulan itu yang diwakili ketua PDM Parti Keadilan Rakyat (PKR) Rosok Santaim Gontiung berkata tindakan mereka untuk meninggalkan parti masing-masing disebabkan sudah bosan dengan tindakan pemimpin parti yang hanya datang untuk meraih undi apabila menjelang pilihan raya.

“Kebanyakan yang meninggalkan parti adalah dari PKR dan ada juga dari Parti Warisan Sabah (Warisan), Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) dan dari Parti Harapan Rakyat Sabah (Harapan Rakyat). Kami yang keluar dari parti hari ini akan menyertai parti dalam BN.

“Tiada yang kami dapat selama beberapa penggal menyokong pembangkang…apa yang mereka janjikan sebenarnya tidak ada apa-apa…jadi kita membuat keputusan untuk bersatu padu menyokong BN kerana kami mendapati hanya BN yang mampu mengubah nasib anak bangsa kita,” katanya.

Beliau berkata demikin kepada pemberita dalam satu majlis santai bersama rakyat di PDM Rosok yang dihadiri oleh timbalan ketua bahagian Umno Kota Belud, Datuk Musbah Jamli yang juga pembantu menteri pertanian dan industri makanan Sabah, dekat sini hari ini.

Santaim berkata kebanyakan yang meninggalkan parti pembangkang itu akan menyertai Umno dan ada juga yang menyertai parti komponen BN yang lain.

Sementara itu, Musbah yang juga penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tampasuk berkata tindakan kira-kira 400 orang di PDM itu meninggalkan parti masing-masing menunjukkan mereka telah sedar bahawa hanya BN yang mampu membela serta berjuang untuk rakyat dan demi masa depan negara.

“Hari kita adakan program santai di PDM Rosok dan pada masa yang sama ramai d ikalangan anggota parti pembangkang telah menyatakan sokongan padu kepada BN dan meninggalkan parti masing-masing.

“Kita berharap akan lebih ramai lagi yang akan bersama-sama mereka untuk menyokong BN. Walaupun calon yang bertanding dalam pilihan raya ini belum di umumkan namun mereka telah menyatakan sokongan untuk sama-sam berjuang dalam BN. Ini menunjukkan mereka di sini telah memberi kepercayaan kepada BN untuk terus membangunkan negara,” katanya. — Bernama

9 April 2018

MA63: KONSENSUS DIPUTAR BELIT

KENAMPAKAN bahawa Datuk Shafie Apdal dan Datuk Lajim Ukin tiada idea menangkis keputusan Bn memasukkan MA63 dalam manifesto. 

Dua pemimpin ini cuba mengelirukan rakyat yang tidak biasa mendengar perkataan konsensus, kerana perkataan itu adalah perkataan bahasa inggeris yang dimelayukan. Konsesus adalah sesuatu perkara yang TELAH dipersetujui, BUKANNYA suatu yang AKAN dirancang/dibincang. 

Apa yang mendukacitakan lagi, dakwaan Shafie dan Lajim bahawa kerana Dato Seri Najib Razak menggunakan istilah konsensus, maka kononnya, negeri-negeri lain perlu setuju, sebelum pelaksanaan butiran dalam MA63 dikuatkuasakan. Sedangkan, pengertian manifesto adalah sesuatu pekara/keputusan yang TELAH diputuskan dan telah dipersetujui. 

Selain itu, pemimpin parti Warisan Sabah seperti Aziz Jamman, mengaitkan konsensus dengan parti dalam Bn. Dakwaan Ketua Wira PWS itu, atas sebab Sabah diwakili 4 parti dalam komponen Bn, maka menurut beliau kedudukan adalah 4 lawan 9, ertinya kalau berdasarkan konsensus, maka parti Sabah akan kalah. Mengapa beliau tidak merujuk kepada parti-parti di Sarawak? Sedangkan dalam Bn itu, hanya 4 parti yang diwakili Semenanjung, iaitu Umno, MCA, MIC dan Gerakan, maknakala 9 daripada Sabah & Sarawak. Di sinilah, kelemahan pemimpin muda PWS itu, membuat dakwaan, akan tetapi akal tidak selari dengan hujung jari. 

Kalaulah betul, bahawa pelaksanaan MA63 dilaksanakan menerusi konsensus parti, maka jelas, Sabah & Sarawak akan menang. Akan tetapi, bukan itu persoalannya, Bn telahpun membuat keputusan berkaitan MA63. Kerana keputusan telah dibuat, maka jika memerintah lagi, maka keputusan itu dilaksnakan, kerana itulah AKUJANJI BN dalam Manifesto. Bn tetap melaksanakan semua akujanji, seperti mana akujanji pada PRU-13. 

MA63, dipolitikkan, semata-mata untuk mengelirukan rakyat yang kurang tahu butiran dalam perjanjian itu, sedangkan perjanjian itu merupakan PERJANJIAN ANTARABANGSA yang sangat berkait dengan perundangan. MA63 merupakan satu dokumen yang tidak boleh diperkotak katik, melainkan hanya melaksanakannya, sebab itu Dato Seri Najib Razak kerap mengatakan, jika pemimpin DAHULU dengan sengaja atau tidak terambil atau tidak melaksanakan butiran dalam perjanjian itu, maka ianya perlu dikembalikan (restore), sebab itulah MA63 dimasukkan dalam MANIFESTO BN!!!!.

8 April 2018

PRU-14: CASH IS KING!!!

JIKA benar dakwaan Tun Dr Mahathir, Cash is king, maka Pakatan Harapan (PH) yang bernaung pada PKR, tiada peluang pada PRU-14.

Manifesto BN, mensasarkan kepada poket pengundi, selain kemudahan yang diperlukan rakyat. 

Akujanji Bn, berkaitan dengan penyediaan 3juta peluang pekerjaan selama 5 tahun, membina ribuan kilometer jalan, selain janji-janji yang mengena kepada keperluan rakyat, menunjukkan bagaimana komitednya kerajaan Bn, jika mandat diberikan rakyat.

Keluhan pembangkang yang mengatas namakan rakyat berkaitan kenaikkan sara hidup, dijawab menerusi kenaikkan bayaran BR1M. Selain itu, had pendapatan juga dinaikkan, memberi peluang kepada mereka yang berpendapatan RM5000 menerima RM700 BR1M.

Apa yang paling mengembirakan, bahawa anak-anak penerima BR1M yang memasuki perguruan tinggi menerima RM1500 setiap anak secara one-off.

Bagi lepasan universiti mula, dalam tempoh 6 bulan dijamin mendapatkan pekerjaan. 

Sebenarnya, pendekatan BN mensasarkan kepada poket pengundi, mempunyai impak berganda. Semakin adanya pendapatan yang boleh dibelanjakan, maka semakin rancaknya perekonomian termasuk peruncitan.

BR1M yang diterima akan dibelanjakan di mana penduduk itu bermastatutin. Keadaan ini mempergiat ekonomi peruncitan. Di kampung-kampung yang ada kedai runcit atau gerai-gerai dapat ditingkatkan jualan. Peningkatan jualan membawa kepada peningkatan pendapatan. Di lain pihak pula, kilang-kilang pengeluar juga turut dapat meningkatkan keluaran, kerana adanya permintaan.

Para petani, nelayan, pekebun juga akan turut menikmati peningkatan pendapatan, kerana permintaan yang meningkat. Hukum penawaran dan permintaan akan berlaku, yang selanjutnya menentukan harga. Kerana rakyat ada pendapatan, maka sudah tentu harga bergerak ke atas atas sebab hukum permintaan dan pernawaran menentukan harga. Keadaan inilah yang diperlukan bagi ekonomi yang berkembang untuk sesebuah negara yang menuju negara maju.

Kepimpinan DS Najib Razak menerusi manifesto BN, bagi PRU-14, benar-benar mengunakan hukum ekonomi secara praktikal, bukannya janji atas angin, seperti mana manifesto PH.

PRU-14 BUKAN LAWAN ANTARA NAJIB-MAHATHIR-TETAPI?

PRU-14 bukanlah PRU perlawanan antara Dato Seri Najib Razak dan Tun Dr Mahathir, bukan perlawanan antara Bn dan PKR atau Parti Warisan Sabah akan tetapi melaksanakan proses demokrasi negara bagi memberi peluang kepada pengundi menentukan kerajaan terbaik untuk rakyat

Sebagai panduan pengundi, sebelum memilih parti mana yang diberi mandat menerajui kerajaan, maka dizahirkan menerusi manifesto masing-masing.

Bagi Bn, menggariskan 14 teras akujanji yang dilaksanakan jika diberi mandat. Menerusi 14 terus itu, kemakmuran, kesejahteraan dan keamanan yang dibina sejak merdeka diteruskan kelangsungannya. 

Terlihat sangat, bahawa akujanji Bn sungguh menyuluruh dan adil kerana meliputi program-program menghebatkan Malaysia untuk masa depan yang lebih cerah dengan mendahulukan rakyat serta pembangunan lebih adil dan menyeluruh dari Perlis hinggalah ke Sabah dan Sarawak. 

Manifesto bertemakan “Bersama BN Hebatkan Negaraku” berintipatikan penyusunan pembangunan yang menyeluruh terutama di kawasan yang dianggap terabai selama berdekad sebelum ini. 

Rungutan rakyat berkaitan sara hidup dijawab dengan kenaikan amaun BR1M, penyediaan 3 juta peluang pekerajaan. Detail Manifesto BN disini

7 April 2018

MANIFESTO BN: BERSAMA BN, HEBATKAN NEGARAKU- DILANCAR PERDANA MENTERI

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan Manifesto Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) yang bertemakan 'Bersama BN, Hebatkan Negaraku' di Axiata Arena, Bukit Jalil malam ini yang disiarkan secara langsung menerusi TV1.

Manifesto yang bersifat inklusif itu menyentuh seluruh lapisan rakyat di negara ini menerusi 14 teras dan 364 inisiatif yang digariskan.

Antara yang menerima manfaat adalah penduduk luar bandar termasuk warga Felda, pelajar, belia, warga emas, orang kurang upaya (OKU), pesara dan wanita.

Inisiatif yang ditawarkan termasuk pemberian kad diskaun perjalanan bagi pengangkutan awam kepada warga emas, golongan OKU, pelajar dan belia yang bekerja.

Turut terkandung dalam manifesto itu adalah inisiatif membantu rakyat membeli rumah pada harga berpatutan, memperkukuhkan lagi persefahaman antara kaum dan agama serta mewujudkan mekanisme baharu untuk rakyat menyuarakan pandangan dan kritikan terhadap kerajaan.

Tidak ketinggalan, rakyat di Sabah dan Sarawak juga akan menerima manfaat melalui usaha kerajaan mempertingkatkan tahap pendidikan di dua negeri itu serta langkah penyeragaman harga barangan tertentu dengan Semenanjung Malaysia. Selain itu, hak-hak Sabah  & Sarawak  yang terkandung dalam MA63, dikembalikan.

Berikut adalah 14 teras yang terkandung dalam Manifesto BN:

1. Ekonomi Keperluan Rakyat

2. Kemampanan dan Kemakmuran Ekonomi Negara

3. Perumahan Keperluan Rakyat

4. Pemacuan Modal Insan dan Kecemerlangan Pendidikan

5. Keselamatan Rakyat Keutamaan Kami

6. Membahagia dan Menjayakan Wanita Negara

7. Generasi Muda Pewaris Masa Hadapan

8. Kesejahteraan Generasi Emas dan Warga Kelainan Upaya

9. Memperkukuhkan Pembinaan Negara Bangsa

10. Mengutamakan Kesejahteraan Sosial dan Kualiti Hidup Rakyat

11. Membina Infra Rakyat dan Meningkatkan Kesalinghubungan

12. Memperkukuh Agenda Bumiputera dan Mempertahan Kesyumulan Islam

13. Tadbir Urus Yang Baik dan Penyertaan Rakyat

14. Meraikan Perbezaan, Merapatkan Jurang. -

PEMBANGKANG TERTIPU PROPAGANDA SENDIRI

Propaganda sebenarnya untuk mengaburi mata lawan. Apabila propaganda sendiri dipercayai sebagai betul, maka itu namanya menipu diri sendiri. 

Pembangkang teruja sangat dengan kehadiran pada ceramah mereka. Kerana kehadiran itu, mereka mabuk sendiri. 

Kalau kehadiran pada sesebuah ceramah menunjukkan kemenangan, maka sejak tahun 1998 lagi, Bn telah tewas. 

Di negara ini, ada dua kawasan berbeza, demikian juga trend pilihan pengundinya. 

Di luar bandar, di mana jumlah pengundi tidaklah seramai berbanding di bandar, majoriti adalah penyokong parti Barisan Nasional, manakala di bandar di mana jumlah pengundi jauh lebih padat dan ramai majoriti adalah penyokong pembangkang, keadaan itu ditandai semua ibu kota di negara ini dimenangi pembangkang, kecuali Johor Baharu. 

Oleh kerana perbezaaan antara jumlah pengundi antara bandar dan luar bandar mencapai 2:1, maka adalah lojik, jika pembangkang mendapat undi popular, demikian juga, jika perjumpaan di kawasan demikian, maka hadirinpun akan ramai juga. 

Atas sebab pembangkang sangat teruja dengan kehadiran dan undi popular, maka mereka menganggap telah menang pada PRU-13, sebabnya mereka mendapat undi popular 51%, berbanding Bn 47%, namun daripada segi kerusi, Bn mendapat 133 (60%). 

Oleh kerana propaganda mereka, kononnya dengan undi popular & kehadiran, maka kemenangan mereka dirampas, sebenarnya menafikan sistem pilihanraya negera ini yang digunakan sejajar dengan sistem demokrasi berparlimen, iaitu First-Past-The-Post, bukannya berasaskan kepada undi popular. 

Sehingga kini, pembangkang masih berpaksi pada undi popular, sebab itu mereka menganggap bahawa kehadiran pada ceramah mereka, menunjukkan sokongan rakyat. Walaupun demikian, sehingga kini, tiada bukti atau data menunjukkan bahawa kehadiran pada sesebuah ceramah diterjemahkan kepada undi. 

Keterjuaan mereka pada kehadiran, tidak berlaku di Pasir Gudang Johor, malam semalam, demikian juga kehadiran Tun Dr Mahathir di sebuah rancangan Felda di Pahang dua minggu sebelumnya. Jika diambilkira hipotesis mereka, bahawa kehadiran merupakan kemenangan, ertinya, sedikitnya hadirin yang hadir di Pasir Gudang, yang mempunyai lebih 100 ribu pengundi, bermakna kemenangan tidak berpihak pada mereka. 

Berasaskan kepada keadaan demikian, hakikatnya, pembangkang tertipu oleh propaganda sendiri atau anggapan mereka sebenarnya tidak berpijak di bumi nyata. 

PRU MASA RAKYAT BERMANJA

BAGI rakyat biasa, musim pilihan raya merupakan masa-masa bermanja. Mengapa? Masa inilah mereka didatangi pemimpin kalau bukan menerusi majlis ceramah, juga menerusi lawatan rumah ke rumah. 

Dalam tempoh 5 tahun, hanya terdengar, terbaca atau ternampak kelibat pemimpin, maka pada masa inilah, rakyat tidak perlu temu janji, akan tetapi dikunjungi pemimpin. 

Pada masa inilah, semua kemampuan politik seseorang ahli politik digunapakai dan dipraktikkan. 

Pada masa ini juga, apa sahaja janji bakal ditaburkan, termasuk janji bulan bintang. 

Para pemimpin politik bukan sahaja berjanji pada para pengundi atas pagar, akan tetapi juga kepada penyokong. 

Dalam pilihanraya seumpama ini, janji-janji bukan sahaja menerusi mulut, akan tetapi berbentuk bertulis, iaitu manifesto. 

Dalam pilihan raya, apa yang ditakutkan oleh pemimpin politik adalah pengundi beralih (swing votes). Pengundi seumpama ini, boleh berlaku hanya kerana kesilapan kecil. 

Biarpun seseorang pengundi telah memutuskan parti pilihan selama 5 tahun, namun hanya kerana kesilapan kecil, di masa memangkah, emsoi yang memangkah. Jika ini berlaku, maka tiada yang boleh dilakukan, nasi sudah menjadi bubur. 

Kerana emosi di saat-saat akhir, maka telah menyebabkan Bn kehilangan undi popular pada PRU-13, juga kerana emosi Bn kehilangan kuasa 2/3 pada PRU 12. 

Memang pada masa ini, pengundi yang telah membuat keputusan, misalnya penyokong Bn, menggambarkan pilihan mereka kepada KAMI PILIH BIRU, manakala penyokong parti Warisan Sabah memilih IN GOD WE TRUST, CHANGE WE MUST. Namun di saat-saat akhir, hanya kerana kesilapan kecil, ianya bakal berubah. 

Masa-masa kritikal adalah 24 jam sebelum peti undi ditutup. Pada masa inilah, swing votes berlaku. 

Atas sebab itu, untuk memastikan undi penyokong khasnya dan undi atas pagar umumnya, pada masa-masa kritikal jangan berlaku kesilapan, khususnya daripada jentera pilihanraya dan perai undi. 

Jangan lupa, jika ada pengundi berpusing, mereka ada keluarga, sekurang-kurangnya ada isteri, ditambah ibu dan bapa, atau saudara mara. Dalam pilihan raya, elakkan ketua keluarga sesebuah keluarga “sakit hati” kerana bersamanya ramai pengundi. Fikir-Fikirkan Lah.

6 April 2018

PRU-14 SABAH: STATUS & NAMA BUKAN PENENTU KEMENANGAN

RAKYAT mengundi bukan bergantung pada nama dan status seseorang calon. Pengundi melihat tindak tanduk seseorang itu, apa kah mempunyai rekod prihatin atau mesra rakyat. 

Pengalaman pilihan raya di negara ini, ramai sungguh calon-calon yang tewas meskipun mempunyai nama dan status. 

Dalam masa penentuan, yakni pilihan raya semua boleh berlaku. Tidak pelik, seorang calon yang hanya muncul dalam pilihan raya, akan tetapi mampu menewaskan calon yang mempunyai status dan nama. 

Dalam pilihan raya, pengundi nampak hanya calon, kemudian lambang yang diwakili calon itu. Jika jumlah yang memilih calon lebih banyak daripada lambang, maka calon itu akan menang. 

Dalam pilihan raya, memang yang diharapkan adalah kombinasi antara calon dan lambang. Sebab itu timbul istilah “winnable candidate”. 

Bagi Bn, asas yang digunakan adalah kombinasi antara calon dan lambang. Mereka yang terpilih sebagai calon dikatakan calon yang “winnable”. 

Bagi menentukan calon yang “winnable” Bn mempunyai cara tertentu untuk mengenal pasti, dan sudah tentunya daripada berbagai laporan. Berasaskan berbagai laporan itu, maka ditentukan ranking seseorang, dan kemudiannya disebut merit. Makna kata, semua calon-calon yang bakal dicalonkan adalah mereka yang winnable kerana mempunyai merit. 

Tetapi perlu diambil kira juga, laporan-laporan tidak semestinya tepat. Sebab itu, ada calon-calon Bn yang mempunyai nama dan status akan tetapi tewas, atas sebab laporan berkaitan calon tersebut bukan berasaskan fakta lapangan, mungkin atas sebab kerana calon yang dimaksudkan mempunyai kedudukan dalam parti dan kerajaan. 

Fakta pilihan raya di negara ini, bermula tahun 2008, apabila Bn mula kehilangan kuasa 2/3, kemudiannya kehilangan undi popular pada PRU tahun 2013, menunjukkan bahawa kretiria winnabale candidate tidak semestinya mendapat sokongan pengundi. 

Kita juga melihat ada pemimpin Bn yang dikira kelas berat (heavyweight) namun hanya menang dengan majoriti kurang 2000 undi, malah ada yang menang kerana kemenangan teknikal, iaitu pertembungan berbagai penjuru. 

Sebab itu, jika ada calon-calon yang merasa yakin kerana status dan nama yang pada mereka, maka sebagai jaminan untuk mereka mendapat undi, jangan dahulu menghitung anak ayam sebelum telur menetas. Rakyat dalam tempoh kempen, akan melihat sekecil-kecil sumbangan seseorang calon itu pada mereka, apa tah lagi, jika calon itu tidak responsif terhadap permasalahan rakyat, tidak suka melayan rakyat, jarang turun padang, kalau pun turun padang, bersikap VVIP. 

Pada hari penentuan, faktor yang amat berbicara, apa kah calon itu mesra alam (yakni prihatin) ataupun tidak. 

Sempena PRU-14, akan ada kah calon-calon yang mempunyai status dan nama bakal kecundang? Hanya rakyat yang menentukan. 

Mungkin atas sebab itu, Perdana Menteri semasa mengumumkan tarikh pembubaran Parlimen, menekankan, bahawa sistem pilihan raya negara ini menggunakan jumlah kerusi bukannya undi popular, kerana beliau tahu, ada kawasan-kawasan tertentu, undi calon Bn tersangat rendah berbanding calon-calon lawan.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels