11 October 2009

Nizar-Anwar KAMU BARU TAHU Siapa Isa Samad

Pemimpin Umno bahagian Teluk Kemang umumnya ingin melihat mantan menteri besar Negeri Sembilan, Tan Sri Isa Samad bertanding sebagai calon BN pada pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang.

Ketua Pemuda bahagian Mohd Faizal Ramli berkata Isa, yang mengetuai bahagian itu, ingin dicalonkan lagi kerana beliau masih dihormati di kalangan pengundi.

"Rakyat masih menaruh keyakinan tinggi terhadap kemampuan beliau," katanya.

Kerusi DUN itu kosong ekoran kematian penyandangnya Azman Mohammad Noor pada Jumaat lalu akibat jangkitan dalam darah.

Pada pilihan raya umum tahun lepas, allahyarham yang mewakili BN menang dengan majoriti 2,333 undi, menewaskan calon PAS Ramli Ismail yang memperolehi 4,097 undi.

Dihubungi Malaysiakini hari ini, Mohd Faizal menegaskan pilihanraya kecil kali ini bukan boleh diambil mudah kerana ini BN tewas dalam tujuh daripada lapan pilihanraya kecil sebelum ini – satu daripadanya, di Penanti, tidak ditandingi.

"Ini bukan pilihanraya main-main, ia adalah satu pilihanraya yang kritikal," katanya, yang juga timbalan pengarah jentera pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang.

"Dan ini adalah kubu kuat BN yang perlu dipertahankan majoriti malah perlu dipertingkatkan majoriti agar Umno dan BN masih relevan dan masih diterima oleh rakyat.

Bahagian itu akan mengadakan mesyuaratnya Khamis ini bagi membincangkan calon yang akan bertanding di kerusi tersebut dan persiapan serta strategi jentera BN.

"Saya sokong Tan Sri Isa, fokus kepadanya supaya jentera kita dapat bergerak lebih awal. Faktor calon penting iaitu yang diterima oleh rakyat dan parti," katanya.

Kempimpinan Mohammad Hassan dikatakan tidak begitu disukai di Negeri adat pepatih tersebut. Selepas PRU-12 dikhabarkan ramai ADUN BN terutama Umno tidak berpuashati, malah ada yang mungkin melompat parti. Namun dengan adanya PRK di Bagan Pinang ini, sekiranya Isa Bertanding, maka kemungkinan besar beliau akan menerajui semula Negeri Sembilan.

Kempimpinan Mohd Isa sangat dicari-cari terutama dalam masa yang genting bagi Umno sekarang ini. Mohammad Hassan kena faham, bahawa kempimpannya tidak menyerlah di Negeri Sembilan. Sekiranya Mohammad Hassan dibiarkan mengurus Negeri, dikuhatirkan melalui PRU-13 Negeri Sembilan akan jatuh ke tangan Pakatan. Hanya Isa Samad dapat menyatukan semula para penyokong BN di Negeri Sembilan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels