29 October 2009

Nizar-Pas: Kalau Nak Selamatkan Pas Nik Aziz Wajib Letak Jawatan

Krisis Umno terutama selepas PRU-12 adalah terletak kepada Abdullah Badawi. Presiden Umno itu melalui beberapa tindakannya yang banyak dipengaruhi oleh menantunya yang tidak diterima rakyat, menghukumnya melalui PRU-12.

Abdullah Badawi mengambil tindakan berani dan mulia apabila akur dengan desakan akar umbi dan para pemimpin Umno meletak jawatan sebagai presiden Umno sekaligus sebagai Perdana Menteri. Sekiranya Abdullah tidak berbuat demikian, sakit Umno dan BN akan semakin parah. Pun demikian, tempias kepimpinan Abdullah terbawa-bawa hingga ke PRK-8 selepas PRU-12. Melalui PRK-PRK tersebut calon Umno semua kecundang, hanya melalui PRK Bagan Pinang, arang yang terpalit di muka Umno mula terpadam.

Pergantian kepimpinan dalam Umno secara perlahan membangkitkan semula sokongan rakyat dan kembalinya semula para penyokong lama.

Berbalik kepada isu Pas, Pas mengalami krisis hingga kini kerana cara pengendalian parti itu yang berbeza antara Presidennya dan Mursyidul Amnya TG Nik Aziz. TG Nik Aziz terpengaruh dengan kelompok Erdogan dalam Pas yang diketuai oleh Hussam Musa dan Kamaruddin Jaafar. Manakala Presiden Pas lebih cenderung kepada pendekatan ummah, yakni penyatuan ummah.

Perbezaan pendekatan ini, mengakibatkan Mustapha Ali, Hassan Ali dan Ustaz Nasharudin dituduh oleh Nik Aziz sebagai para pemimpin yang bermasalah dalam Pas. Nik Aziz terlupa, para pemimpin ini juga mempunyai para penyokong mereka sendiri. Dalam Pas, penyokong parti itu, bukan milik Nik Aziz seorang.

Melihat muktamar Pas baru-baru ini, dimana calon sokongan Nik Aziz: Hussam Musa yang cuba mengambil jawatan Ustaz Nasharuddin sebagai Timbalan Presiden telah gagal, sekali gus kekalahan kelompok erdogan dalam Pas.

Contohnya Nizar dengan mudah menang, walaupun sebelumnya tidak dapat diterima oleh Nik Aziz. Semasa PRK Bukit Gantang, awal-awal lagi TG Nik Aziz menentang pencalonan Nizar, namun TG Hadi Awang, tetap mencalonkan Nizar, kerana perjuangan Nizar masa itu sehaluan dengan presiden Parti.

Ekoran perkembangan di Selangor, dimana Hassan Ali bertembung dengan ADUN-ADUN DAP, TG Nik Aziz lebih cenderung memihak kepada Roonie Liu. Keadaan ini lah yang membuatkan Hassan Ali bersuara, kerana sepatutnya TG Nik Aziz berpihak kepadanya kerana perjuangannya adalah cerminan Perjuangan Pas Asal, yakni Islam.

Contoh lain yang membimbangkan para pemimpin Ummah Pas adalah semasa PRK Bagan Pinang. Melalui PRK itu kelompok Erdogan Pas merupakan pengerak utama kempen, namun keputusannya PAS Kalah Teruk. Demi menjaga imej TG Nik Aziz dan para pemimpin pilihannya, maka TG Nik Aziz mengkambing Hitamkan Ustaz Nasha, Mustapha Ali dan Hassan Ali.

Desakan TG Nik Aziz untuk mengadakan EGM bagi memecat 3 Kerat pemimpin Pas ini, ditolak mentah-mentah oleh Jawatankusa Pusat Parti. TG Nik Aziz menerima tamparan hebat disebabkan penolakan cadangannya tersebut. Namun agar kelihatan dalam keadaan WIN-WIN, maka diputuskan agar Pas Selangor, yakni ketuanya dihadapkan kepada JK Disiplin parti.

Menghadapkan Pas Selangor ke JK Disiplin Parti tidak mungkin boleh mengekang gejolak dalam Pas, kerana gejolak dalam Pas disebabkan oleh permaninan TG Nik Aziz sendiri. Kerana itu lah, demi menyelamatkan Pas, Nik Aziz perlu meletakkan jawatan sebagai Mursyidul Am secara terhormat, kerana akar umbi Pas telah tahu, TG Nik Aziz sanggup parti pecah, asalkan pendapatnya diterima.

Apa kah kesudahan gejolak dalam Parti Pas akan berakhir dengan baik hanya kerana menutup PINTU kepada kerajaan Perpaduan!!

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels