30 October 2009

Nizar-Zmbry News: Disebalik Sidang DUN Perak 28 Oktober: Ada Muslihat Jahat Disebaliknya

Inilah yang dikatakan berniat jahat dan melaksanakan kejahatan itu. Ketika merancang sidang DUN Perak Rabu lepas, Adun dari Pakatan Rakyat diberitahu, mereka akan memasuki DUN tepat jam 9.50 pagi.

Sebelum ADUN Pakatan, Adun BN akan masuk dahulu kononnya untuk mengelakkan perebutan dan kekecohan. Namun apabila Adun Pakatan Rakyat mahu memasuki DUN Perak, mereka terpaksa melalui lima check point (tempat pemeriksaan).

Di setiap check point ini, polis yang bertugas di situ akan memeriksa setiap Adun berkenaan satu per satu. Akibatnya, mereka lambat sampai ke DUN Perak. Di sana Adun BN sudah lama menunggu dan sudah memulakan sidang mereka.

Speaker DUN, V Sivakumar terpaksa bergelut dan dicekik sehingga jubah speakernya koyak. Semalam, sebuah akhbar berbahasa Inggeris menyiarkan gambar bertajuk “House is half full”. Ia cuba menghantar mesej negatif.

Adun Pakatan lambat masuk, tidak masuk, tidak ada dalam Dewan dan sebagainya. Inilah apa yang boleh dinamakan sebagai pakatan jahat antara pihak-pihak yang berkepentingan di Perak.

Jadi tidak terkejutlah kalau Menteri Besar Pakatan Rakyat, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin amat berang dengan apa yang berlaku sehingga beliau mencadangkan Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara meletakkan jawatan dengan insiden yang berlaku di Perak.

Nizar ketika ditemui mencerita satu persatu bagaimana usaha yang dibuat beliau untuk memastikan sidang kali ini berjalan dengan lancar. Pihak polis dan beberapa pihak lain juga memberikan jaminan tidak akan campur tangan dan memastikan sidang Dun berjalan dengan lancar.

Namun apa yang berlaku di hari itu amat mengecewakan beliau. Mungkin Nizar dilihat kasar dalam menuntut hak Pakatan Rakyat di Perak namun gesaan beliau agar kedua-duanya meletakkan jawatan amat besar untuk beliau lakukan.

Namun, situasi yang beliau dan rakan-rakannya hadapi 28 Oktober lalu sesuatu yang sememangnya cakap di depan lain, rancang di belakang lain. Semuanya untuk cuba mengambil keberuntungan politik dari gambar yang bakal disiarkan.

Apa perasaan anda apabila melihat gambar yang disiarkan di muka depan akhbar ini. Adalah diyakini, sebagaimana orang lain, anda akan rasa sekurang-kurangnya Adun Pakatan Rakyat tidak masuk ke Dun Perak.

Padahal apa yang berlaku di belakangnya amat menyedihkan. Segala jentera dan aparat kerajaan digunakan sepenuhnya untuk menafikan hak para Adun Pakatan Rakyat yang mewakili dengan sah pengundi masing-masing. Mereka disekat, diperiksa, dicekik hingga koyak bajunya dan pelbagai usaha lagi. Semuanya bertujuan untuk menunjukkan, Adun Pakatan tidak masuk atau lambat masuk Dun.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels