2 April 2010

Zaman IT Ini: Ada Juga Pemimpin Tempatan Mempertikai Perananan Bloger

Mungkin bagi daerah Kota Belud liputan bagi IT masih kurang, kerana itu pemimpin tertentu daerah ini mempertikai peranan bloger.

Namun di masa akan datang apabila liputan IT terutama liputan kawasan yang boleh di jangkau internet, peranan media ke-3 ini akan mempunyai impak yang cukup luas.

Siapa sangka, kerana peranan media ke-3 ini, bagi kawasan-kawasan yang di Semenanjung yang telah maju seperti Selangor, Perak, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur, maka peranan media ke-3 sangat besar pengaruhnya pada PRU-12 yang lalu.

Pada PRU-12 yang lalu, kita semua mengetahui, bahawa kerajaan yang sebelum ini sangat tergantung kepada media arus perdana, ternyata terkial-kial menghadapi kekuatan media ke-3 ini.

Setelah Najib dilantik menjadi perdana menteri ke-6, PM itu telah menghargai perananan media ke-3 ini dengan menceburkan dirinya mempergunakannya untuk berinterkasi dengan rakyat. Bukan sahaja melalui, blog, PM ke-6 itu menggunakan Twitter dan Facebook.

Sayang, walaupun PM Najib pada suatu ketika pernah berkata, bahawa para wakil rakyat atau para pemimpin BN digalakan untuk membaca blog,kalau pun tidak mempunyai blog sendiri untuk mendapatkan gambaran sebenar pendapat akar umbi, namun bagi pemimpin tempatan Kota Belud itu, perananan bloger masih belum penting di daerah ini.

Pemimpin itu sempat memperlekeh peranan bloger Kota Belud sebagai tidak berkualti dan tidakpun dibaca.

Namun, bagi bloger Kota Belud, dakwaan dan tohmaan pemimpin tertentu itu, merupakan cabaran utama. Bagi bloger Kota Belud, termasuk OKB, teruskan menyampaikan maklumat akar umbi, ada lah pasti suatu harikelak, maklumat yang kita sampaikan akan juga dihargai. Bayangkan, pihak pembangkang, mereka mengambil masa 10 tahun menggunakan blog sebagai perantara antara perjuangan mereka dengan akar umbi,akhirnya pada tahun 2008, perananan mereka mendapat kepercayaan pengundi negeri Selangor, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan tempat-tempat yang mempunyai liputan internat.

Kita Terpaksa bersabar... teruskan berkarya dan menulis.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels