24 October 2013

Saf Kepimpinan Umno Kota Belud 2013-2016

Pemilihan Umno yang berlangsung pada 19 Oktober; dan keputusannyapun sudah diketahui. Untuk jawatan tertinggi Saf Kepimpinan, seperti ramalam awal, penyandang ketua bahagian-Datuk Dr Salleh Tun Said menang dengan mudah mengalahkan pencabar beliau-Mantan Timbalan Ketua Bahagian-Awadnir Matanggal.

Untuk jawatan Timbalan Ketua Bahagian dimenangi Datuk Musbah Jamli tanpa tanding; untuk itu, kedudukan ketua dan timbalan kembali kepada nostalgia sebelum 2004.

Bagi kedudukan Naib, penyandang jawatan itu Datuk Japlin Akim dipilih semula, selepas berdepan empat penjuru termasuk Mantan Pengerusi PKR Sabah Datin Saidatul Badru Tun Said yang masuk semula ke dalam parti mencuba merebut kerusi tersebut.

Keputusan pemilihan bahagian itu, untuk pertamakalinya perwakilan memilih ramai ahli jawatan kuasa yang bersifat profesional dan daripada pegawai kerajaan.

Senarai Saf Kepimpinan Umno Kota Belud

Ketua- Datuk Dr Salleh Tun Said
Timbalan: Datuk Musbah Jamli
Naib: Datuk Japlin Akim
Ketua Penerangan: Lantikan
Setiausaha Bahagian: Lantikan
Bendahari: Lantikan

Ahli Jawatan kuasa

Tadzul Radim (Pegawai Kerajaan); Idris Kisab (Guru); Longit Dasis (Pemaju Mukim); Idris Nanti (Pegawai Perhubungan Parlimen Kota Belud); Jenuian Sudah (Pegawi Majlis Daerah?); Ag Samad (peniaga); Jenil Jatil (Jabatan Tanah dan Ukur); Ag Salleh Makud (mantan pegawai kerajaan); Roslan Akik (Pegawai Kerajaan); Roslan Mansor (guru); Martin Dualis (peniaga); Tungking (ahli politik); Zulkefli Manang (guru); Pardan Maji (bekas kakitangan kerajaan); Dulamid Rudin (guru); Halim Semat (peniaga); Rabul Manang (peniaga); Roslan Deraman (Peniaga); Matli Johari (pegawai Kerajaan); dan Raflan Amin (kakitangan SESB).

Pada merekalah harapan parti dan BN berdepan dengan PRU-14 akan datang. Pada kepimpinan merekalah terletak, apa kah dua kawasan DUN dan Satu Parlimen untuk dipertahan, dan pada masa yang sama mampu merampas semula DUN Kedamaian yang hilang pada PRU-13.

Satu pengalaman dalam pemilihan tersebut, meskipun tiga calon yang bergelar Datuk turut bertanding, namun mereka tidak diberi peluang oleh perwakilan; mungkin alasan perwakilan adalah mudah- kalau dah bersara bersaralah. Dunia politik bukan dunia mereka.

Adalah menjadi panduan dan iktibar bagi mereka yang diberi peluang berkhidmat dengan kerajaan; apabila tiba masa bersara, bersaralah dengan tenang, jangan cuba untuk berkhidmat lagi di waktu senja.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels