ISU PATI kononnya "mendapat" kad pengenalan Malaysia, bermula selepas PRU-1990. Pada masa itu, jumlah DUN Sabah hanya 48, 20 DUN Majoriti bumiputera bukan islam termasuk KDM, 20 DUN majoriti bumiputera islam ada juga kawasan KDM dan 8 kerusi majoriti kaum cina.
Selepas persempadan semula, dan digunapakai pada PRU-1999, Kerusi bumiputera bukan islam, tetap pada jumlah 20, bumiputera islam meningkat kepada 32 dan kaum cina masih 8.
Berasaskan persempadanan pilihanraya inilah timbul isu "penambahan" pengundi di kawasan bumiputera islam, kononnya melalui "cara tidak sihat".
Kini, bukan sahaja pihak pembangkang mempertikai isu "cara" mendapatkan kad pengenalan Malaysia untuk penduduk Sabah tetapi juga komponen Bn seperti PBS dan UPKO.
Pada persidangan agong kedua-dua parti itu, telah meluluskan permintaan agar RCI ditubuhkan bagi menyemak dan mengetahui dakwaan bahawa wujudnya "cara" mendapatkan Mykad Malaysia secara pintu belakang.
Muka depan Harian Express hari ini, memuatkan kenyataan Timbalan Presiden UPKO, Datuk Welfred Bumburing yang juga MP Tuaran, bahawa parti itu telah jemu dengan penjelasan-penjelasan daripada berbagai pihak, yang menafikan wujudnya dakwaan pemberian Mykad kepada PATI melalui pintu belakang.
Sebenarnya, isu tersirat daripada desakan ini adalah berkaitan dengan jumlah kerusi DUN yang dimiliki bumiputera islam yang bertambah 12, sedangkan jumlah kerusi KDM masih tetap sama.
Perlu diingat, bahawa fakta sebenar adalah, kawasan bumiputera islam kebanyakkannya adalah penghuni pulau-pulau terpencil dan kawasan-kawasan terpencil, di mana hingga kini masih ramai yang tidak mempunyai dokumen seperti surat kelahiran, kerana masalah perhubungan.
OKB adalah salah seorang mangsa kepada masalah perhubungan ini. OKB hanya mempunyai surat kelahiran "Daftar lewat" dan mendapat Kad Pengenalan pada umur 17 tahun.
Selain itu, masalah pengetahun mengenai dokumen penting itu, adalah kurang, kerana di perkampungan bumiputera islam, dokumen seperti itu bukanlah perkara penting.
Akibat pembinaan infrastruktur seperti jalan dan pembinaan pusat pentadbiran yang berdekatan dengan pelosok tersebut, telah berakibat kesedaran mengenai dokumentasi, apa tah lagi, kini kebanyakkan perkampungan di pelosok negeri telah mempunyai sekolah. Atas kesadaran itu, maka ramailah penduduk mendaftar untuk mendapatkan dokumen seperti Kad Pengenalan, dan seterusnya mendaftar sebagai pengundi.
Sebagai penduduk asal kampung, walaupun isu PATI telah diperkatakan sejak tahun 1990-an, namun jarang sekali OKB melihat PATI yang didaftarkan sebagai pengundi di mana OKB mengundi, dengan kata lain, tiadalah pendaftaran seumpama itu. Tidak tahu pula di kawasan KDM di pendalaman, apa kah ada isu seumpama itu?
Di Tempasuk, DUN 6, di bawah parlimen P.169 Kota Belud, lebih separuh daripada pengundinya adalah daripada kaum KDM, namun tidak muncul pula ada pengundi PATI.
Bagi OKB, desakan penubuhan RCI untuk PATI adalah gimik politik yang ada hubung kait dengan jumlah kerusi yang dimiliki bumiputera islam, yang kini dikuasai sepenuhnya oleh UMNO.
Selepas persempadan semula, dan digunapakai pada PRU-1999, Kerusi bumiputera bukan islam, tetap pada jumlah 20, bumiputera islam meningkat kepada 32 dan kaum cina masih 8.
Berasaskan persempadanan pilihanraya inilah timbul isu "penambahan" pengundi di kawasan bumiputera islam, kononnya melalui "cara tidak sihat".
Kini, bukan sahaja pihak pembangkang mempertikai isu "cara" mendapatkan kad pengenalan Malaysia untuk penduduk Sabah tetapi juga komponen Bn seperti PBS dan UPKO.
Pada persidangan agong kedua-dua parti itu, telah meluluskan permintaan agar RCI ditubuhkan bagi menyemak dan mengetahui dakwaan bahawa wujudnya "cara" mendapatkan Mykad Malaysia secara pintu belakang.
Muka depan Harian Express hari ini, memuatkan kenyataan Timbalan Presiden UPKO, Datuk Welfred Bumburing yang juga MP Tuaran, bahawa parti itu telah jemu dengan penjelasan-penjelasan daripada berbagai pihak, yang menafikan wujudnya dakwaan pemberian Mykad kepada PATI melalui pintu belakang.
Sebenarnya, isu tersirat daripada desakan ini adalah berkaitan dengan jumlah kerusi DUN yang dimiliki bumiputera islam yang bertambah 12, sedangkan jumlah kerusi KDM masih tetap sama.
Perlu diingat, bahawa fakta sebenar adalah, kawasan bumiputera islam kebanyakkannya adalah penghuni pulau-pulau terpencil dan kawasan-kawasan terpencil, di mana hingga kini masih ramai yang tidak mempunyai dokumen seperti surat kelahiran, kerana masalah perhubungan.
OKB adalah salah seorang mangsa kepada masalah perhubungan ini. OKB hanya mempunyai surat kelahiran "Daftar lewat" dan mendapat Kad Pengenalan pada umur 17 tahun.
Selain itu, masalah pengetahun mengenai dokumen penting itu, adalah kurang, kerana di perkampungan bumiputera islam, dokumen seperti itu bukanlah perkara penting.
Akibat pembinaan infrastruktur seperti jalan dan pembinaan pusat pentadbiran yang berdekatan dengan pelosok tersebut, telah berakibat kesedaran mengenai dokumentasi, apa tah lagi, kini kebanyakkan perkampungan di pelosok negeri telah mempunyai sekolah. Atas kesadaran itu, maka ramailah penduduk mendaftar untuk mendapatkan dokumen seperti Kad Pengenalan, dan seterusnya mendaftar sebagai pengundi.
Sebagai penduduk asal kampung, walaupun isu PATI telah diperkatakan sejak tahun 1990-an, namun jarang sekali OKB melihat PATI yang didaftarkan sebagai pengundi di mana OKB mengundi, dengan kata lain, tiadalah pendaftaran seumpama itu. Tidak tahu pula di kawasan KDM di pendalaman, apa kah ada isu seumpama itu?
Di Tempasuk, DUN 6, di bawah parlimen P.169 Kota Belud, lebih separuh daripada pengundinya adalah daripada kaum KDM, namun tidak muncul pula ada pengundi PATI.
Bagi OKB, desakan penubuhan RCI untuk PATI adalah gimik politik yang ada hubung kait dengan jumlah kerusi yang dimiliki bumiputera islam, yang kini dikuasai sepenuhnya oleh UMNO.