4 June 2013

Disebalik BN jadi Parti Tunggal

SEHARUSNYA pemimpin Barisan Nasional mengambil iktibar pengalaman parti-parti komponennya  atau parti-parti dalam negara ini yang bersifat parti berbilang kaum, sebelum mengambil pendekatan menjadikan BN sebagai parti tunggal.

Parti Gerakan, Parti DAP, Parti PBS, Parti PKR adalah parti berbilang kaum. Namun kenyataannya, parti-parti itu didominasi hanya oleh satu kaum.

Parti Gerakan, kaum cina yang menonjol, demikian juga DAP. Parti PBS kaum KDM yang menonjol, manakala PKR didominasi oleh kaum melayu.

Apabila suatu hari nanti BN menjadi parti tunggal, maka kaum yang teramailah akan mendominasi parti itu. Kekangan tidak akan boleh dibendung untuk menjadikan parti BN sebagai parti tunggal tidak didominasi oleh satu kaum kaum. Tiada cara boleh dilakukan dalam alam demokrasi, kecuali BN akan mengamalkan kuasa kuku besi.

Dalam suasana berbagai kaum negara ini, apa yang sesuai adalah konsep yang ada pada BN hari ini, pengabungan berasaskan parti-parti berbagai kaum, kerana di situ dapat dilihat bahawa tiada yang "suprime" antara suku bangsa, melainkan duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi.

Parti komponen, menyedari dengan sendirinya kekuatan parti masing-masing, atas sebab itu, permintaannya juga sesuai dengan kapasiti partinya.

Sejak penubuhan negara, gabungan berbagai parti telah berjaya membangun negara ini melalui penubuhan kerajaan; tak kan kerana melihat perkembangan politik semasa yang digerakan oleh pembangkang, maka konsep yang diterima pakai lebih setengah abad, dilupakan begitu sahaja.

Apa yang perlu sekarang adalah melihat kelemahan yang ada, memperbaikinya. Jika dahulu para pemimpin tidak egoistis, maka kembalilah ke alam lama itu. 

Apa yang ada sekarang, adalah kebanyakan para pemimpin lupa kepada tabiat lama, bahawa antara para pemimpin dan penyokong ibarat aur dengan tebing, kuku dan isi; namun apa yang berlaku sekarang adalah apabila pemimpin mendapat yang dimaunya, maka lupa sudah kepada para penyokongnya.

Malah ada pemimpin yang mendabik dada, dengan membuat kenyataan, kalau kamu tidak sokong, ramai lagi yang akan sokong, kenyataan seumpama ini diulang-ulang kepada penyokong yang beralinan, sehingga apabila genap lima tahun, apabila pemimpin itu dipilih sebagai calon, kononnya sebagai "winnable candidate" ternyata menjadi liabiti kepada parti kerana kalah.

Telah berlaku pada PRU-13 lalu, atas sebab itu, beberapa kawasan DUN di Sabah kalah, kerana sifat para wakil rakyat itu adalah demikian. 

Kini, hanya sebulan PRU-13 berlalu, kenampakan sudah sifat-sifat para wakil rakyat yang menang. Jika sebelum terpilih baik sebagai calon ataupun wakil rakyat, bukan main baiknya, bukan main mesranya, namun kini, tabiat ego, angkuh sudah kenampakan.

Pucuk pimpinan tidak nampaknya ini, kerana mereka-mereka ini adalah pakar-pakar pelakon yang hebat; di mana kelibat mereka senantiasa kelihatan, di mana sahaja ada acara pucuk pimpinan. Malah kedua belah tangan senantiasa dirapatkan apabila berdepan dengan pucuk pimpinan, menandakan akan siap sedia dan akur kepada setiap arahan atau perintah.

Sebenarnya tiada silappun apa yang ada dalam konsep BN yang ada sekarang. Yang perlu dibaiki adalah sifat para pemimpinnya.

Lim Guan Eng Tiada MOOD jawap RED BEAN ARMY

Lim Guan Eng dan Pua Khein Seng
Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng nampaknya tiada mood untuk mengulas tindakan mengaitkan DAP dengan kumpulan tentera siber misteri "Red Bean Army".

"Tanya soalan itu esok (hari ini)," katanya dalam sidang media di pejabatnya di Komtar semalam.

Beliau bagaimanapun menyelar Utusan Malaysia yang didakwa "mempolitikkan pelaburan" apabila cuba mengaitkan Ketua Eksekutif Phison Electronics Corporation Pua Khein Seng - yang popular dengan gelaran father of the Pendrive - dengan usaha membentuk pasukan itu.

"Utusan bermain permainan yang bahaya, bermain dengan api. Selepas DAP, mereka kini mengkritik pelabur, mereka tidak patut politikkan pelaburan," kata Lim.

Beliau mengulas laporan harian milik Umno itu pada Sabtu bertajuk "Penglibatan syarikat elektronik Taiwan disiasat".

Artikel Utusan: Penglibatan syarikat elektronik Taiwan disiasat

KUALA LUMPUR 31 Mei - Sebuah syarikat elektronik terbesar di Taiwan yang dimiliki seorang rakyat Malaysia sedang disiasat pihak berkuasa negara ini kerana dikenal pasti mempunyai hubungan dengan kegiatan tentera siber Red Bean Army.

Syarikat elektronik itu juga dipercayai mempunyai hubungan yang 'agak rapat' dengan kerajaan DAP Pulau Pinang kerana mempunyai cawangan kilang syarikat tersebut di negeri itu sejak beberapa tahun lalu.

Menurut sumber, siasatan pihak berkuasa akan turut menjurus kepada latar belakang Red Bean Army yang dipercayai menerima dana yang disalurkan oleh syarikat elektronik tersebut.

"Kita percaya pengasas syarikat tersebut terlibat secara langsung menyalurkan dana dan bantuan kewangan kepada kumpulan tersebut. Malah gambarnya bersama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pernah tersebar di portal propembangkang, Malaysiakini baru-baru ini.

"Gambar tersebut memperlihatkan individu yang dikaitkan dengan syarikat elektronik itu bersama Guan Eng di atas pentas memberi ceramah ketika kempen pilihan raya umum yang lalu," kata sumber itu lagi.

Menurut sumber, pemilik syarikat itu merupakan graduan di sebuah universiti di Taiwan mempunyai pengalaman bekerja di syarikat elektronik terbesar di negara itu sebelum memutuskan untuk membuka cawangan di Malaysia.

"Dia membuka cawangan syarikat tersebut di Pulau Pinang selepas mendapat bantuan dan kelulusan kerajaan di bawah Barisan Nasional (BN) kira-kira tiga tahun lalu tetapi akhirnya menyokong pergerakan Red Bean Army yang dipercayai diatur oleh pihak pembangkang," tambah sumber itu.

© Utusan Melayu (M) Bhd

1 June 2013

Demokrasi Anwar-ajaran sesat dalam demokrasi

ANWAR turun ke jalan 2 hari selepas PRU-13 diketahui. Anwar sebenarnya telah membuat perjanjian dengan Najib, bahawa sebarang keputusan rakyat melalui PRU-13 perlu dipatuhi.

Rakyat daripada 222 kerusi Parlimen, telah memberikan 133 kerusi parlimen kepada BN, manakala DAP-PKR-PAS (38+30+21)=89. 

BN menubuhkan kerajaan dengan majoriti, bukan majoriti mudah, 112. Bagi BN hanya memerlukan 15 kerusi untuk kuasa 2/3, manakala PR perlu 23 kerusi parlimen untuk mencapai majoriti mudah, 112.

Anwar turun jalan menjual ajaran sesat demokrasinya, dengan mendakwa, kemenangan PR telah dirampas, atas sebab mendapat undi popuar 51 peratus berbanding BN 48 peratus.

Anwar mencuba menidakkan amalan demokarsi negara ini yang berasaskan demokrasi berparlimen, di mana kemenangan adalah berasaskan jumlah kerusi, bukannya undi popular.

Sejak PRU pertama negara pada tahun 1959, hingga kini, amalan demokarsi negara adalah berasaskan demokrasi berparlimen, sepertimana diamalkan di United Kingdom.

Anwar selama 2 minggu telah 9 kali turun ke jalan menjual ajaran sesat demokrasinya, namun tidak mendapat sambutan sepertimana yang diinginkannya. Anwar mahu agar rakyat bertindak gila seperti berlaku di Tunisia, Mesir mahupun Libya.

30 May 2013

PRU-13: BN banyak kalah di kawasan Bandar- Sampai bila Trend ini berterusan?

Sesebuah negara itu dikatakan semakin membangun dengan indikator kerancakan ekonominya, peningkatan kemasukan pelaburan asing dan pertumbuhan-pertumbuhan pelbagai industri yang menjadi pemangkin untuk kerajaan meningkatkan infrastuktur sedia ada misalnya pengangkutan,bekalan air,pembentungan, elektrik dan pusat rawatan (hospital dan klinik). 

Naik taraf infrastruktur-infrastruktur ini secara umum meningkatkan kualiti kehidupan rakyat negara ini seterusnya merangsang pertambahan penduduk. Tidak boleh tidak, bandar-bandar baru akan turut muncul hasil dari apa yang penulis ekspresikan sebagai 'tindak balas berangkai' (one thing lead to another..) . Kewujudan bandar-bandar baru ini juga merupakan indikator sesebuah negara itu semakin membangun menuju penanda aras atau 'benchmark' negara maju.

Pendahuluan di atas sengaja penulis huraikan bagi memudahkan pembaca untuk menganalisa apa yang cuba penulis sampaikan untuk 'point-point' yang seterusnya.

Keputusan pilihanraya ke-13 baru-baru ini menunjukkan pengundi bandar lebih banyak berpihak kepada Pakatan Rakyat . Dan kita sedar, majoriti daripada pengundi bandar ialah mereka yang terdiri daripada peratusan tinggi kaum Cina dan sebilangan kaum Melayu dan India . Mereka yang berada di bandar lebih banyak terdedah dengan teknologi-teknologi yang 'up to date' , capaian internet yang lebih pantas dan mudah bagi mereka untuk memperoleh berita2 terkini samada berita itu benar atau fitnah.

Komunikasi menjadi lebih meluas dan pantas di bandar2 dengan kemudahan internet ini. Boleh dikatakan pengaruh media internet lebih memainkan peranan penting pada penduduk di bandar.

Pihak yang berjaya 'menguasai' media maya secara tidak langsung akan berjaya mewujudkan persepsi pada penduduk bandar.

Media internet adalah percuma dan mudah (hanya di hujung jari), bersifat real-time (sentiasa ada update) , dan yang paling penting tak dikenakan bayaran. Walau bagaimanapun, mereka yang berada di kampung2 tak mendapat manfaat sebegini kerana capaian internet yang terhad (slow atau sesetengah kawasan tiada signal EDGE, 3G , HSDPA dan sebagainya).

Keputusan pilihanraya ke-13 yang menunjukkan BN hilang penguasaan di bandar-bandar mengecewakan ramai pihak . Maka adatlah di Malaysia ini bila 'rumah siap pahat pun berbunyi'.

Najib sebagai Perdana Menteri di persalahkan kerana terlalu memberi muka dan 'memanjakan' penduduk2 di bandar yang mempunyai peratusan tinggi kaum Cina . Malah bekas Menteri Kewangan , Tun Daim Zainuddin juga mempunyai pendapat yang sama iaitu tumpuan terlalu diberikan pada kawasan2 bandar.

Sepatutnya tumpuan patut diberikan kawasan yang dimenangi BN sama dengan majoriti tipis dan kawasan-kawasan yang kalah tipis pada pilihanraya ke-12.

Penulis pula berpendapat hal pilihanraya adalah hal yang subjektif , elemen2 kejutan akan sentiasa wujud. Apa yang dilakukan oleh Najib untuk pengundi-pengundi bandar boleh disifatkan sebagai 'asid test' , iaitu cubaan untuk melihat respon . Perlu ada 'ujikaji' untuk langkah2 seterusnya. Tak perlu lah terus menghentam Najib tanpa memikirkan rasional di sebalik tindakan beliau itu .

Kenapa penulis bangkitkan soal rasional pula sedangkan sebelum PRU-13 lagi telah ada pandangan samada dari rakan2 bloggers/facebooker atau ahli politik bahawa pengundi-pengundi Cina di bandar2 majoritinya telah 'swing' kepada PR jadi tindakan PM memberi perhatian kepada mereka ini hanyalah membuang masa ? 

Jawapannya berbalik kepada pendahuluan artikel ini iaitu dalam menuju negara maju , bandar-bandar baru sentiasa akan tumbuh , kawasan yang dahulunya kampung akan berubah menjadi bandar , dan selari dengan pembangunan ini elemen2 media internet yang penulis nyatakan sebelum ini akan 'mengambil-alih' peranan media konvesional yang digunakan oleh penduduk kawasan kampung yang berubah menjadi bandar tadi . 

Apabila 'pembandaran' berlaku dengan kewujudan pelbagai industri hasil dari pelaburan asing yang dibawa masuk , akan berlaku proses penghijrahan. Pelbagai perniagaan akan dibuka, perumahan-perumahan baru didirikan, dan proses ini akan berterusan dan akhirnya kita akan mempunyai sebuah lagi bandar yang mempunyai 'corak' serupa dengan bandar2 yang pernah wujud sebelum ini.

Jadi apabila Malaysia mencapai status negara maju di mana terdapat banyak bandar2 berselerak di negara ini adakah BN akan 'bungkus' disebabkan mentaliti pengundi bandar sokong PR dan pengundi kampung sokong BN ?

Adakah BN hanya relevan untuk pengundi-pengundi di kawasan kampung sahaja ? Oleh yang demikian , penulis berpendapat tindakan Najib memberi tumpuan pada pengundi-pengundi bandar boleh jadi satu 'acid test' untuk beliau rangka tindakan seterusnya .

 Apa pilihan yang kita ada selain dari mengurangkan 'impak' yang terhasil dan pelajari sesuatu darinya . Najib mungkin boleh bersikap 'ekstrim' dengan tidak mempedulikan pengundi-pengundi bandar sebelum PRU-13 berlangsung, tetapi hasilnya mungkin lebih teruk daripada apa yang dihadapi sekarang. Mungkin hasil daripada 'ujikaji' yang dilakukan itu menunjukkana tidak semua pengundi bandar dapat di 'dekati' menggunakan kaedah yang sedia ada .

Mungkin satu kaedah lain yang dikatakan bukan 'BN stereotype' perlu difikirkan bagi mendekati pengundi-pengundi bandar ini . Mungkin lebih banyak pemimpin2 muda BN yang ada resepi tersendiri seperti KJ , Abd. Rahman Dahlan (MP Kota Belud) , P. Kamalanthan dan David Yim Boon Leong (ahli MCA Bayan Baru yg 'degil' ) patut diberi perhatian dan peluang untuk 'brainstorm' idea-idea baru dalam mendekati pengundi2 bandar. 

Zaman dah berubah , teknologi dah berubah dan pemikiran rakyat juga dah berubah . 'Old timers' cum 'strategist' dalam BN mungkin tidak nampak apa yang golongan muda ini nampak . Jurang antara pemimpin dan rakyat harus di dekatkan mungkin hingga pada satu tahap dalam keadaan santai / tak formal rakyat boleh melepak minum kopi dan tengok bola dengan pemimpin (of course la u have to be sincere, kalau berlakon memang clearly look so fake lah) .

Najib dah buat , ada segelintir pemimpin2 lain pun dah buat . Yang lain2 tu macam mana ? Ohh ya , don't compare Najib and Pak Lah .. and please lah UMNOrianss...don't even think about asking Najib to step down. 

Ekonomi semua mantap, harga minyak tak naik , dapat BRIM , TR1M , voucher buku dan macam2 lagi. Takkan asal tak dapat 2/3 je komplen ?? Tengok transformasi ekonomi dan perkara2 lain seperti pembangunkan negara, kemasukan pelabur asing dan peningkatan taraf hidup rakyat semasa  Najib pegang jawatan PM . Jangan jadi bodoh sebab dia tak dapat 2/3 majoriti undi parlimen terus minta turun ganti orang lain .

29 May 2013

Dato Rahman pemimpin masa depan Sabah?

SEBENARnya penulis hanya mengetahui nama Rahman Dahalan selepas beliau dipilih sebagai calon BN bagi P.169 Kota Belud pada tahun 2008.

Kerana ingin tahu, maka pada satu perjumpaan semasa kempen dan kebetulan di kampung penulis, penulis turut hadir. Di situlah untuk pertama kalinya, penulis terjumpa, dan sudah tentunya berjabat tangan.

Pada PRU-12 itu, meskipun Kota Belud adalah kubu kuat BN, namun rata-rata masa itu, bercakap soal calon import. Mengusarkan juga, fenomena masa itu. Selepas keputusan PRU-12, Rahman, ketika itu belum ada gelaran dato, ternyata menang, walaupun dengan majoriti sedikit di atas 3,000.

Rahman telah menjadi wakil rakyat Kota Belud, di mana penulis berasal dan ditempat itu juga mengundi, sejak berhak menjadi pengundi. Bermula dari masa itu, secara perlahan-lahan penulis mengenali wakil rakyat yang mengwakili penulis.

Secara sepintas, kelihatan wakil rakyat itu seperti egois, tidak mesra; mungkin perwatakan itu terbawa-terbawa daripada masa mudanya, kerana dibesarkan di negara orang putih. Penulis tidak pelik, kerana penulis juga mempunyai anak yang dibesarkan di negara orang putih, seawal tahun 2 sekolah rendah. Sifat negara di mana mereka di besarkan terbawa-bawa.

Namun, selepas beberapa ketika, sifat elitis itu, hanya merupakan persepsi sepintas lalu, apabila mengenalinya lebih dekat, nampaknya tiadapun yang janggal, Rahman seperti sifat orang Kota Belud yang lain egoistis.

Orang Kota Belud, meskipun mereka sendiri tidak perasaan, mempunyai sifat yang egois dan elitis. Sebenarnya sifat pada Rahman adalah demikian. 

Bagaimana orang Kota Belud boleh mengatakan bahawa Rahman adalah calon import? sedangkan cara dan sifat semulajadinya sepertimana orang Kota Belud yang lain? Pada PRU-13 lalu, semua pertanyaan-pertanyaan itu terjawab, Rahman sebenarnya orang Kota Belud, hanya diperanakan di kampung lain, kerana ibunya ikut bapanya kerana bertugas.

Lupakan asal-usul Menteri Kesejahteraan, Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang baru dilantik itu, walaupun beliau adalah orang kedua daripada kaum bumiputera/melayu yang pernah dilantik ke kementerian itu.

Rahman sebenarnya meniti karier politiknya daripada kilang pemuda Umno Malaysia, semasa Datuk Hishamuddin merupakan Ketua Pegerakaan itu. Sebagai Setiausaha Pemuda, nama beliau menjadi perhatian kepada Ketua Menteri Sabah- Datuk Seri Musa Aman.

Rahman dilantik sebagai Ketua Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Sabah, sehingga tahun 2008.

Dikarenakan bergelar wakil parlimen antara 2008-2013, Rahman mempergunakan ruang dan masa itu menonjolkan dirinya, baik di peringkat Parlimen, di mana seorang anak muda yang dianggap ingusan oleh Lim Kit Siang berani bedebatnya.

Bukan sahaja di Parlimen, di peringkat antara bangsa juga, Rahman turut mewakili Malaysia di forum-forum yang melibatkan Malaysia; Rahman juga aktif berwacana, dan sering kali muncul di kaca-kaca TV.

Dalam politik yang dinilai selain kemampuan mengisi ruang yang ada dalam politik itu, kesetiaan juga merupakan salah satu faktor yang mendorong, Rahman naik lebih cepat berbanding dengan ahli-ahli politik yang lebih kanan atau seangkatan dengannya.

Sebenarnya dalam politik, tiada istilah seseorang itu istimewa, melainkan bagaimana seseorang ahli politik itu memanfaatkan peluang dan ruang yang ada.

Disebabkan Rahman adalah daripada kilang pemuda umno Malaysia, maka sudah tentu hubungannya dengan para pemimpin yang ada dalam Umno merupakan asset yang sungguh berharga yang ada pada dirinya sebagai ahli politik.

Rahman tahu bagaimana untuk "fit-in" dalam ruang yang ada; atas sebab itu, kita dapat lihat bagaimana eratnya hubungan beliau dengan mantan-mantan Ketua pemuda umno dan Ketua Pemuda Umno yang ada sekarang.

Semasa krisis Pencerobohan Lahad Datu Sabah pada awal Februari lalu, kita sering melihat bahawa Rahman senantiasa mendampingi pemimpin-pemimpin yang terlibat dalam operasi itu. Dengan pengelibatan beliau dalam operasi sesulit itu, sudah tentu beliau mempunyai hubungan yang rapat dengan para pemimpin tersebut.

Sabah dan Semenanjung dipisahkan oleh laut China Selatan, beribu kilometer jauhnya. Seseorang yang mampu menjadi jambatan antara kedua kawasan itu diperlukan untuk memastikan hubungan erat senantiasa terjalin.

Satu contoh jika hubungan akrab antara Semenanjung dengan Sabah atau Sarawak, adalah bagaimana Pehin Sri Tan Sri Taib Mahmud, suatu ketika adalah menteri kerajaan pusat untuk beberapa penggal, dan apabila kembali ke Sarawak pada tahun 1981 menjadi Ketua Menteri Sarawak; kita menyaksikan bagaimana Sarawak membangun dengan pesatnya, dan tidak pernah berganti kerajaan sehingga kini. Kesinambungan kepimpinan membuatkan Sarawak adalah negeri terkaya di negara ini daripada segi simpanan tetap kewangannya.

Sabah sebenarnya telah lama membangun, jika tidak berlaku perubahan kerajaan. Sejak Sabah menyertai Sarawak, Singapura dan Malaya membentuk Negara Malaysia pada 16 September 1963, telah 4 kali kerajaan berubah. 1963-1975: Kerajaan Usno-SCA; 1976-1985: Kerajaan Berjaya; 1985-1994: Kerajaan PBS, dan kini Kerajaan BN 1994-kini.

Kesinambungan kepimpinan adalah perlu, sebagai bukti, sejak Datuk Seri Musa Aman mengambil alih jawatan Ketua Menteri Sabah pada tahun 2003, dimana pada masa itu, simpanan Tetap Sabah hanya sedikit di RM100 juta, maka pada tahun 2012, simpanan tetap negeri itu telah mencecah RM3bilion. Bukan itu sahaja, bajet Sabah saban tahun membuat rekod, dan bajet tahun 2013 telah melepasi RM4 bilion.

Kesinambungan kepimpinan bukan sahaja menyebabkan pembangunan negeri membangun sesuai dengan perancangan, juga kesinambungan kepimpinan menyebabkan kadar kemiskian negeri terus menurun, di mana pada satu ketika berangka dua (19.6%) dan kini berangka satu (8.1%). Sesuai dengan  manifesto BN pada PRU-13 lalu, dalam lima tahun, kadar kemiskinan akan diturunkan ke paras 5 peratus.

Barisan kempimpinan yang ada mampu melakukan banyak kemajuan terhadap Sabah. Pembangunan Jelapang padi di Kota Belud yang telah menjadi Program negara, pembangunan di kawasan Sabah Development Corridor (SDC), juga akan melonjakan pembagunan Sabah dan sekaligus berimpak kepada penyediaan peluang-peluang pekerjaan, dan pada gilirannya meningkatkan pendapatan perkapita.

Pada 1 Mei 2013, telah terwujud satu lagi Projek Mega di Sabah, apabila dirasmikannya Pusat Perkhidmatan Minyak dan Gas Sabah yang akan dibangun di Kuala Abai Kota Belud. Projek itu, apabila siap kelak dapat menyediakan 1000 peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan.

Rahman selain mendapat didikan politik di Semenanjung juga merupakan anak didik kepada Datuk Musa Aman; kerana beliau beberapa ketika menjadi Ketua Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri yang paling berjaya. Kejayaan Musa Aman, bukan sahaja membangun negeri ini, akan tetapi dalam politik juga, kerana selama 3 musim pilihanraya umum, beliau membawa BN dengan kemenangan yang cemerlang. Bermula pada PRU-2004, PRU-2008 dan PRU-2013. Musa mencipta rekod tersendiri, kerana sebelum ini belum ada Ketua Menteri Sabah melepasi tempoh 9 tahun.

Apa kah Rahman akan mewarisi lagenda Musa? Kekurangan yang ada pada beliau, adalah jawatan dalam parti, kerana biasanya seseorang yang menjadi pemimpin utama itu sekurang-kurangnya berjawatan parti- lumrahnya Ketua Bahagian.

Keahlian Umno Wakil Rakyat Kota Belud itu adalah di Tuaran. Beliau pernah bertanding jawatan Timbalan Ketua Bahagian Tuaran, namun tewas kepada Aliasgar Basri- sepupunnya sendiri. Apa kah pada musim pemilihan kali ini, samada Datuk Hajiji Noor atau Aliasgar memberi laluan? Kalau melihat kepada potensi kepada Menteri Kerajaan Pusat itu, sudah sampai waktunya antara Hajiji atau Aliasgar perlu memberi laluan.

Mampukah SKMM- bongkar Red Bean Army?

SURUHANJAYA KOMUNIKASI MULTIMEDIA MALAYSIA (SKMM) tidak boleh berlengah lagi, perlu menutup semua pautan baik melalui FB tweeter mahupun blog yang ada hubungan dengan RED BEAN ARMY.

KUMPULAN yang aktif sejak 6 tahun lalu, adalah kumpulan yang TIDAK BERTUAN- meminjam penafian Penasihat DAP LIM KIT SIANG.

Kit Siang menafikan bahawa DAP tidak  apa-apa kaitan dengan tentera siber, Red Bean Army.

Kata Kit Siang dalam blognya, parti itu tidak mempunyai kekuatan sebanyak 200 tentera siber Red Bean Army yang didakwa memburuk-burukkan Barisan Nasional (BN) sejak enam tahun lalu.

Seperti biasa Ahli Parlimen Gelang Patah ini menuduh UMNO membelanjakan berjuta-juta ringgit bagi menganjurkan konvensyen media sosial di seluruh negara semata-mata untuk membentuk 10,000 tentera siber pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Tidak apalah itu penafian Kit Siang, maklumah sebagai sebuah parti yang sentiasa menjunjung demokrasi, berjuang menegakkan keadilan dan menentang perkauman sudah pastilah DAP tidak akan bersetuju dengan Red Bean Army.

Kita 'percaya' DAP juga tidak akan bersekongkol dengan mana-mana pihak yang cuba menjatuhkan kerajaan BN melalui cara tidak betul khususnya melalui fitnah dan hasutan.

Ia memandangkan Red Bean Army adalah sebuah pasukan tentera siber yang diwujudkan semata-mata bagi menyerang BN habis-habisan dengan matlamat meranapkan kerajaan yang ditunjangi oleh orang Melayu iaitu UMNO.

Selain itu, Red Bean Army juga bertanggungjawab menyebarkan pelbagai dakyah, fitnah dan tohmahan kepada pemimpin-pemimpin UMNO serta BN bagi mempengaruhi masyarakat Cina menolak parti itu dalam PRU-13.

Berikutan tindakan jahat Red Bean Army itu maka berlaku apa yang dipanggil tsunami Cina biar pun ia cuba dinafikan oleh pakatan pembangkang.

BN gagal memperolehi majoriti dua pertiga kerana perolehan undi daripada masyarakat Cina dikatakan di bawah 10 peratus. Inilah fakta yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapa.

Pencapaian itu berikutan ketidakmampuan pasukan media baru UMNO dan BN untuk menangkis serangan bertubi-tubi daripada Red Bean Army yang bersedia melakukan apa sahaja demi memastikan pengundi tidak memihak kepada BN.

Kesudahannya, yang paling untung ialah DAP kerana selain menjadi dominan dalam pakatan pembangkang dengan memperolehi 38 kerusi Parlimen, parti itu juga terus mengekalkan pemerintahan di Pulau Pinang, dalam satu pilihan raya yang mereka dakwa penuh dengan penipuan.

Mungkin DAP tidak mahu dilihat terhutang budi dengan Red Bean Army memandangkan apa yang dilakukan oleh tentera siber itu 'bertentangan' dengan prinsip perjuangan parti tersebut.

Namun kewujudan Red Bean Army ini 'amat mengagumkan', maklumlah bukan senang hendak mewujudkan 'satu kesedaran luar biasa' daripad satu kelompok manusia untuk melancarkan serangan bertubi-tubi ke atas kerajaan BN tanpa mempedulikan sama ada ia satu kebenaran atau kepalsuan.

Mereka juga 'dikagumi' kerana tanpa dinaungi oleh mana-mana parti politik (berikutan penafian Kit Siang) 'kilang fitnah' mereka beroperasi 24 jam tanpa mengenal penat dan lelah serta 'tidak mendapat sebarang upah'. Difahamkan mereka beroperasi di sebuah tempat yang selesa di ibu negara dan bekerja secara syif.

Bagaimanapun ini bukan bermakna perbuatan Red Bean Army ini harus dibiarkan. Merka kini 'sudah sah' ibarat 'hantu raya tidak bertuan' memandangkan DAP pun menafikan kaitan parti itu dengan tentera siber yang biadab tersebut.

Oleh itu adalah wajar, kewujudan siber tidak beretika seperti Red Bean Army ini dikecam oleh pakatan pembangkang khususnya DAP jika benar mereka memperjuangkan demokrasi, menegakkan keadilan dan menolak politik perkauman.

DAP juga perlu mengeluarkan kenyataan rasmi menggesa masyarakat Cina supaya tidak mempercayai apa yang disebarkan oleh Red Bean Army dan bersedia bekerjasama dengan kerajaan bagi menyalurkan maklumat bagi menghapuskan tentera siber tersebut.

Ia memandangkan corak serangan dan pendekatan politik yang dilakukan oleh Red Bean Army amat bahaya kepada keutuhan kaum dan keselamatan negara.

Kita sudah saksikan beribu-ribu fitnah ditaburkan oleh kelompok tersebut sehingga pada hari pengundian hampir tercetus kekecohan.

Keadaan itu berlaku kerana sejak awal lagi Red Bean Army menguar-uarkan dakwat kekal yang digunakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan tertanggal sebelum tempohnya dan ada warga Bangladesh yang akan digunakan oleh BN untuk mengundi parti itu.

Tetapi kesudahannya, semua itu hanyalah fitnah termasuklah juga tohmahan kononnya bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad akan 'lari ke luar negara' pada malam pengundian kerana bimbang BN kalah.

Apa yang lebih bahaya, ketika pakatan pembangkang lebih selesa menuduh media arus perdana khususnya Utusan Malaysia bersikap rasis, tindak-tanduk Red Bean Army lebih dahsyat lagi.

Dengan penafian Kit Siang, kita kini tertanya-tanya siapakah dalang di sebalik kewujudan Red Bean Army ini. Apakah mungkin ada kuasa asing yang menyalurkan dana bagi membolehkan Red Bean Army beroperasi dengan begitu hebat sekali?

Tanpa sumber kewangan yang kukuh sudah pasti mereka tidak akan mampu beroperasi dengan begitu efisien.

Sebab itulah, sudah tiba masanya, Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Komunikasi dan Multimedia menjalankan siasatan rapi bagi 'melumpuhkan' operasi Red Bean Army ini.

Tindakan tegas yang diambil bukanlah bermaksud kita bimbang 'hantu raya tak bertuan' itu mendedahkan kepincangan kerajaan BN, sebaliknya kita tidak mahu wujudnya satu kelompok tentera siber yang tidak bertanggungjawab dan sanggup mempertaruhkan segala-galanya demi mencapai cita-cita politik mereka.

Kita percaya pakatan pembangkang khususnya DAP akan menyokong usaha tegas pihak berkuasa untuk menghapuskan Red Bean Army ini.

Sebagai sebuah parti yang sering menggambarkan mereka menjunjung demokrasi dan menegakkan keadilan serta membenci perkauman, kita percaya DAP akan memberi sokongan paling padu untuk memastikan Red Bean Army tidak terus menjadi 'hantu raya' yang mengganggu rakyat Malaysia dan keselamatan negara.

Apa yang kita bimbang Red Bean Army ini adalah terdiri daripada kelompok yang diupah oleh pihak asing untuk mengkhianati negara sendiri? dan bagaimana pula kalau Red Bean Army ini sememangnya dilatih untuk memastikan negara kita menjadi huru-hara melalui fitnah dan tohmahan yang mereka lemparkan kepada kerajaan BN?

Tambahan pula kita juga sudah menyaksikan Red Bean Army ini meletakkan diri mereka seolah-olah begitu istimewa apabila sesiapa sahaja yang cuba membongkar atau menyerang perbuatan haram mereka akan diserang habis-habisan seperti mana berlaku kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Oleh itu, kita tidak boleh membiarkan kewujudan sebuah tentera siber yang merasakan diri mereka 'kebal' daripada undang-undang dan beroperasi di sebuah lokasi yang kononnya rahsia, semata-mata untuk memporak-perandakan negara ini.

Sekarang adalah masa untuk bertindak kerana dengan penafian Kit Siang sudah jelas kini kita tidak tahu siapakah 'tuan-tuan' kepada 'hantu raya Red Bean Army' ini.

Kerajaan tidak harus gentar untuk 'mengunyah' Red Bean Army ini dengan memastikan kelompok ini dihapuskan sama sekali dari bumi Malaysia.

Sekarang adalah masa bertindak kerana kewujudan kumpulan berkenaan tidak boleh dianggap sebagai satu kebebasan media sebaliknya satu ancaman yang boleh membawa petaka kepada negara.

28 May 2013

BN kena tumpu pada kawasan yang dimenangi- Pra Syarat mempertahankan kerajaan

KEPUTUSAN PRU-13 sudahpun diketahui. Dalam PRU itu, BN mendapat 133 kerusi Parlimen, sedikit kurang berbanding PRU-12.

Jika pada PRU-12, BN memerlukan 8 kerusi parlimen untuk mencapai kuasa 2/3, namun pada kali ini memerlukan 15 untuk mencapai kuasa tradisi itu.

Dalam situasi politik masa kini, kuasa 2/3 bukan sesuatu yang mudah dicapai. Mentaliti dan kecenderungan pengundi sudah banyak berubah.

Berkembangnya media alternatif, urbanisasi, masalah peluang pekerjaan, masalah kenaikan harga barangan, terbukanya maklmuat tanpa sempadan akibat perkembangan teknologi, adalah faktor-faktor yang mempengaruhi mood pengundi terutama di kawasan bandar.

Pada PRU-12 lalu, antara sekian banyak ibu kota, hanya Johor Baharu dan Kangar dimenangi BN, selebihnya dimenangi pembangkang, bukan itu sahaja kawasan-kawasan bandar utama dan pesisir bandar juga dimenangi pembangkang.

Di Sabah, Parlimen Penampang, Sandakan, Dun Moyog, Dun Luyang, Dun Kapayan,  Dun Api-Api, Dun Likas, Dun Inanam, Dun Sri Tanjong adalah kawasan-kawasan yang dimenangi pembangkang mengikut trend kebangsaan. Pengecualian bagi Dun Matunggong, Dun Kedamaian,Dun Tamparuli, Dun Bingkor, dan Dun Klias kerana masalah-masalah setempat, dan masalah poltik dan calon.

Kalaulah PRU-13 dianalogkan dengan pepriksaaan, maka jika berasaskan merit dan markah, maka sesiapa sahaja calon yang mendapat sokongan padu iaitu melalui majoriti, itulah yang mendapat pengiktirafan, demikian juga kalau dilihat daripada segi parti, parti yang menyumbang terbanyak dan kalah sedikit adalah parti yang diberi markah yang tinggi.

Namun, penilaian pucuk pimpinan, menggunakan kaedah lain, nama seseorang itu menjadi keutamaan, walaupun seseorang itu bukan lagi popular, ertinya bukan lagi ayam tambatan kepada parti.

Contoh bahawa sokongan terhadap seseorang pemimpin itu menurun seperti yang dialami Presiden PBS dan Timbalannya. Mereka berdua tidak lagi mendapat undi popular di kawasan masing-masing. Ertinya sokongan terhadap mereka menurun, meskipun ada kawasan-kawasan tertentu, calon-calon daripada parti itu ada juga yang mendapat majoriti yang meningkat, namun jika diteliti pencapaian parti itu, secara umumnya menurun.

Pada PRU-13 lalu, PBS adalah penyumbang utama kepada 12 kerusi BN yang kalah, kerana 7 daripada dun-dun itu datangnya daripada parti itu.

Kekalahan calon-calon MCA memang dari awal-awal lagi telah dijangka; akan tetapi tidak berlaku bagi calon-calon Parti Gerakan, walaupun pada awalnya ramai yang menganggap, bahawa parti itu akan mengikuti jejak MCA.

Kini, apa yang penting bagi BN Sabah, adalah melupakan keputusan PRU itu, sebaliknya menumpukan kepada pembangunan dan pembelaan pada kawasan-kawasan yang di menangi.

Dengan cara itu, bukan sahaja tenaga, masa dan kewangan dapat dijimatkan, akan tetapi, menjadikan kawasan yang dimenangi BN itu membangun sesuai dengan kehendak pengundi dan rakyat.

Juga diharapkan daripada pucuk pimpinan, berilah penghargaan kepada mereka yang senantisa menyokong perjuangan parti tanpa pamrih. Jangan kerana ada individu-individu tertentu yang tahu mengampu dan angkat kaki, maka itu yang mendapat keutamaan.

Kini, telah berlaku, apabila orang-orang tertentu, yang hanya aktif selama tempoh kempen- 14 hari daripada 1,825 hari, itu yang mendapat jawatan.. suatu keputusan yang perlu dilihat kembali.

27 May 2013

PRU-13: Strategi salah hampir menumbangkan BN: Tun Daim

PERNAH dilantik dua kali sebagai Menteri Kewangan dan kini dianggap sebagai pengulas politik yang tajam pengamatannya, Tun Daim menyifatkan keputusan buruk BN pada PRU 5 mei lalu disebabkan oleh strategi yang salah.

Beliau memberitahu Surat Khabar Berbahasa Cina China Press, bahawa PRU-13 itu adalah pemilihan parlimen, bukan pemilihan presiden; atas sebab keputusaan buruk itu, maka seharusnya semua penasihat Najib perlu dipecat.

Menurut Daim, jika pilihanraya ke-13 itu dikatakan menguji kepopularan Najib berbanding BN, maka keputusan buruk juga mempengaruhi kedudukan Najib. Berasaskan kepada keputusan itu apa kah Najib merupakan Perdana Menteri Lemah? atau Presiden Umno yang lemah?

Berikut transkrip wawanca Daim dengan China Press

Sehari selepas keputusan PRU-13

Q, Tun, apa yang terlintas difikiran selepas mengetahui keputusan? Apa kah memang dijangka?

A. Saya terkejut. Kira-kira 12 Tengah hari saya diberitahu bahawa BN akan menang 141, manakala DAP 38, tetapi melalui perkiraan saya BN akan menang antara 125 hingga 135 sahaja.

Q. Menurut pengamatan Tun, apa kah perjalanan pilihanraya dijalankan secara adil? Kerana ada NGO dan Pembangkang mendakwa Kerajaan menyalah gunakan kemudahan-kemudahan kerajaan, selain masalah integreti dan daftar undi.

A. Saya lihat perjalanan PRU adil. Kalau tidak, bagaimana Pulau Pinang dan Selangor menambah majoriti dan di peringat Persekutuan BN hanya menang 133. Dakwaan mereka itu bukan perkara baharu. Mereka telah mengatakannya sebelumpun diadakan pilihanraya. Sebelum ini, sayapun pernah mengatakan bahawa mereka akan terus mendakwa perkara ini, kerana mereka tahu, mereka akan gagal menawan Putrajaya.

Sila baca kenyataan saya sebelum ini, saya telah menduga dari awal lagi, bahawa mereka akan menguar-uarkan di seluruh dunia bahawa mereka akan menang, jika gagal juga, kerana kemenangan mereka telah dirampas, atas sebab itu mereka layak melakukan bantahan, menghasut rakyat, seperti yang mereka lakukan sekarang. Mereka mahu rakyat turun ke jalan memberontak. Mereka mahu FRU menghalang mereka, mereka mahu bom air, mereka mahu semburan gas; apabila itu berlaku, maka CNN, Al Jazeera dan sebagainya akan membuat liputan, dan mereka akan menjadi perhatian semula.

Anwar dan Kit Siang mendesak agar polis menangkap mereka. Mereka mahu mereka ditangkap. Mereka sebenarnya tidak bertanggungjawab. Apa yang anda nampak pada himpunan mereka, majoriti adalah kaum cina, cuba anda fikir jika ada kumpulan melayu juga mengadakan himpunan yang sama? Tetapi Anwar dan Kit Siang tidak peduli itu semua, apabila ini berlaku, maka mereka menyalahkan BN. Mereka mahu mengorbankan keamanan dan ketsabilan, apa jenis pemimpin seperti ini?

Mereka kata mereka adalah pemimpin negara ini, tetapi mereka tidak menghormati undang-undang, tidak menghormati polis; mereka tidak menghormati sesiapa dan menolak setiap jajaran kerajaan yang mereka mahu duduki. Apa bentuk kepimpinan yang mereka ingin tunjukan kepada generasi muda? yang sepatutnya kepimpinan melalui tauladan.

Negara ada Undang-undang. Mengadu ke mahkamah jika merasa berlaku ketidak adilan; sebab mahkamah yang samalah menyebabkan Anwar dibebaskan. Jelas, mereka memilih, apabila sesuatu perkara menyebelahi mereka,maka mempergunakan mahkamah, apabila tidak, mereka menolak mahkamah.

Berani jika benar. Terima keputusan. Karpal menerima keputusan. Pas juga demikian. Azmin mengritik Anwar kerana enggan menerima keputusan. Azmin tidak setuju tindakan Anwar membantah dengan cara turun ke jalan. Tapi jangan terpedaya kenyataan Azmin, kerana kritikan Azmin-ibarat pergaduhan antara suami isteri; walaupun seorang merajuk, akan tetapi akan baik semula.

Sebenarnya Anwar masih menggunakan caranya- memberi harapan pada MP BN. Dia menunggu perlantikan kabinet, dan akan mengerakkan Gerakan 16 Septembernya untuk kali kedua.

Penyebab Keputusan Buruk BN

Q.Seperti mana wawancara terdahulu, BN akan mempertahankan Putrajaya, tetapi tanpa kuasa 2/3. Apa penyebabnya?

Sebenarnya, anda kena tanya BN. Tetapi menurut pendapat saya, sebabnya adalah kesilapan strategi. Sepertimana yang saya kata dahulu, pilihanraya ini adalah memlilih kerusi parlimen, bukan pemilihan presiden. Atas sebab itu para penasihat Perdana Menteri perlu dipecat. Jika anda mengatakan undi untuk BN kerana undi kepada PM, maka keputusan buruk menggambarkan sokongan terhadap beliau. Sebenarnya daripada awal, saya menegur mereka, kehadiran yang ramai di ceramah BN bukan menggambarkan sokongan. Jangan bersaing dengan Anwar daripada segi kehadiran pada satu-satu ceramah. Biarkan Anwar menjadi penghibur. BN bukan penghibur. BN tidak tahu menyanyi, tidak tahu menari dan tidak tahu berjenaka. PRU adalah perkara mustahak kerana memilih kerajaan, atas sebab itu jangan terikut-ikut cara Anwar.

Kerana saya pasti, maka BN juga pasti, bahawa kawasan majoriti kaum cina telah hilang. Mengapa buang masa dan kewangan? Sebenarnya strategi yang betul, anda perlu tumpu pada kawasan yang kalah dengan majoriti kecil PRU 2008 dan memperkuat kawasan yang dimenangi. Juga ada kesilapan pemilihan calon, umpama di Parlimen Pandan, kenapa wujud belas kesihan?

Ramai yang mempertikai berkaitan dengan tsunami cina. Memang ada, kaum cina mengundi secara enblock, sementara bukan cina berpecah, itu hak mereka. Inilah demokrasi.

What was disturbing was the reason for the en block votes. Pakatan preached hatred for BN particularly UMNO. DAP have always told the Chinese that they are victims, marginalised; that the cup they have is always half empty; that this is the time to teach MCA and Gerakan a lesson for being under UMNO’s control, that UMNO (and by extension the Malays) were dominant, and this was a Malay-led government, and the Chinese by voting out all the Chinese parties in BN is saying that they have had enough of being bullied by UMNO/ Malays. If this is not racist, I don’t know what is.

Their cybertroopers were at work, 24 hours a day, sending misinformation, spins, rumours, lies, untruths etc. Where were the Banglas? Where was the blackout? How many peoplewhose ink washed off, voted twice? Tun M flew away in a private jet? Lies and lies and the Chinese believe in "ubah" and "Ini kali lah".

I told you if the Chinese rejected Najib's leadership, the rural votes will swing to BN. DAP benefited the most. PAS, I do not know how it is going to reorganise itself. PKR we know practice nepotism, ask Azmin.

As for the Indian votes, only some Indians votes came back to BN. Koh Tsu Koon has announced his retirement. Chua Soi Lek is not seeking re-election. In the West you lose, you retire. Brown retired. Here they are not morally strong to quit. Anwar stays on, Kit Siang stays on, Hadi stays on. Let me remind you, Anwar said he would retire if he failed to get to Putrajaya. Anwar does not keep to his word. He will never retire, until the day he is on his deathbed he would still want to be PM.

Let’s recognize that nowhere in the world is it easy to get a two-third majority. Urban voters everywhere in the world are anti-government. BN's strength lies in the rural areas. Yet too much time and money were wasted in urban areas where the results were almost certain.

4. Chinese votes for opposition even reached over 90%, why? From your observation, why MCA and Gerakan rejected by the Chinese? We still remember in 2004 the situation was totally different.

I have explained at length in the answer above. Chinese votes for the Pakatan reached 90% because they believed in Pakatan’s propaganda. This is at last the chance to reject the Malay-led BN. We saw on polling day many Chinese came out in droves believing that Pakatan was going to win. They were all misled. Pakatan knew that they were not going to get the numbers. Imagine Chinese voting for PAS, when they have seen what was happening in Kedah and Kelantan. Chinese voters were taken for a ride that they were going to make the difference. If Hindraf can affect the 2008 results, imagine what the Chinese with their bigger number can do? This was the line given and they swallowed it. In 2004, Chinese gave the then PM with his clean image a chance but that got to BN’s head and 2008 was the result. In 2013, Pakatan tapped into the Chinese and urban psyche. The Chinese are practical people and if they felt that the votes could go either way, they would not take a chance and choose stability over change; but if they believed that they can change the Government and win, then they did what you see in GE13. But Chinese normally bet on minority horse.

5. By analysing the results, we can see DAP won more seats this time and seats won by PKR and PAS also close to their numbers in 2008. Does it mean Malay votes still split? How about Indian votes?

Malay votes split 4 ways. UMNO, PAS, Keadilan and fence sitters. Lucky for BN, this time most went to UMNO. Less than 50% of Indian voters voted BN.

People’s Real Concerns

6. Why the 1Malaysia plans, ETP, transformation plans did not work and caused BN a bigger loss?

I don't think people reject 1Malaysia, ETP etc. The issues were not these. In all my earlier interviews I had listed the rakyat’s concern. These were and still are 1) corruption 2) good governance 3) security 4) education 5) inflation 6) urban poor 7) young graduates. Government instead focused on giving handouts. You give dinner once, people thank you. Give them five times and they think you are trying to buy their votes.

7. Even though you have given your warning, but the so-called Chinese Tsunami was so big to be stopped. But, is it fair to blame the Chinese for BN's not so good victory?

I have explained the Chinese tsunami. Of course, Pakatan have to say it is not Chinese tsunami, otherwise they will be held responsible for this racial divide. Are they denying the Chinese voted en block and Malay votes were split? No one is blaming the Chinese, but this what it is. As I said they were misled and they voted Pakatan but again it is their right to buy into that argument and voted to kick the BN out.

8. How to change their minds or should BN given up Chinese by promoting the Ketuanan Melayu sprit to rely more on the support of Malays?

You can always try and you must try to change their minds. You cannot give up on nearly 30% of your fellow citizens. But you have to address issues as in my answer to Question 6.

Ketuanan Melayu was when the Malays fought against Malayan Union. Ketuanan Melayu was in the Federation of Malaya Agreement of 1948. After 1957 and later in 1963, there is constitutional Malaysia. All races have accepted the Constitution. It is a fine and well-balanced document. Sabah, Sarawak and Singapore too had accepted this document. The Constitution protects all citizens. We are all Malaysians. As I said, I'm born a Malay, you are born a Chinese. We don't chose to be Malay or Chinese, but you and I choose to be Malaysians. That is our choice. If I don't like to be a Malaysian, I can choose to be something else also. So let us stay united and work hard and sincerely and make sure the country continues to prosper in peace.

9. Najib has offered a “reconciliation" plan. How serious is he? In addition, if this plan is necessary, how should Najib deal with it?

I am glad he offered reconciliation. He must be serious. You don't make statements you don't mean. You are a leader. But I read Pakatan has rejected his overtures, they talk about unity but do not practice it. Instead they offer preset conditions. Are they sincere? As leaders, the country must come first.

10. How is this so-called process of reconciliation ever going to take place when chauvinists and radicals still there to give their provoking remarks?

We, the rakyat must reject the chauvinists and the radicals. Government must take action against them. Rakyat must show support against these people. Country must come first. Whatever you may think about the Malays, they have shown that they reject extremists. They rejected Perkasa, Ibrahim Ali and Zulkifly Nordin.

Najib A Lame Duck PM?

11. Some people say Najib is a lame duck Prime Minister, he has not only has to think of how to regain the support of non-Malays but has to guard against the wolves in his party. Will he encounter any problem when party election takes place this year?

I have retired. I don't know the mood is in the party. He has to explain to party members what went wrong. Is he going to be a lame duck PM? Cameron in UK, Gilliard in Australia, Mohan Singh in India so far are ok even though in their cases they are ruling on razor thin majority.

UMNO has to remain united if it wants to get the support of Malays. Strengthen your rural support and the rest of the Malays will respect UMNO. If he explains to UMNO what went wrong then I think UMNO will accept and offer their support. It will take a bit of time with the Divisions and he has to make sure they continue to support him and he has to tell UMNO members that only UMNO is their saviour. I believe UMNO members will give him another chance. Those disloyal, you must punish them. But prove with evidence. You have the Opposition to deal with you don’t need enemies in the blanket. You don’t need over 3 millions members if they did not work or vote for you. It is better to have a smaller but committed membership who love the party and want what is best of it. For far too long, UMNO has had members who placed self-interest above the party.

12. Please analyse the result for Selangor. Far from what we expected, BN lost more seats and more popular votes this time despite of thousand good efforts had been put?

Selangor was a disaster. When I got feedback on the problems on the ground, I sent many messages to the leadership. I spoke to Zain (Mohd Zain Mohamed, the BN Selangor Election Director). He assured me of victory, totally ignoring the voices on the ground. His own Ketua Pemuda stood against him and so many ketua bahagians campaigned against him.

I think Zain was a wrong choice. He was dropped from Cabinet by Najib because obviously he didn’t think much of his ability and then you appoint him as Selangor UMNO Secretary. I don't understand Najib’s logic. When you all asked me at the last interview, I said there were problems of wrong candidates. Ketua Bahagians’ were not happy. Among UMNO (members) sabotage was everywhere. I told Zain a list of state seats that were in trouble. Zain said yes a bit of problem but BN would win. In all those seats that were in my list, BN lost. With wrong candidates not going to the ground, ignoring divisional chiefs, not visiting your members and voters, sabotage, you couldn't win.

When I was in Negeri Sembilan campaigning on Friday night, I got a message that Bukit Selambau state seat under the Merbok Parlimentary seat was in trouble. I got back to KL at 2 am and a few hours later, early on Saturday morning, I flew to Kedah. They were still quarrelling about the state candidate, even when it’s one day before polling. I told them they were crazy. Just vote BN. Told them they had half a day left to campaign and go together and campaign and be seen to be united. They lost by 500 votes because they closed their pondok panas by 4pm, confident that they had won. I smsed you by noon that BN won Merbok but the Indians there have to quarrel even at the last minute about candidates and we lost. We are our own worst enemies.

13. As well as in Penang. Before 5 May, BN seemed to have some hope as the 1Malaysia welfare group had organized many free dinners around Penang and free concert. They tried to attract the voters with money and presents. But, all effort proved useless. Why?

These people are amateurs. They are silly people. They think they are clever and throw money around. Better give to charity. Why BN allowed stupid events like these? People are insulted because they knew you thought they could be bought with money, concerts and dinners. So they came to relax, have free makan and be entertained. This is an election. It’s a serious matter. Let Anwar be the entertainer. (China Press)

Mahkamah Kuala Lumpur: Anak Lajim Ukin didakwa guna dokumen palsu projek jalan

Seorang anak ADUN Klias Datuk Lajim Haji Ukin  hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, atas pertuduhan menggunakan dokumen palsu berhubung pelaksanaan projek pembinaan jalan di Batu Pahat, Johor.

Mohd Nizam Lajim, 31, didakwa dengan curangnya telah menggunakan suatu dokumen sebagai tulen iaitu sekeping lampiran bertarikh 25 Julai 2012, yang bertajuk "Senarai Syarikat Yang Dicadangkan Untuk Melaksanakan Projek Membina Jalan Mukim 6 Linau dan Mukim 7, Tg. Semberong, Batu Pahat, Johor Secara Tender Terhad" yang diperakukan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal. 

Syarikat yang disenaraikan ialah Moral Bahagia Sdn Bhd, Prestasi Reka Sdn Bhd, Satria Mara Sdn Bhd, Sanjung Sempurna Sdn Bhd, Pertama Makmur Sdn Bhd, Mansashi Sdn Bhd, H & A Construction Sdn Bhd, Nisa Consolidated Sdn Bhd, Bina-Mas Construction Sdn Bhd dan Landscape Sdn Bhd. 

Anak kepada bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Lajim Ukin itu didakwa melakukan kesalahan berkenaan di Berjaya Starbucks Coffee, Lot No G40, The Mall, No 100, Jalan Putra dekat sini pada 3.40 petang, 8 Ogos 2012.

Dia dituduh mengikut Seksyen 471 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 465 kanun yang sama yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Terdahulu Timbalan Pendakwa Raya Afifah Mamat@Yusof daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memohon jaminan RM50,000 dengan seorang penjamin atas alasan kes itu berprofil tinggi selain memohon tertuduh menyerahkan pasport kepada mahkamah.

Hakim Rosbiahanin Arifin membenarkan tertuduh diikat jamin RM20,000 dengan seorang penjamin dan memerintahkan pasport diserahkan kepada mahkamah. Mahkamah menetapkan 25 Jun ini untuk pengurusan kes. -

26 May 2013

Pakatan mahu Persempadan semula Kawasan Pilihanraya berasas "One-Vote-One- Value-system"

Fakta perjanjian Pembentukan Malaysia: Suara Sabah dan Sarawak perlu 34 peratus di Dewan Rakyat atau mana-mana Jabatan, Kementerian, GLC dan sewaktu dengannya; namun pada masa sekarang hanya yang dapat dilihat adalah jumlah kerusi dewan rakyat-iaitu 56 daripada 222 yang hanya  25 peratus daripada keseluruhan kerusi Parlimen, kerana Sabah (25), Sarawak (31) berbanding di Semenanjung 166 termasuk Wilayah Persekutuan Labuan yang merupakan 75 peratus.

Sabah yang mempunyai pengundi seperti yang digunapakai pada PRU-13 seramai 981,814 dan Sarawak 1,083,972 hanya 15 peratus daripada 13,268,007 pengundi seluruh negara.

Persempadan semula kawasan Parlimen atau dewan negeri sepatutnya dijalankan pada tahun 2011, kerana menurut undang-undang, persempadan semula perlu dilakukan setiap 8 tahun.

Persempadan semula boleh digunapakai jika mendapat kelulusan 2/3 ahli dewan rakyat.  Kini, persempadan semula sukar mendapat kelulusan dewan rakyat kerana tiadanya parti yang menguasai 2/3 jumlah kerusi yang ada dalam dewan itu.

Pakatan Rakyat sudah awal-awal akan menyokong persempadan semula kalau berasaskan 'ONE-VOTE-ONE-VALUE-SYSTEM', kalau lah ini yang berlaku, maka suara rakyat Sabah dan Sarawak akan terus tenggelam.

Diandaikan jika persempadan semula menjadikan jumlah kerusi parlimen adalah 250. Maka berasaskan sistem yang dikehendaki Pakatan Rakyat, maka Sabah dan Sarawak akan hanya mempunyai 39 kerusi dewan rakyat, sementara Semenanjung 211.

Rakyat Sabah dan Sarawak perlu membuka mata, kecenderungan ini akan berlaku; maka dengan itu, suara rakyat dua negari itu akan tidak di dengar lagi.

Sebenarnya, jika perjanjian pembentukan Malaysia digunapakai sebelum ini dalam persempadan  kawasan-kawasan pilihanraya, dengan mengunakan pakai 34 peratus suara Sabah dan Sarawak, maka daripada 222 kerusi dewan rakyat yang ada pada hari ini, maka  seharusnya Sabah dan Sarawak mempunyai 75 kerusi Parlimen-iaitu Sabah 36 dan Sarawak 39 berbanding Semanjung dan Wilayah Persekutuan 147.

Berasaskan PRU-13 lalu, di mana Sabah dan Sarawak menyumbang 47 kerusi parlimen atau 84 peratus daripada kerusi yang ditandinginya, maka jika berdasarkan jumlah kerusi 75, boleh diterjemahkan kepada 63 kerusi dewan rakyat. Oleh kerana BN di Semenanjung menang 85 kerusi, maka jumlah keseluruhan kerusi BN adalah 148. Jumlah kerusi itu merupakan angka kuasa 2/3 dewan rakyat.

Sayang, disebabkan ada "niat" memandang rendah pandangan rakyat Sabah dan Sarawak pada masa itu, sehingga mereka-mereka yang ditampuk kuasa terlepas padang keadaan ini.

Kata orang menyesal kemudian tidak berguna lagi. Penafian suara Sabah dan Sarawak sejak sekian lama, kini menjadi salah satu faktor penyesalan yang tidak sudah-sudah.

Suara Rakyat Sabah dan Sarawak yang telepas daripada mulut harimau akan masuk ke mulut buaya, apabila Pakatan Rakyat menginginkan agar persempadanan semula kawasan pilihanraya berasaskan kepada "one-Vote-One-Value- System". Kepada rakyat Sabah dan Sarawak-- mungkin sokongan mereka terhadap Pakatan Rakyat tidak melihat kepada fenomena ini?.

Kemenangan hari ini bukan KUNCI kemenangan seterusnya: Najib

NAJIB mengakui bahawa kemenangan barisan nasional hari ini, bukanlah kunci untuk kemenangan setersunya. Tiada yang tetap, sama ada ia cepat atau lambat, barisan nasional kena berubah sesuai dengan perubahan, jika tidak maka BN akan dianggap tidak releven lagi oleh rakyat.

Barisan nasional kena melihat perubahan migrasi penduduk, standard kehidupan dan akses kepada maklumat, merupakan faktor-faktor yang perlu diberi perhatian oleh BN, jika mahu terus dianggap releven.

Menurut Najib- Barisan Nasional tidak boleh lagi menganggap cara yang digunakan sebelum ini akan menjadi resipi yang sesuai untuk masa depan. Untuk itu BN mesti terbuka, menjadi pragmatik dan tidak dogmatik, MENYELESAIKAN MASALAH PERLU DIUTAMAKAN BUKANNYA MENAFIKANNYA. Hanya jika BN bertindak dengan cara ini, maka BN akan terus menjadi relevan.

Selain itu, Perdana Menteri mengingatkan semua jajaran kempimpinan BN, bahawa setiap pilihanraya- BN  akan senantiasa berdepan dengan saingan sengit, bukan berhenti pada PRU-13 sahaja yang dianggap sebagai IBU kepada semua pilihanraya di negera ini, akan tetapi PRU-PRU mendatang sebenarnya akan lebih mencabar.

Bermula pada PRU-12, BN kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat kerana hanya mendapat 140 kerusi daripada 222 kerusi yang tersedia; manakala pada PRU-13 yang berakhir pada 5 Mei lalu, BN mendapat 133 menyusut 7 kerusi. Keputusan ini, merupakan petanda, bahawa rakyat negara ini, sudah  ada tanda-tanda untuk melakukan perubahan. Lambat atau cepat, perubahan itu akan berlaku. 

Untuk memperatahankan kuasa BN, maka BN kena berubah sesuai dengan arus perubahan; tidak boleh  lagi memaksa modus operandi yang sama.

24 May 2013

PRU-13 Sabah: Kekalahan kawasan Majoriti KDM pembuka mata pada pemimpin Bn Sabah


Jika disemenanjung dikatakan, gagalnya BN menambah kerusi dewan rakyat, kerana "tsunami kaum cina". 

Faktor yang mendorong kepada dakwaan itu, apabila Parti Kaum Cina terbesar MCA hanya mampu menang 7 kerusi daripada 37 yang ditandingi parti itu. Bukan itu sahaja, kekalahan parti berbilang kaum Parti Gerakan yang hanya menyumbang satu kerusi kepada Bn, juga dikatakan kerana "tsunami cina".

Tanggapan "tsunami cina" yang mempengaruhi perolehan kursi Bn, bagaimanapun ditolak oleh Pemimpin Sarawak Pehin Tan Sri Taib Mahmud, walaupun SUPP komponen BN Sarawak yang bertanding 6 kerusi di kawasan majoriti kaum cina, hanya menang satu.

Di Sabah pula, walaupun terdapatnya enam kawasan Dun dimenangi calon kaum cina dan dua kawasan Parlimen, namun semua kawasan itu, sebenarnya bukanlah kawasan majoriti kaum cina, melainkan kawasan campuran.

Sebaliknya kawasan-kawasan benar-benar majoriti kaum cina telah gagal dimenangi BN, iaitu Parlimen Kota Kinabalu, Sandakan, Dun Luyang, Dun Kapayan, Dun Likas dan Dun Sri Tanjong.

Tsunami kaum cina sebelumpun PRU-13 diadakan memang telah diramal berasaskan kencenderungan pengundian pada PRU-12 dan PRN Sarawak pada April 2011. Namuni yang menghairankan adalah pola pengundian kaum KDM di Sabah pada PRU-13, sungguh berlainan dengan pola pengundian tahun 2008.

Kawasan-kawasan di mana Bn kalah pada PRU-13, seperti Dun Matunggong, Dun Kedamaian, Dun Bingkor, Dun Tamparuli, Dun Inanam dan hampir kalah di Dun Kiulu, merupakan pola pengudian baharu daripada suku Kadazan-Dusun-Murut.

Pola baru kecenderungan kaum KDM itu juga telah menyebabkan dua pemimpin utama PBS-iaitu Presiden dan Timbalannya kehilangan undi popular; sehingga ada yang mengandaikan, jika tidak berlaku pecahan undi, kemungkin besar dua pemimpin itu kalah.

Kekalahan Presiden Upko di Parlimen Penampang dan kekalahan calon BN di Dun Moyog; di mana kawasan itu adalah "pusat utama" kaum KDM merupakan "alarm" atau petanda awal, bahawa sokongan kaum KDM terhadap Bn sudah mula luntur.

Keadaan ini, tidak boleh diambil mudah, kerana fakta telah membuktikan, bahawa pada PRU-12 lalu, kawasan Inanam misalnya dimenangi calon PBS kerana perpecahan undi, demikian juga Dun-dun lainnya yang kalah itu.

Perubahan pola pengundian kaum KDM sebenarnya bukan kerana mereka tidak mendapat pembelaan daripada BN, akan tetapi mereka mahu menjadi sebahagian daripada golongan yang mahukan perubahan kerajaan di negara ini. Keadaan bertolak belakang dengan kaum bumiputera islam, yang tidak terpengaruh dengan situasi yang belum pasti, kerana golongan ini belum bersedia mencurahkan air di tempayan kerana mendengar guruh di langit. Keadaan ini bukan sahaja berlaku di Sabah, malah seluruh negara, atas sebab itu 108 kerusi parlimen yang dimenagi BN daripada 133 adalah kerusi-kerusi luar bandar.

kekalahan Bn di Dun Klias, bukan kerana faktor politik, akan tetapi lebih kepada personaliti. Kalaulah bukan Datuk Lajim Ukin janang gayoh kaum bisaya yang bertanding, sudah pasti kawasan itu dengan mudah dimenangi Bn.

Melalui trend pengudian yang berubah bagi pengundi Sabah terutama bagi kaum cina dan KDM, sehingga BN Sabah kehilangan 12 kerusi DUN dan 3 Kawasan Parlimen, namun Pengerusi BN Sabah- Datuk Seri Musa Aman yang juga Ketua Menteri Sabah, mengambil pendekatan lain, dalam pembentukan kabinetnya.

Jemaah Menteri Sabah tetap dianggotai oleh 4 kaum KDM, 2 kaum cina dan 5 kaum bumiputera islam termasuk Ketua Menteri Sabah. Bagi Pembantu Menteri pula- 9 Bumiputera islam, 7 KDM dan 2 kaum cina. Di peringkat Pusat pula- 3 Menteri penuh mewakili bumiputera islam, 3 KDM, sementara Timbalan Menteri 1 kaum cina dan 3 kaum bumiputera islam.

Pendekatan Datuk Musa dan Perdana Menteri melalui pembentukan jemaah menteri adalah bertujuan jangka panjang, agar supaya rakyat yang terpengaruh dengan janji-janji pembangkang akan kembali semula kepada BN, kerana terbukti, Bn, adalah parti yang tidak mempunyai rasa balas dendam, melainkan berkhidmat untuk semua rakyat tanpa melihat latar belakang agama dan bangsa.

Semoga dengan pendekatan itu, persepsi bahawa pola kecederungan kaum yang menolak BN pada PRU-13 tidak berlarutan, dan untuk itu, pada PRU-14 nanti, kecemerlangan BN akan mengulangi keputusan PRU-12 dan PRU-11; agar supaya BN Sabah akan senantiasa menjadi simpanan tetap Barisan Nasional.

Apabila rakyat Sabah dan Sarawak menyahut sebutan sebagai simpanan tetap BN, maka yang mendapat manafaat adalah penduduk kedua-dua negeri itu, apabila untuk pertama kalinya, 13 Menteri Penuh Kabinet Persekutuan di wakili oleh wakil rakyat daripada kedua-dua negeri itu. Fikir-fikirkan lah.


Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels