15 October 2009

Nizar: Najib: Nasib seperti Roda: kisah Benar

Perjalanan nasib seperti RODA BERPUSING. Kekadang di atas, kekadang ditepi, kekadang di bawah, ke kadang di horizon.

Apabila nasib berada dibawah roda, biasanya kita mengeluh panjang. Menyesal kenapa nasib berpusing ke bawah. Menyesuaikan diri perlu waktu yang panjang. Bagi mereka yang tidak dapat menyesuaikan diri kepada keadaan ini, ada yang jadi stress, ada yang jadi kurang siuman, ada yang berubah yang dahulunya tidak pemarah, sekarang pemarah, yang dahulunya tidak pendiam, sekarang jadi pendiam, yang dahulunya banyak kawan, sekarang tidak berkawan.

Demikian juga sebaliknya, apabila nasib berpusing dan terletak di atas roda, perilaku biasa yang ada pada dirinya sebelum ini, mengalami perubahan yang luarbiasa. Jika dahulu, suka makan di warung, sekarang cuma makan ditempat-tempat yang ada bintang. Jika dahulu menjawab jika dipanggil melalui talipon, sekarang tidak menjawab lagi. Jika dahulu suka duduk di kedai mamak hingga larut malam, sekarang tidak lagi. Jika dahulu suka memukat ikan telapia, sekarang tidak lagi. Jika dahulu, suka makan karuk, sekarang tidak lagi. Jika dahulu suka naik pick-up, sekarang tidak lagi. Sifat-sifat dan budaya kebiasaan telah berubah, telah terjadi anjakan yang luarbiasa.

Kata orang: Perangkap tidak pernah lupa akan mangsanya. Perangkap akan senantiasa setia ditempatnya menunggu sang mangsa tersesat jalan,lalu masuk mulut perangkap. Si mudah lupa tadi baru terngadah, tetapi telah telambat, sang perangkap tiada sistem belas kesihan, sang perangkap tiada sistem budibicara, sang perangkap tiada sistem pengampunan.

Roda berpusing mengikut kelajuan yang ditentukan oleh penciptanya. Kelajuan jika diubah, maka jangka hayat sang roda akan berubah. Kekadang, kita lupa, bahawa setiap kejadian di muka bumi ini ditentukan oleh penciptanya. Ciptaanya seperti manusia, tergerak hati mengubah hasil ciptaaNya ini, sehinggakan mengakibatkan kerosakan yang luarbiasa. Manusia mahu melangkau fitra yang ada pada manusia, kerana demi inovasi, proaktif, berfikiran kedepan, berfikiran melangkau zamannya, berfikiran jauh.

Manusia ingin mengubah sistem. Sistem ciptaan manusia sendiri diuji oleh manusia sendiri, jauh sekali diuji sang pencipta. Sang pencipta hanya menjadi pemerhati, bukan pengadil,kerana sang pencipta tidak perlu mengadili ciptaanNya, kerana ciptaanNya sudah jitu.

Ciptaan manusia seperti pendaftaran warganya; diuji, ada manusia mengujinya. Ujian manusia ini selalunya untuk kepentingan sipenguji itu. Kad Pengenalan dipalsukan, permit kerja dipalsukan, pasport dipalsukan, dokumen tuntutan dipalsukan, gambar-gambar atau imej-imej dipalsukan, tulisan-tulisan dipalsukan, hasil kerja universiti disadur dan sebagainya.

Hasil ujian manusia kepada sistem buatan manusia, membolehkan orang yang telah menemui sang pencipta, namanya masih berlegar-legar di mana-mana, di bank-bank, didaftar-daftar pengundi, di pendaftaran pertubuhan syarikat dan dimana-mana. Sebabnya, berlaku demikian, kerana manusia tahu, bahawa sistem ciptaan manusia punya kelemahan yang luarbiasa.

Kerana kelemahan sistem ciptaan manusia, maka isu kad pengenalan palsu dipolitikkan, kenapa dipolitikkan, kerana melalui politik sajalah, isu ini boleh diselongkar. Tahun 1990-an ramai individu telah masuk ISA,kerana projek kad pengenalan palsu. Awal bulan ini, ada isu orang kenamaan dihadapkan ke mahkamah kerana menggunakan kad pengenalan palsu untuk menipu bank. Di semanjung, jika kita kebetulan pernah bekerja di kilang, kita pasti akan terkejut, ramai pemegang kad pengenalan yang bertanda H, mengaku orang Sabah, tetapi langsung tidak tahu bertutur bahasa yang menurut akuannya adalah sukunya. Langsung tidak tahu, demografi atau taburan suku-suku di Sabah, tetapi mempunyai kad pengenalan diri yang bermutu tinggi dan bertandakan H mewakili negeri Sabah.

Roda berpusing lagi: menghasilkan: Senjata makan tuan. Strategi yang dirancang untuk mencapai kemenangan, bertukar kepada kekalahan. Habuan untuk menakluk hati rakyat, dianggap rasuah, dianggap pemberian yang tidak ikhlas. Jika dahulu, pendekatan yang serupa ini , dilahap, diterima, tanpa bantahan. Tetapi sekarang, kaedah yang sama tidak diterima lagi, apakah sistem roda berpusing telah mengambil tempat???

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels