23 October 2009

Nizar: Tahun Depan "Whistle Blower" Gaya Amerika Akan Diperkenalkan

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan tiga langkah untuk memerangi rasuah di negara ini, termasuk memperkenalkan akta perlindungan pemberi maklumat tahun depan.

Langkah itu, tegas Najib, ialah untuk mewujudkan masyarakat yang bersih dan dihormati.

Menurutnya lagi, usaha tersebut bertujuan untuk meningkatkan lagi keyakinan dan persepsi masyarakat dalam membanteras rasuah

di kalangan anggota penguatkuasa dan pentadbiran awam serta memastikan proses juga prosedur Perolehan Kerajaan dipatuhi.

Berucap membentang bajet hari ini, perdana menteri berharap langkah tersebut dapat memastikan negara berada di kedudukan yang lebih baik dalam Indeks Persepsi Rasuah Antarabangsa.

Tiga langkah tersebut ialah pertama menggubalkan akta perlindungan pemberi maklumat bagi menggalak pemberi maklumat untuk tampil membuat pendedahan jenayah rasuah dan salahlaku yang lain.

Katanya, akta ini akan memberi kekebalan kepada pemberi maklumat dari diambil tindakan sivil atau jenayah akibat pendedahan yang dilakukan.

Akta ini akan diperkenalkan pada tahun 2010.

Langkah kedua, kata perdana menteri ialah menubuhkan 14 buah lagi mahkamah sesyen khas rasuah dan empat mahkamah tinggi khas
rayuan rasuah.

Pada masa ini, katanya, hanya terdapat dua buah mahkamah khas tersebut di Kuala Lumpur dan dua lagi di Shah Alam, dan

Langkah ketiga, kata Najib ialah untuk meningkatkan usaha memperbaiki imej Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Katanya, ini termasuk mengadakan persidangan memerangi rasuah peringkat antarabangsa, kempen kesedaran melalui media massa dan menjalin hubungan baik dengan masyarakat.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels