14 June 2013

Pakatan Rakyat Mahu Gagalkan Sidang Parlimen pada 24 Jun

MELIHAT gelagat PAKATAN RAKYAT yang beria-ia melakukan kemuncak Himpunan Black505 pada 22 Jun bertujuan menggagalkan Persidangan Pertama Dewan Rakyat selepas PRU-13 yang ditetapkan pada 24 jun.

Penganjur BLACK505 melakukan himpunan secara berangkai bermula pada 17 Jun di Ipoh dan berterusan saban hari sehingga 22 jun di Kuala Lumpur.

Himpunan BLACK505 yang dimulakan pada 8 Mei lalu, dan berlarutan sehingga 9 kali, nampaknya gagal menadapat sambutan rakyat.

Pakatan Rakyat mencuba sekali lagi pada 22 Jun ini dengan menamakannya sebagai puncak kepada himpunan merupa usaha terdesak mereka untuk membangkitkan emosi rakyat agar mencontohi kebangkitan rakyat arab seperti mana berlaku di Tunisia, Mesir dan Libya yang sering disebut sebagai Arab Spring.

Sebelum ini, selama 9 kali himpunan Black505 diadakan di stadium, namun kali ini mereka mengadakannya di jalanan, kerana menurut mereka, inilah satu cara untuk menjadikan himpunan itu berjaya, kerana mereka mengaharapkan pihak berkuasa melalui polis akan bertindak terhadap mereka.

Pengajur sebenarnya mahu agar pihak polis bertindak, seperti menangkap pengajur, menangkap para pemimpin pakatan Rakyat, melakukan penangkapan berramai-ramai terhadap penyokong mereka, untuk mendorong pembangkitan emosi.

Selama 9 kali himpunan itu, pihak polis tidak bertindak, atas sebab itu tidak berlaku perkara-perkara yang tidak diingini. Namun, melalui himpunan jalanan, yang bermula 17 Jun sehingga 22 Jun, mereka berharap agar pihak polis bertindak.

Sekiranya pihak polis bertindak, maka ada kemungkinan himpunan itu menjadi rusuhan rakyat, sehingga menimbulkan ketegangan, jika ini berlaku, maka kemungkinan di adakan perintah berkurung. Jika keadaan tidak terkawal di ibu negara, maka ada kemungkinan, Sidang Dewan Rakyat terpaksa dibatalkan pada 24 Jun ini.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels