2 January 2015

Banjir Kota Belud- Apa Kah Ada Penyelesaian???

SEBENARNYA banjir Kota Belud boleh diselesaikan. Akan tetapi, perancangan kerajaan seperti pembinaan Empangan Tambuton tidak menjadi.

Tanpa penambat banjir seperti empangan itu, adalah sukar mengatasi banjir Kota Belud. 

Selagi empangan atau pembentungan bawah tanah tidak menjadi kenyataan, maka saban tahun setiap hujung tahun, banjir akan melanda Kota Belud.

Pada tahun ini sahaja, sudah kali banjir menyerang Kota Belud. 

Mana sudah pemimpin pembangkang seperti Lim Kit Siang yang mencocok penduduk kg Tambuton agar memprotes pembinaan empangan Tambuton.

Seharusnya rakyat yang saban tahun terkena banjir, perlu mencari pihak-pihak tertentu di kg Tambuton, agar bertanggungjawab. Rakyat yang mengalami kerugian setiap tahun, termasuk harta benda dan tanaman, perlu berbodong-bondong mencari mereka-mereka yang menghalang pembinaan empangan itu.

Jangan biarkan pemimpin sahaja yang menangani isu pembinaan empangan Tambuton, akan tetapi setiap rakyat yang menjadi sasaran banjir perlu bertindak.

Mereka yang menjadi penghalang kepada empangan Tambuton, hanya sebahagian kecil, berbanding rakyat yang terkena puluan ribu ramainya.

Rakyat yang berdepan dengan banjir saban tahun, tidak boleh berpangku tangan, perlu bertindak, agar supaya kerajaan terpaksa bertindak, kerana mengikut suara majoriti.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels