17 January 2015

UMNO Sabah: Gelombang Kecil Dalam Cawan

APAKAH kesudahan gelombang kecil dalam cawan yang berlaku pada Umno Sabah?

Sebelum PRU-13, Datuk Lajim Ukin, yang mana pada masa itu, selain Ketua Bahagian Umno Beaufort, akan tetapi juga AHLI MAJLIS TERTINGGI Umno Pusat dan Timbalan Menteri Kesahjetaraan Bandar, Perumahan dan Kerjaan Tempatan Persekutuan, juga ADUN Klias penyebab gelombang kecil dalam cawan, akhirnya keluar daripada Umno.

Sama-sama kita tahu hasil tindakan Lajim itu, beliau gagal mempertahankan kerusi Parlimen Beaufort, walaupun menang tipis di kawasan tradisinya DUN Klias.

Kini, gelombang kecil berlaku, apabila Ketua Bahagian Umno Sepanggar merangkap MP Sepanggar, ikut langkah Lajim. Berikutan kenyataan-kenyataan beliau, tiga sayap Umno Sabah membuat kenyataan bersama, agar pucuk pimpinan mengambil tindakan tatatertib kepada beliau, kerana disifatkan telah melanggar adab dan etika parti.

Tindakan tiga sayap parti Umno Sabah, wajar bertindak demikian, kerana kalau tidak dibendung, rakyat atau ahli Umno melihat, dakwaan Jumat itu benar.

Jumat adalah MP penggal pertama. Kawasan Parlimen Sepanggar pada asalnya bukan wilayah Umno, akan tetapi diwakili parti kompnen Bn- SAPP, sebelum parti itu keluar selepas PRU-12.

SAPP bertanding pada PRU-13, namun semua calon-calon parti itu kalah teruk, termasuk Presidennya Datuk Yong Teck Lee.

Jumat bukanlah ikon di Sepanggar, kemenangan beliau, bukan kerana faktor dirinya, akan tetapi faktor Bn, khususnya Umno. Jika Jumat mengandaikan bahwa kemenangannya atas sebab faktor peribadi, beliau silap.

Semalam di wall FB MP Sepanggar itu, beliau menulis lagi dakwaan 

14 hrs · 

Teringat pula kami ketua2 bahagian dipanggil kerumah ketua menteri ketika kes micheal chia meletup dihong kong. Tujuan kami dipanggil untuk memberika sokongan terhadao kepimpinan ketua menteri yang dikaitkan dengan michael chia. 

Ketuka itu dato seri salleh juru cakap dan menjelaskan tentang pertemuan dengan perdana menteri bahawa duit yang micheal chia bawa tu untuk derma pada umno sabah.

Maka semua ketua bahagian pun berdiri ikrar. Saya disajikan kacang oleh ketua menteri. Dan bulan april dan mei tahun lalu ditempat yang sama kursi yang sama saya dipanggil bersama ketua bahagian beluran dan turut hadir datuk nizam.

Pertemuan dua jam itu ketua menteri memberi tahu bahawa DSS sedang kumpul ketua2 bahagian dan mendakwa DSS menjadi ketua menteri. Saya dan datuk james hanya mendengar segala tohmahan terhadap DSS oleh ketua menteri.

Jawaban saya pendek saja. Saya kata selagi mana PM maseh percaya pada dato seri tiada siapa boleh gugat kedudukan dato seri. Dan semasa pertemuan pada 5.5.2014 dipejabat ketua menteri saya ulang ayat itu dan menambah Allah sentiasa melindongi kepimpinan dato seri. CM jawab Allah sudah tentukan saya ketua menteri sabah . 

Hari ini apa bila saya ajukan pelan peralihan saya dicop menjatohkan ketua menteri.

Dalam pertemuan saya kali terakhir bersama ketua menteri bulan nov lalu saya katakan cadangan saya jangan dipersonalise tapi rasional dan profesional. Jika diterima positif dan dibincang bersama PM apa saja keputusan kami semua terima. CM jawab ' saya sudah marah'. Nota: Menurut Jumat dalam jawapan pada yang bertanya, DSS=Datuk Salleh said

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels