5 April 2018

PAKATAN GUNA LOGO PKR- SATU MUSLIHAT PERDAYA MELAYU

PEMIMPIN Pakatan Harapan maklum, bahawa tsunami cina sudah mencapai puncaknya pada PRU-13. Apabila sudah sampai ke puncak, maka pencapaian parti-parti yang disokong kaum itu maksima seperti mana dimenangi pada PRU-13.

Di Semenanjung pada PRU-13, daripada 165 kerusi, Bn menang 85, manakala pembangkang 80. Juga menerusi jumlah kerusi 80 itu, pembangkang menang undi popular. Makna kata, tsunami cina tidak akan memuncak lagi.

Tun Dr Mahathir adalah pakar strategi. Kehadiran beliau dalam pembangkang, boleh mempengaruhi semua pihak menggunakan common logo. Atas sebab itu, mereka mendaftarkan logo Pakatan Harapan. Namun pendaftaran PH tidak dapat diproses, atas sebab kesilapan yang dirancang awal oleh Tun Dr Mahathir, supaya parti yang beliau taja dibatalkan, kerana beliau tahu, parti itu tiada sokongan.

Pembatalan PPBM oleh ROS, adalah tindakan yang memaksa ROS bertindak. Kerana memang demikianlah rancangan Pengerusi parti itu, kerana melalui pembatalan, sekurang-kurangnya beliau boleh menuduh Dato Seri Najib Razak sebagai dalang kepada pembatalan itu. Sedangkan tujuan beliau supaya parti itu dibatalkan adalah untuk mendapat simpati.

Namun, hakikat sebenar tujuan Tun Dr Mahathir, agar PH tidak boleh didaftarkan, supaya mereka boleh menggunakan logo PKR. PKR walaupun parti berbilang kaum, tetapi digambarkan sebagai parti melayu.

Pemimpin PH maklum, hanya menerusi parti yang kenampakan melayu boleh mempengaruhi pengundi melayu, kerana mereka mengharapkan tsnunami melayu pada PRU-14. Tanpa tsunami melayu, angan-angan mereka merampas Putrajaya hanya tinggal angan-angan.

Menggunakan logo PKR, adalah serampang dua mata, bagi PH. Pertama menjawab, dakwaan bahawa PH didominasi DAP dan kedua bahawa pembangkang adalah satu pasukan.

Menggunakan logo PKR sebagai common logo bagi PH, memang mengejutkan berbagai pihak, khususnya Bn. Kerana sejak sekian lama, walaupun dengan kehadiran Dato Seri Anwar Ibrahim, tidak pernah terlintas, bahawa DAP akur menggunakan logo lain selain logo roket.

PRU-14 di Semenanjung, hanya akan terlihat LOGO BN, LOGO PKR dan PAS. Sejauh mana strategi baru PH ini menembusi wilayah BN, tiada yang dapat menduga.

Jentera dan juru kempen Bn, bermula daripada sekarang kena merangka strategi baru, khususnya isu, bahawa PH didominasi DAP.

4 April 2018

Pemimpin Sabah Tamak- Tun Dr Mahathir

Betul kah pemimpin Sabah tamak? Kerana ketamakan, maka kemajuan negeri terbantut, demikian lah dakwaan Tun Dr Mahathir.

Menurut calon Perdana Menteri Pakatan Harapan itu, jika parti proksi beliau di Sabah- Parti Warisan Sabah dapat menubuhkan kerajaan negeri, maka Ketua Menterinya adalah Datuk Shafie Apdal, kerana menurut mantan PM itu, Shafie adalah pemimpin yang boleh memajukan Sabah & rakyatnya kerana tidak tamak.

Kenyataan Tun Dr Mahathir itu, tidak berpijak dibumi nyata. Apa kah beliau tidak mengikuti tindakan SPRM sejak Oktober 2016 dan berlanjutan sehingga Oktober 2017, yang telah menangkap beberapa individu yang terlibat dengan projek-projek di bawah KKLW semasa Shafie menjadi menteri. Selain itu, mantan menteri selain disiasat, juga turut ditangkap dan direman.

Mengapa Tun Dr Mahathir tidak mengakui, bahawa kemajuan Sabah & rakyatnya bukan kerana pemimpin negeri tamak, akan tetapi tindakan beliau meganak tirikan Sabah, kerana semasa era beliau Bn Semenanjung boleh menubuhkan kerajaan sendiri, tanpa penyertaan Sabah & Sarawak.

Sabah idak mendapat peruntukan sewajarnya daripada Persekutuan, dan keadaan itu bertambah-tambah pada tahun 1985-1994.

Tun Dr Mahathir suka sangat melindungi perbuatan jijik beliau dengan menamakan pihak lain.

Sebagai contoh, lebuh raya Pan Borneo, telah muncul sejak era Tunku Abdul Rahman Al-Haj, dan ianya terealisasi semasa era Dato Seri Najib Razak.

Sebenarnya Tun Dr Mahathirlah yang menyebabkan Sabah & Sarawak mundur, kerana pendapatan Persekutuan daripada dua negeri itu, khususnya hasil minyak, tidak digunakan memajukan dua negeri itu, sebaliknya digunakan untuk membina Menara Berkembar Petronas, Litar lumba Sepang, dan pembinaan Putrajaya.

Bukti jelas, semasa era Tun Dr Mahathir, peruntukan Persekutuan kepada Sabah cukup rendah. Sebagai contoh RMK-7 (1996-2000) hanya RM6.93bilion; RMK-8 (2001-2005) RM13.2bilion, RMK-9 (2006-2010) RM17.7bilion dan RMK-10 (2011-2015) RM21.96bilion. Bagi RMK-11 (2016-2020), separuh jalan bagi rancangan Malaysia itu, sebanyak RM15 bilion telah diberikan kepada Sabah, dan sudah tentunya banyak lagi peruntukan akan menyusul, malah untuk tahun 2018 sahaja adalah RM3.87bilion. Bukan sahaja, peruntukan untuk Pan Borneo adalah sebanyak RM12.86bilion yang meliputi 730Km daripada Sindumin hingga ke Tawau.

Peruntukan untuk luar bandar Sabah di masa era Tun Dr Mahathir, RMK-7 hanya RM107.8juta dan RM1.42bilion bagi RMK-8, berbanding peruntukan di era Dato Seri Najib, daripada tahun 2011-kini telah berjumlah RM10.2bilion.

Hakikatnya berasaskan kepada data kewangan, bukanlah kerana pemimpin Sabah tamak, penyebab negeri mundur, akan tetapi tindakan mantan PM itu membelakangkan kemajuan Sabah.

Salah satu lagi tindakan memundurkan kemajuan Sabah adalah menerusi penggiliran Ketua Menteri, kerana mana ada seorang Ketua Menteri boleh memperkenalkan perancangan dalam tempoh dua tahun? walaupun kerajaan yang meneruskan adalah daripada parti yang sama, kerana masing-masing pemimpin mempunyai gaya kepimpinan. Sebagai contoh, semasa Datuk Salleh Tun Said Keruak dilantik ke jawatan Ketua Menteri, hanya untuk 9 bulan. 

Kerana pemimpin Sabah menyedari selepas Tun Abdullah menjadi Perdana Menteri, maka mencadangkan menansuhkan penggiliran Ketua Menteri, maka selepas itu, Sabah maju.

Kemajuan & pembangunan Sabah digambarkan menerusi pertambahan pendapatan negeri, simpanan kewangan negeri bertambah, kadar kemiskinan menurun, membawa pengertian, bahawa pemimpin Sabah bukanlah tamak.

Hakikat yang perlu menjadi iktibar rakyat Sabah, bahawa kemunduran negeri, sebenarnya telah dirancang daripada awal oleh Mantan Perdana Menteri itu, supaya dakwaan pemimpin Sabah tamak menjadi alasan beliau merai sokongan politik.

Satu pertanyaan? Apa yang boleh disumbangkan oleh seseorang yang berumur 93 tahun, sedangkan dalam tempoh 22 tahun, kemajuan Sabah dirancang untuk dimundurkan!!!.

GENDANG PRU-14 SEDANG MENGHITUNG JAM- SESAMA SENDIRI BERBALAH

Rakyat bukan sahaja keliru akan tetapi muak, apabila berlaku perbalahan antara para pemimpin Bn, sedangkan hari penentuan atau istilah PM & TPM Hari Raya Besar diambang pintu.

Untuk mencegah perbalahan itu, kerap sekali Menteri Komunikasi & Multimedia- Datuk Salleh Tun Said Keruak mengingatkan, raikanlah perbezaan pendapat, dan berpolitiklah secara matang, untuk mengelak persengkataan.

Sejak akhir-akhir ini perbalahan antara mantan-mantan pemimpin Umno dengan pemimpin yang masih berkhidmat, menunjukkan kepada rakyat, bahawa pemimpin Umno, bukan untuk rakyat & negara, akan tetapi lebih kepada mempertahankan ego masing-masing serta kepentingan peribadi.

Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin Yassin, Dato Mukhriz Mahathir, Datuk Shafie Apdal dan ramai lagi, menentang Umno, bukan kerana untuk kepentingan rakyat, akan tetapi demi kepentingan peribadi.

Mengapa kah pemimpin lama seperti Tan Sri Rais Yatim, Tan Sri Rafidah Aziz begitu kritikal terhadap pemimpin yang sedang berkhdimat. Tidak cukup kah peluang yang telah diberikan pada mereka masa lalu? Tidak cukup kah sokongan yang telah diberikan kepada mereka semasa berkhidmat termasuk sokongan pemimpin yang sedang berkhidmat?

Mengapa mereka ini, tidak mencontohi Mantan PM ke-5, Tun Abdullah Ahmad Badawi? Mengapa mereka ini tidak mencontohi pemimpin lain yang telah bersara, dan bertindaklah sebagai pesara!!!.

Tindakan mereka itu, bukan sahaja rakyat menjadi “jenuh=saturated” akan tetapi muak. Apa kah tindakan sedemikian menjadi katalis kepada pengundi untuk menolak parti? Selain tindakan mantan-mantan pemimpin yang sudah menjadi pembangkang dan sudah tentu mahukan penyokong parti untuk berpaling tadah.

3 April 2018

PENDUDUK MISKIN SABAH - SHAFIE CUBA JADI HERO!!!

Poverty is stubborn. Tiada negara di dunia ini, tiada rakyat miskin. Di Sabah, daripada 3.9juta penduduk, didapati 23,142 miskin tegar (0.59%) dan 19,673 kategori miskin (0.51%). Jumlah itu adalah sebahagian daripada 76,340 ketua keluarga yang tersenarai dalam e-kasih. Pada tahun 2016 mereka yang tersenarai dalam e-kasih adalah 109,865, sebab itu kadar kemiskinan negeri adalah 2.9%.

Daripada jumlah itu, seramai 33,525 telah dikeluarkan, sebab itu, jumlah mereka yang tersenarai dalam e-kasih tahun 2017 adalah 76,340. Menerusi jumlah itu, maka kadar kemiskinan terkini Sabah adalah 1.96%.

Berasaskan rekod penerima BRIM tahun 2018, rakyat Sabah yang menerima seramai 664,839 (17.05% daripada jumlah penduduk) membabitkan bayaran RM559,825,350. Penerima BRIM adalah ketua keluarga yang mempunyai pendapatan RM3,000 ke bawah.

Dakwaan Presiden parti Warisan Sabah semasa ucapan perasmian Kongress tahunan parti itu pada Isnin, bahawa beliau tersempak dengan keluarga miskin di Kota Marudu, di mana keluarga itu tidak mampu membeli ubat gigi, kemungkinan besar mereka itu termasuk dalam penduduk yang terkategori miskin tegar.

Pemimpin Bn Sabah, tiada yang pernah berkata, bahawa Sabah sifar rakyat miskin, namun, kerajaan Bn telah berjaya menurunkan kadar kemiskinan daripada 19.7% tahun 2009 kepada 2.9% tahun 2016 dan terkini 1.96%. 

Kalaulah Shafie semasa ada kuasa dahulu dengan peruntukan berbilion ringgit telah menjelajah awal di kampung-kampung di mana terdapatnya rakyat termasuk dalam miskin tegar, sudah tentu mereka itu akan tempias dana daripada KKLW, kerana kementerian itu, memangpun dikhususkan membantu rakyat sedemikian.

Membasmi kemiskinan tidak semata-mata mempergunakan kekayaan Yayasan Sabah seperti mana cadangan Presiden Parti Warisan itu. Membasmikan kemiskinan adalah tindakan bersepandu yang membabitkan banyak agensi, termasuk kementerian-kementerian Persekutuan, agensi Persekutuan, seperti 1Azam dan sebagainya. Bagi pelajar pula, KKLW juga diberitanggungjawab, KWAM (Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin). Mengapa Shafie tidak terfikir, mengapa bantuan kewangan untuk pelajar miskin di Sabah dinafikan hak mereka menerusi dana yang disalurkan menerusi KKLW, malah SPRM sedang menyiasat penyelewengan dana itu.

Ucapan mantan Menteri KKLW itu, berkaitan pelajar miskin sebenarnya seperti meludah ke langit jatuh di muka sendiri.

2 April 2018

PH MANSUH GST? PUSINGAN U MENANTI!!!!

JANJI untuk memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) daripada Pakatan Harapan (PH) pasti menarik perhatian rakyat terutamanya pengundi berpendapatan rendah.

Dalam jelajah ceramah pemimpin PH termasuk Pengerusinya, Tun Dr. Mahathir Mohamad pasti menyentuh soal memansuhkan cukai itu.

Dakwaannya hanya berkisar kepada perkara sama iaitu hasrat mereka memansuhkan cukai itu yang dianggap membebankan rakyat.

Tetapi sehingga kini, apabila ditanya mengenai kaedah-kaedah bagi merealisasikan hasrat penghapusan GST berkenaan, mereka terus gagal memberi jawapan meyakinkan.

Sepatutnya, PH menyatakan langkah-langkah konkrit bagaimana kerajaan pentadbirannya nanti dapat menampung kelompongan hasil lebih RM30 bilion akibat pemansuhan GST?

Sukarkah untuk pemimpin PH menjawab persoalan itu?

Jika dilihat, jawapan Mahathir setakat ini yang membangkitkan bagaimana beliau membangunkan negara tanpa GST adalah jawapan mudah untuk melepaskan diri.

Hakikatnya, cabaran ekonomi pada 2018 dan tahun mendatang bukannya seperti 37 tahun lalu sewaktu beliau mula menerajui kerajaan.

Adakah PH akan terus memberikan tanda tanya mengenai cara mereka menampung kelompangan hasil itu?

Ternyata ia menjadi misteri bukan sahaja dalam kalangan rakyat malah Bank Dunia juga tertanya-tanya.

Pengurus Negara bagi Malaysia Kumpulan Bank Dunia, Faris H. Hadad-Zervos menerusi satu video yang dipetik daripada sebuah portal baru-baru ini berkata, Malaysia juga bakal mengalami kesan negatif jangka panjang kepada ekonomi jika GST dihapuskan ke­rana kehilangan hasil yang banyak.

Sehubungan itu, dalam video itu, Faris mengajukan lima soalan utama andai mahu memansuhkan GST seperti yang dijanjikan PH.

1. Apakah sumber pendapatan lain yang diperlukan untuk ne­gara anda selepas GST dimansuhkan?

2. Adakah anda i­ngin bergantung ke­pa­da komoditi se­dang­kan harga­nya tidak menentu mengikut pasaran dunia?

3. Adakah anda ingin mengurangkan portfolio sumber pendapatan di negara ini?

4. Apakah yang anda ingin berikan kepada rakyat apabila melepaskan GST?

5. Apakah perkhidmatan, manfaat atau apakah perbelanjaan yang akan anda lupuskan?

Adakah pemimpin PH telah menjawab kesemua lima persoalan ini?

Janji PH menghapuskan GST dan me­ngembalikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dianggap sebagai janji po­pulis kerana mereka tidak pernah menerangkan ba­gai­mana untuk menampung kekurang­an ha­sil lebih RM20 bilion akibat langkah tersebut.

Ini berikutan SST bukanlah mekanis­me cukai yang cekap dan dijangka hanya mampu mengutip kira-kira RM17 bi­lion.

Jika PH mempunyai perancangan terbaik berhubung sumber pendapatan negara selepas GST dimansuhkan, mereka wajar memaklumkan kepada rakyat.

Sebaliknya pemimpin PH terutama Mahathir hanya menyatakan beliau mampu mentadbir negara tanpa melaksanakan GST.

Jika tiada perinciannya, apa yang dikatakan Mahathir mengenai GST tidak ubah seperti ‘tin kosong’.

Ada pihak yang berpandangan tidak mustahil Mahathir akan membuat pusingan U dengan mengekalkan GST jika berkuasa.

Mahathir kini dikenali sebagai jaguh pusingan U, sebelum menang bulan, bintang, emas, permata semua boleh dijanjikan kepada rakyat.

Tetapi apabila berkuasa kelak, belum tentu janji itu ditunaikan kerana ketika janji tersebut dibuat, pemimpin PH dilihat seolah-olah tidak bersungguh-sungguh mahu memansuhkan GST.


Rakyat kini menantikan penjelasan konkrit dari PH berhubung cadangan mereka memasuhkan GST.

Jangan nanti, jangan dikatakan mansuh, sebaliknya kadar cukai itu dinaikkan pula apabila PH berkuasa.

Semua itu tidak mustahil berlaku kerana banyak yang dijanjikan oleh PH hanya ‘indah khabar dari rupa’.

Itulah sikap bermuka-muka pemimpin PH, janji sebelum menang tidak sama dengan apabila mereka berkuasa kelak.

Bukan auta, ada rakyat beberapa negeri pimpinan mereka sudah lebih awal terseksa dan apakah itu model contoh terbaik yang boleh diberi jika PH memerintah negara? Apa yang jelas rakyat hanya menunggu pusingan U, kerana ketua mereka adalah raja pusingan U!!! sumber:  https://malaysianaccess.com/gst-kenapa-ph-terus-derdolak-dalik/

DASAR GERAN KOMUNAL SABAH

DASAR yang diperkenalkan Kerajaan Negeri pada tahun 2010 itu, diasaskan kepada jumpaan kerajaan negeri, bahawa rakyat yang diberi tanah kerajaan dipengaruhi oleh pihak-pihak tertentu menjual tanah mereka pada harga yang cukup rendah. 

Hasil penjualan itu, sebenarnya hanya cukup untuk sementara waktu sahaja, kemudiannya rakyat yang berkaitan terus bergelomang dengan keperitan hidup, kerana tiada media lagi untuk mencari sumber pendapatan.

Menurut rekod pejabat tanah seluas 1.4juta ekar tanah kerajaan yang diberikan kepada rakyat telah bertukar tangan, khususnya di kawasan-kawasan yang terkait dengan NCR.

Oleh kerana rakyat yang diberikan geran itu telah menjual tanah mereka, maka mereka itu terpaksa menceroboh tanah-tanah kerajaan, termasuk hutan simpan. 

Apabila kerajaan mendapati keadaan sedemikian, maka kerajaan melaksanakan satu dasar pemilikan tanah, iaitu menerusi geran komunal. Menerusi geran itu, tanah kerjaan yang diberikan tidak boleh dijual, melainkan hanya boleh diwarisi.

Kelebihan kepada pendekatan geran komunal, kerajaan membantu daripada segi penyediaan kemudahan asas seperti jalan raya, kemudahan bekalan air bersih dan bekalan elektrik. Selain itu, tanah seumpama itu boleh diusaha dengan kerjasama pihak swasta atau syarikat berkaitan kerajaan.

Menerusi Geran Komunal, bukan sahaja rakyat yang mendapat tanah itu dapat mengusahakan tanah sedemikian untuk menyara hidup, akan tetapi juga kerajaan membantu daripada segi pembangunan kemudahan asas, seperti jalan raya, bekalan air, bekalan elektrik, malah bantuan-bantuan lain, seperti benih, baja, racun perosak dan sebagainya.

Kerajaan Negeri sehingga suku kedua tahun 2017 melalui Jabatan Tanah dan Ukur telah mengeluarkan 72 geran dalam bentuk geran komunal meliputi keluasan 119,083,03 ekar, merangkumi 213 kampung dan melibatkan 10,462 orang pemilik tanah.

Daripada jumlah itu, seluas 60,333.27 ekar meliputi 90 buah kampung melibatkan 3,993 orang pemilik tanah telah dibangunkan secara usahasama antara Agensi Kerajaan Negeri dan syarikat swasta.

Tanah-tanah yang termasuk dalam geran komunal tersebut, seluas 81,020.27 ekar ditanami kepala sawit dan telahpun mengeluarkan hasil, manakala 6,313 ekar ditanami dengan getah dan akan mengeluarkan hasil dalam tempoh 3-5 tahun.

Sebenarnya, geran komunal boleh dibangunkan samada oleh pemilik tanah atau bekerjasama dengan pihak lain.

Dakwaa Presiden Parti Warisan Sabah, bahawa melalui geran komunal, pemilik tanah tidak bebas mengusahakan tanah mereka, adalah dakwaan karut dan cuba mengelirukan rakyat.

Geran komunal, sama juga peranannya dengan geran individu seperti Native Titles (NT), hanya bezanya, geran komunal tidak boleh dijual kepada pihak lain, melainkan hanya boleh diwariskan.

Cadangan Parti Warisan Sabah, untuk memansuhkan geran komunal, sebenarnya satu cadangan untuk kembali kepada keadaan asal, yakni tanah kerajaan yang diberikan kepada rakyat boleh dijual, dan cadangan itu dilaksanakan, satu hari kelak, tanah-tanah seumpama itu, akan jadi milik pihak lain, maka keadaan akan berlaku, tanah dipijak akan tetapi milik orang lain.

Jika geran komunal dimansuhkan, maka tanah-tanah seumpama itu, bakal dimiliki oleh pihak-pihak tertentu yang mempunyai kewangan, kerana mereka yang mempunyai wang sentiasa mengintai tanah-tanah seumpama ini. Sebagai impaknya, penduduk yang asalnya daripada kawasan-kawasan tertentu akan terhalau dengan sendirinya daripada kawasan sendiri, dan inilah yang berlaku, dan mereka yang terhalau itu akan berpindah di tempat lain, memohon tanah di kawasan lain, termasuk menceroboh tanah rezab kerajaan.

Shafie dalam mencadangkan memansuhkan geran komunal, sebenarnya hanya bertujuan politik jangka pendek, dan tiada niat membela rakyat secara jangka panjang.

1 April 2018

SELEPAS 44 TAHUN-40% GERAN KHAS KEPADA SABAH DIKEMBALIKAN

GERAN Khas 40% daripada pendapatan Persekutuan daripada Sabah dibayar sehingga tahun 1974. Asas kepada pembayaran itu, dikaji setiap 5 tahun. Namun, Tun Dr Ismail Abdul Rahman, Timbalan Perdana Menteri yang mengetuai kajian itu telah meninggal dunia, maka kajian itu terbantut.

Apabila pemimpin Sabah & Sarawak membangkitkan perkara itu di era Dato Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri, PM ke-6 negara itu bersetuju melihat semula geran khas itu.

Kini, Geran Khas itu dipersetujui dibayar semula. Pengiraan berapa amaun atau jumlah adalah perkara pentadbiran. Apa yang mustahak, adalah geran itu dibayar semula. Memetik Pengerusi bersama mengkaji bayaran itu- Menteri Luar- Datuk Anifah Aman, menyifatkan bayaran itu sangat bermakna buat rakyat Sabah.

Rakyat Sabah patut berterima kasih kepada kerajaan Bn yang diterajui Dato Seri Najib, kerana kalau bukan PM ke-6 itu, bayaran itu tidak akan terealiasai.

Selama 44 tahun, bayaran seumpama itu diketepikan, malah semasa era Tun Dr Mahathir, sesiapa sahaja pemimpin Sabah bercakapnya mengenainya dianggap anti Malaysia, malah ditangkap menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Iktibar yang perlu diambil daripada keputusan membayar semula geran khas itu, betapa berimpaknya jika ada kerjasama erat antara kepimpinan Negeri dan Persekutuan.

Sesungguhnya, kemajuan Sabah dan rakyatnya juga mencerminkan kemajuan negara, seperti mana kerap diucapkan oleh Perdana Menteri, "kita ini merupakan keluarga besar' "saling membantu antara satu sama lain".

Menjelang PRU-14, rakyat Sabah perlu tunjukkan ucapan terima kasih kepada Perdana Menteri, dengan memberi kemenangan kepada Bn.

Penerusan Kerajaan Bn, akan memacu kemajuan & pembangunan Sabah lebih cepat lagi, kerana Perdana Menteri penuh komitmen & komited memajukan Sabah setara dengan pembangunan negeri-negeri di Semenanjung.

PRU-13 PELUANG PEMBANGKANG TAWAN PUTRAJAYA

JIKA diamati, peluang keemasan pembangkang merampas Putrajaya adalah pada PRU-13, bukannya pada PRU-14.

Kemuncak kekuatan pembangkang adalah pada PRU tersebut. Bukti bahawa kemuncak sokongan kepada pembangkang, apabila berjaya menafikan undi popular Bn, sejak diadakannya pilihanraya di negara ini.

Hanya kerana sistem pilihanraya negara menggunakan first past the post seperti mana amalan demokrasi yang digunakan oleh negara-negara seperti Amerika, United Kingdom, di mana undi popluar bukan penentu kemenangan, akan tetapi jumlah kerusi, manakala di Amerika dipanggil electoral college. 

Berdepan dengan PRU-14, pembangkang (Pakatan Harapan) tiada isu terpusat (central issue) yang boleh menggamit sokongan rakyat, selain dakwaan-dakwaan dan perkataan-perkataan boombastik seperti pencuri, perompak dan sebagainya. Perkataan-perkataan boombastik seumpama ini, telah digunakan oleh kumpulan reformasi pada tahun 1998, di mana masa itu, perkataan, MAHAZALIM, MAHAFIRAUN, KKN (koruptor, kroni, nepotisme) digunakan.

Seperti hukum ekonomi, tingkat kepuasan yang mencapai maksima dan optima, maka akan menurun semula. Bukti itu didapati pada PRN Sarawak pada tahun 2016, di dua PRK Berkembar, Kuala Kangsar, dan Sungai Besar, di mana pembangkang kalah teruk.

Sebelum dua PRK itu, di PRK Teluk Intan, Perak, Bn merampas kerusi DAP.

PRU-14, tidak serupa PRU-13, kerana Pakatan Rakyat tidak sama dengan Pakatan Harapan. Adalah hakikat, bahawa kekuatan PR lebih kuat berbanding PH. 

Tun Dr Mahathir tidak boleh menganggap bahawa PPBM boleh menarik dengan mudah sokongan ahli/penyokong Umno, kerana telah dibuktikan sebelum ini, S46 dan PKR telah gagal. Manakala Amanah, akan bermimpi untuk menarik sokongan daripada ahli/penyokong Pas. 

Adalah tidak boleh disamakan ahli/penyokong Pas dan Umno dengan ahli/penyokong MCA dan Gerakan yang mudah beralih kepada DAP.

Memang Lim Kit Siang mengharapkan tsnuami melayu, supaya PH yang diterajui parti itu membentuk kerajaan. Memang di atas kertas, Perdana Menteri & Timbalan adalah melayu, seperti mana kerajaan PR di Perak selepas PRU-12, MB adalah melayu, namun dalang dibelakang adalah Ngo & Ngeh (dua pemimpin DAP yang bersepupu).

Hakikat yang perlu diterima, kaum melayu, belum bersedia menguburkan Umno/Bn, apatah lagi sokongan rakyat Sarawak & Sabah masih kukuh terhadap gabungan 13 parti itu.

DISEBALIK 'SWING VOTES"

Pemimpin Yang Mengharapkan Swing Votes
SEDAR atau tidak, faktor yang menyebabkan "swing votes" atau undi beralih, bukan kerana parti atau polisi kerajaan akan tetapi disebabkan oleh berbagai peringkat yang membabitkan berbagai dakwaan, termasuk fitnah, pembohongan dan cerita palsu.

Atas sebab itu pemimpin PH, menumpukan kepada pembunuhan karakter baik membabitkan perorangan mahu agensi kerajaan seperti SPR untuk membangkitkan sentimen dan emosi rakyat agar swing votes berlaku.

PH mengharapkan 15% swing votes daripada kaum melayu menyokong mereka. Jika ini berlaku, maka ianya dikategorikan sebagai tsunami melayu.

Pada PRU-12 & 13, berlaku tusnami cina. PR masa itu, berjaya manafikan kuasa 2/3 Bn di Dewan Rakyat, selain mendapat undi popular pada PRU-13.

Hanya menerusi tsunami melayu, PH akan mengatasi kerusi Bn daripada 165 yang dipertandingkan di Semenanjung.

Pada PRU-13, Bn menang 85, manakala lawan 80. PH akan mendapat majoriti mudah, jika menang 103 daripada 165, dan 9 daripada Sabah & Sarawak.

Jika PH menang 103, bermakna, semua parti komponen Bn di Semenanjung kalah kecuali Umno menang 62, berkurang 12 kerusi daripada 74. 

Perkiraan PH itu, 100% menafikan undi ahli & penyokong parti Pas, dengan kata lain, mereka mengandaikan, parti Pas juga akan kosong kerusi seperti mana parti MCA, Gerakan dan MIC.

Dalam politik memang berlaku segala kemungkinan. Namun adalah perkiraan keterlaluan bahawa Umno akan kecundang di 12 kerusi, MCA, Gerakan, MIC serta Pas kosong kerusi, adalah perkiraan di atas kertas yang termasuk syiok sendiri.

PAKATAN HARAPAN TIADA WOWW FACTOR!!!!

MESKIPUN Pakatan Harapan (PH) berjela-jela dengan anti GST, yang mereka dakwa sebagai punca kenaikkan sara hidup, namun ianya bukan woww factor yang boleh menarik sokongan rakyat.

Daripada 10 pengundi, hanya 2 orang yang percaya, bahawa pemansuhan GST dengan menggantikannya dengan SST (sistem percukaian lama) boleh menurunkan harga barang. Sementara yang lain berpendapat kenaikkan harga barang sesuai dengan hukum ekonomi, permintaan dan penawaran menentukan harga.

Dalam sistem ekonomi bebas (terbuka), tiada kerajaan yang mampu memaksa harga turun, melainkan, jika kerajaan mahu berbelanja besar dan semua barangan dikawal kerajaan menerusi pasar monopoli. Jika itu ditempuh, maka ekonomi akan menguncup, kemudiannya menjadi malapetaka kepada penurunan pendapatan negara dan seterusnya mengurangkan perbelanjaan untuk pembangunan.

Melihat kepada manifesto PH, meskipun dirangka berbunga-bunga, namun ianya sukar dilaksanakan, dan rakyat yang celik akal, tidak percaya bahawa manifesto seumpama itu bakal dilaksanakan sesebuah kerajaan.

Pakatan Harapan hanya memomokan propaganda mereka dengan berselindung pada isu 1MDB yang mereka reka cipta. Kini, dakwaan mereka yang bersandarkan kepada laporan DOJ Amerika, semakin hari semakin terdedah, bahawa laporan DOJ itu bermotifkan politik, kerana sebagai contoh dakwaan berkaitan yact mewah Equanimity, sebenarnya milik orang lain yang tiada kaitan dengan 1MDB.

Dakwaan tipu helah pemimpin PH yang mendakwa, wang yang dibekukan kerajaan Swiss berasal daripada 1MDB, terbukti, wang itu, bukanpun berpunca daripada 1MDB, akan tetapi wang yang melibatkan denda yang dikenakan pada berbagai bank yang beroperasi di negara itu.

Jelas kini, semakin hari, dakwaan-dakwaan pemimpin PH semakin terdedah bukan sahaja cerita bohong, tetapi boleh dimasukkan sebagai berita palsu.

Cara pemimpin PH menghidupkan peluang dan kekal relevan, adalah menerusi dakwaan-dakwaan karut, umpamanya, dakwaan Tun Dr Mahathir, bahawa SPR akan merampas kemenangan mereka menerusi undi pos, kerana peti undi itu akan disorokkan dengan undi palsu.

Kelojikan pada dakwaan Tun Dr Mahathir itu, jika diteliti, memangpun sukar diterima, kerana sekian lama PRU atau PRK di negara ini, tiada bukti bahawa undi pos menentukan kemenangan dalam pilihanraya.

Pada PRU-14, sejumlah 14.8juta pengundi berdaftar, dan hanya 1juta daripadanya undi pos. Daripada 14.8 juta pengundi itu 3.5juta adalah ahli Umno, belum lagi termasuk ahli-ahli parti komponen lain yang tersebar di Sabah, Sarawak dan Semenanjung.

Kenampakan sangat, PH tiada Faktor terpusat yang mendorong rakyat menyokong, selain keasyikan mereka sendiri kononnya mendapat sokongan.

31 March 2018

PRU-14: CALON NOMAD

KENYATAAN Timbalan Perdana Menteri- Dato Seri Dr Zahid Hamidi semasa melancarkan Jentera Pilihanraya Negeri Johor, untuk menolak calon nomad, membawa implikasi seorang calon daripada Sabah yang terpaksa berpindah tempat, kerana tidak lagi menjadi pilihan parti dan pemimpin setempat.

Memang kenyataan TPM itu merujuk kepada Lim Kit Siang, kerana penasihat DAP itu merupakan calon nomad.

Jika lah, pengundi mengambil iktibar kepada kenyataan TPM itu, maka jika ada calon Bn dalam kategori yang sama, maka ianya boleh digunakan oleh parti lawan untuk merai undi.

Jalinan komunikasi pada era ini, tidak lagi terhad, di tempat di mana sesuatu kenyataan itu diucapkan. 

Kenyataan TPM itu, sudahpun digunapakai oleh parti lawan dan disebarkan melalui media alternatif, cerita-cerita kedai kopi. Nampak gayanya, kenyataan TPM itu, boleh menjadi penghalang kepada calon "nomad" Bn Sabah pada PRU-14. 

Apa kah menerusi kenyataan TPM itu, boleh mempengaruhi keputusan Bn Sabah mencalonkan calon "nomad"? kerana, kenyataan itu, boleh menghalang kemenangan.

KEHADIRAN CERAMAH DAN JUMLAH UNDI

JUMLAH undi seseorang calon ditentukan oleh pengundi yang mendaftar di kawasan itu, sedangkan kehadiran pada sesebuah ceramah politik, analog dengan undi popular, tidak mencerminkan undi pada sesebuah kawasan.

Memang daripada segi propaganda, kehadiran pada sesebuah ceramah politik, boleh membangkitkan emosi pihak lain yang melihat. 

Sehingga kini, relevansi antara kehadiran ceramah politik dengan jumlah undi yang diperolehi seseorang calon belum dibuktikan, kerana kerap kita melihat, pada ceramah-ceramah atau perjumpaan politik sebelum ini, sebagai contoh pada awal era reformasi pada tahun 1998, lautan manusia yang menghadiri perjumpaan Dato Seri Anwar, namun pada PRU 1999, parti yang menyokong beliau, tidak juga mendapat kerusi yang banyak, malah hanya menang di kawasan tradisi beliau Permatang Pauh.

Di Sabah di ambang PRU-13, perjumpaan Anwar di Sepanggar dipenuhi ribuan manusia, namun pada PRU-13, Sepanggar dimenangi calon Bn dengan majoriti yang cukup besar.

Pemimpin Pakatan Harapan, mendakwa, bahawa tsunami melayu akan berlaku, kerana kehadiran begitu ramai pada ceramah politik Tun Dr Mahathir di Guar Cempedak, Kedah. 

Kehadiran pada sesebuah ceramah politik, merupakan peristiwa "homogen" di mana mereka yang sefahaman berkumpul pada suatu masa, namun mereka itu tidak menggambarkan jumlah undi di sesebuah kawasan.

Sistem pengundian negara berasaskan Pusat Daerah Mengundi, berasaskan first the past post, bukan berasaskan undi popular.

Sebab itu, kehadiran ceramah politik, tidak menggambarkan jumlah undi yang diperolehi seseorang calon atau parti.

Banyak contoh di negara ini, di mana ceramah politik yang dibanjiri hadirin, namun selepas pengiraan undi, jumlah kehadiran itu tidak diterjemahkan kepada jumlah undi.

Sebenarnya, kemenangan seseorang calon atau parti pada sesebuah kawasan, sangat bergantung kepada penyokong "homogen" pada sesebuah kawasan. Jika jumlah yang berfahaman sama itu majoriti, maka calon atau parti yang disokong akan menang.

Membuat kesimpulan, bahawa kehadiran menggambarkan sokongan, tidak semestinya betul. Jika andaian dibuat berasaskan kehadiran, maka analog dengan mengira anak ayam sebelum telur menetas.

Kehadiran yang begitu ramai pada ceramah parti lawan, sebenarnya boleh menjadi pembakar semangat kepada jentera Bn untuk berkerja lebih kuat lagi.

PRU-14 SABAH: PEMBANGKANG MEMBANGKITKAN SENTIMEN DAN EMOSI

Bangunan Jadi Rebutan
Berita palsu yang dikaitkan dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mengeluarkan 30,000 dokumen kepada warga asing kononnya untuk melayakkan mereka mengundi, dakwaan Tun Dr Mahathir Mohammad, bahawa undi pos disorokkan dengan undi palsu, selain isu persempadanan merupakan isu yang membangkitkan sentimen dan emosi.

Pada PRU-13, berita palsu yang dikaitkan dengan 40ribu pengundi Bangla, isu padam lampu semasa pengiraan undi, isu pembakaran kitab injil, jika Bn menang juga telah menimbulkan sentimen & emosi.

Selain daripada itu tujuan jangka panjang kaum cina untuk menguasai politik tanah air, telah mendapat jolokan "tsunami cina" pada PRU-12 & 13.

Kaum cina telah sedar daripada awal, setiap daripada mereka yang cukup umur untuk mengundi, maka mereka mendaftar sebagai pengundi, berbeza dengan kaum melayu, yang masih terpaku bahawa negara ini mempunyai majoriti penduduk melayu, maka tidak kurang 3 juta di seluruh negara yang layak mengundi, tidak mendaftar sebagai pengundi.

Jika pada PRU-12 &13 telah berlakunya tsunami kaum cina, yang menyebabkan kehilangan kuasa 2/3 bagi Bn dan pada PRU13, undi popular, maka parti-parti yang melawan Bn mengharapkan tsunami melayu pula pada PRU-14.

Harapan untuk tsunami melayu disandarkan kepada faktor Tun Dr Mahathir, sebab itu di Semenanjung parti tajaan beliau diberikan 52 kerusi daripada 165.

Apa yang dimbil kira oleh parti yang bergabung dalam Pakatan Harapan (DAP-PKR-PPBM-Amanah) bahawa pada PRU-12 & 13, faktor penyokong Pas adalah sebahagian daripada mereka.

Pada PRU-14, jika betul-betul berlaku, bahawa Pas akan bersendirian, maka harapan PH berkaitan tsunami melayu hanya tinggal angan-angan.

Di kawasan majioriti kaum melayu, selain Bn dan PH, PAS juga akan bertanding. Undi Pas akan tetap mengundi PAS, demikian juga pengundi Bn. Memang tidak dinafikan ada pengundi Bn (khususnya Umno) akan mengundi PH (menerusi PPBM), demikian pengundi PAS mengundi PH (menerusi Amanah), namun jumlahnya tidak akan menyebabkan Bn atau Pas kehilangan undi yang signifikan.

Bagi kawasan sedemikian, maka parti yang menonjol adalah samaada Bn atau Pas. Namun bagi kerusi tradsisi Umno (74 di Semenanjung) jika berlaku pertembungan tiga penjuru, akan berpihak kepada Bn. Jika demikian, maka impian PH berkaitan tsunami melayu, hanya angan-angan tidak kesampaian.

Pemimpin seperti Tun Dr Mahathir tahu bahawa tsunmai melayu tidak akan berlaku pada PRU-14, sebab itu beliau sanggup membuat cerita-cerita karut, seperti SPR bakal menipu pilihanraya, semata-mata untuk membangfkitkan sentimen dan emosi.

Di Sabah pula, parti yang berkolaborasi dengan PH, parti Warisan Sabah, membangkitkan sentimen agama dan suku bangsa, selain isu dakwaan fitnah, misalnya berkaitan tanah dan pembalakan, selain membangkitkan MA63.

Pendek kata, pada PRU-14, akan diwarnai dengan isu sentimen & emosi, melawan fakta kemajuan & pembangunan.

Jika majoriti rakyat negara ini akan memilih berkaitan sentimen & emosi, maka ianya merupakan malapetaka kepada sistem politik negara, kerana dalam dunia moden ini, akal dan fikiran tidak digunapakai.

PRU-14 SABAH: ANTARA SENTIMEN DAN KEMAJUAN

Pengalaman rakyat Sabah mengubah kerajaan kerana sentimen adalah pada tahun 1976 dan tahun 1985.

Paling menonjol sekali pada tahun 1985, apabila sentimen mengatasi kemajuan. 

Rakyat negeri ini yang berusia antara 40-an ke atas sudah tentu masih ingat bagaimana rentak kemajuan negeri antara tahun 1976-1985, di bawah pemerintahan parti Berjaya yang diterajui Datuk Harris Salleh (kini Tan Sri).

Dalam tempoh masa 9 tahun, bukan sahaja pembangunan fizikal akan tetapi penyediaan peluang-peluang pekerajaan disediakan, kerana kerajaan negeri banyak mengwujudkan berbagai agensi kerajaan, seperti KPD, SAFODA, Ko-Nelayan, Safma, SFI, Sabah Shipyard, Cement Industry, SEDCO dan banyak lagi.

Hanya kerana sentimen, kerajaan yang membawa begitu banyak kemajuan dan pembangunan, cukup mudah dikalahkan.

Demikian juga apabila Parti PBS yang menjadi parti pembangkang kepada Bn bermula tahun 1990, meskipun kerajaan negeri dan rakyatnya dinafikan daripada segi kemajuan & pembangunan oleh Persekutuan semasa era Dato Seri Dr Mahathir Mohammad (kini Tun) sejak tahun 1985, namun hanya kerana sentimen, pada pilihanraya negeri sehingga tahun 1994, kerajaan parti PBS terus mendapat sokongan rakyat Sabah.

Terlihat sungguh menerusi rekod itu, bahawa rakyat Sabah lebih cenderung kepada sentimen berbanding kemajuan.

Hanya kerana pesempadanan semula tahun 2002 yang diguna pakai pada PRU-2004, maka nisbah kerusi negeri bertukar daripada 20:20:8 kepada 32:20:8, telah menyebabkan parti yang membawa sentimen mengalah dan menyertai semula parti yang ditinggalkan pada tahun 1990.

Kini, isu sentimen dimainkan semula, khususnya oleh parti Warisan Sabah, pimpinan Datuk Shafie Apdal. 

Cara parti itu mempengaruhi rakyat Sabah meniru kombinasi antara cara parti Berjaya menumbangkan Usno dan cara PBS menumbangkan parti Berjaya.

Parti itu mempergunakan suku bangsa dan agama, mempergunakan isu-isu sentimental seperti isu tanah, selain isu kongkongan pemimpin Semenanjung terhadap pemimpin Sabah.

Sejauh mana kah isu sentimen mewarnai PRU-14? Apa kah rakyat Sabah masih menggunapakai cara lama? atau kah rakyat Sabah telah mengalami transformasi minda, bahawa kemajuan & pembangunan merupakan penentu kepada pilihan mereka.

Parti pembangkang, sebenarnya ketandusan isu jika berkaitan kemajuan & pembangunan, kerana kerajaan Bn telah memajukan Sabah sejak tahun 1994. 

Fakta bahawa kemajuan & pembangunan Sabah dilandasan betul, apabila kadar kemiskinan berjaya diturunkan. Cuba bayangkan kadar kemiskinan tahun 2009 adalah 19.7%, walaupum dalam tempoh masa 15 tahun kerajaan Bn membawa begitu banyak kemajuan & pembangunan. Kadar kemiskinan telah turun kepada 2.9% pada tahun 2016, dan dijangka kadar itu akan menurun seterusnya ke angka di bawah 2% dalam sedikit masa lagi.

Menjelang PRU-14 yang sudah diambang pintu, rakyat negeri ini, hanya akan menunggu keputusan itu, apa kah SENTIMEN merupakan penentu atau kah KEMAJUAN & PEMBANGUNAN!!!.

Jika KEMAJUAN & PEMBANGUNAN merupakan pilihan, bermakna, rakyat Sabah telah mengalami transformasi dalam segi politik, yang membawa erti, bahawa rakyat Sabah sudah menuju politik matang.

18 February 2018

Semporna Bakal Pusat Produk Pelancong- Ramlee

Semporna adalah satu kawasan pelancongan di Sabah, kerana Pulau Sipadan yang terkenal di dunia terletak di kawasan itu.

Sesuai dengan jenama itu, pada Sabtu diadakan Expo Usahawan Aspirasi Sabah yang diadakan di Padang Pekan Semporna yang dirasmikan pelancarannya oleh Datuk Ramlee Marahaban Pembantu Menteri Kewangan Negeri merangkap ADUN Bugaya.

Dalam ucapan perasmian, Datuk Ramlee berkata program seumpama itu memang tepat pada masanya, bagi memacu ekonomi bumiputera khususnya dalam perniagaan peruncitan dan perkhidmatan.

Sebagai kawasan tumpuan pelancong, sudah tentu kuasa beli pelanggan atau pengguna terhadap produk pelancongan dan perkhidmatan cukup tinggi, dengan demikian maka dapat mempertingkat perekonomian kawasan itu secara umumnya.

Timbalan Ketua Biro Penerangan Umno Sabah itu menekankan, bahawa rezeki ( pendapatan atau kekayaan) 9/10 bersumber daripada perniagaan.

ADUN Bugaya itu mengharapkan penduduk Semporna khususnya dan Sabah amnya dapat memanfaatkan jenama Semporna sebagai kawasan peranginan dalam perniagaan peruncitan dan perkhidmatan, kerana selain menyumbang kepada pendapatan perkapita rakyat kawasan itu, juga Negeri dan Negara.Sudah tiba masanya rakyat Semporna membuka mata berkaitan potensi Semporna sebagai pusat peruncitan dan perkhidmatan yang berkaitan pelancongan.

Pelanongan menurut Pembantu Menteri Kewangan Negeri Sabah itu merupakan sektor utama dalam halatuju Sabah menuju Negeri Maju pada tahun 2025 yang diperkenalkan oleh Ketua Menteri Sabah- Tan Sri Musa Aman.

17 February 2018

Perkukuh Semporna Sebagai Tumpuan Pelancong- Ramlee

Semporna akan terus diperkukuhkan sebagai tumpuan pelancong dalam dan luar Negara. Mesej itu disampaikan oleh Pembantu Menteri Kewangan Sabah, Datuk Ramlee Marahaban semasa melancarkan Kayuhan Basikal Patriot & Jalinan Silaturahim Semporna anjuran Biro Tata Negara (BTN) dan Umno Semporna di Pekan Semporna pada Sabtu.

Program itu disertai 400 peserta yang datangnya dari Semporna dan kawasan berhampiran. Antara pesereta Kayuhan itu adalah ADUN Kunak, Datuk Nilwan Kabang, dan Pengarah BTN Pusat- Datuk Ibrahim Saad.

Ramlee dalam ucapan beliau semasa melancarkan program itu, aktiviti sedemikian akan mendorong beliau untuk meningkat prasarana di kawasan Semporna termasuk prasarana sukan.

Aktiviti berbasikal seumpama ini, dapat menjalinkan perpaduan dan kesatuan yang kukuh pada masyarakat Semporna dengan mereka yang menyertainya.

Beliau berharap, aktiviti seumpama ini akan diteruskan pada masa akan datang.

10 February 2018

PUSAT TRANSFORMASI KOMUNITI BERGERAK (CTC) SEMPORNA DILANCAR

DATUK Ramlee Maharaban Pembantu Menteri Kewangan Negeri Sabah merangkap ADUN Bugaya melancarkan Pusat Transformasi Komuniti Bergerak (CTC) Semporna pada Sabtu.

Pusat Transformasi Komuniti Bergerak atau lebih dikenali sebagai Mobile CTC merupakan perkhidmatan bergerak yang menghimpunkan perkhidmatan utama mengikut keperluan tempatan serentak di satu lokasi yang dikenal pasti oleh agensi kerajaan. Ia merupakan salah satu inisiatif Strategi Lautan Biru Kebangsaan (National Blue Ocean Strategy) yang bertujuan memberikan perkhidmatan-perkhidmatan utama / tertentu (key touchpoint services) yang diperlukan kepada penduduk luar Bandar atau komuniti pedalaman.


Semporna dipilih bagi pelancaran CTC, sebagai pemudah cara Kawasan itu maju, seiring dengan kemajuan di Kawasan-kawasan lain.

Semporna sebagai Kawasan pelancongan antarabangsa, memerlukan pusat seumpama ini, bagi memudahkan rakyat Kawasan itu bagi mengembangkan aktiviti masing-masing.

4 February 2018

SEMPORNA BERUBAH WAJAH


Datuk Ramlee Semasa Melancarkan Internet Berkelajuan Tinggi unifi TM 
RAHMAT kepada rakyat Semporna, apabila Datuk Shafie Apdal bukan lagi pemimpin Umno dan Bn di kawasan itu, pembangunan dan kemajuan kawasan itu semakin rancak.

Membangun dan memajukan kawasan itu dirancang kepimpinan negeri yang diterajui Tan Sri Musa Aman dan diterjemahkan oleh Datuk Ramlee Maharaban, semakin hari semakin menjadi kenyataan.

Jika pada awal tahun 2017, dilaksanakan pecah tanah pembinaan Pasar Sejahtera Pekan Semporna, dan kini projek itu sudah berjalan, semalam pula di Pekan itu telah dipasang internet berkelajuan tinggi (High Speed Broadband) UNIFI oleh Telekom Malaysia Berhad (TM).

Kemudahan internet berkelajuan tinggi itu telah disempurnakan perasmiannya oleh Pembantu Menteri Kewangan Negeri, merangkap ADUN Bugaya- Datuk Ramlee Marahaban.

Dengan adanya internet berkelajuan tinggi di kawasan itu, ianya boleh mendorong kemajuan kawasan itu, selain sebagai pemudah cara kemajuan kawasan-kawasan di sekitarnya.

Kemudahan internet, sudah merupakan sebahagian keperluan rakyat masa kini, bukan sahaja untuk mendapatkan maklumat, akan tetapi sebagai perantara untuk menjalankan perniagaan.

Kemudahan internet berkadar laju, memang diperlukan bagi kawasan seperti Semporna, kerana kawasan itu merupakan destinasi pelancongan baik pelancong dalam negara akan tetapi pelancong antarabangsa.

Ramlee melihat keperluan dan pentingnya kawasan Semporna mempunyai internet berkadar laju, kerana kemudahan seumpama itu merupakan satu keperluan untuk menjadikan rakyat kawasan itu sebagai sebahagian daripada dunia digital.

Inisiatif beliau tahun lalu, agar kawasan Semporna mempunyai internet berkadar laju, tidak sampai setahun sudah menjadi kenyataan.

Dunia digital bukan sahaja merupakan sebahagian daripada gaya hidup, akan tetapi juga sudah menjadi sebahagian daripada keperluan harian masyarkat di seluruh pelosok dunia.

Kemudahan internet, boleh menjadi perantara bagi penguasa atau peniaga atas talian, khususnya Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dan juga boleh menjadi perantara sebagai media mengiklankan produk atau perkhidmatan mereka dengan kadar kos yang termurah.

Perkhidmatan internet berkelajuan tinggi yang dilancarkan semalam, memang untuk sementara hanya meliputi kawasan Pekan dan sekitarnya, akan tetapi di masa yang terdekat akan diperluas di kawasan-kawasan lain termasuk kawasan-kawasan pulau.

Tergambar sungguh, bahawa kawasan Semporna akan semakin maju, selepas Shafie tidak lagi menjadi pemimpin kerajaan di kawasan itu, apabila pada acara perasmian UNIFI TM itu, Ramlee turut mengumumkan Peruntukan Sebanyak RM 2 Juta Bagi Menaik Taraf Padang Pekan Semporna.

Umum mengetahui, bahawa padang pekan semporna begitu nostalgia dan bersejarah kerana lahirnya atlet-atlet Semporna yang hebat dan terkenal adalah kerana padang pekan Semporna yang begitu sinonim dengan masyarakat setempat.Bukan sahaja sebagai tempat untuk bersukan dan melahirkan atlet terkenal, padang pekan semporna turut menjadi tempat majlis keraian dan majlis-majlis ilmu serta rasmi kerajaan seperti sambutan hari kebangsaan. sambutan maulidur rasul, sambutan regata lepa dan sebagainya.

Peruntukan sebanyak RM 2 Juta itu akan merangkumi 2 komponen utama, pertama padang bola sepak dengan dilengkapi kemudahan padang sintetik bertaraf olimipik, manakala yang kedua adalah padang bagi jenis yang tahan lasak ( heavy duty ) bagi menampung kenderaan berat atau majlis berbentuk pameran. Selain itu, komponen-komponen lain turut akan di naik taraf seperti tandas awam, kawasan tempat duduk, pagar dan pentas utama padang pekan semporna.

Lanskap Semporna pasti berubah 360 darjah melalui kerja-kerja penaiktarafan padang pekan semporna yang akan berubah wajah sedikit masa lagi, Inilah sumbangan Kerajaan Barisan Nasional ( BN ) terhadap kesejahteraan rakyat semporna khususnya dan banyak lagi, yang sentiasa memahami aspirasi terutamanya anak muda dan masyarakat umum. Komitmen pemimpin kita dalam menyuarakan keperluan dan suara kita untuk diangkat bagi perhatian pucuk pimpinan sentiasa diberi laluan mudah untuk direalisasikan, inilah kerajaan bertunjangkan rakyat untuk rakyat yakni Kerajaan Barisan Nasioanl dibawah kepimpinan YAB Perdana Menteri dan YAB Ketua Menteri Sabah.

31 January 2018

BN Menjamin Masa Depan Sabah dan Rakyatnya

KATA peribahasa, jangan sesekali terperangkap dengan keadaan seperti tikus membaki labu, mendengar guruh di langit lalu mencurahkan air di tempayan, atau mengejar bayang-bayang, kerana semua itu merangkap anda pada sesuatu yang sia-sia.

Kerajaan Bn yang menerajui Sabah sejak tahun 1994, telah menunjukkan komitmen dan komited memajukan negeri dan rakyatnya.

Perancangan yang mantap sudah dibuat, ada yang sudah siap dilaksanakan, sedang dilaksanakan dan akan dilaksanakan. Halatuju pembangunan dan Kemajuan Sabah sudah "in-place" dan telah membuahkan hasil, pelaksanaan pada landasan betul, dan pasti pada tahun 2025, Sabah lepas landas sebagai negeri maju.

Rakyat Sabah tidak perlu lagi terpengaruh dengan parti-parti yang tidak tentu arah, yang mana para pemimpinnya masih asyik dengan janji-janji bulan bintang, janji retorik.

Parti Bn ibarat kerja menanam padi, bukan sahaja padi sudah dituai, malah penanaman sudah berkali-kali, selain itu padi sudah menjadi beras dan seterusnya nasi. Berbanding parti-parti yang melawan, sawah bendang masih dipenuhi lalang, semak belukar, namun memberi tahu rakyat, bahawa hasil tuaian padi bakal berkarung-karung/berguni-guni, sedangkan jenis benihpun belum dikenal pasti, entah-entah benih padi angin.

Kepada rakyat Sabah, pada PRU-14, pastikan anda terus memilih parti Bn untuk meneruskan momentum pembangunan dan kemajuan untuk generasi akan datang. Jangan terperangkap dengan kata peribahasa, parti seperti tikus membaiki labu, mendengar guruh di langit air di tempayan dicurahkan.

PRU MERUPAKAN MEDAN MENILAI PRESTASI WAKIL RAKYAT


PILIHAN RAYA merupakan masa menilai prestasi seorang wakil rakyat. Jika wakil rakyat sesuatu kawasan bekerja dengan baik, maka baiklah parti yang beliau wakili.

Bagai mana pula menilai prestasi wakil rakyat daripada parti yang bukan memerintah? Faktor yang dinilai adalah sejauh mana wakil rakyat itu membawa keperluan rakyat ke tengah, misalnya menerusi media-media bercetak, media alternative, dan sejauh mana respon terhadap pihak berwajib berkaitan dengan isu-isu yang di bawa itu. Bagi kawasan yang diwakili wakil rakyat daripada parti lawan kerajaan, pengundi atau rakyat di kawasan sedemikian sudah berpuas hati jika isu-isu yang berkaitan kemudahan asas atau kemudahan awam diketengahkan, apa kah isu-isu itu mendapat respon, bukanpun persoalan, kerana mereka telah maklum, bahawa memilih wakil rakyat bukan mewakili kerajaan, hanya bertujuan untuk semak dan imbang. Atas asas itu lah kawasan yang telah maju seperti bandar biasanya dimenangi calon-calon yang membangkang kerajaan.

Ambil contoh berkaitan jalan raya. Jalan raya kawasan Luyang misalnya cukup canggih, meskipun kawasan itu adalah kawasan yang dimenangi parti lawan. Demikian juga kemudahan asas atau awam di kawasan-kawasan yang diwakili parti lawan, seluruhnya serba lengkap, sebab itu kawasan seumpama ini, jika intan berlianpun ditaburkan oleh parti kerajaan, sukar untuk dimenangi. Kata kawan politik saya, melayan karenah kawasan seumpama ini, hanya buang masa.

Pendek kata, bagi kawasan-kawasan yang telah maju, rakyat atau pengundi tidak memberi markahpun pada wakil rakyat mereka, kerana mereka itu daripada awal-awal lagi telah memutuskan, apapun perstasi wakil rakyat mereka selama sepenggal tidak dipengaruhi oleh masa dan kondisi, sebabnya sebelumpun mereka memilih wakil rakyat di kawasan mereka, mereka telah memutuskan markah A+ untuk selama-lamanya. Atas sebab itulah, bukan sahaja jarang malah tiada sama sekali mereka itu menyalahkan wakil rakyat mereka. Jika ada isu-isu kemudahan awam yang berbangkit, mereka tidak menuding jari pada wakil rakyat mereka, melainkan kepada kerajaan yang memerintah.

Bagi kawasan seumpama ini, maka tepatlah kata kawan politik saya itu, melayan karenah pengundi di kawasan sedemikian hanya buang masa, sebabnya, mereka itu tidak akan memilih wakil rakyat lain, selain wakil rakyat daripada parti yang melawan kerajaan. Bagi mereka itu, asalkan parti melawan kerajaan, maka calon-calonnya telah diberi markah A+. Dalam situasi demikian inilah, misalnya pada PRU-13 lalu, seorang yang “no-body” di Dun Likas, telah dipilih oleh pengundi kawasan itu.

Keadaan di kawasan bandar dan luar bandar sangat berbeza. Sebagai contoh kawasan Kota Belud. Di laman sosial misalnya, buka sahaja handphone, sensawang seperti facebook, tweeter, atau blog-blog, tiada lain selain menunding jari kepada wakil-wakil rakyat. Malah ada yang menulis “Tiada pemimpin lain membawa pembangunan bagi Kota Belud hanya pemimpin (INI), seolah-olah pemimpin itu sangat gagah perkasa, sehinggakan tidak memerlukan sokongan atau kerjasama daripada pemimpin lain, membawa pembangunan dan kemajuan, sedangkan dalam system pengurusan, sokong menyokong antara seorang pemimpin dengan pemimpin lain membolehkan sesuatu projek di bawa ke kawasan.

Contoh projek yang gagal kerana tidak mendapat sokongan bulat daripada para pemimpin, adalah Projek Agropolitan Kota Belud. Pendek kata, jika di sesebuah kawasan seperti Kota Belud, projek kerajaan berjalan dan dilaksanakan, maka, ianya merupakan sokongan semua peringkat pemimpin, termasuk di peringkat negeri dan Pusat. Bukan seperti kata orang “ kerana hanya oleh seorang pemimpin”.

Pada PRU-14 yang sedang menghitung hari, para wakil rakyat yang mewakili seperti kawasan Kota Belud yang bakal dinilai dan diberi markah oleh pengundi. Apa kah markah yang bakal diberikan, akan terlihat sejauh mana jumlah undi dan majoriti bakal diperolehi.

Oleh kerana kawasan-kawasan yang bakal dinilai oleh rakyat/pengundi umumnya kawasan luar bandar, maka tidak kurang daripada 48 kawasan Dun termasuk dalam kategori itu. Jika demikian duduk perkaranya, maka hasrat parti-parti yang tiada rekod terlalu sukar menembusi kawasan-kawasan sedemikian, jika berpandukan kepada kemajuan dan pembangunan.

Persoalanya, mengapa ada pengundi di kawasan sedemikian menyokong parti lawan? Isu inilah yang perlu dirungkai oleh para juru kempen pada PRU-14.

30 January 2018

Umno Berjasa Pada Rakyat Sabah


KERANA kehadiran parti UMNO ke Sabah, bukan sahaja ramai pemimpin negeri dilantik ke peringkat Persekutuan, akan tetapi juga ramai penjawat awam negeri ini dilantik mengetuai agensi-agensi atau jabatan Persekutuan.

Apa yang sangat ketara, sejak parti itu menjadi tunjang kepada kerajaan negeri, bukan sahaja kestabilan politik dapat diwujudkan, akan tetapi juga pembangunan dan kemajuan negeri berjalan pada landasan betul.

Tan Sri Musa Aman bersama para pemimpin lain termasuk para pemimpin parti komponen Bn, telah Berjaya menterjemahkan amanah yang diberikan oleh rakyat, membangun dan memajukan negeri, baik daripada segi fizikal akan tetapi juga pendapatan.

Kehadiran Umno telah melahirkan berbagai pemimpin yang mempunyai komitmen dan komited terhadap negeri dan rakyatnya.

Kadar kemiskinan negeri menurun dengan drastiknya. Pada tahun 2016 kadar kemiskinan adalah 2.9% berbanding pada tahun 2009 19.7%.

Simpanan kewangan negeri pada tahun 2017 berjumlah RM3.74bilion, berbanding RM184juta pada tahun 2003.

Keluasan hutan simpan pada tahun 2017 adalah 1.8juta hektar berbanding tahun 2002 0.838juta hektar.

Adalah merugikan, jika parti yang memberi jasa dan membela rakyat Sabah, digantikan dengan parti yang tiada rekod dan tidak teruji. Apa yang lebih malang lagi, parti yang mahu menggantikan Umno, adalah parti yang dipimpin oleh mantan pemimpin parti yang mengkhianati parti, apabila amanah yang diberikan parti dan rakyat gagal dilaksanakan.

Sayogianya, seluruh ahli parti dan juga rakyat yang pernah memberi amanah kepada pimpin itu perlu marah, dan kemarahan itu perlu diterjemahkan kepada sifar undi kepada parti itu termasuk pemimpinnya pada PRU-14.

23 January 2018

SOMBONG DAN EGONYA SHAFIE

Lihat lambang #1 dibaju beliau
SELEPAS menghina RELA, Datuk Shafie menghina pula ibu bapa pelajar yang mendapat bantuan beg sekolah daripada agensi kerajaan atau syarikat-syarikat berkaitan kerajaan dalam rangka bantuan (CSR) syarikat-syarikat berkenaan.

Dahulu, semasa masih menteri, beliau juga turut sama membahagikan beg-beg sekolah kepada para pelajar, namun masa itu, menurut beliau, tindakan seumpama itu adalah untuk mengurangkan beban ibu bapa pelajar, khususnya daripada keluarga yang berpendapatan rendah. Namun, kini, beliau menghina pula tindakan itu, kerana menurut beliau, menerusi tindakan itu, menunjukkan kerajaan gagal menjadikan semua rakyat cukup pendapatan.

Shafie lupa, bahawa hanya setahun lebih sedikit beliau meninggalkan kerajaan yang telah menjadikan beliau kaya raya, dikenali, malah menjadikan beliau menteri. Mengapa selama menjadi pemimpin kerajaan yang memberikan jasa kepada beliau, tidak sepatah perkataanpun keluar daripada mulut beliau, bahawa memberikan beg sekolah dan bantuan-bantuan kepada pelajar di mana ibu bapa mereka kurang pendapatan, tidak menjadi satu masalah. Mengapa baru sekarang? 

Menerusi kenyataan MP Semporna itu, menunjukkan bahawa beliau adalah seseorang yang mudah lupa daratan, seperti kacang lupakan kulit. Rakyat kena berfikir 1000 kali menyokong pemimpin seumpama ini, kerana rakyat hanya dijadikan batu loncatan untuk beliau mendapat kuasa. Parti Umno merupakan parti yang beliau pergunakan untuk menempah nama dan kedudukan selama 22 tahun, malah parlimen Semporna yang beliau wakili sekarang, kerana menang melalui parti Umno. Parti yang berjasa pada beliau selama 22 tahun, memberi beliau kuasa memeperkayakan para kroni beliau, sehinggakan hak rakyat menerusi dana KKLW untuk rakyat luar bandar pun, diselewengkan.

Rakyat kena mengambil iktibar, menerusi tindakan Presiden parti Warisan Sabah itu masa lalu, bahawa beliau hanya mahu mengambil kesempatan untuk kepentingan peribadi dan para korni beliau. Rakyat hanya dijadikan keldai sebagai mencapai hasrat peribadi, bukannya membela rakyat. Bukti nyata, parti dan kerajaanpun yang memberi beliau nama dan kedudukan, boleh beliau lupa, apatah lagi rakyat!!!. Menyokong Shafie, sama dengan menyiram air di daun keladi, sama dengan mencurah garam ke laut, jawapannya adalah sia-sia. Fikir-Fikirkan Lah.

PRU-14: PILIH CALON YANG BERKHIDMAT BUKAN YANG BERHORMAT

Wakil Rakyat Sebagai Yang Berkhidmat
ADA dua kategori calon pada PRU-14, samada calon YANG BERKHIDMAT atau YANG BERHORMAT, dua-duanya mempunyai singkatan yang sama, YB.

Pengundi Sabah yang tersibar di 25 kawasan Parlimen dan 60 DUN, sudah tentu sudah dapat jawapan, mana wakil rakyat yang terkategori sebagai YANG BERKHIDMAT dan YANG BERHORMAT.

Bagi penulis, jelas wakil rakyat yang termasuk dalam kategori YANG BERHORMAT adalah mereka yang mewakili Parlimen Sandakan, Penampang dan Kota Kinabalu, manakala Semporna bermula tahun 2015. Untuk kawasan Dun, wakil rakyat yang termasuk dalam YANG BERHORMAT, adalah ADUN Tamparuli, Inanam, Likas, Api-Api, Kepayan, Moyog, Bingkor, Sri Tanjung, Klias, manakala ADUN Matunggong, Kedamaian dan Luyang, hanya separuh jalan menjadi YANG BERHORMAT sebelum bertukar kepada YANG BERKHIDMAT.
Wakil Rakyat Sebagai Yang Berhormat


Apa yang mencirikan seseorang wakil rakyat itu dipanggil YANG BERKHIDMAT? mereka itu berkhidmat kepada rakyat di kawasan masing-masing dengan memberikan pembelaan kepada mereka, manakala mereka yang termasuk YANG BERHORMAT, hanya melawat di kawasan masing-masing, kalaupun ada, hanya membawa berbagai dakwaan berkaitan wakil-wakil rakyat YANG BERKHIDMAT. Mereka itu, tiada cerita lain, melainkan membawa perkhabaran buruk, busuk lagi membusukkan. Manakala mereka yang tergolong YANG BERKHIDMAT sentiasa membawa khabar gembira dan ole-ole yang menyebabkan rakyat yang diwakili akan merasa gembira.

Wakil rakyat termasuk dalam kategori YANG BERKHIDMAT, boleh dikatakan elaun mereka diberikan kepada rakyat yang diwakili dalam berbagai cara, namun mereka yang tergolong YANG BERHORMAT, elaun atau apa-apa sahaja tuntutan sebagai wakil rakyat, semuanya masuk poket.

Sebenarnya pengundi yang memberikan status kepada mereka TERMASUK dalam kategori YANG BERHORMAT, membantu mereka dalam status itu mendapatkan pencen, elaun dan tuntutan-tuntutan lain untuk kegunaan peribadi,

Pada PRU-14, jika pengundi, mahu wakil rakyat yang terkategori sebagai wakil rakyat YANG BERKHIDMAT, maka tiada pilihan lain, selain memilih calon-calon parti Barisan Nasional.

20 January 2018

PEKAN SEMPORNA: SAMBUTAN MAULIDUR RASUL MERIAH

ALHAMDULILLAH kita diberi kesempatan untuk menyambut Maulidur Rasul. Cinta baginda te­lah pun mengalir dalam diri setiap umatnya sejak 1439 tahun dahulu sehingga membuatkan kekasih Allah ini terlalu istimewa untuk umatnya.

Saban tahun kita meraikan sambutan Maulidur Rasul pada 12 Rabiulawal bertujuan memperingati kekasih ummah ini yang berjuang menyebarkan dakwah dan risalah kenabian sehingga hari ini.

Allah SWT berfirman: “Tidaklah Kami utuskan engkau (wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat kepada seluruh alam” - (Surah al-Anbiya’, ayat 107).

Kelahiran (Maulid) Nabi adalah sebesar-besar rahmat Allah kepada alam dan khususnya kepada manusia keseluruhannya. Rahmat ini ada dalam akidah, muamalah, akhlak, malah dalam semua bidang kehidupan.

Rahmat ini tidak hanya terbatas untuk manusia pada zaman baginda sahaja, tetapi meluas ke sepanjang sejarah manusia seluruhnya. Memperingati, menyambut, merayakan dan membesarkan Maulidur Rasul adalah amal yang menjadi salah satu cara mendekatkan diri kepada Allah di samping meluahkan ungkapan kebahagiaan dan kecintaan kepada Rasulullah SAW.


Haruslah diketahui bahawa cinta kepada Rasulullah SAW adalah salah satu dasar dan rukun keimanan. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW : “Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga aku lebih dia cintai daripada orang tuanya dan anaknya serta manusia keseluruhannya.”

Tidak hairanlah sambutan ini diadakan saban tahun kerana ketika ini peluang dakwah juga dapat dimaksimumkan terutamanya ketika menyambut Maulidur Rasul. Sambutan Maulidur Rasul semestinya menyasarkan objektif untuk mengajarkan mereka yang belum tahu, mengingatkan mereka yang alpa, mengukuhkan pegangan mereka yang telah dan masih ingat serta memperbetulkan mereka yang tersasar daripada kehidupan yang ditunjuk oleh Rasul mereka.

Itulah tanda kita sedang benar-benar memperingati baginda. Itulah sebuah penghargaan dan syiar yang benar-benar tepat mengenai sasaran sebuah sambutan terhadap baginda Nabi. Ini juga adalah intipati dan kandungan perjuangan Rasulullah yang mulia selama 23 tahun kehidupannya sebagai seorang Rasul dan Nabi terakhir bagi seluruh bangsa manusia.

Golongan muda khususnya, harus didedahkan dengan keistimewaan dan kepentingan menyambut dan menghayati sambutan Maulidur Rasul agar ia tidak akan menjadi hanya satu budaya semata-mata.

Mereka sepatutnya menyuburkan rasa cinta kepada Rasulullah SAW untuk lebih mengenali dan mencintai kekasih agung Nabi Muhammad SAW agar kita dapat menjadi penyambung risalah nabi untuk ummah ini.

Rahmat yang paling besar ke atas manusia dan alam keseluruhannya adalah rahmat kehadiran Rasulullah. Imam As-Suyuthi memberi pendapat tentang perayaan Maulidur Rasul di dalam Al-Hawi li al-Fatawa dengan katanya:

“Menurutku, asal perayaan Mau­lid Nabi, iaitu manusia berkumpul, membaca al-Quran dan kisah-kisah teladan Nabi Muhammad sejak kelahirannya sehingga perjalanan hidupnya. Kemudian dihidangkan makanan yang dimakan bersama, setelah itu mereka pulang. Hanya itu yang dilakukan, tidak lebih. Semua itu tergolong Bid’ah Hasanah (sesuatu yang baik). Orang yang melakukannya diberi pahala kerana membesarkan kedudukan baginda, menampakkan kesukaan dan kegembiraan di atas kelahiran Nabi Muhammad yang mulia.”

Justeru, umat Islam tidak sepatutnya berbalah tentang sambutan Maulidur Rasul kerana ia sememangnya perkara yang baik untuk dilakukan. Janganlah kita hanya tertumpu kepada perkara remeh-temeh yang bakal merugikan umat Islam sendiri.

Bagaimanapun, melahirkan rasa cinta kepada baginda Nabi SAW bukan hanya berarak dengan membawa sepanduk semata-mata. Sepatutnya lebih daripada itu hendaklah dengan menghayati semangat dan roh di sebalik sambutannya.

Maka, selaku kita yang mengaku umat Nabi Muhammad SAW hendaklah menunjukkan rasa cinta kita kepada kekasih Allah ini bukan sahaja di bulan kelahiran baginda bahkan setiap saat dan detik.

Tidak kurang juga kita mengikuti setiap sunnah baginda dalam segenap aspek agar kehidupan kita akan diberkati dunia dan akhirat. Berasaskan kepada keyakinan itu, maka pada hari ini di Padang/Dewan Masyarkat Semporna, diadakan Sambutan Hari Lahir keputraan Nabi Junjungan Muhammad SAW yang disempurnakan oleh Pembantu Menteri Kewangan Negeri merangkap ADUN Bugaya- Datuk Haji Ramlee Marahaban.

19 January 2018

30,000 Rakyat Sambut DS Najib Di Nabawan

KIRA-KIRA 30,000 rakyat Pensiangan menyambut Perdana Menteri di Pekan Nabawan pada Jumaat.

Sempena lawatan itu, beliau telah merasmikan Klinik Kesihatan dan Kompleks Sukan Nabawan, janji pada PRU-13 lalu.

Menerusi perasmian Klinik Kesihatan itu, maka penduduk Nabawan tidak perlu berjalan jauh ke Hospital Keningau untuk menerima rawatan.

Berkaitan dengan Kompleks Sukan, rakyat kawasan itu dapat memanfaatkan kompleks itu untuk meningkatkan prestasi sukan dari kalangan rakyat selain boleh menjadi pendorong mereka yang mempunyai bakat dalam sukan untuk diketengahkan di peringkat lebih tinggi termasuk mewakili negeri dan Negara.

Sambutan yang luarbiasa daripada penduduk Pesiangan terhadap Perdana Menteri, mengingat penulis pada keputusan PRU-13. Pada PRU-13, seramai 21,379 pengundi keluar mengundi, daripada jumlah itu calon Bn mendapat undi di peringkat Parlimen seramai 9,467 menerusi Tan Sri Joseph Kurup, Presiden PBRS. Menerusi jumlah undi itu, beliau menang dengan majority 1,744. Di peringkat DUN pula, bagi DUN Sook, calon Bn mendapat undi sebanyak 7,223 dan menang dengan majority 4,395, manakala satu DUN lagi dalam Parlimen itu, DUN Nabawan dimenangi calon Bn apabila mendapat 3,816 undi dan majority kemenangan sebanyak 342.

Melihat kepada sambutan rakyat Pensiangan terhadap Perdana Menteri, Nampak gayanya, kawasan itu masih merupakan wilayah Bn. Apa yang diharapkan sambutan itu dapat diterjemahkan kepada undi, agar kawasan itu tetap dalam genggaman parti Bn.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels