26 June 2020

SALLEH PERLU DIBERI PELUANG

DATUK Salleh sejak pengelibatan beliau dalam dunia politik belum diberi peluang sebagai penaraju, kecuali semasa penggiliran Ketua Menteri 1994-1996, itu pun hanya sementara. 

Salleh belum pernah diberi peluang mengetuai sebarang parti, sebagai ketua, kecuali dalam persatuan.

Sokongan beliau yang tidak berbelah bahagi kepada Dato Seri Najib Razak pada PRU-14, dan isu yang berbangkit masa itu, bahawa jika BN menang PRU tersebut, Salleh bakal dilantik sebagai Menteri Kewangan, satu kedudukan kanan yang "sangat berkuasa" telah mendorong "musuh-musuh beliau" dalam politik berganding bahu termasuk lah daripada Tun Dr Mahathir, untuk memastikan beliau kalah dalam pilihanraya.

Walaupun demikian, selepas PRU tersebut kepimpinan Umno telah melantik beliau sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Sabah, apabila Tan Sri Musa Aman melepaskan jawatan tersebut. Namun, Salleh mencadangkan kepada pucuk pimpinan, agar Datuk Hajiji Haji Noor dilantik, kerana beliau merupakan wakil rakyat.

Dalam kepimpinan Hajiji,berlaku meninggalkan Umno secara beramai-ramai, khususnya yang melibatkan semua wakil rakyat, ketua-ketua bahagian, dan tindakan itu dimuktamadkan pada 12 Disember, 2018.

Keluarnya para wakil rakyat Umno Sabah kerana menyertai parti PPBM (Bersatu) pimpinan Tun Dr Mahathir. Namun, Salleh dan Tan Sri Pandikar, yang merupakan pengerak utama kemasukan PPBM ke Sabah ditolak oleh Tun Dr Mahathir.

Penulis tahu betul, 2 hari sebelum 6 April, 2019, kemasukan PPBM secara rasmi ke Sabah, Salleh dan Pandikar masih terlibat dengan mesyuarat persedian akhir pelancaran parti itu di Sabah.

Mungkin atas rasa "kecewa" Salleh "bercuti" dalam arena politik.

Percutian Salleh, memang baik untuk diri beliau dan keluarga beliau, akan tetapi rakyat lah yang rugi, rakyat kehilangan pemimpin yang boleh menyatupadu rakyat secara umumnya.

Penulis yakin, kerana "politik" telah mendarah daging kepada mantan Menteri Multimedia dan Komunikasi itu akan terpanggil untuk aktif semula.

SALLEH PERLU AKTIF DALAM POLITIK

KECELARUAN politik masa kini, pemimpin seperti Datuk Salleh Tun Said perlu aktif semula, bukan untuk diri beliau akan tetapi demi rakyat dan negeri serta negara/

Pemimpin seperti Salleh diperlukan bagi menyatupadukan rakyat, kerana terbukti, rakyat semakin berpecah, ekoran tinduk para pemimpin sekarang yang lebih gemar menjaga kumpulan masing-masing.

Sabah yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama memerlukan pemimpin yang moderate, progresif yang mendukung kestabilan, kerana asas itu lah yang diperlukan oleh rakyat negara ini. 

Salleh ada lah pemimpin yang menjauhi sama sekali tindakan ekstrim, sejak beliau melibatkan diri dalam arena politik

Pemimpin seperti Salleh bukan sahaja diperlukan dalam era sekarang, akan tetapi selamanya, untuk mengekalkan negara yang didiami berbagai bangsa dan agama.

Jika negara ingin dikekalkan, pemimpin seperti Salleh lah yang diperlukan sebagai pemandu.

Bukan sahaja penulis, menginginkan Salleh kembali aktif semula dalam arena politik, akan tetapi sebahagian besar rakyat di peringkat akar umbi.

Salleh adalah pemimpin yang bebas sebarang isu, tidak terpalit sebarang salah laku, dan seorang pemimpin yang bebas skandal.

25 June 2020

BUBAR PARLIMEN- TOK MAT

Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong telah membubarkan Parlimen republik tersebut bagi membolehkan pilihanraya umum diadakan pada 10 Julai 2020. Keputusan tersebut dibuat bagi memastikan Kerajaan yang memerintah mempunyai mandat yang baik dan diyakini.

Dalam konteks negara kita, adalah baik jika kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Perdana Menteri, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin juga melakukan perkara yang sama tanpa berlengah.

Malaysia tidak pernah berada dalam kedudukan politik yang sangat tidak stabil seperti ini sejak merdeka.

Kemajuan, kemakmuran dan kebolehsaingan Malaysia sangat bergantung kepada kestabilan politiknya. Kestabilan politik akan memberi kesan dan pengaruh kepada banyak perkara termasuklah kemasukan pelabur, aktiviti ekonomi dan ketenteraman sosial.

Keadaan semasa sangat menyukarkan Kerajaan untuk meluluskan pelbagai rang undang-undang yang kritikal termasuklah membentangkan belanjawan bagi memulihkan negara dari kemelesetan ekonomi yang dihadapi waktu ini. 

Segala usaha untuk memulihkan ekonomi Malaysia, mencipta pekerjaan dan melonjakkan persaingan tidak akan berlaku tanpa Kerajaan yang stabil dan Parlimen yang boleh berperanan melakukan semak dan imbang. 

Negara tidak boleh terus menerus diheret dengan debaran ketidaktentuan serta kemungkinan pertukaran kerajaan selang beberapa bulan. Ini bukan sesuatu yang sihat untuk negara.

Hanya Kerajaan yang mempunyai mandat dan majoriti yang selesa di Parlimen dapat berfungsi dengan baik dan menumpukan segala fokus kepada memulihkan Malaysia dari segala cabaran besar yang bersifat ‘unprecedented’ yang sedang kita hadapi.

Negara ini adalah sebuah demokrasi berparlimen. Kuasa sebenar ialah pada rakyat dan bukan pada sesiapa yang lain. Apatah lagi pada blok-blok yang dibentuk sesedap rasa mengikut keselesaan dan kemahuan ahli politik. Oleh yang demikian, kembalikanlah kuasa tersebut kepada rakyat dan biarlah mereka yang menentukan jalan kehadapan bagi tanahair tercinta. 

Dato Seri Utama Mohamad bin Haji Hasan

SALLEH PERLU KEMBALI KE DUINA POLITIK

PENULIS menganggap berehatnya Datuk Salleh Tun Said daripada dunia politik sebaik sahaja PRU-14 melabuhkan tirainya, bagi penulis ianya semacam bercuti, kerana sekian lama beliau menghabiskan masa, tenaga, fikiran, kewangan dalam dunia politik.

Bercutinya Salleh dalam dunia politik, secara amnya kerugian pada negara dan khasnya kepada Sabah.

Salleh adalah pemimpin yang boleh mencipta sokongan kepada sesebuah parti secara umumnya.

Kekalahan pada PRU-14, sebenarnya bukan kekalahan secara peribadi sebagai pemimpin politik, akan tetapi kekalahan tersebut kerana situasi dan kondisi ketika kempen dan pembuangan undi, yang menyebabkan pengundi keliru malah tertipu dengan janji-janji bulan bintang. Selain itu, arahan daripada Tun Dr Mahahir pada PRU-14 tersebut untuk memastikan beliau kalah yang mempergunakan pemimpin akar umbi.

Jangan lupa, Tun Dr Mahathir pun pernah kalah dalam pilihan raya, akan tetapi kembali dengan hebatnya.

Kekalahan Salleh lebih kepada sabotaj daripada berbagai pihak semasa PRU-14, dalam rangka mencatas kelibat beliau supaya tidak menjadi pesaing utama bagi jawatan menteri kanan di peringkat Persekutuan.

Salleh adalah mangsa pesiang yang inginkan kedudukan. Malangnya tindakan pesaing tersebut, membawa malapetaka kepada rakyat khasnya Sabah dan amnya negara. Sebab itu, jika beliau kembali ke dunia politik, halangan-halangan daripada kumpulan ini, memang bagaikan tembok besar China, ibarat dalam permainan bolasepak, penyerang hebat, pasti dikawal, dihalang, dijatuhkan,  dikasari supaya tidak dapat menyumbat bola.

Selepas 2 tahun, rakyat sudah menyedari apa yang telah berlaku, maka penulis mengharapkan Salleh kembali semula ke dunia politik, kalau bukan peringkat nasional, maka di peringkat negeripun memadai.

Salleh perlu berganding bahu dengan rakan-rakan sepasukan era kerajaan lalu, bagi mengembalikan kegemilangan negeri.

18 June 2020

SEJAUH MANA SHAFIE KAWAL ADUN-ADUN?

JELAS separuh daripada ADUN-ADUN yang menyokong Shafie, kurang setuju keputusan Kerajaan negeri yang membangkang Kerajaan Persekutuan.

Selain itu tindak tanduk Naib Presiden parti itu- Datuk Peter Anthony, memalitkan imej buruk kepada mereka.

Cara bertindak Shafie semasa PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) yang mendapat rungutan majoriti rakyat mendorong para ADUN tersebut keluar beramai-ramai.

Dalam senario sekarang, khususnya selepas kerajaan PH tumbang, Shafie mengikat para ADUN dengan berbagai janji, termasuk menjanjikan ADUN yang berusia, bahawa anak kepada ADUN tersebut bakal dicalonkan pada PRU-15 sebagai pengganti.

Selain itu, menjanjikan para ADUN yang kekal bersama beliau akan terus dicalonkan pada PRU akan datang. Shafie memberi tahu mereka, jika pindah parti, belum tentu mereka dicalonkan.

Shafie juga memberi tahu mereka, bahawa kerajaan PN akan tumbang pada julai, sebaik sahaja sidang parlimen bermula.

Kerana berbagai janji tersebut, para ADUN yang sepatutnya ikut jejak ADUN Sugut dan Kuala Penyu, terpaksa tekan brek untuk sementara waktu, sementara menunggu sidang parlimen atau keputusan Mahkamah Persekutuan, siapa Ketua Menteri sah Sabah.

Memang di atas kertas, Kerajaan Warisan yang disokong 45 ADUN, sukar ditumbangkan, kerana memerlukan 13 ADUN berpaling tadah.

Tetapi, berasaskan senario politik semasa, jumlah 13 ADUN berpaling tadah, bukan sesuatu yang mustahil.

Sebagai rekod, daripada 45 ADUN yang masih menyokong Shafie, 12 adalah ADUN yang berasal daripada Barisan Nasional.

12 ADUN ini perlu berhijrah berjemaah semula atau mengistiharkan kedudukan mereka sebagai ADUN-ADUN bebas, akan tetapi mesra PN. Mereka juga boleh berhijrah semula ke pangkuan UMNO Sabah, kerana Pengerusi Perhubungan Umno Sabah- Datuk Bung Moktar Radin, sudah membuka pintu seluas-luasnya.

Memang, para ADUN yang bakal meninggalkan kerajaan Shafie, sangat bergantung kepada apa kah PH plus berjaya mendapat sokongan sebelum atau pada persidangan Dewan Rakyat, kerana masa itu akan ada usul tidak percaya kepada Kerajaan Tan Sri Muhiyiddin Yassin, atau kah menunggu keputusan Mahkamah Persekutuan berkaitan Ketua Menteri sah Sabah.

Keputusan siapa Ketua Menteri sah Sabah, kerana sifatnya yang segera, maka diperkirakan akan didengar dan diputuskan dalam masa terdekat.

Kalau bukan kerana PKP, pendengaran rayuan Tan Sri Musa mungkin sudah selesai, sebab itu sebelum PKP, ramai yang telah menjangkakan, bahawa Musa diputuskan sebagai Ketua Menteri sah Sabah selewat-lewatnya pada pertengahan bulan Jun, 2020.

Kes saman Tan Sri Musa bersifat segera kerana mempunyai kepentingan awam, atas sebab itu, pada bila-bila masa antara sekarang dan awal bulan Julai, mahkamah Persekutuan akan mendengar rayuan itu secara pembicaraan penuh. Kerana kes ini mempunyai kepentingan awam, maka keputusaan segera akan diketahui.

Pemimpin Warisan, cuba mengelirukan rakyat, kononnya kes saman Musa akan mengambil masa yang lama, tujuannya, supaya para ADUN yang bakal keluar daripada parti itu berfikir semula.

Penulis yakin, bagai mana pun kuatnya Shafie mengikat para ADUN progresif tersebut, tidak akan berjaya. Tiba masanya akan terlepas daripada ikatan.

17 June 2020

AKAN TUMBANG KAH KERAJAAN WARISAN?

UNTUK menubangkan Kerajaan Warisan, pembangkang memerlukan 13 ADUN lagi, kerana jumlah majoriti mudah daripada 65 DUN adalah 33 kerusi.

Untuk sementara, kerusi pembangkang adalah 20, 9 kerusi Bersatu, 4 PBS, 3 STAR, 1 Umno; 2 bebas dan 1 ADUN dilantik.

ADUN asal BN yang telah melompat ke Warisan kekal 12. Jika mereka ini kembali ke pangkal jalan, maka perlu seorang ADUN lagi untuk menumbangkan kerajaan Warisan yang diterajui Datuk Shafie Apdal.

Pada 15 Jun, 2020, dua ADUN asal Bn yang menyokong kerajaan Warisan-UPKO, telah mengistiharkan diri sebagai ADUN Bebas, tetapi mesra kerajaan Perikatan Nasional.

Dua ADUN tersebut telah merintis jalan kepada 12 ADUN asal BN untuk kembali ke pangkal jalan.

Politik Sabah penuh dengan serba kemungkinan, walaupun Shafie begitu yakin, bahawa kerajaan beliau kukuh kerana mempunyai kuasa 2/3, akan tetapi senario politik semasa, boleh menjadi pendorong, untuk menumbangkan kerajaan negeri.

Mungkin, para ADUN tersebut menunggu keputusan mahkamah Persekutuan, berkaitan kemelut Ketua Menteri sah Sabah, atau persidangan Parlimen pada 13 Julai. 

Jika persidangan parlimen, PH Plus gagal menadapat sokongan, maka ianya menjadi katalis kepada para ADUN yang sedang menyokong Shafie akan membuat keputusan menyokong kerajaan PN.

Kerajaan Sabah akan rugi besar, jika membangkang kerajaan Persekutuan, kerana pengalaman kerajaan parti PBS semasa menjadi Kerajaan Negeri yang membangkang Persekutuan, bukan sahaja kemajuan dan pembangunan negeri ketinggalan, akan tetapi ramai rakyat jatuh miskin, kerana lembabnya aktiviti ekonomi dalam negeri.

RAKYAT SABAH SUNGGUH MALANG


TIDAK dinafikan sebahagian kecil rakyat Sabah bernasib baik dalam Kerajaan yang diterajui Datuk Shafie Apdal, dan jumlah mereka itu kurang daripada 400,000 daripada 2.9juta.

<400,000 atau < 14% rakyat Sabah yang bergembira, kerana kehidupan harian mereka cukup, lifestyle hebat, akan tetapi >2.5juta atau > 86% berduka, kerana diperintah oleh pemimpin yang tidak berkemampuan memerintah.

24 bulan atau 2 tahun memerintah Sabah, tiada hala tuju yang jelas membantu rakyat Sabah (oops jangan sebut membantu, kerana perbuatan meminta bantuan itu perbuatan keji). Rakyat jangan bergantung bantuan kerajaan, rakyat kena berdikari, kerana kerajaan yang diperintah Shafie, hanya untuk orang-orang kerajaan, mereka yang bekerja dengan kerajaan, dan yang pasti, mereka itu adalah penyokong atau ahli Parti Warisan.

Adalah lumrah, setiap rakyat sesebuah negeri yang merdeka, mengharapkan, memerlukan, jika dalam keadaan susah, maka kerajaan lah yang membantu, menolong, kerana kerajaan itu, ibarat bapa kepada anak-anaknya, bapa lah yang menyediakan makan minum bagi anak-anaknya.

Amat malang, bagi seorang bapa, yang bertindak seperti bapa ayam, bapa yang tidak bertanggungjawab. Itu lah yang dialami oleh sebahagian besar rakyat Sabah semasa wabak Covid-19.

Atas sebab itu, jika ada wakil rakyat penyokong kerajaan Shafie, kemudiannya menolak kepimpinan beliau, jangan kutuk mereka itu, kerana mereka tidak sanggup melihat rakyat yang mereka wakili hidup dalam keperitan, kais pagi makan kais petang makan petang.

Jika ada menteri kerajaan Shafie mengutuk wakil rakyat yang tiada jawatan apa-apa dalam kerajaan, kemudiannya tidak lagi menyokong atau keluar parti, kononnya kerana mendapat projek daripada Persekutuan, jangan kutuk mereka, jangan persalah mereka,  kerana projek itu lah, mereka dapat membantu kawasan yang mereka wakili. Atas sebab projek Persekutuan itu lah, maka dapat lah mereka bergerak, dapat menyantui rakyat yang mengundi mereka.

Wakil rakyat yang menyokong Shafie yang berjawatan menteri, pembantu menteri, dan pengerusi syarikat berkaitan kerajaan, boleh lah membantu pengundi yang pernah mengundi, namun jumlah mereka itu hanya sebahagian kecil.

Sebenarnya, apa yang diperlukan oleh rakyat daripada sesebuah kerajaan, adalah aktiviti ekonomi yang membolehkan rakyat menjadi sebahagian daripada aktiviti ekonomi tersebut. Oleh kerana kerajaan yang dipimpin Shafie, tiada kemampuan mencipta aktiviti ekonomi, maka rakyat secara umum yang menderita.

Jangan sebut janji pilihanraya, kerana semua janji itu hanya janji bulan bintang, kerana sehingga tiada janji yang tertunaikan. Rakyat sebenarnya, tidak tersalah pilih, kerana kerajaan Warisan, bukan lah pilihan rakyat Sabah, kerajaan tertubuh kerana khianat.

Sebenarnya, tiada alasan bagi 6 ADUN BN membelot pada 11 Mei, 2018, selepas Kerajaan BN membentuk kerajaan Sabah. Tindakan itu, hanya Shafie dan 6 orang ADUN tersebut, yang tahu sebab musababnya.

16 June 2020

PRU-14: BN SABAH PILIHAN RAKYAT

PENULIS ingin mengulas hujah Tun Dr Mahathir "Di waktu Malaysia memilih sistem demokrasi, harapan rakyat ialah Kerajaan Malaysia akan terdiri oleh mereka yang dipilih oleh rakyat" dalam tulusan terbaharu beliau menerusi BLOG beliau hari ini 16 Jun,2020.

Jika benarlah demikian, mengapa beliau memberi ancaman dan dakwaan bahawa Kerajaan Sabah yang dibentuk pada 10 Mei, 2018 akan disiasat, malah salah seorang anggota kabinet disiasat oleh pihak SPRM, sedangkan kerajaan yang dibentuk itu adalah kerajaan yang dipilih rakyat menerusi piihanraya.

Ekoran ancaman bahawa kerajaan Sabah yang baru dibentuk bakal disiasat, maka menyebabkan 6 ADUN BN Sabah-4 ADUN UMNO dan 2 ADUN UPKO melompat menyokong Datuk Shafie Apdal. 

Selepas Shafie dilantik sebagai Ketua Menteri pada 12 Mei, 2018, Tun memberi ucapan tahniah pula.

Oleh kerana perlantikan Shafie melanggar Perlembagaan Negeri Sabah, maka Tan Sri Musa Aman yang telah mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri pada 10 Mei, 2018 kerana disokong majoriti ADUN Sabah berasaskan keputusan PRU-14 telah menyaman TYT dan Shafie. 

Selepas hujah peguam Musa di dengar mahkamah pada 25 Oktober, 2018, keputusan ditetapkan pada 7 November, 2018. Namun, untuk memberi tekanan kepada Musa dan memberi isyarat negatif terhadap beliau, beliau dihadapkan ke mahkamah pada 5 November, 2018 dengan berpuluh-puluh tuduhan kes lampau yang telah diselesaikan oleh pihak berwajib, bahawa Musa tidak terkaitpun.

Oleh kerana tindakan cuba menghalalkan perlantikan Shafie, Mahkamah Rayuan, menolak rayuan Musa secara teknikal, tanpa memertimbangkan hujah pihak yang menyaman. Oleh kerana matlamat Musa untuk meneggakkan kandungan Perlembangaan Negeri Sabah, maka beliau meneruskan rayuan ke Mahkamah Persekutuan, dan masih menunggu pendengaran dan atau keputusan.

Kini, Tun Dr Mahathir sangat obses terhadap keputusan PRU-14, kerana kerajaan Pakatan Harapan (PH) tumbang pada 24 Februari, 2020, selepas memerintah 22 bulan, ekoran Tun sebagai Perdana Menteri meletakkan jawatan.

Sebenarnya, Kerajaan PH masih dapat diselamatkan, jika Tun ikut nasihat YDP Agong agar beliau tidak meletakkan jawatan.

Seperti yang semua kita ketahui, Tun dilantik sebagai Perdana Menteri Interim pada 24 Februari, 2020, sehingga Perdana Menteri ke-8 dilantik.

Selepas YDP Agong meminta semua 222 ahli parlimen menghadap Baginda pada 26 & 27 Februari, Baginda mendapati tiada pemimpin yang mendapat majoriti ketara, termasuk Tun, ertinya tiada pemimpin yang dinamakan sebagai calon PM-8 mendapat sokongan sekurang-kurangnya 112. 

Apabila Tun mengetahui, bahawa beliau tidak mendapat sokongan untuk dilantik sebagai PM-8, beliau mengumumkan persidangan khas parlimen untuk menentukan PM-8, namun cadangan tersebut ditolak YDP Agong, sebaliknya Baginda memberi peluang kali ke-2 kepada presiden-presiden parti yang mempunyai MP DI Dewan Rakyat. Pada peluang ke-2 ini, seperti mana yang ketahui, 114 MP menyokong Tan Sri Muhiyiddin Yassin, mankala Tun baki daripada 222.

Ekoran kekalahan Tun, maka timbul lah berbagai dakwaan terhadap kerajaan yang diterajui TSMY, yang diketuai sendiri oleh Tun.

Kalau lah dihayati betul-betul demokrasi yang diamalkan di negara kita, pemilihan Perdana Menteri dilakukan oleh wakil-wakil rakyat.  Rakyat memberi mandat kepada wakil-wakil rakyat memilih Perdana Menteri dan PM mengetuai Kerajaan.

Memang benar, kerajaan yang diterajui TSMY bukan hasil PRU-14, akan tetapi pembentukan kerajaan yang beliau terajui adalah kerajaan yang terbentuk dalam keadaan luarbiasa. 

Kerajaan kerajaan yang terbentuk luarbiasa tersebut, maka tindakan-tindakan juga luarbiasa. Tindakan-tindakan luarbiasa oleh kerajaan PN, rupanya sebuah kerajaan yang diidam-idamkan oleh sebahagian besar negara ini.

Kerana sokongan rakyat tersebut, walaupun mereka yang membangkang khususnya penyokong PH plus, membuat berbagai dakwaan negatif, khususnya perlantikan ke jawatan-jawatan politik,  rakyat majoriti tidak termakan dengan berbagai dakwaan negatif tersebut, atas sebab, jawatan-jawatan yang diisi adalah jawatan-jawatan politik, bukannya jawatan awam.

Sejak azali lagi, jawatan-jawatan politik diisi oleh orang politik, walaupun ada juga individu profesional yang dilantik, seperti Menteri Kewangan. 

MENILAI DENGAN FAKTA BUKANNYA MENDENGAR KATA ORANG SAHAJA.

Tan Sri Datuk Seri Panglima Musa bin Haji Aman (Tan Sri Musa Aman ), melalui peguamnya, telah memfailkan dua permohonan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Salah satu permohonan adalah untuk pembatalan (striking out) pendakwaan terhadap anak guam kami (Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Permohonan Jenayah No. WA-44-46-02/2020) manakala satu lagi permohonan adalah untuk merujuk persoalan-persoalan Perlembagaan ke Mahkamah Persekutuan (Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Permohonan Jenayah No. WA-44-47-02/2020).

Permohonan pembatalan pendakwaan tersebut telah difailkan pada 12 Februari 2020 dan disokong oleh Afidavit Sokongan yang telah menyatakan fakta-fakta serta melampirkan dokumen-dokumen yang penting dan relevan.

Kedua-dua permohonan tersebut pada awalnya dijadualkan untuk didengar pada 23 dan 24 April 2020. Namun, atas sebab Perintah Kawalan Pergerakan, pendengaran permohonan tersebut terpaksa ditunda dan kes telah dipanggil semula pada hari 9 Jun, 2020.

Permohonan pembatalan pendakwaan

Permohonan yang difailkan di Mahkamah adalah suatu proses di bawah undang-undang. Untuk menyokong permohonan tersebut, peguam Musa telah mengemukakan fakta-fakta secara terperinci di dalam Afidavit Sokongan Tan Sri Musa Aman. Dokumen-dokumen yang penting dan relevan, antaranya daripada Hong Kong Independent Commission Against Corruption (ICAC), telah dilampirkan di dalam Afidavit tersebut.

Secara tambahan, peguam Musa juga telah memfailkan Afidavit dari mantan Peguam Negara Tan Sri Datuk Seri Panglima Abdul Gani bin Patail (Tan Sri Abdul Gani).

Fakta-fakta yang menyokong permohonan tersebut dirumuskan di sini untuk kemudahan semua pihak.

Penyalahgunaan proses undang-undang

Tan Sri Musa Aman pernah disiasat oleh ICAC dan juga Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) antara tahun 2008 hingga 2011. Sepanjang tempoh siasatan yang dilaksanakan oleh ICAC dan SPRM, kedua-dua pihak telah bekerjasama dan berkomunikasi, serta menjalankan siasatan masing-masing dengan profesional.

Setelah menjalankan siasatan secara menyeluruh, SPRM telah mendapati bahawa tiada elemen rasuah, dan wang yang disiasat merupakan sumbangan politik. Perkara ini telah disahkan oleh mantan Pengarah Bahagian Siasatan SPRM Datuk Seri Mustafar Ali dan ICAC telah dimaklumkan melalui surat pada September 2011.
Setelah menjalankan siasatan yang terperinci, pihak ICAC telah mengeluarkan sepucuk surat bertarikh 22 Disember 2011 kepada Tan Sri Musa, yang menyatakan bahawa siasatan terhadap beliau telahpun selesai dan tiada tindakan lanjut akan diambil.

Hasil siasatan ICAC jelas menunjukkan bahawa Tan Sri Musa tidak terlibat dalam sebarang aktiviti rasuah. Sehingga hari ini, tiada sebarang siasatan lanjut telah dibuat oleh ICAC terhadap beliau.

Berkenaan siasatan yang dijalankan oleh pihak SPRM ketika itu, hasil siasatan tersebut juga dikaji dan diteliti oleh Jabatan Peguam Negara, dan kajian itu menunjukkan bahawa Musa tidak terlibat dalam apa-apa amalan rasuah dan apa-apa kesalahan pengubahan wang haram.

Hasil siasatan dan keputusan supaya tidak meneruskan atau tidak mengambil sebarang tindakan terhadap Tan Sri Musa telah diperhalusi oleh, antara lainnya, mantan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani, mantan Ketua Bahagian Pendakwaan Dato’ Sri Tun Abd Majid bin Dato’ Haji Tun Hamzah, mantan Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohammad, dan mantan Pengarah Bahagian Siasatan SPRM Datuk Seri Mustafar Ali.

Hasil keputusan siasatan ini juga dipersetujui oleh Panel Penilaian Operasi SPRM. Ini jelas menunjukkan bahawa keputusan tersebut telah diperhalusi dengan teliti dan telah melalui saluran undang-undang yang sedia ada.

Perkara ini juga telah dibangkitkan di Parlimen, di mana Dato’ Seri Nazri Aziz telah menjelaskan bahawa Jabatan Peguam Negara telah memutuskan bahawa elemen perbuatan rasuah tidak dibuktikan terhadap anak guam kami. Sumbangan yang diterima merupakan sumbangan kepada UMNO Sabah dan bukannya untuk tujuan persendirian Tan Sri Musa Aman.

Adakah pendakwaan pada 5 November 2018 bersifat penganiayaan politik?

Selepas Pilihan Raya Umum ke-14 pada 9 Mei 2018, Tan Sri Musa Aman telah dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah yang sah. 48 jam kemudian, Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah (TYT) telah melantik seorang lagi sebagai Ketua Menteri Sabah menggantikan Tan Sri Musa Aman.

Tindakan TYT dan perlantikan Ketua Menteri Sabah yang kedua ini dipertikaikan sebagai tidak sah, sepertimana dalam kes sivil Tan Sri Musa Aman yang sekarang berada di peringkat Mahkamah Persekutuan.

Di peringkat awal kes sivil tersebut, Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu telah menetapkan 7 November 2018 untuk keputusan (Keputusan Kes Sivil).

Tan Sri Musa Aman telah disahkan tidak melakukan kesalahan rasuah oleh ICAC dan SPRM setelah sekian lama. Tetapi, pihak berkuasa, atas sebab-sebab yang hanya mereka ketahui, membuat keputusan untuk menangkap dan mendakwa Tan Sri Musa Aman dua hari sebelum Keputusan Kes Sivil dibuat.

Tindakan ini, secara langsung atau tidak langsung, telah memberi kelebihan politik kepada seteru politik beliau. Bukankah ini memberi indikasi bahawa pendakwaan terhadap Tan Sri Musa Aman berniat jahat (mala fide) dan merupakan satu penganiayaan politik (political persecution)?

Persoalan ini juga timbul memandangkan pendakwaan baharu ini adalah berasaskan keterangan dan fakta yang sama dengan siasatan rasuah yang telahpun disiasat dengan lengkap dan menyeluruh, oleh dua badan siasatan yang bebas iaitu ICAC dan SPRM.

Perkara ini membangkitkan persoalan, apakah motif sebenarnya untuk mendakwa Tan Sri Musa Aman pada November 2018?

Penganiayaan politik dan pendakwaan berniat jahat ini telah dibangkitkan dalam permohonan pembatalan pendakwaan kerana apa yang berlaku telah menzahirkan kebarangkalian satu penyalahgunaan proses undang-undang.

Sekiranya pendakwaan diteruskan, ianya akan mendedahkan pihak kerajaan kepada suatu tindakan undang-undang pendakwaan niat jahat (malicious prosecution) daripada Tan Sri Musa Aman.

Fakta ini diperkukuhkan lagi pada 5 Mac 2019, apabila Timbalan Pendakwa Raya, melalui kenyataan bertulis mengenai fakta yang memihak kepada pembelaan (statement of facts favourable to the defence) di bawah seksyen 51(A)(1)(c) Kanun Prosedur Jenayah, telah mengesahkan keputusan yang dibuat oleh Tan Sri Abdul Gani.

Harus ditekankan di sini bahawa, dari sudut undang-undang, keputusan yang dibuat oleh Peguam Negara selaku Pendakwa Raya mempunyai suatu nilai yang tidak boleh dipandang ringan dan tidak boleh ditukar dengan sewenang-wenangnya tanpa sebab yang kukuh.

Ini kerana setiap keputusan yang dibuat oleh Pendakwa Raya akan mempunyai kesan khususnya terhadap individu yang menjadi subjek dalam sesuatu siasatan atau pendakwaan. Merujuk kepada petikan di dalam penghakiman Mahkamah Rayuan di kes Harun Abdullah v PP [2009] 4 CLJ 717: “It will be a dark day if a Public Prosecutor’s words have no finality and may be ‘broken’ without any compunction.”

Pendakwa Raya yang profesional perlulah konsisten dan harus mempertahankan keputusan terdahulu yang telah diputuskan selepas melalui proses-proses yang sepatutnya. Apatah lagi apabila pendakwaan pada November 2018 bukanlah berdasarkan fakta baru, tetapi berasaskan fakta-fakta yang sama, yang telahpun disiasat, dan diputuskan tidak wujud unsur rasuah oleh ICAC dan SPRM.

Ini diperlukan untuk mencerminkan integriti dan profesionalisme, bukan sahaja bagi pejabat Pendakwa Raya tetapi juga bagi Jabatan Peguam Negara secara keseluruhannya. Maka apa yang telah dilakukan oleh Peguam Negara, Tan Sri Idrus bin Harun (Tan Sri Idrus Harun) adalah sesuatu yang adil dan tepat di sisi undang-undang.

Pertuduhan terhadap Tan Sri Musa Aman adalah tidak berasas kerana wang yang berkenaan adalah sumbangan dan dana politik 

Berkenaan jumlah wang yang menjadi subjek pendakwaan, wang tersebut sebenarnya telah diperjelaskan semasa siasatan terdahulu. Ianya merupakan sumbangan politik yang diberi oleh penyokong parti, penderma, orang awam, dan Barisan Nasional/UMNO pusat bagi kegunaan persediaan pilihanraya kecil dan umum, aktiviti-aktiviti, dan perbelanjaan Barisan Nasional/UMNO Sabah. Segala dokumen-dokumen yang relevan dan berkaitan telah dibekalkan kepada SPRM.

Pada semua masa material, sumbangan-sumbangan politik tersebut tidak melibatkan mana-mana projek untuk negeri Sabah atau konsesi pembalakan, dan bukan atas dasar balas-membalas (not on a quid pro quo basis).

Pemberian ataupun penerimaan sumbangan politik bukanlah suatu kesalahan di Malaysia. Perkara ini telah disahkan oleh pihak SPRM melalui kenyataan Timbalan Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki (pada ketika itu). Beliau menegaskan bahawa pemberian dan penerimaan sumbangan politik bukan satu kesalahan dan pihak SPRM tidak mempunyai bidang kuasa atas urusan sumbangan politik di Malaysia, seperti yang dilaporkan oleh New Straits Times pada 7 October 2017.

Berdasarkan alasan-alasan yang dikemukakan di atas, kami percaya Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun serta barisan Timbalan-Timbalan Pendakwa Raya yang mengendalikan kes ini telah meneliti dan mempertimbangkan permohonan peguam yang mewakili Tan Sri Musa yang telah failkan di Mahkamah secara objektif, dengan mengambil kira segala sudut undang-undang dan juga aspek keadilan.

Atas alasan-alasan yang dinyatakan, Pendakwaan secara profesional telah memaklumkan kepada Mahkamah Tinggi pada 9 Jun 2020 bahawa mereka menarik balik kesemua pertuduhan terhadap Tan Sri Musa Aman, selaras dengan peruntukan di bawah Seksyen 254 Kanun Prosedur Jenayah.

Yang Arif Mahkamah Tinggi Dato’ Muhammad Jamil bin Hussin, setelah mendengar hujahan pembelaan mengenai latar belakang kes ini dan peruntukan undang-undang yang mantap, telah menggunakan budi-bicaranya untuk memutuskan agar Tan Sri Musa Aman dibebas dan dilepaskan (discharge and acquitted) daripada semua pertuduhan.

Pihak pembelaan juga menarik balik permohonan pembatalan pendakwaan yang telah difailkan berdasarkan perkembangan terkini. 

SUMBER https://www.amerbon.com/blawg/pendakwa-raya-v-musa-bin-aman-fakta-kes-perlu-diteliti-secara-adil

PEMIMPIN YANG BOLEH MENYATUKAN PARTI-PARTI PEMBANGKANG SABAH

PENANTIAN sebahagian besar rakyat termasuk parti-parti politik, pengumuman Tan Sri Musa Aman kembali aktif dalam politik.

Musa hampir 2 tahun mengisikan masa beliau dalam kemasyarkatan, selepas dipaksa mengosongkan jawatan Ketua Menteri pada 12 Mei, 2018.

Selepas dipaksa mengosongkan jawatan Ketua Menteri, ADUN Sungai Sibuga tersebut dituduh 51 pertuduhan yang tidak berasas pada 5 November, 2018, 2 hari sebelum keputusan saman sivil beliau terhadap TYT Sabah dan Datuk Shafie Apdal.

Umum mengetahui pihak pendakwa, tidak pernah berjaya membicarakan Musa di Mahkamah, sehinggalah pihak pendakwaan menggugurkan semua pertuduhan, selain itu, mahkamah juga melepaskan beliau daripada semua pertuduhan.

Penulis berpendapat, Musa perlu kembali aktif dalam politik, atas sebab senario dan situasi politik Sabah khasnya dan negara amnya memerlukan kepimpinan beliau.

Bukan sahaja penulis, malah sebahagian besar rakyat Sabah melihat, Musa adalah tokoh yang boleh menyatupadukan para pemimpin dan parti-parti Sabah, khususnya parti-parti yang berafiliasi dengan Perikatan Nasional.

Melihat senario politik Sabah yang tidak menentu, pengelibatan Musa dalam politik bukan sahaja dinanti-nantikan, akan tetapi diperlukan.

Terasanya kepimpinan Musa digeruni pihak lawan, apabila bermula 9 Jun, 2020, Kerajaan Sabah yang dipimpin Datuk Shafie Apdal begitu gelabah, resah, semacam tidak tentu arah, kerana atas kesedaran, bahawa kerajaan atau kepimpinan mereka sebenarnya tidak disokong rakyat, apa tah lagi rakyat melihat, merasakan bahawa kepimpinan Shafie bukannya membela rakyat secara umumnya, seperti mana terbukti semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) wabak covid-19 yang bermula pada 18 Mac, 2020.

21 March 2020

HUBUNGAN ANWAR-TUN MAHATAHIR BERAKHIR

Nampaknya, Pakatan Harapan (PH) sudah di bawah naungan Dato Seri Anwar Ibrahim. 

Keterkaitan PH dengan Tun Dr Mahathir sudah berakhir, apabila Anwar memutuskan, bahawa hubungan beliau dengan mantan PM-7 itu sudah berakhir. Que Sera-Sera, begitulah ungkapan penamat Presiden PKR tersebut.

Sebelum ini, PH sudah membuat kenyataan, bahawa Tun Dr Mahathir bukan lagi sebahagian Pakatan Harapan, walaupun perbincangan masih terbuka antara mantan PM-7 itu dengan pakatan 3 parti, PKR-DAP-Amanah.

Dengan berakhirnya hubungan antara Tun dengan PH, maka rancangan membawa usul tidak percaya kepada kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin pada persidangan Parlimen Mei depan, diramalkan juga telah berakhir, walaupun usul itu mungkin juga diadakan, akan tetapi, sukar untuk mendapat sokongan majoriti.

Anwar dengan tuntas hari ini, menyatakan,, bahawa beliau tidak akan lagi percaya kepada sebarang perakuan atau janji Tun Dr Mahathir, walaupun sebelum ini yakin bahawa mantan musuh utama beliau itu telah berubah, tetapi faktanya, beliau tersalah menilai. Walaupun demikian, beliau mengaku, beliau tidak menyesal.

Menerusi senario sekarang, bola berada dibawa kawalan Tun Dr Mahathir. Hendak ke mana kah boleh itu diumpan. Mantan PM-7 itu pada masa ini, hanya tinggal 6 ahli parlimen bersama beliau, manakala 30 lagi bersama Tan Sri Muhyiddin Yassin.

TSMY mendapat sokongan ahli parlimen muafakat nasional, GPS, MCA, MIC, PBS, STAR, PBRS dan PSB bersama sebahagian 30 ahli parlimen Bersatu.

Manakala Anwar kekal dengan ahli parlimen DAP-PKR dan Aamanah.

Di atas kertas, hanya TSMY yang boleh mendapat sokongan majoriti ahli dewan rakyat.

Berasaskan perkembangan terkini, apa kah Tun akan mengalah dan akan ikut suara majoriti ahli Bersatu? atau kekal pendirian? Sama-sama kita tunggu, gerakan pemimpin ulung tersebut!!!

20 March 2020

KEMELUT 2 KETUA MENTERI SABAH WAJAR DISEMAK

ISU utama yang perlu disemak oleh Mahkamah Persekutuan adalah tentang tatacara sehinggakan TYT Sabah melantik Datuk Shafie Apdal sebagai Ketua Menteri Sabah pada malam 12 Mei, 2018.

Pada 12 Mei, Kabinet Tan Sri Musa telah mengadakan mesyuarat pertama selepas mengangkat sumpah pada 10 Mei, 2018 di hadapan TYT Sabah, disaksikan oleh Ketua Hakim Sabah & Sarawak, Peguam Besar Negeri, Setiausaha Kerajaan Negeri dan dif-dif kehormat lain.

Musa tidak pernah meletakkan jawatan. Beliau juga secara rasmi, tidak menerima nota rasmi kehilangan sokongan. Beliau juga tidak pernah dipanggil oleh pihak TYT untuk meminta senarai sokongan daripada 30 ADUN Sabah selepas beliau mengangkat sumpah pada malam 10 Mei,2018.

TYT Sabah sepanjang hari pada 10 Mei, 2018 telah berjumpa dengan 31 ADUN termasuk Tan Sri Musa berkaitan pembentukan kerajaan Sabah selepas PRU-14. Kerana TYT berpuashati, bahawa Musa mendapat sokongan 31 ADUN daripada 60 yang dipertandingkan, maka TYT mengeluarkan surat watikah perlantikan, dan seterusnya Musa menangkat sumpah jawatan bersama-sama kabinet beliau.

Berkaitan 4 ADUN UMNO dan 2 ADUN UPKO dikatakan menyokong Datuk Shafie, tiada pengesahan mengenainya, kecuali mungkin antara TYT dan 6 ADUN tersebut.

Walaupun, dalam tempoh 24 jam tersebut berlaku perubahan sokongan, sepatutnya TYT memanggil semula Musa untuk meminta pengesahan, apa kah beliau masih mempunyai sokongan, jika tiada, maka TYT perlu meminta Musa mengadakan sidang khas Dun Sabah, apa kah kerajaan yang dibentuk mempunyai sokongan ataupun tidak. Jika sekiranya, kerajaan tidak mendapat sokongan majoriti mudah, maka Musa perlu kembali menghadap TYT dengan dua pilihan, meletakkan jawatan atau menasihatkan TYT untuk membubarkan DUN. Kemungkinan-kemungkinan ini lah yang mungkin dikemuakan peguam Musa kepada Mahkamah Persekutuan untuk semakan.

Mahkamah rayuan sebelum ini memutuskan bahawa semak kehakiman Musa hanya akademik dan tiada kesan terhadap kerajaan Shafie. Sebenarnya, bukan isu itu yang mahu disemak oleh pihak Musa, yang mahu dilihat, ada lah tata cara perlantikan berasaskan perlembagaan Sabah. Tidak boleh membenarkan atau mengesahkan sesuatu yang salah daripada segi perlembagaan, walaupun ianya disifatkan sebagai akademik. Proses yang salah tetap salah, ianya tidak boleh dianggap sebagai betul, kerana melihat keadaan dan situasi.

Daripada awal-awal lagi, terdapatnya kejanggalan berkaitan kemelut 2 Ketua Menteri Sabah, apabila Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu mengunapakai Kes Perak tahun 2009, berkaitan perlantikan Menteri Besar Negeri tersebut, sedangkan perlembagaan Sabah dan Negeri Perak sangat berbeza,

Perbezaan Perlembagaan antara Sabah dan Perak, mungkin sebahagian daripada 15 persoalan perundangan yang dikemukakan peguam Tan Sri Musa kepada Mahkamah Persekutuan.

Sama-sama kita tunggu, apa kah Mahkamah Persekutuan mendapati ada merit persoalan perundangan berkaitan kemelut 2 Ketua Menteri Sabah.

Peguam Tan Sri Musa, telah mefailkan rayuan pada Disember, 2019 dan sedang menunggu keputusan Mahkamah Tertinggi negara tersebut untuk mendengar rayuan tersebut.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels