14 March 2013

Jentera BN Sabah tetap kukuh-Meski berlakunya pencerobohan Pengganas Sulu

WALAUPUN susasana politik yang begitu panas, namun tidak sedikitpun menganggu kehidupan seharian rakyat.

Di kalah rakyat yang layak menerima BR1M memenuhi pusat-pusat pengagihan, tiba-tiba satu berita yang sungguh menggamit perasaan, yang kemudiannya bertukar kepada keadaan yang mencemaskan.

Malam 12 Februari, satu kejadian "pencerobohan" berlaku di sebuah kampung terpencil di Lahad Datu, Kg Tanduo.

Penceroboh yang mengaku sebagai Tentera Sulu, pada mulanya kelihatan tidak membawa kepada malapetaka; kerana kedatangan mereka, hanya bertujuan untuk memuktamadkan satu perjanjian dengan pemimpin tertentu, kemudiannya diketahui pemimpin daripada parti pembangkang.

Pasukan Keselamatan bertindak tidak terburu-buru, malah arahan hanya melalui perundingan; atas sebab itu pendudukan penceroboh terhadap kg Tanduo berlarutan sehingga 23 hari.

Akibat pencerobohan itu, para pemimpin kerajaan terutama di Pantai Timur Sabah, disibukan dengan kejadian itu; malah sebahagian besar daripada pemimpin itu berkampung di kawasan masing-masing.

Kebetulan Ketua Menteri Sabah merupakan wakil rakyat daripada Pantai Timur Sabah, dan kawasan beliau salah satu yang menerima tempias daripada pencerobohan itu.

Kawasan yang disifatkan menerima gangguan jika didasarkan kepada kawasan Parlimen dan Dun adalah seperti berikut: P184 Libaran dengan Dun  Gum-Gum dan Sungai Sibuga; P185 Batu Sapi dengan Dun Sekong dan Karamunting; P186 Sandakan dengan Dun Elopura dan Tanjong Papat; P188 Silam dengan Dun Tungku, Lahad Datu dan Kunak; P189 Semporna dengan Dun Sulabayan, Senallang dan Bugaya dan  P190 Tawau dengan Dun Balung, Apas dan Sri Tanjung dan terakhir P191 Kalabakan dengan Dun Merotai, Tanjong Batu dan Sebatik.

Kawasan-kawasan yang terlibat itu yang terdiri daripada 17 DUN dan 7 kawasan Parlimen merupakan kawasan simpanan tetap Bn, kerana hanya Dun Sri Tanjong sahaja diwakili pembangkang, yakni DAP. Walaupun Parlimen Tawau yang kini disandang MP SAPP, namun pada PRU-12, kawasan tersebut dimenangi melalui tikit Bn.

Cerdik sungguh dalang kepada pencerobohan pengganas sulu, kerana  dalang itu mengerti betul bahawa kawasan-kawasan tersebut sukar diganggu gugat melalui permainan politik atau janji-janji politik.

Yang boleh menganggu sokongan rakyat di kawasan tersebut terhadap Bn, hanya melalui kekacauan, agar supaya boleh ditimbulkan persepsi, bahawa kerajaan tidak mampu menjaga keselamatan mereka.

Niat jahat tidak semestinya melindungi dalang; akhirnya nawaitu dalang itu terbongkar juga. Tujuan asal dalang itu untuk menimbulkan keraguan daripada penduduk, akhir memakan diri sendiri.

Selepas keadaan kucar kacir di kawasan itu lebih sebulan, penduduk di kawasan-kawasan tersebut membangkitkan sokongan yang begitu kental kepada kerajaan, kerana mereka melihat, merasakan bahawa pemimpin mereka senantiasa bersama-sama mereka dalam keadaan genting. Selain itu, kerajaan mengambil tahu berkaitan kehidupan mereka, apabila kerajaan menghulurkan berbagai bantuan kepada mereka yang terganggu kehidupan harian mereka, bukan sahaja berbentuk wang tunai, malah pembaikan pulihan rumah atau membina rumah baru.

Sangkaan dalang pencerobohan pengganas sulu, rakyat akan berpaling tadah, ternyata meleset, sebaliknya mengukuhkan lagi sokongan mereka kepada kerajaan.

Maklum balas penduduk terhadap pasukan keselamatan berkaitan pencerobohan pengganas, disahkan sendiri oleh pasukan polis; bahawa maklumat daripada penduduk sangat membantu mengesan kedudukan pengganas.

Selain itu, pengumuman kerajaan mengwujudkan Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) bagai kawasan Pantai Timur, sangat dialu-alukan majoriti rakyat umumnya  dan khasnya penduduk kawasan Pantai Timur.

Nampaknya, sangkaan awal dalang kepada pencerobohan untuk menganggu gugat memontem gerakan jentera Bn, jauh meleset, sebaliknya mengukuh keeratan mereka daripada semua segi.

Nampaknya, Sabah bersedia berdepan dengan PRU-13 dengan semangat yang kental dan bersedia mengekalkan bahawa Sabah adalah Simpanan Tetap Bn.

38 comments:

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

BAIK kerajaan Pusat mahupun negeri, mempunyai perancangan tersusun untuk rakyat. Atas sebab rancangan tersusun itu, maka rakyat menikmatinya. Bahkan bukan sahaja kerajaan, akan tetapi juga badan-badan kerajaan seperti Yayasan Sabah, juga mempunyai perancangan terhadap rakyat.

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

Di Kampung Melangkap pada Ahad, Speaker Dewan Undangan Negeri merangkap Timbalan Pengerusi Umno negeri- Datuk Dr Salleh Tun Said sempat merasmikan "Yayasan Sabah bersama rakyat Program 1 Kampung".

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

Semasa perasmiannya, Ketua bahagian Umno merangkap Pengerusi Bn Kota Belud itu berkata, hanya melalui sokongan rakyat yang berterusan kepada kerajaan Bn amnya dan Kerajaan negeri yang diketuai oleh Ketua Menteri Sabah- Datuk Musa Aman, maka rakyat menikmati berbagai kemudahan, sokongan kewangan dan sokongan pembangunan demi kemudahan semua golongan rakyat.

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

Sememangnya kata Speaker Dun Sabah itu, kerajaan Bn adalah kerajaan yang senantiasa mengotakan janji, kerajaan yang menepati janji. Kerajaan Bn tidak berjanji berasaskan retorik, berlawanan dengan Pembangkang yang hanya pandai memutar belit fakta, menafikan kejayaan kerajaan disamping menabur janji-janji khyalan.

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

Atas sebab itu, pada PRU-13 akan datang, rakyat perlu memberikan sokongan kepada calon-calon Bn agar supaya perancangan dan rangka kerja yang telah disusun akan terus berjalan, agar supaya Sabah akan turut maju menjelang tahun 2020.

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

Menurut Salleh, rakyat perlu menerima hakekat, bahawa keluasan Sabah yang hampir 1/3 daripada Semenanjung, sudah tentu peruntukan yang besar diperlukan untuk menaik taraf pembangunan negeri ini setaraf dengan Semenanjung. Atas sebab itu, walaupun RM23.2 bilion peruntukan daripada kerajaan pusat kepada negeri ini dalam RMK-10, tidak termasuk bajet kerajaan negeri, kelihatan pembangunan tidak ketara, kerana pembangunan tertabur di merata tempat.

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

Namun, di sekitar bandar, pembangunan begitu ketara sekali, sehingga Kerajaan Negeri telah mewartakan, bahawa Tiada lagi pembangunan di Pesisir Pantai Kota Kinabalu.

Komitmen kerajaan terhadap pembangunan Sabah, tidak pernah berhenti, atas sebab itu, kerajaan persekutuan akan terus memberi peruntukan besar kepada negeri ini secara berperingkat-peringkat.

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

Kemajuan pendidikan tidak terlepas pandang, sebagai contoh katanya, pembaikan pulihan atau membangun sekolah-sekolah baru di kawasan Kota Belud, sedang giat berjalan. Sebagai misalnya, Pembangunan SMK Taun Gusi II, tidak akan lama akan siap. Penyiapan sekolah ini, sedikit sebanyak memberi keselesaan kepada pelajar, kerana sekolah itu juga disertakan dengan bilik-bilik asrama.

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

Kerajaan Pesekutuan juga mengambil tahu keperluan asas rakyat, atas sebab itu kerajaan melalui KKLW memperuntukan RM114 juta untuk Projek Bekalan Air Luar Bandar Kota Belud. Apabila Projek tersebut siap sepenuhnya pertengahan tahun ini, maka masalah bekalan air bersih kepada rakyat Kota Belud akan teratasi sehingga tahun 2020.

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

Kerajaan juga sangat perhatian terhadap pembangunan perekonomian rakyat, atas sebab itu berbagai agensi kerajaan baik daripada persekutuan atau negeri aktif di kawasan Kota Belud, semata-mata untuk mencipta agar pendapatan rakyat terus meningkat, sesuai dengan arah kemajuan negara.

Sebenarnya pembangunan tidak pernah berhenti. Atas sebab itu, pembinaan jalan raya pintas daripada Tuaran ke Kota Belud dibina pada tahun 1996, tujuannya agar kemudahan pengakutan dan mempersingkat masa perjalanan warga Kota belud atau sebaliknya pengujung daerah ini.

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

Kota Belud menurut Dr Salleh mempunyai banyak kemudahan untuk tujuan pelancongan, umpamanya Tamu Besar Kota Belud, sudah termasuk sebagai kalender pelancongan negara.

Kota Belud menurut Salleh, tidak lama lagi akan memasuki peta negara sebagai Pengeluar beras negara, apabila Projek Jelapang Padi siap sepenuhnya. Melalui projek itu, diharapkan golongan yang bertanah akan mampu meningkatkan pendapatan mereka kepada golongan berpendapatan tinggi.

Unknown said...

Bn punya perancangan tersusun untuk Rakyat: Dr Salleh Tun Said

Selain itu, Kota Belud pada masa akan datang akan menerima tempisan pembangunan, apabila Lebuh raya Kudat Kota Belud siap kelak.

Pembangunan Kota Belud berserta dengan rakyatnya akan terus rancak, jika sekiranya kawasan ini terus dikuasi kerajaan Bn, kerana sememangnya hanya Bn yang mengetahui hala tuju keperluan rakyat, kerana pengalamannya mengurus negara lebih setengah abad yang lalu.

unknown said...

Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin revealed an alleged plan by the opposition pact to disrupt the smooth running of the upcoming 13th general election by creating disorder in the country.

unknown said...

He said information gathered from reliable documents, revealed that the opposition parties were planning to do so because they were now shaken with the increasing support by the people for Barisan Nasional (BN).

unknown said...

He said information gathered from reliable documents, revealed that the opposition parties were planning to do so because they were now shaken with the increasing support by the people for Barisan Nasional (BN).

unknown said...

Muhyiddin believed that such a statement was made by the opposition because they realised that they were not capable of forming a government after the coming general election

unknown said...

Muhyiddin advised the people to not be hoodwinked by the opposition’s election manifesto which promised various things which were impossible to be implemented.

unknown said...

He said the BN manifesto, which would possibly be unveiled after Parliament had been dissolved, would provide a comprehensive picture of what would be implemented.

unknown said...

Tetap kukuh.

unknown said...

Malaysians should use their voting right in the next general election to retain the Barisan Nasional (BN) government which has proven its capability to develop the people and country, said Sabah Deputy Chief Minister Datuk Seri Yahya Hussin.

unknown said...

He said the people must realise how crucial it was to have a government that was committed in striving for their wellbeing.

unknown said...

Barisan Nasional (BN) is confident of winning at least 160 parliamentary seats in 13th general election and return with a two-thirds majority.

unknown said...

Deputy Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Ahmad Maslan said BN is also capable of wresting back states lost to the opposition in 2008 general election.

unknown said...

True enough.

unknown said...

Support the BN till the end.

unknown said...

Don't politicize the matter.

atasagar said...

baguslah ada tanda-tanda BN akan tetap memerintah Sabah

atasagar said...

keeratan penduduk jelas membuktikan bahawa rakyat masih sayang akan kerajaan BN Sabah

atasagar said...

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman tidak menafikan pembabitan pihak ketiga dalam insiden pencerobohan Sabah oleh pengganas Sulu seperti dilaporkan akhbar Filipina baru-baru ini.
Oleh itu, beliau berkata Wisma Putra akan mendapatkan maklumat terperinci daripada rakan sejawatannya bagi memulakan penyiasatan di negara ini untuk memastikan sama ada rakyat Malaysia menjadi dalang dalam mewujudkan ketidakstabilan berkenaan.

atasagar said...

Terdahulu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengarahkan pihak berkuasa risikan menyiasat dakwaan seorang pemimpin pembangkang mempunyai peranan dalam insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu, Sabah.

atasagar said...

Akhbar the Philippine Daily Inquirer menyiarkan artikel agensi berita Reuters yang memetik seorang pegawai tentera Filipina sebagai berkata pengganas terbabit ke Sabah atas jemputan seorang ahli politik dari parti pembangkang di Malaysia.

mantera said...

insiden ini tidak menggugat kedudukan BN

Teruterubozu said...

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman berpuas hati dengan semangat dan kesediaan jentera Barisan Nasional (BN) dan rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 (PRU-13), pada bila-bila masa.

Teruterubozu said...

Musa yang juga pengerusi BN negeri berkata, kerjasama parti komponen BN juga agak baik, khususnya sayap Pemuda dan Wanita yang terus mengukuhkan perpaduan menyokong pucuk pimpinan negara sedia ada.

Teruterubozu said...

"Hari ini saya melawat Sandakan, khususnya Pusat Daerah Mengundi (PDM) iaitu PDM Sungai Kayu dan PDM Sungai Batang dan saya gembira mendengar khabar baik daripada ketua PDM di sini bahawa mereka telah bersedia.

Teruterubozu said...

"Dengan adanya jalinan kerjasama rakyat yang baik di samping semangat berkobar-kobar, mereka berjanji akan bekerjasama dan bersatu-padu," katanya.

Teruterubozu said...

Musa berkata, meskipun negara dikejutkan dengan isu pencerobohan pengganas Sulu di Lahad Datu, rakyat perlu yakin terhadap pucuk pimpinan, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan pasukan keselamatan negara untuk memastikan masalah itu dapat diselesaikan segera.

Teruterubozu said...

"Walaupun kita hidup dalam pelbagai suku kaum dan agama, kita harus tetap bersatu bagi memastikan kesejahteraan dan perpaduan kaum negeri ini dikekalkan," katanya.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels