17 June 2018

JAWATAN PERDANA MENTERI-8: DS ANWAR MENUNGGU KERAJAAN DIBERSIHKAN

Dato Seri Anwar Ibrahim, menunggu kerajaan peninggalan Barisan Nasional dibersihkan dahulu sebelum beliau mengambil alih.

Defacto Leader PKR itu sedar, bahawa Tun Dr Mahathir hanya menunggu masa, sebab itu beliau tidak mahu terburu-buru untuk mengambil kedudukan Perdana Menteri.

Dato Seri Anwar sedar, bahawa pada masa ini ramai rakyat yang gelisah kerana akujanji Pakatan Harapan tidak dapat ditunaikan sepertimana dijanjikan sebelum PRU-14.

Beliau membiarkan kegelisahan itu akan menyalahkan Tun Dr Mahathir. Apabila beliau mengambil alih kelak, tindakan pembetulan akan dilakukan untuk meredakan kemarahan rakyat.

Pada masa itu, boleh sahaja beliau memberi alasan bahawa penyebab semua kecaluran adalah tindakan PM-7 itu, seperti mana dakwaan Tun Dr Mahathir berkaitan pemecatan Ketua Hakim Negara, kononnya atas titah SPBA pada masa kejadian itu berlaku. Oleh kerana mantan SPBA tidak lagi dapat menjawab, maka alasan tetap sahaja menjadi alasan. Masa itulah yang ditunggu-tunggu DS Anwar.

Bagi penyokong tegar PH, apa sahaja tindakan para pemimpinnya, akan tetap dihalalkan, termasuk tidak menurunkan harga minyak RON95 ke RM1.50/liter. Tol tidak dimansuhkan.Pembayar PTPTN tetap membayar. Tidak melaksanakan gaji minima RM1,500. dan banyak lagi janji-janji yang tidak terlaksana, seperti penurunan sara hidup menerusi penurunan harga barang keperluan harian, meskipun Menteri Pertanian dan Asas Tani- Sallahuddin Ayub, membuat kenyataan mengumpul persepsi bahawa harga barang mentah seperti sayur dan daging turun antara 50-30%, kononnya sebagai impak GST dijadikan sifar peratus, sedangkan kenyataan seumpama itu, sebenarnya satu kenyataan khayalan menteri itu, kerana tiada bukti mengenainya. Namun rakyat bukan penyokong tegar PH, hanya kerana terpancing janji-janji, maka mengundi PH pada PRU-14, kini rata-rata sedang gelisah dan marah, selain menyesal.

Dato Seri Anwar sebenarnya menunggu keresahan rakyat memuncak, sebelum beliau menjadi penyelamat keadaan.

Rakyat yang merasa tertipu semasa PRU-14, tidak dapat berbuat apa, kerana atas sifat rakyat itu sendiri seperti kata peribahasa mentimun dengan durian, mengolek rusak, kena golek binasa; dan terpaksa menunggu 5 tahun lagi untuk satu perubahan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels