5 June 2018

UMNO KENA BERTINDAK INKLUSIF

Parti UMNO kena membuang jauh-jauh sifat eklusif ( KITA-KITA sahaja), dan perlu bertukar kepada inklusif, jika mahu kembali mendapat sokongan rakyat. 

Umno tidak boleh lagi menjadi parti VVIP sahaja, sebaliknya perlu melibatkan semua lapisan, khususnya mereka yang berada di akar umbi.

Era ini, setiap pemimpin parti itu, bukan sahaja perlu melibatkan rakyat, akan tetapi perlu kelihatan merakyat. Sifat-sifat yang biasa diamalkan parti itu selama 61 tahun, perlu dijadikan sempadan, kerana ianya sudahpun dinoktahkan pada 9 Mei, 2018.

Para pemimpin Umno, khususnya di peringkat atas, kena berubah 360 degree, kena bertindak proaktif, dan kalau boleh bertindak diluar kotak kebiasaan parti itu.

Memang tidak mudah berubah, namun perubahan adalah kemestian. Para pemimpin parti tidak perlu menunggu lama untuk berubah. Masa 5 tahun, bukan lah lama. Para pemimpin perlu memperlihatkan kencederungan, bahawa parti itu benar-benar berubah.

Kebiasaan majlis-majlis parti itu, yang memperlihatkan ala VVIP dan melibatkan pemimpin "top" sahaja perlu dibuang jauh-jauh, kerana cara itu, tidak akan boleh memenangkan parti. Kemenangan sesebuah parti, apabila bersifat merakyat, sepertimana awal penubuhan parti itu. Penubuhan awal parti yang membawa misi ABATA ( agama bangsa tanah air) semacam dilupakan, kerana para pemimpin menukar cara parti itu kepada KITA-KITA SAHAJA.

Para pemimpin parti, kena mengambil iktibar, kebosanan rakyat terhadap parti itu, kerana tindakan para pemimpin "top" yang berlagak seperti maharaja, tidak boleh disentuh, mempraktikkan, pengkelasan termasuklah kepada penyokong dan ahli parti, benar-benar dihukum pada PRU-14.

Penulis masih dapat melihat, walaupun parti itu kehilangan kerajaan yang diterajui selama 61 tahun, namun para pemimpin masih ditakuk lama, "KAMI INI PEMIMPIN" anda-anda hanya penyokong, anda-anda hanya rakyat 'PERLU AKUR dengan arahan- TOP-DOWN".

Hakikat yang perlu diterima, sifat TOP-DOWN sudah berlalu, sifat eklusif sudah berlalu, era ini, Umno kena bertindak inklusif..TITIK.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels