23 June 2018

ANTARA PERSEPSI DAN KERJA IKHLAS

Datuk Nizam 
Ketua Bahagian Umno Tawau, merangkap ADUN Apas- Datuk Nizam Abu Bakar Titingan, mengakui bahawa era ini, seseorang pemimpin boleh dijatuhkan kerana persepsi, namun ianya boleh dicegah menerusi kerja yang ikhlas.

Nizam yang dipilih sebagai Ketua Bahagian Umno Tawau tanpa bertanding. Bahagian itu sebelum ini diketuai Allahyarham Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan, abang kepada ADUN Apas itu.

Nizam telah terpilih sebagai ADUN Apas pada PRU-14, apabila menang menerusi pertembungan 4 penjuru di mana beliau mendapat undi sebanyak 7,243 dengan majoriti 1,787 ke atas calon Parti Warisan Sabah-Abdul Salip Bin Ejal yang mendapat undi sebanyak 5,456.

Tawau mempunyai 3 kawasan DUN, Apas, Balung dan Sri Tanjung. Pada PRU-14, Parlimen Tawau dimenangi calon PKR, DUn Sri Tanjung oleh calon DAP, manakala APAS dan Balung dimenangi calon Umno, namun pada 11 Mei, calon Balung telah melompat ke parti Warisan Sabah.

Berasaskan kepada senaaio politik semasa, kelangsungan Umno bukan sahaja di kawasan Tawau akan tetapi juga di kawasan Kalabakan akan turut dipikul oleh ADUN Apas itu, kerana beliau adalah satu-satunya wakil rakyat yang mewakili parti di kawasan itu.

Pada PRU-14, DUN Sebatik dan Tanjong Batu yang dimenangi calon Umno, namun mereka telah menyertai parti Warisan Sabah.

Kelangsungan parti Umno di Sabah akan bergantung rapat kepada para pemimpin parti itu yang masih setia. Kepada mereka lah, disandarkan apa kah parti mampu bangkit pada PRU-15.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels