19 June 2018

DISEBALIK PETISYEN PILIHANRAYA PARTI WARISAN SABAH

Parti Warisan Sabah (PWS) memilih keputusan PRU-14 bagi 4 kerusi Parlimen dan 4 kerusi Dun, sebagai "testing the water' bagi pilihanraya kecil, jika sekiranya mahkamah mendapati bahawa keputusan di 8 kawasan yang dicabar tidak sah.

PWS beranggapan, apapun keputusan bagi 8 kawasan itu tidak mempengaruhi jumlah kerusi samada bagi pihak PWS mahupun Pakatan Harapan.

8 kawasan yang dicabar itu adalah- Parlimen Keningau (STAR), Libaran (Umno), Kimanis (Umno), Siptingan (Umno), manakala DUN- Sungai Sibuga (Umno), Kundasang (PBS), Sook (PBRS) dan Kiulu (PBS).

Asas yang digunakan mencabar keputusan di 8 kawasan itu, kononnya melibatkan politik wang, kotak pengundi pos dan kelambatan tandatangan keputusan kiraan undi menerusi Borang 14 SPR.

Mencabar keputusan dikawasan sedemikian, seolah-olah mencabar kewibawaan Suruhanjaya Pilihan raya (SPR), kerana agensi itulah yang mengumumkan keputusan itu.

Akan diketahui di mahkamah nanti, bagai mana SPR menjalankan pilihan raya ke-14. 

Dakwaan berkaitan politik wang, sebenarnya bukan lah asas utama dalam pengundian, kerana pengundi adalah bebas memilih calon-calon, kerana membuat keputusan mengundi adalah pengundi itu sendiri. Pada PRU-13, semasa pestisyen serupa bagi Dun Klias yang dibuat oleh calon yang kalah dengan menggunakan politik wang sebagai asas, telah ditolak oleh mahkamah. Di Sabah, hanya berlaku satu keputusan pilihanraya diistiharkan tidak sah yang melibatkan Datuk Yong Teck Lee bagi Dun Likas, kerana kehadiran pengundi tidak sah.

Berkaitan dengan kotak undi pos yang berlebihan, akan diketahui, apa kah benar berlaku, dan akan diketahui semasa pendengaran di mahkamah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels