21 June 2018

PEMILIHAN UMNO-BUKAN MASA BERDEBAT TETAPI BERJABAT

DALAM keadaan tercedera, seharusnya para pemimpin Umno berjabat tangan, merapatkan saf, bergerak sebagai satu pasukan, bukannya masa berdebat.

Para pemimpin parti kena mengambil iktibar, bahawa pada PRU-14, sebahagian ahli/pentokong parti telah menolak parti itu, sehinggakan bukan sahaja kehilangan 34 kerusi Dewan Rakyat, akan tetapi Barisan Nasional yang ditunjangi kehilangan kuasa selepas 61 tahun menerajui negara.

Cukup lah para perwakilan tahu niat setiap pemimpin yang bertanding merebut berbagai jawatan dalam parti termasuklah Presiden. Cukuplah setiap calon mengemukakan rancangan/halatuju jika dipilih untuk memperkasa parti.

Berdebat hanya menjadi tontotan umum, tidakpun memberi kesan terhadap pemilihan itu, kerana yang menentukan adalah perwakilan parti, yang mana awal-awal lagi telah membuat keputusan pemimpin mana yang bakal disokong dalam pemilihan parti pada hujung bulan ini.

Setiap perwakilan tahu, kelibat setiap pemimpin yang mencalonkan diri, dan mereka sudahpun memertimbangkan, pemimpin mana yang mampu memulihkan parti daripada kecederaan.

Rakyat secara umum, pada masa ini mahu melihat, bagaimana kesungguhan para pemimpin Umno memulihkan imej parti yang tercalar, memulihkan parti daripada kecederaan. Dalam keadaan demikian, debat, akan menjadi seperti menyapu garam ke atas luka.

Para pemimpin yang mahu merebut jawatan, cukuplah menghantar "manifeso" mereka kepada perwakilan, kerana perwakilan lah yang menentukan nasib mereka, terpilih ataupun tidak.

Bagi perwakilan Sabah, "manifesto" Khairy Jamaluddin Abu Bakar, jika menang Presiden Parti, maka bakal mengwujudkan jawatan Naib Presiden khusus untuk Sabah dan wanita, merupakan satu tindakan yang perlu mendapat sokongan, kerana cara itu merupakan tindakan kedepan dan di luar kotak parti itu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels