16 June 2018

KU LI MAMPU BANGKITKAN UMNO

PARTI Umno, hanya kehilangan 34 kerusi parlimen daripada 88 yang dimenangi pada PRU-13. Meskipun kehilangan sejumlah itu, parti itu masih merupakan parti terbanyak kerusi di dewan rakyat. 

Jumlah 54 kerusi parlimen bukan angka yang kecil, berbanding PPBM parti Tun Dr Mahathir berjumlah 12.

PRU-14 menunjukkan apabila Umno tidak kuat, maka parti-parti MCA, MIC, Gerakan juga menerima akibatnya. MCA hanya menang satu kerusi, MIC-2 manakala Gerakan kosong.

Di masa depan, selagi Umno tidak kembali kuat, masa depan MCA, MIC dan Gerakan akan terus malap. 

Ketidak kuatan Umno pada PRU-14, memberi tempias kepada parti-parti komponen Bn di Sarawak dan Sabah. Keadaan inilah yang menyebabkan parti-parti tempatan di Sabah & Sarawak tergesa-gesa memutuskan hubungan dengan Umno, kerana telah menghukum bahawa parti yang menjadi tunjang kepada kerjaaan selama 61 tahun, tidak akan kembali kuat.

Dalam politik, semuanya boleh berlaku. Umno sebenarnya hanya tercedera, bukanpun mati. Pengalaman parti LDP Jepun, semasa kehilangan kuasa, pada awalnya, para pemimpin parti itu juga merasakan bahawa tidak akan bangkit lagi. Namun, atas daya usaha para pemimpin baru parti itu, maka bangkit semula dan sehingga kini memerintah Jepun.

Dalam keadaan Umno tercedera, pemimpin yang dilihat mampu memulihkan parti itu, adalah pemimpin veteran Tengku Razalegh Hamzah (KU LI). Pemimpin yang bergiat dalam parti sejak tahun 1962, dan masing merupakan MP sejak tahun 1974, sebenarnya hampir menang jawatan Presiden parti pada tahun 1987, melawan Tun Dr Mahathir, kalau bukan kerana kehadiran perwakilan haram penyokong PM ke-7 itu.

Umno perlu dipulihkan oleh mereka yang diketepikan semasa pemerintahan Dato Seri Najib Razak, bukan oleh pemimpin yang menyebabkan Umno dan Bn kehilangan kerajaan.

Keputusan Dato Hishamuddin Tun Hussien tidak merebut sebarang jawatan tertinggi parti, sebenarnya adalah keputusan tepat. Keputusan itu, seharusnya dicontohi oleh pemimpin lain.

Biarkan lah KU LI menyusun strategi dan mengatur hala tuju parti untuk bangkit, dan seterusnya dapat berkuasa semula pada PRU-15.

Kesediaan KU LI bertanding jawatan Presiden yang beliau umumkan pada Sabtu, 16 Jun, seharusnya disambut baik oleh semua ahli Umno di seluruh negara.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels