11 June 2018

JAHID JAHIM GAGAL HALANG SIDANG KHAS DUN SABAH

SEPERTI yang dijadualkan, Sidang Khas Dun Sabah berjaya dilaksanakan, walaupun diboikot 21 ADUN, 11 daripada Umno, 6 PBS, 2 STAR, 1 UPKO dan seorang PBRS.

Sidang Khas Dun Sabah cuba dihalang oleh ADUN Tamparuli- Datuk Jahid Jahim menerusi injunksi mahkamah pada 6 Jun, 2018, namun mahkamah menolak injunksi itu. 

Sebenarnya, injunksi Jahid yang merujuk kepada saman Tan Sri Musa Aman terhadap TYT Sabah dan Datuk Shafie Apdal, tidak akan berlaku, kalau bukan perbuatan khianat 4 ADUN Umno, kemudiannya disusuli 2 ADUN Upko pada 11 Mei, 2018. 

6 ADUN yang khianat itu sebahagian daripada 29 kerusi yang dimenangi menggunakan tikit Bn pada PRU-14. 

Keputusan PRU-14, Bn menang 29 kerusi, PWS-21, DAP-6, PKR-2 dan STAR-2. Memandangkan PWS-PKR dan DAP sepasukkan, maka menjadikan DUN Sabah tergantung, kecuali dua pihak itu mendapat kerjasama daripada parti STAR. 

Parti STAR pimpinan Datuk Dr Jeffery Kitingan memutuskan bekerjasama dengan Bn, sebab itu, kerajaan yang diterajui Tan Sri Musa Aman berjaya dibentuk pada 10 Mei, 2018. Musa bersama anggota kabinet beliau mengangat sumpah jawatan pada malam 10 Mei di depan TYT Sabah- Tun Juhar Mahiruddin, walaupun upacara itu mendapat halangan daripada pihak tertentu. 

Halangan bagi Musa mengangkat sumpah rupanya ada aktiviti lompat KATAK. Pada pagi 11 Mei, UPKO pimpinan Datuk Madius Tangau bertindak khianat kepada Bn apabila menyokong Datuk Shafie Apdal. Pada awalnya, Madius hanya disertai dua ADUN, iaitu ADUN Paginatan- Datuk Abdidin Madingkir dan ADUN Kedamaian- Ewon Bendedick. Kemudiannya, disusuli tindakan khianat 4 ADUN Umno di sebelah petang, iaitu Datuk Hamisa Samat (ADUN Tanjong Batu), Datuk Abd Muis Picho (ADUN Sebatik), Datuk Osman Jamal (ADUN Balung) dan Jamawi Jaafar (ADUN Kemabong). 

Ekoran tindakan khianat itu, maka Shafie mendapat sokongan 35 ADUN, menyebabkan TYT Sabah melantik beliau ke jawatan Ketua Menteri pada 12 Mei, 2018, walaupun semasa perlantikkan itu, Musa mengeluarkan kenyataan akhbar satu jam sebelumnya, bahawa ADUN Sungai Sibunga itu bersama anggota kabinet beliau tiada yang meletakkan jawatan. 

Dalam keadaan yang tidak menentu itu, sehinggakan pada satu masa terdapatnya dua Ketua Menteri, keadaan yang celaru, ditambah lagi oleh tindakan khianat daripada ADUN BN, iaitu Datuk Bolkiah Ismail (ADUN UMNO Pitas), Datuk Masing Banah (ADUN UPKO- Kuamut), Datuk James Ratib (ADUN Umno-Sugut) dan Datuk Limus Jury (ADUN UPKO- Kuala Penyu), sehinggakan Shafie mendapat sokongan 39 ADUN. 

Pada sidang khas DUN Sabah pada hari ini, 21 ADUN PWS, 6 ADUN DAP, 2 ADUN PKR, 4 ADUN UPKO, serta 6 ADUN mantan UMNO turut mengangkat sumpah selain 4 ADUN dilantik, menjadikan jumlah ADUN yang menyokong kerajaan PWS dan PH 43 ADUN. Kuasa 2/3 daripada 64 ADUN adalah 43. Jika sidang Khas DUN Sabah pada hari ini didapati sah, maka kerajaan pimpinan Shafie Apdal dapat memindah perlembangaan negeri. 

Penulis kurang arif berkaitan undang-undang, berkaitan saman Tan Sri Musa Aman yang difailkan pada 6 Jun, 2018 terhadap TYT Sabah Dan Shafie Apdal, di mana dalam butiran saman itu, TYT Sabah bertindak bercanggah dengan Perlembagaan Negeri semasa melantik Shafie. Jika Mahkmah memutuskan, bahawa mahkamah memutuskan menggunakan pemisahan antara Badan Kehakiman dan Perundangan, maka saman Musa, hanya akan menjadi catitan akademik, walaupun memutuskan bahawa perlantikan beliau adalah sah. 

Berasaskan kepada scenario semasa, TYT Sabah tidak akan menerima nasihat membubarkan DUN Sabah, kerana pertimbangan pada Sidang Khas Dun pada hari ini. Walau apapun, krisis yang berlaku di Sabah selepas PRU-14, adalah PERBUATAN MEREKA YANG KHIANAT DAN TIDAK AMANAH. 

Rekod KHIANAT mereka, akan terpahat dalam sejarah Sabah, seperti mana berlaku pada tindakan Datuk Lajim Ukin dan Datuk Rubin Balang pada tahun 1994. 

Kegagalan injunksi Jahid, menggambarkan, jika pihak kuasa beralih, tiada yang anda boleh lakukan. 

Kepada Rakyat Sabah, janganlah menyokong TINDAKAN wakil rakyat Khianat & KATAK, kerana ianya menjahanamkan proses demokrasi, lagipun, tindaka seumpama itu, bukanlah untuk diwarisi. 

Kepada 11 ADUN Umno, 6 ADUN PBS, 2 ADUN STAR, 1 ADUN UPKO dan seorang ADUN PBRS, sebenarnya para Yang Berhormat, adalah sebenar-benar yang BERHORMAT DAN TERHORMAT.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels