6 June 2018

PRU-14: PENGARAH PENDIDIKAN SABAH KEMPEN BN?

MENURUT Perintah AM, setiap pegawai kerajaan mesti berkhidmat kepada Government of the day. Jika ada pegawai kerajaan turut hadir pada majlis-majlis rasmi yang dihadiri pemimpin kerajaan of the day, samada masa pilihanraya atau pun tidak, menunjukkan bahawa pegawai kerajaan sentiasa setia pada Government of the day. 

Jika terdapat tuduhan atau dakwaan bahawa pegawai kerajaan turut berkempen bagi pihak kerajaan, maknanya, pegawai itu patuh pada kerajaan of the day, seperti mana akujanji setiap penjawat awam- SAYA YANG MENURUT PERINTAH.

Kelazaimannya, pegawai kerajaan atau penjawat awam, tidak hadir pada majlis-majlis kempen politik. Mereka hadir pada program anjuran rasmi kerajaan. Jika pemimpin kerajaan yang merasmikan sesuatu anjuran kerajaan bercakap soal politik, bukan membawa erti bahawa pegawai kerajaan yang turut hadir berpolitik. 

Pegawai kerajaan tiada kuasa menghalang seseorang pemimpin kerajaan bercakap soal politik, kerana kerajaan yang dibentuk berasaskan parti politik. Makna kata, kerajaan yang memerintah dikuasai oleh parti politik. 

Dakwaan seorang pengguna facebook (seperti pada caption), hanya dakwaa seorang individu yang bersifat dakwaan, kerana sesuai dengan fungsi Pengarah sesebuah agensi kerajaan, maka satu keharusan baginya untuk hadir pada majlis-majlis anjuran kerajaan of the day. Sudah menjadi protokol bagi seseorang penjawat awam yang berstatus pengarah, sentiasa dijemput, di majlis-majlis yang dianjurkan kerajaan yang turut dihadiri oleh menteri atau Ketua Menteri, Timbalan Perdana Menteri atau Perdana Menteri.

Jika pada masa lalu di Sabah, menteri dan Ketua Menteri daripada Bn, dan kini daripada Parti Warisan Sabah, maka Pengarah pendidikan yang sama turut hadir pada majlis-majlis anjuran kerajaan of the day, kerana falsafah penjawat awam, iaitu Saya Yang Menurut Perintah.

Penjawat awam akan sentiasa setia kepada Government of the day sehinggalah bersara, seperti mana yang dilakukan mantan pegawai PPD Kota Belud, yang menjadi calon PWS pada PRU-14 lalu di Dun Usukan. 

Penjawat awam, tidak akan membawa fahaman politik semasa bertugas, sebab itu tidak akan ada penjawat awam berucap politik di mana-mana majlis, selagi mereka masih berkhidmat.

Dakwaan pengguna facebook itu, sebenarnya bersifat dakwaan semata-mata, dan kemungkinan ada muslihat tertentu, termasuk mencemarkan imej seorang penjawat awam.

Jawatan Pengarah Pendidikan Sabah, bukanlah jawatan politik. Dan setiap yang menduduki jawatan itu tahu status jawatan itu.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels