27 August 2013

Pemilihan Umno Kota Belud: Apa kah berlaku pertandingan Ketua Bahagian?

MESYUARAT Bahagian Umno seluruh negara telah ditetapkan pada 19 Oktober ini. Pemilihan adalah serentak dengan pemilihan Ahli Majlis Tertinggi termasuk Jawatan Presiden dan Timbalan Presiden.

Bahagian Umno Kota Belud, yang juga turut bermesyuarat serentak, bakal menyaksikan ramai pemimpin akar umbi menyertai pemilihan itu. 

Satu tanda tanya, apa kah Jawatan Ketua Bahagian juga turut dipertandingkan? setakat ini, hanya di peringkat maya khususnya Facebook ada acah yang menyatakan mantan Pegawai Kemajuan Rakyat (PKR) Usukan- Saudara Rosmin Kasan akan menyertai pertandingan itu.

Dua tahun lalu, ada desas desus bahawa mantan Ketua Bahagian- Datuk Musbah Haji Jamli akan bertanding bagi merebut jawatan itu, selepas terlepas di tangannya semasa pertandingan parti pada tahun 2008.

Pada pertandingan tahun 2008, Musbah sebagai penyandang kalah tipis kepada mantan Ketua Bahagian kawasan itu Datuk Salleh Tun Said (Kini Datuk Dr).

Maklumat yang sampai kepada OKB, bahawa pemilihan Bahagian Kota Belud akan berlaku 'PERUNDINGAN" di mana berlaku "KESEPAKATAN" bahawa jawatan daripada KETUA BAHAGIAN, TIMBALAN DAN NIAB akan berlaku SENERAI yang telah disepakti; tujuan HASIL perundingan itu, agar supaya semua pemimpin berada dalam SATU PASUKAN yang kukuh demi pemantapan parti, terutama berdepan keadaan suasana poltik yang mencabar.

Kalaulah KESEPAKATAN itu menjadi REALITI, maka Ketua Bahagian akan ditandingi penyandangnya Datuk Dr Salleh Tun Salleh Said, Timbalan akan ditandingi Datuk Musbah Jamli dan Naib oleh Datuk Japlin Akim.

Walau bagaimanapun, tiada yang boleh mengsyahkan PERUNDINGAN ini, hanya cakap-cakap tersirat daripada para pemimpin yang terlibat itu. 

Bagi OKB, jika kesepakatan dan perundingan itu menjadi realiti, maka adalah suatu PERKEMBANGAN yang menarik, kerana untuk pertama kalinya berlaku satu kesepakatan antara para pemimpin Kota belud, yang disifatkan sebagai "warlord" parti bagi kawasan anak sulung Umno Sabah itu.

Namun, kepastian apakah PERUNDINGAN itu menjadi kenyataan akan diketahui pada 28 September ini, apabila senerai yang bertanding diketahui.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels