1 September 2018

SABAH UBAH: APA YANG DIUBAH?

Sabah Ubah. Apa yang diubah? 

Berikut adalah senarai yang diubah.

- Keluarga PATI/PTI diberi pas khas untuk bersama-sama tinggal di Sabah.

- Para PATI/PTI diberi penempatan khas/tetap dan lot-lot rumah.

-Penceroboh tanah kerajaan diberikan tanah geran individu.

-Syarikat-syarikat balak yang dibekukan lesen pembalakan oleh kerajaan Bn diberikan semula.

-Tauke balak di mana lesen pembalakan miliknya dibekukan semasa kerajaan Bn dilantik Presiden Majlis Perbandaran Sandakan.

-Menjungkar balikkan perkhidmatan awam negeri, dengan melantik individu yang bukan kaki tangan awam ke jawatan Pengarah Jabatan Kerajaan Negeri.

- Membenarkan penggunaan pam bot di Pantai Timur Sabah

-Membuka semula barter trade di Pantai Timur.

-Melantik suku sakat pada jawatan-jawatan penting.

Pada masa yang sama, kepentingan rakyat tidak dipedulikan...

-Sara hidup terus meningkat kerana harga barang terus naik ditambah dengan cukai SST yang lebih tinggi.

-Tiada aktiviti ekonomi yang membuka peluang pekerjaan atau projek-projek yang membuka peluang pekerajaan.

-Harga komoditi seperti getah dan kelapa sawit menurun.

-bantuan khusus bagi nelayan, petani, nelayan, dihentikan.

Dalam sistem perekonomian sesebuah negeri/negara, perbelanjaan kerajaan merupakan pengerak utama aktiviti ekonomi, selain itu daya beli pengguna/rakyat yang tinggi membolehkan aktiviti peruncitan meningkat. Menyekat pendapatan pengguna/rakyat dan menyekat perbelanjaan kerajaan boleh menyebabkan ekonomi negara merundum.

Sistem kapitalisme yang digunakan kerajaan Pakatan Harapan yang juga digunakan Kerajaan Warisan Sabah akan mendorong JURANG antara rakyat kaya dan miskin bertambah lebar.

Sabah mempunyai rekod kemiskinan yang melebihi 30% sebelum Bn mengambil alih kerajaan. Kerana kerajaan Bn mengutama pembangunan dan kemajuan menyeluruh, maka berjaya menurunkan kadar kemiskinan ke paras 4% tahun 2016. 

Nampak gayanya, kadar kemiskinan Sabah akan naik semula, kerana polisi kerajaan yang ada bukan menjurus kepada pengurangan kemiskinan akan tetapi menjurus kepada memperkaya para kroni. Ini lah namanya SABAH UBAH. Tetapi selain Sabah Ubah, kini Sabah bertukar kepada SABAH FOR ALL DAN SABAH FREE FOR ALL.

31 August 2018

RASUAH: MOTIF SIASATAN TERHADAP MUSA

Siasatan terhadap Tan Sri Musa Aman berkaitan dakwaan, kononnya, Presiden STAR Sabah- Datuk Dr Jeffery Kitingan dibayar RM20juta selepas PRU-14 untuk menyertai Bn membentuk kerajaan negeri disensasikan menerusi media. Apa motifnya? apa kah Musa perlu berdepan dengan trail via media, kemudian orang ramai tidak tahu hujung pangkal turut juga menghukum?

Sebelum ini, Jeffery telahpun diambil kenyataan oleh SPRM berkaitan dengan dakwaan menerima wang.

Jika  benarlah Jeffery dibayar RM20juta, berasaskan trend  siasatan masa kini, sudah tentu diwar-warkan di media massa. Namun sehingga kini, tiada laporan atau cerita yang beredar berkaitan wang RM20juta samada melalui pengakuan Jeffery atau ditemukannya wang sejumlah itu dalam simpanan Presiden STAR tersebut. 

Apa motif menyiasat Musa? jika punca hanya semata-mata keputusan STAR menyertai Bn untuk membentuk kerajaan Sabah pada 10 Mei,2018.

Jika SPRM bertidak adil, maka yang perlu disiasat adalah mereka yang khianat pada BN. ADUN dan pemimpin khianat mendapat habuan jawatan daripada Kerajaan Warisan dan PH. Datuk Madius Tangau selain dilantik Timbalan Ketua Menteri juga ADUN dilantik. ADUN Kedamaian dilantik menteri penuh, manakala ADUN Sebatik-Pembantu Menteri. Takrifan rasuah tidak semestinya wang ringgit, habuan jawatan juga merupakan bentuk rasuah.

Mengapa  tidak menyiasat "rasuah" yang terang-terang ini? dan sibuk pula menyiasat Musa kerana berasaskan dakwaan?

Apa kah siasatan terhadap Musa, kerana beliau bukan lagi sebahagian kerajaan yang memerintah Persekutuan?

Pihak berkuasa kena kelihatan adil dan tidak berpihak, kerana sanggup tidak meneruskan penyelewengan RM1.5bilion dana KKLW, sedangkan sebelum ini, pihak berkuasa berdegar-dengar, mendakwa wang sejumlah itu diselewengkan yang membabitkan 350 projek luar bandar Sabah daripada tahun 2009-2015. Bagi menyokong siasatan pihak berkuasa telah merampas berbagai dokumen berkaitan projek itu, makna kata, mereka mempunyai maklumat yang sangat jelas, berbanding dengan dakwaan terhadap Musa yang bersifat "hearsay", kecuali lah siasatan terhadap Musa sebagai balasan kerana beliau dapat memajukan Sabah sejak menjadi Ketua Menteri Sabah.

Musa adalah Bapa Pembangunan Moden Sabah. Beliau telah membawa kemajuan yang luar biasa kepada Sabah dan rakyatnya. Untuk rekod, semasa beliau dilantik ke jawatan Ketua Menteri, simpanan wang Sabah hanya RM184juta, dan simpanan itu dapat ditingkatkan di atas RM3.4bilion. Selain itu, keluasan hutan Sabah berjaya ditingkatkan kepada 1.87juta hektar berbanding 838ribu hektar pada tahun 2002. Kejayaan Musa juga dalam segi bajet negeri. Sabah semasa diterajui Musa beberapa kali membentangkan rekod tersendiri bagi Sabah. Demikian juga kadar kemiskinan Sabah telah berjaya diturunkan sehingga 4% daripada lebih 19% pada tahun 2009.

Pihak berkuasa jangan ulangi apa yang berlaku pada isu penyelewengan dana RM1.5bilion KKLW, selepas diwar-warkan, berakhir dengan TIADA TINDAKAN LANJUT.

Jika  PIHAK berkuasa perlu menyiasat cerita "hearsay", maka siasat juga perlantikan Presiden MPS, kerana ada dakwaan bahawa individu yang dilantik itu telah memberi dana RM20juta  kepada parti Warisan pada PRU-14.

Penulis menginginkan pihak yang berwajib bekerja seperti ubi berisi, ertinya, biarlah siasatan itu bukan sahaja berjaya di bawah ke mahkamah untuk tujuan pendakwaan, akan tetapi tuduhan perlu dimenangi. Baru lah tidak buang masa, tenaga dan kewangan. Fikir-Fikirkan Lah.

30 August 2018

TIDAK UNTUK UMNO- ANWAR

Walaupun UMNO sebagai single parti yang mempunyai jumlah kerusi terbanyak dalam Dewan Rakyat, namun Dato Seri Anwar Ibrahim menolak kerjasama dengan parti itu apabila beliau mengambil alih jawatan Perdana Menteri.

Dengan pengakuan demikian, maka untuk sementara waktu telah menepis kenyataan Dato Seri Zahid Hamidi sebelum ini, bahawa Umno akan menjadi kerajaan sebelum PRU-15.

Ramai yang mengatakan ada kemungkinan besar Umno dan PKR bekerjasama kemudian disertai parti-parti daripada Sarawak serta PAS, PBS, PBRS, STAR maka akan membentuk kerajaan baharu pasca Tun Dr Mahathir.

Namun, berasaskan kenyataan terbaharu daripada Anwar, kemungkinan itu tidak akan berlaku, kerana Presiden PKR itu sangat komited dengan Pakatan Harapan (PH). PH dianggotai PKR-DAP-Amanah-PPBM.

Walaupun PH memerintah di Peringkat Persekutuan, namun tiada kuasa 2/3 di Dewan Rakyat. Akan tetapi, parti-parti tempatan Sarawak bertindak sebagai mesra PH, maka membolehkan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat.

Dalam sejarah politik Malaysia, Bn dapat berkuasa selama 61 tahun, kerana tidak terdapatnya parti pembangkang yang kuat. Demikian juga akan berlaku, jika Umno dan parti-parti pembangkang tidak dapat menjadi blok pembangkang yang kuat, maka kerajaan PH akan menang pada PRU-15 akan datang.

Kerajaan PH untuk sementara hanya berdepan dengan isu TIDAK TUNAI JANJI, belum terpalit dengan isu-isu yang boleh menggamit penolakan rakyat seperti skandal 1MDB dan dana RM2.6bilion.

Tindakan kerajaan PH seperti perlantikan Peguam Negara, Ketua Hakim Negara, Menteri Kewangan, Menteri Komunikasi dan Multimedia bukan daripada kaum melayu/islam, kurang berkesan kepada rakyat berbanding isu 1MDB dan dana RM2.6bilion.

Tindakan kerajaan PH akan menansuhkan BR1M juga kurang signifikan, kerana sejak pembayaran bantuan itu yang bermula tahun 2012, bukan penentu kepada sokongan rakyat. Demikian juga tindakan kerajaan sentiasa menaikkan gaji dan bonus penjawat awam bukan juga penentu sokongan.

Dalam senario politik sekarang, jika Umno mahu menjadi blok pembangkang yang kuat, kena menghapuskan imej dan prespsi yang melekat pada parti itu.

Sebagai contoh, bahawa pemimpin Umno tidak korup atau menyalah gunakan kuasa, apabila Datuk Shafie Apdal (mantan pemimpin Umno) dibebaskan daripada penyelewengan dana RM1.5bilion semasa beliau menerajui KKLW semasa masih pemimpin Umno.

Kes yang didepani Dato Seri Najib Razak, jika mahkamah mendapati beliau tidak bersalah, maka akan bermembersihkan imej Umno.

Bagi penyokong Umno, memang menjadikan persepsi dan fitnah terhadap para pemimpin sebagai faktor yang menyebabkan parti itu kehilangan kuasa, selain janji-janji bulan bintang para pemimpin PH. Akibat janji-janji bulan bintang itu, rakyat yang tidak menggunakan fikiran waras terpengaruh.

Faktor yang mempercepat Umno dan Bn kehilangan kuasa kerana gagal mengurus persepsi dan fitnah, kerana kebanyakan pemimpin sentiasa yakin dengan zone nyaman.

Bermula daripada sekarang, para pemimpin Umno di semua lapisan, perlu pro aktif, peka dan cepat terhadap isu-isu yang berkait rapat dengan rakyat. Masa merasa di comfort zone perlu dibuang jauh-jauh.

Menghayal mengharapkan eksan daripada Anwar, hanya membuatkan penyokong dan ahli Umno kehilangan mood. Fikir-Fikirkan Lah.

TAN SRI MUSA AMAN MASIH KETUA MENTERI SABAH

Secara praktikalnya, Tan Sri Musa Aman tidak menjalankan tugas Ketua Menteri Sabah, namun berasaskan Perlembagaan Negeri Sabah, beliau adalah Ketua Menteri yang sah.

Musa tidak dapat melaksanakan tugas sebagai Ketua Menteri, kerana "pihak berkuasa" tidak berpihak pada beliau. 

Pejabat Ketua Menteri telah dicseroboh pada 14 Mei, 2018 seawal pukul 6 pagi, sehinggakan memaksa pasukan keselamatan hadir bagi mengelak kejadian yang tidak diingini. Malah dalam perkembangan yang sama, Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Jeffery Kitingan yang melapor diri di Kementerian Pertanian dan Industri makanan dihalang memasuki pejabat menteri.

Mengapa Musa masih Ketua Menteri Sabah? Selepas PRU-14, jumlah ADUN yang menyokong beliau adalah 31 daripada 60. Menerusi jumlah itu, maka beliau dan kabinet mengangkat sumpah jawatan pada 10 Mei, 2018 dan seterusnya mengadakan Mesyuarat Kabinet Pertama pada 12 Mei, 2018.

Tiada kaedah lain dalam Perlembagaan Negeri dapat melucutkan jawatan Ketua Menteri, kecuali dua cara iaitu melalui undi tidak percaya di DUN atau meletakkan jawatan. Berasaskan kepada fakta ini, maka jika berlaku "perlantikan" Ketua Menteri sedangkan Ketua Menteri yang sah masih berkuatkuasa, maka perlantikan itu adalah Null and Void.

Musa telah terperangkap dengan keadaan, kerana Kerajaan Persekutuan tidak berpihak kepada situasi dan kondisi beliau, walaupun Perlembagaan Negeri menyebelahi beliau.

Mengapa berlaku kemelut jawatan Ketua Menteri Sabah? Sebabnya kerana tindakan pengkhianat demokrasi pada 11 Mei, 2018. Pada tarikh itu, 6 ADUN BN berpaling tadah menyokong lawan. Mereka itu adalah 4 ADUN Umno (ADUN Balung, ADUN Tanjung Batu, ADUN Sebatik dan ADUN Kemabong) dan 2 ADUN UPKO (ADUN Kedamaian dan ADUN Paginatan). Berasaskan pengkhiantan itu, maka di atas kertas (teknikal) Musa kehilangan majoriti mudah daripada 60 ADUN. Walaupun secara teknikal Musa kehilangan 6 ADUN, namun belum disahkan di DUN Sabah, kerana sehingga kini, walaupun DUN Sabah telah "bersidang" sebanyak 3 kali, TIADA USUL undi TIDAK PERCAYA kepada Musa. Lagipun dalam Perlembagaan Sabah, Musa yang sepatutnya memanggil persidangan, bukannya pihak lain. Keadaan ini lah yang akan diputuskan mahkamah, pada 26 Oktober, 2018, bagi menjawab saman Tan Sri Musa Aman terhadap TYT Sabah dan Datuk Shafie Apdal.

Jika keputusan mahkamah berasaskan Perlembagaan Negeri, maka sudah tentunya, kedudukan Musa adalah Ketua Menteri sah. Namun, berasaskan senario semasa, beliau hanya boleh menasihatkan TYT untuk membubarkan DUN bagi membuka jalan pilihanraya baru, kerana jika beliau kembali ke DUN Sabah untuk mendapatkan sokongan undi, beliau akan kalah, kerana 10 ADUN sebelum ini menyokong beliau telah menjadi katak.

29 August 2018

PENYELEWENGAN DANA RM1.5BILION KKLW UNTUK SABAH: RUPANYA CERITA DALAM FILEM

Poster Filem
Rupanya tindakan SPRM menangkap beberapa individu pada tahun 2017 berkaitan "Penyelewengan dana KKLW sebesar RM1.5bilion) sebahagian daripada babak-babak dalam filem. Sebab itu lah, pengelibatan Datuk Shafie Apdal berkaitan kehilangan dana KKLW RM1.5bilion, dijawab dengan TIADA TINDAKAN LANJUT. Bagaimana ada Tindakan lanjut, jika ianya cerita sebuah filem.

Bersandar lepada jawapan daripada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri- Datuk Liew Vui Keong, maka bermula daripada sekarang, jangan ada sesiapa lagi bertanya berkaitan kehilangan dana RM1.5bilion!!!

Rakyat perlu faham, cerita filem itu sangat panjang, kerana membabitkan 350 projek Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) di sembilan daerah di Sabah iaitu di Kota Kinabalu, Kudat, Kota Belud, Ranau, Beaufort, Keningau, Lahad Datu, Tawau dan Sandakan dan membabitkan 260 syarikat pelaksana.

Para pelakon daripada SPRM memerlukan masa yang panjang bagi melangsaikan filem itu, kerana membabitkan kos yang cukup besar, iaitu RM7.5bilion menerusi pecahan -projek bekalan air, sebanyak 170 projek ditawarkan membabitkan kos RM2 bilion, manakala 163 projek lagi membabitkan kerja infrastruktur jalan raya (RM3.2 bilion) dan 17 projek bekalan elektrik (RM2.19 bilion).

Perlu diketahui juga semasa pembuatan filem itu, rakyat kelompok sasar dan para wakil rakyat juga turun berlakon, seolah-olah mereka tidak mendapat mendapat kemudahan daripada projek-projek yang dilaksanakan, kerana cara itu merupakan polimek daripada filem itu.

Kini, rakyat di mana projek-projek itu dibina tiada masalah lagi, termasuk mereka yang mendapat bekalan air daripada Loji Air Sungai Intan, Semporna. Lawatan Bekas Pesurujaya SPRM di loji itu pada hujung tahun 2017, adalah sebahagian daripada babak-babak filem.

KERAJAAN SABAH: PENCURI MENGAKU MANGSA CURI

Kalau rakyat mengadili seseorang pemimpin berasaskan pencapaian, maka pengadilan itu meskipun tidak sempurna, akan tetapi boleh menggambarkan kebenaran.

Mari kita lihat pencapaian pemimpin atau kerajaan Bn sejak tahun 1994 sehingga 9 Mei 2018.

Rekod kewangan negeri negatif sehingga tahun 2000. Mengapa rekod negatif, sebabnya kerajaan Bn mewarisi kerajaan yang hampir muflis. Tahun 2003, rekod kewangan negeri hanya RM184juta, selepas itu pada Mei, 2018 rekod kewangan negeri lebih RM3.4bilion.

Rekod keluasan hutan Sabah tahun 2002 hanya 838ribu hektar, tahun 2018 seluas 1.87juta hektar, peningkatan lebih 1juta hektar.

Rekod permindahan geran tanah individual, pada tahun 2003, sejumlah 1.4juta hektar tanah geran individual bertukar tangan, sebab itu lah kerajaan Bn melaksanakan Geran Komunal, supaya rakyat tidak boleh menjual tanah yang diberikan sebaliknya boleh diwarisi. Beribu tanah geran komunal diberikan kepada rakyat yang layak yang tersebar di pelosok Sabah, termasuk lah di Semporna.

Kadar kemiskinan hampir 30% apabila Bn mengambil alih kerajaan negeri, berjaya diturunkan sehingga 4% pada tahun 2016.

Daripada segi bajet pula, beberapa kali kerajaan negeri membentang bajetkan bajet di atas RM4bilion setahun, yang mana bajet itu merupakan rekod bagi negeri sejak merdeka.

Jika benarlah bahawa para pemimpin Bn tidak amanah, bagai mana simpanan kewangan negeri meningkat? jika para pemimpin Bn menebang hutan bagai mana keluasan hutan terus bertambah?

Jika kerajaan Bn tidak melaksanakan pembangunan dan aktiviti ekonomi yang menjurus kepada rakyat, mengapa kadar kemiskinan menurun?

Kalau lah semasa kerajaan Bn, dana daripada Persekutuan yang disalurkan menerusi KKLW digunakan secara tersasar dan sesuai dengan keperluan rakyat, maka kadar pembangunan Sabah tentu semakin rancak, malah kemudahan asas rakyat luar bandar telah di atasi.

Bayangkan dana KKLW bermula tahun 2009-2015 untuk Sabah berjumlah RM7.5bilion, tidak ternampak kesannya di lapangan, apa yang ternampak adalah projek-projek gajah putih, pun demikian, kerajaan hari ini tidak nampak sebarang kesilapan berkaitan projek-projek itu, akan tetapi cuba mengabui mata rakyat, kononnya akan mendedah LEBIH BANYAK SALAH GUNA kerajaan Bn. Penulis tertanya-tanya, kerana pendekatan ini merupakan cara pencuri berteriak pencuri.

27 August 2018

SIAPA KATA BRIM BERTUJUAN POLITIK?

Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) yang dipekenalkan pada tahun 2012, adalah sebagai jawapan kepada rasionalisasi subsidi bahan api minyak. Sesuai dengan keputusan kerajaan mengurangkan subsidi bahan api itu, maka penjimatan daripadanya dikembalikan kepada kumpulan sasar, khususnya golongan B40.

BRIM adalah cadangan Bank Negara, yang dipersetujui oleh kerajaan.

Jika betul lah BR1M untuk mendapatkan sokongan rakyat, maka seharusnya Bn tidak kehilangan 7 kerusi Parlimen pada PRU-13 (tahun 2013). 

Seperti mana rekod BR1M yang bermula daripada RM500, kemudiannya dinaikkan sehingga RM1,200, malah jika Bn menang pada PRU-14 jumlah itu menjadi RM2,000, namun ianya tidak membuktikan bahawa skim bantuan kerajaan itu berunsur politik, atau dengan kata lain membeli undi, kerana terbukti pada PRU-14, Bn hanya menang 79 kerusi daripada 222 kerusi parlimen, dan seterusnya gagal mempertahankan kerajaan Bn selepas menjadi kerajaan hampir 61 tahun.

Dakwaan Tun Dr Mahathir berserta para pemimpin Pakatan Harapan, bahawa BR1M merupakan satu bentuk rasuah dan bertujuan politik, sebenarnya hanya helah untuk mengaburi rakyat, supaya dana untuk BR1M dapat dialihkan dalam bentuk projek yang menguntungkan para kroni.

Jumlah bayaran BR1M yang hampir RM7bilion bukanlah sedikit, dan jika dana itu sebagai kos untuk sesebuah projek, maka kickback 10% berjumlah RM700juta, dan jumlah hanya dimiliki beberapa individu, berbeza dengan BR1M hampir 7 juta rakyat.

Kebaikan BR1M bagi negara adalah memperancak perniagaan peruncitan dalam negara, namun tidak baik bagi mereka yang berstatus kaya, kerana mereka ini kehilangan peluang berbelanja, bercuti di London, Paris, Tokyo atau Argentina.

Bagi Tun Dr Mahathir, membantu orang susah bukan lah keutamaan beliau, kerana rekod beliau selama 22 tahun semasa menjadi Perdana Menteri ke-4 memangpun demikian.

Sebagai rakyat Malaysia, jika benarlah Tun Dr Mahathir dan Kerajaan Pakatan Harapan, anti sangat dengan pemberian bantuan kepada rakyat, maka bermula tahun ini, hentikan sebarang bantuan, kepada sesiapapun, termasuk pemberian bonus kepada kakitangan awam.

KERAJAAN WARISAN BUKAN KERAJAAN SAH

Kerajaan Warisan Sabah berlagak seperti sudu lebih daripada kuah, sedangkan ianya bukan kerajaan yang sah.

Kedudukan Datuk Shafie Apdal sedang dicabar di mahkamah, malah tindakan beliau menggugurkan saman terhadap perlantikan beliau pada 12 Mei, 2018 ditolak oleh mahkamah dengan kos. 

Keputusan mahkamah dengan kos, menunjukkan bahawa saman terhadap beliau mempunyai merit untuk dibicarakan, selain menyalah gunakan proses mahkamah.

Selepas PRU-14, dengan jelas, bahawa DUN Sabah tergantung, kerana tiada parti yang mempunyai majoriti mudah daripada 60 ADUN. Namun, parti STAR yang mempunyai 2 ADUN menjadi KINGMAKER, telah memilih BN untuk membentuk kerajaan negeri. 

Kerjasama antara BN dan STAR menghasilkan 31 kerusi dan seterusnya jumlah itu merupakan majoriti mudah. Ekoran itu, maka Tan Sri Musa Aman bersama kabinet beliau mengangkat sumpah pada malam 10 Mei, 2018 di depan TYT Sabah, disaksikan oleh Hakim Besar Sabah & Sarawak, Setiausaha Kerajaan Negeri, Peguam Negeri dan para kenamaan lain.

Ekoran pembentukan kerajaan negeri yang sah itu, pada 12 Mei, kabinet negeri telah mengadakan mesyuarat pertama di Bangunan Pusat Pentadibaran Negeri Sabah di Teluk Likas.

Oleh kerana tindakan pancing memancing daripada pihak Shafie, maka pada 11 Mei, 2018, Datuk Madius Tangau dijemput ke kediaman Shafie di Jalan Bundusan, Penampang. Sebaik sahaja Madius masuk ke rumah dan duduk bersama Shafie, gambar perjumpaan itu telah tular dengan caption, UPKO menyertai Warisan. Pada masa yang sama juga, 4 ADUN daripada Umno datang ke rumah Presiden Warisan itu termasuk ADUN Balung, Tawau.

Berasaskan kepada senario itu, maka Bn dan STAR secara teknikal kehilangan 6 ADUN. 

Jika berasaskan perlantikan awal Ketua Menteri Sabah, maka TYT seharusnya tidak tergesa-gesa melantik Ketua Menteri, akan tetapi menunggu nasihat daripada Ketua Menteri yang sah. Ketua Menteri yang sah pada masa itu adalah Tan Sri Musa Aman. Sesuai dengan perlembagaan negeri, Musa mempunyai tiga pilihan, memanggil Sidang DUN tergempar, membubarkan Dun atau meletakkan jawatan. Namun, semua ini tidak dilalui, sebaliknya TYT membuat keputusan diluar bidang kuasa beliau  seperti mana terkandung dalam Perlembagaan Sabah. 

Sebagai rakyat Sabah, penulis berharap, mahkamah membuat keputusan sesuai dengan Perlembagaan Sabah, kerana jika tidak Perlembangaan Negeri akan menjadi bahan jenaka.

26 August 2018

DENDAM TERHADAP MUSA?

Jika diteliti, Datuk Shafie Apdal tidak perlu berdendam dengan Tan Sri Musa Aman. Sebabnya, sepanjang Shafie menjadi pemimpin Umno Sabah, beliau mendapat sokongan daripada Musa, baik dalam parti mahupun kerajaan.

Sepanjang karier Shafie bersama Umno, pemimpin Semporna itu berjaya menduduki Naib Presiden Umno kerana sokongan padu Umno Sabah, di mana Musa merupakan Pengerusi Perhubungan Umno sejak tahun 2002.

Sepanjang Musa menjadi pengerusi, kedudukan Shafie terus menyerlah, daripada Timbalan Menteri dan seterusnya menteri penuh, malah dilantik ke kementerian kanan KKLW. Selain itu, Shafie pernah meniti daripada AMT Umno sehingga ke naib Presiden dalam tempoh Musa sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Sabah.

Kedudukan Shafie dalam Umno dan kabinet tercalar pada tahun 2015, kerana tindakan beliau sendiri yang "break the rank" di peringkat nasional, bukannya disebabkan oleh tindakan Musa.

Apa kah dendam Shafie kerana parti beliau tidak menang pada PRU-14?

25 August 2018

TUN DR MAHATHIR MALU BANTU RAKYAT MISKIN

Kerana malu membantu rakyat miskin, maka Tun Dr Mahathir semalam mengumumkan bahawa BR1M akan dikurangkan dan dihapuskan.

Tun Mahathir mendakwa bahawa BR1M dibayar dengan wang yang dicuri dan tujuan BR1M ialah untuk "membeli" rakyat.

Dia juga mendakwa, wang BR1M terlalu kecil dan rakyat tidak merasa.

Agak pelik tuduhan bahawa kerajaan BN "curi" wang untuk bagi balik kepada rakyat.

Tun Dr Mahathir enggan memberi tahu rakyat, bahawa wang untuk membayar BR1M bukan dari sumber yang dicuri. Ia ialah dari langkah rasionalasasi subsidi dan GST.

BR1M bukan untuk tujuan politik dan kriteria menerimanya hanya berdasarkan kepada pendapatan bulanan isi keluarga - tidak kira mereka menyokong parti politik mana.

Orang yang kaya lebih banyak mendapat faedah dari subsidi pukal manakala kutipan GST lebih banyak dari SST kerana orang kaya yang bayar lebih banyak GST kerana perbelanjaan mereka lebih dan lebih penting, GST mengurangkan pengelakkan cukai, mengurangkan aliran dana haram dan mengutip cukai daripada ekonomi "gelap".

Wang ini  dikembalikan kepada golongan B40 sebagai BR1M yang terus naik kerana kutipan GST terus naik akibat dari pertumbuhan ekonomi Malaysia yang dulunya semakin naik.

Dengan ini, jurang kekayaan dan pendapatan antara golongan yang kaya dan miskin boleh dirapatkan.

Ini jelas dari nisbah GINI yang semakin menurun sehingga terendah di bawah 0.40 untuk pertama sekali dalam sejarah pada tahun 2016.

Minggu lepas, kerajaan PH telah mengumumkan bahawa kadar pertumbuhan KDNK (GDP) untuk suku kedua selepas mereka mengambil alih telah menurun dengan mengejutkan kepada 4.5 peratus berbanding 5.4 peratus untuk suku sebelum itu manakala kadar pengangguran sudah naik. Ada beberapa penganalisa ekonomi juga meramalkan Malaysia bakal akan jatuh kepada kemelesetan ekonomi atau krisis dalam tempoh yang terdekat. Harga getah dan minyak sawit juga telah turun dengan turuk semenjak PRU14.

Ketika inilah orang miskin yang patut ditolong bukan dihukum.

Di mana salahnya kalau mengambil wang dari yang kaya dan yang lari cukai untuk membayar kepada yang miskin?

Adakah PH sudah lupa bahawa mereka berjanj untuk meneruskan BR1M dalam manifesto? Mengapa sekarang mahu mungkir janji dan menghukum rakyat miskin?

Nampaknya kerajaan PH hanya mementingkan golongan yang kaya, ekonomi gelap dan peniaga yang suka mengelak cukai daripada mahu menaikkan gaji dan membantu golongan yang miskin.

Nampaknya pemerintahan Tun Dr Mahathir mahu menggalakkan jurang pendapatan  antara rakyat kaya dan miskin seperti mana era pemerintahan beliau selama 22 tahun.

DEMOGRAFI SABAH AKAN BERUBAH DENGAN PANTAS

Jika pendekatan Sabah berkaitan penduduk seperti mana kenyataan Datuk Shafie Apdal (caption) ianya akan mengubah demografi Sabah (kompoisi penduduk) Sabah dengan pantas.

Pada masa ini, daripada 3.3 juta rakyat Sabah, mereka yang terkategori sebagai rakyat asal berjumlah 1.6juta, sementara 1.7juta lagi kategori rakyat baharu. 

Di Sabah, penduduk selain rakyat juga PATI/PTI yang berjumlah lebih 800ribu. Secara demografinya, Sabah sekarang mempunyai 4.1juta penduduk.

Memandangkan keputusan dan pendekatan "kerajaan parti Warisan Sabah" seperti pada caption, laporan Sabah Times, maka rakyat asal Sabah kena bersiap sedia menerima rakyat baharu.

Cadangan Darell Leiking untuk mengeluarkan kad pengenalan Sabah, tidak akan menyelesaikan masalah, kerana cara itu hanya menggambarkan mana rakyat asal dan mana rakyat baharu, sedangkan daripada segi hak menerusi perlembagaan ianya akan sama kecuali mungkin dalam hukum-hukum adat tempatan Sabah.

Memperkenalkan kad pengenalan Sabah, tidak akan dapat menghalang "rakyat baharu" itu mendaftar sebagai pemilih, kerana mereka juga mempunyai hak sebagai pengundi, sesuai dengan status mereka sebagai warganegara. Jika demikian, memperkenalkan kad pengenalan Sabah tidak akan membawa impak kepada daftar pemilih, kerana tujuan pihak-pihak tertentu memperkenalkan kad pengenalan Sabah berkait rapat dengan hak sebagai pengundi.

Kerajaan Warisan Sabah memberi tumpuan kepada "pertambahan' rakyat baharu, kerana mereka dapati, golongan ini telah memberi mereka undi pada PRU-14.

Pada PRU-14, di kawasan-kawasan tumpuan rakyat baharu, seperti Sepanggar, Putatan, Silam, Semporna, Kalabakan malah kawasan Sandakan dan Batu Sapi berpihak kepada parti Warisan Sabah serta parti sekutunya.

Jangan lah kerana motif politik, demografi Sabah diubah.

24 August 2018

TAN SRI MUSA AMAN BERDEPAN TAKTIK KOTOR

Taktik pertama "government of day" apabila Tun Juhar Mahiruddin membuat laporan polis selepas beliau melantik Datuk Shafie Apdal ke jawatan Ketua Menteri, kononya Tan Sri Musa Aman "membuat ancaman" terhadap beliau. Ancaman berbentuk apa, hanya pihak "polis" dan mahkamah dapat merungkainya?.

Taktik 'kotor" seterusnya, apabila SPRM ikut bertindak, berasaskan dakwaan, kononnya, persetujuan parti STAR membentuk kerajaan bersama BN pada 10 Mei, 2018 melibatkan rasuah (dakwaan ini telah dinafikan Presiden STAR- Datuk Dr Jeffery Kitingan, malah pejabat dan kediaman beliau diserbu SPRM, namun tidak menemukan sebarang bukti).

Taktik kotor lainnya, apabila dilaporkan secara meluas, kononnya Musa meninggalkan negara secara haram, walaupun dakwaan itu dinafikan sekeras-kerasnya.

Kemelut yang menyelubungi Musa apabila beliau menjadi mangsa pengkhianat politik oleh 4 ADUN Umno dan parti UPKO. 

Musa sebenarnya mempunyai sokongan 31 ADUN daripada 60 ADUN Sabah, mengangkat sumpah bersama kabinet beliau pada malam 10 Mei, 2018 di Istana Negeri Sabah di depan TYT, Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah, Peguam Negeri Sabah dan disaksikan oleh pegawai-pegawai kanan negeri. Malah beliau mempengerusikan Mesyuarat Kabinet Pertama Kerajaan Negeri pada tengah hari 12 Mei, 2018.

Berikutan tindakan TYT melantik Shafie pada 12 Mei, sedangkan pada masa yang sama, Musa masih sah sebagai Ketua Menteri, kerana beliau dan kabinet beliau pada masa pelantikan itu tiada seorangpun yang meletakkan jawatan, menyebabkan beliau memfailkan saman terhadap TYT dan Shafie di Mahkamah, Kota Kinabalu, dan saman itu masih belum didengar.

Kini, bagi maksud menghalalkan "kerajaan Parti Warisan Sabah" berbagai taktik digunakan semata-mata untuk melemahkan Musa dan seterusnya mengaku kalah. 

Jika Musa berpandukan kepada keputusan PRU-14 di mana rakyat adalah hakim, maka beliau perlu melawan habis-habisan, untuk tidak membiarkan kerajaan yang dbentuk kerana khianat. 

Rakyat Sabah perlu menentukan kerajaan yang dipilih menerusi pilihanraya.

Jika "kerajaan" yang ada merasa disokong rakyat, maka bubarkan DUN bagi memberi peluang kepada rakyat Sabah menentukan hala tuju, bukannya bergayut dengan berbagai taktik KOTOR!!!

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels