29 August 2018

PENYELEWENGAN DANA RM1.5BILION KKLW UNTUK SABAH: RUPANYA CERITA DALAM FILEM

Poster Filem
Rupanya tindakan SPRM menangkap beberapa individu pada tahun 2017 berkaitan "Penyelewengan dana KKLW sebesar RM1.5bilion) sebahagian daripada babak-babak dalam filem. Sebab itu lah, pengelibatan Datuk Shafie Apdal berkaitan kehilangan dana KKLW RM1.5bilion, dijawab dengan TIADA TINDAKAN LANJUT. Bagaimana ada Tindakan lanjut, jika ianya cerita sebuah filem.

Bersandar lepada jawapan daripada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri- Datuk Liew Vui Keong, maka bermula daripada sekarang, jangan ada sesiapa lagi bertanya berkaitan kehilangan dana RM1.5bilion!!!

Rakyat perlu faham, cerita filem itu sangat panjang, kerana membabitkan 350 projek Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) di sembilan daerah di Sabah iaitu di Kota Kinabalu, Kudat, Kota Belud, Ranau, Beaufort, Keningau, Lahad Datu, Tawau dan Sandakan dan membabitkan 260 syarikat pelaksana.

Para pelakon daripada SPRM memerlukan masa yang panjang bagi melangsaikan filem itu, kerana membabitkan kos yang cukup besar, iaitu RM7.5bilion menerusi pecahan -projek bekalan air, sebanyak 170 projek ditawarkan membabitkan kos RM2 bilion, manakala 163 projek lagi membabitkan kerja infrastruktur jalan raya (RM3.2 bilion) dan 17 projek bekalan elektrik (RM2.19 bilion).

Perlu diketahui juga semasa pembuatan filem itu, rakyat kelompok sasar dan para wakil rakyat juga turun berlakon, seolah-olah mereka tidak mendapat mendapat kemudahan daripada projek-projek yang dilaksanakan, kerana cara itu merupakan polimek daripada filem itu.

Kini, rakyat di mana projek-projek itu dibina tiada masalah lagi, termasuk mereka yang mendapat bekalan air daripada Loji Air Sungai Intan, Semporna. Lawatan Bekas Pesurujaya SPRM di loji itu pada hujung tahun 2017, adalah sebahagian daripada babak-babak filem.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels