29 August 2018

KERAJAAN SABAH: PENCURI MENGAKU MANGSA CURI

Kalau rakyat mengadili seseorang pemimpin berasaskan pencapaian, maka pengadilan itu meskipun tidak sempurna, akan tetapi boleh menggambarkan kebenaran.

Mari kita lihat pencapaian pemimpin atau kerajaan Bn sejak tahun 1994 sehingga 9 Mei 2018.

Rekod kewangan negeri negatif sehingga tahun 2000. Mengapa rekod negatif, sebabnya kerajaan Bn mewarisi kerajaan yang hampir muflis. Tahun 2003, rekod kewangan negeri hanya RM184juta, selepas itu pada Mei, 2018 rekod kewangan negeri lebih RM3.4bilion.

Rekod keluasan hutan Sabah tahun 2002 hanya 838ribu hektar, tahun 2018 seluas 1.87juta hektar, peningkatan lebih 1juta hektar.

Rekod permindahan geran tanah individual, pada tahun 2003, sejumlah 1.4juta hektar tanah geran individual bertukar tangan, sebab itu lah kerajaan Bn melaksanakan Geran Komunal, supaya rakyat tidak boleh menjual tanah yang diberikan sebaliknya boleh diwarisi. Beribu tanah geran komunal diberikan kepada rakyat yang layak yang tersebar di pelosok Sabah, termasuk lah di Semporna.

Kadar kemiskinan hampir 30% apabila Bn mengambil alih kerajaan negeri, berjaya diturunkan sehingga 4% pada tahun 2016.

Daripada segi bajet pula, beberapa kali kerajaan negeri membentang bajetkan bajet di atas RM4bilion setahun, yang mana bajet itu merupakan rekod bagi negeri sejak merdeka.

Jika benarlah bahawa para pemimpin Bn tidak amanah, bagai mana simpanan kewangan negeri meningkat? jika para pemimpin Bn menebang hutan bagai mana keluasan hutan terus bertambah?

Jika kerajaan Bn tidak melaksanakan pembangunan dan aktiviti ekonomi yang menjurus kepada rakyat, mengapa kadar kemiskinan menurun?

Kalau lah semasa kerajaan Bn, dana daripada Persekutuan yang disalurkan menerusi KKLW digunakan secara tersasar dan sesuai dengan keperluan rakyat, maka kadar pembangunan Sabah tentu semakin rancak, malah kemudahan asas rakyat luar bandar telah di atasi.

Bayangkan dana KKLW bermula tahun 2009-2015 untuk Sabah berjumlah RM7.5bilion, tidak ternampak kesannya di lapangan, apa yang ternampak adalah projek-projek gajah putih, pun demikian, kerajaan hari ini tidak nampak sebarang kesilapan berkaitan projek-projek itu, akan tetapi cuba mengabui mata rakyat, kononnya akan mendedah LEBIH BANYAK SALAH GUNA kerajaan Bn. Penulis tertanya-tanya, kerana pendekatan ini merupakan cara pencuri berteriak pencuri.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels