22 April 2018

Tun Mustapha Ajar Saya Tidak Khianati Rakan : Musa

Terlihat sungguh bagaimana ajaran politik Bapa Kemerdekaan Sabah- Allahyarham Tun Mustapha Datu Harun dalam perjuangan politik Tan Sri Musa Aman, iaitu penekanan kepada kesetiaan, dan jangan sesekali menikam atau kawan dalam politik.

Dengan ajaran itu, rakan dalam politik bukan sahaja kawan seperjuangan akan tetapi merupakan keluarga. Kerana prinsip itu, Musa dalam memandu kerjaya politik beliau sentiasa setia kepada kepada rakan dan perjuangan.

Tergambar sungguh, sejak berkecimpung dalam dunia politik, dan setersusnya dilantik ke jawatan Ketua Menteri, Musa sentiasa berdiri teguh pada ajaran Tun Mustapha.

Bagi rakyat Sabah, adalah satu kemestian kepada kita semua untuk menyokong pemimpin yang mempunyai tahap kesetiaan, kerana melaluinya, maka menggambarkan bahawa amanah dan tanggungjawab yang diberikan akan digalas dengan semaksima mungkin, demi rakyat dan negeri.

Menjelang PRU-14, yang mana Musa untuk kali ke-4 mengetuai Barisan Nasional untuk meminta mandat sekali lagi daripada rakyat untuk memerintah negeri bagi meneruskan agenda pembangunan Sabah dan pada masa yang sama untuk kemajuan rakyat, rakyat Sabah perlu menyokong tidak berbelah bahagi parti Barisan Nasional.

Rakyat Sabah telah maklum, bahawa seorang rakan dalam parti Umno telah berpaling tadah dan seterusnya mahu menumbangkan kerajaan yang diterajui Umno, sedangkan beliau mendapat nama, status dan peluang kerana Umno.

Pemimpin yang bertindak sebagai petualang itu, bukan sahaja memalit imej buruk atau mencoreng warna hitam kepada parti, kerana semasa beliau diberi tanggungjawab, beliau mengkhianti tanggangjawab itu, sehingga rakyat yang sepatutnya merasai pembelaan Kerajaan parti Barisan Nasional, tidak merasainya, atas sebab pemimpin itu khianat kepada tanggungjawab dan amanah yang diberikan.

Kepada pengundi Sabah, jangan sama sekali, terperdaya dengan putar belit pemimpin yang khianat itu, kerana sekali khianat akan terus khianat.

20 April 2018

PRU-14 SABAH: KAWASAN-KAWASAN PANAS BAGI BN

Jika berpandukan kepada keputusan PRU-13 lalu, kawasan-kawasan panas bagi Bn, adalah kawasan-kawasan di mana pengundi Bn secara keseluruhan di bawah 50 peratus.

Kawasan-kawasan tersebut adalah Dun Luyang (16.04%), Likas (18.08%), Kapayan (26.08%), Inanam (28.51%), Sri Tanjong (30.32%), Kedamaian (36.70%), Bingkor (37.91%), Moyog (38.98%), Kiulu (40.32%), Kundasang (40.85%), Matunggong (41.68%), Api-Api (41.81%), Tamparuli (44.91%), Liawan (46.78%), Klias (47.04%), Melalap (47.26%), Paginatan (47.73%), Tambunan (47.81%), Elopura (48.51%) dan Nabawan (48.65%).

Demikian juga, jika trend pengundian pada PRU-14 menyerupai trend pengundian pada PRU-13, maka kawasan selamat bagi Bn berjumlah 40 kerusi Dun, kerana semua kawasan-kawasan Bn mempunyai pengundi di atas 50% daripada jumlah pengundi.

Walaupun Dun Kiulu, Kundasang, Liawan, Melalap, Paginatan, Tambunan, Elopura dan Nabawan jumlah pengundi Bn di bawah 50%, namun kerana pertembungan berbagai penjuru, keputusan berpihak kepada Bn pada PRU lalu.

Masa lima tahun, telah dipergunakan pemimpin Bn untuk memperbaiki semua kelemahan di kawasan-kawasan di mana Bn dianggap lemah seperti mana keputusan PRU-13. Namun senario baru politik khususnya kehadiran parti Warisan Sabah (PWS) setidak-tidaknya telah mengubah kecenderungan pengundian.

Memang di atas kertas, pengundi PAKATAN RAKYAT(PKR-DAP-PAS) semasa PRU-13 berpindah kepada PWS-PH pada PRU-14, akan tetapi undi PAS akan ikut kepada parti itu. Pas bukan lagi sebahagian daripada pakatan baru-Pakatan Harapan (PH).

Pada PRU-14 ini, jika kawasan-kawasan seperti Sulabayan (69.54%), Senallang (73.36%), Bogaya (55.50%), Kunak (70.22%), Tungku (69.42%), Lahad Datu (67.49%) (nota: angka dalam kurung peratusan perolehan undi) kemungkinan tidak mencapai kedudukan itu, sebagai impak kepada kehadiran PWS.

Meskipun, keadaan senario politik Sabah berubah, namun Bn setidak-tidak akan mendapat kerusi antara 46-54 di peringat Dun, manakala Parlimen antara 22-23.

Tidak dinafikan, kolaborasi antara PWS dan PH akan mendapat undi, akan tetapi hanya parti DAP dapat menterjemahkan undi kepada kerusi. Juga tidak dinafikan, kerana trend pengundian di kawasan seperti Moyog, Inanam atau Sulabayan, maka PKR dan PWS akan mendapat kerusi.

19 April 2018

PRU-14 SABAH: PELUANG BN

JIKA parti Warisan Sabah dan PH menghormati kolaborasi anatara mereka, maka dengan jelas, PWS menggambarkan parti itu sebagai parti Umno dalam parti Barisan Nasional, kerana bertanding sepenuhnya di kawasan-kawasan yang ditandingi Umno. Menerusi kolaborasi itu, maka pemimpin kaum cina PWS tiada tempat untuk bertanding.

Melihat kepada kombinasi antara PWS dan PH, yang membezakan antara PRU-13 dan PRU-14, kawasan-kawasan yang ditandingi PKR dan Pas semasa dalam Pakatan Rakyat diambil alih oleh PWS.

Melihat kepada keadaan terbaru, ianya membawa ertinya, pengundi yang mengundi PKR & Pas pada PRU-13 akan mengundi PWS. Oleh kerana DAP akan bertanding di kawasan-kawasan yang ditandingi pada PRU-13, maka pengundi akan mengundi parti itu pada PRU-13 kemungkinan juga mengundi parti itu.

Jika trend pengundian akan sama dengan PRU-13, walaupun adanya pertambahan undi, namun diperkirakan seramai 862,000 pengundi akan menunaikan tanggungjawab. Daripada jumlah itu, 499,600 akan mengundi Bn, manakala PWS & PH sejumlah 268,000 dan bakinya parti-parti lain.

499,600 undi akan diterjemahkan kepada 46-54 kerusi Dun dan 22-23 kerusi Parlimen.

Memang PWS & PH begitu gahirah sekali, namun kegahirahan parti-parti itu hanya syiok sendiri.

Pada malam 9 Mei, rakyat Sabah akan menyaksikan sekali lagi, bahawa Bn akan diberi mandat untuk menubuhkan kerajaan sepenggal lagi.

PRU-14 SABAH: KAWASAN PILIHAN PARTI WARISAN SABAH

Parti Warisan Sabah akan bertanding 16 kawasan parlimen dan 44 kawasan Dun. 

Kawasan Parlimen adalah- Kudat, Kota Marudu, Kota Belud, Sepanggar, Penampang, Papar, Kimanis, Sipitang, Keningau, Beluran, Libaran, Batu Sapi, Kinabatangan, Silam, Semporna dan Kalabakan.

Manakala Dun adalah- Banggi, Tanjong Kapor, Pitas, Tandek, Usukan, Sulaman, Kiulu, Karambunai, Tanjong Aru, Petagas, Kawang, Pantai Manis, Bongawan, Membakut, Klias, Lumadan, Sindumin, Kundasang, Paginatan, Tambunan, Liawan, Melalap, Kemabong, Sook, Nabawan, Sugut, Labuk, Gum-Gum, Sungai Sibuga, Sekong, Karamunting, Kuamut dan Sukau.

Berasaskan keputusan PRU-13, semua kawasan itu dimenangi Bn kecuali Parlimen Penampang dan Dun Klias.

Bagi berdepan dengan PRU-14, Bn membawa bersamanya (bagi parlimen) majoriti Kudat (12,376), Kota Marudu (842), Kota Belud (5,095), Sepanggar (9,442), Papar (10,535), Kimanis (5,723), Sipitang (9,469), Keningau (3,918), Beluran (9,988), Libaran (11,586), Batu Sapi (3,798), Kinabatangan (9,731), Silam (13,387), Semporna (20,905), dan Kalabakan (14,221).

Bagi Dun pula Bn membawa bersamanya majoriti Banggi (3,299), Tanjong Kapor (1,985), Pitas (3,833), Tandek (5,265), Usukan (6,812), Sulaman (10,441), Kiulu (44), Karambunai (8,532), Tanjong Aru (3,690), Petagas (5,653), Kawang (8,900), Pantai Manis (4,409), Bongawan (3,392), Membakut (3,510), Lumadan (3,862), Sindumin (4,323), Kundasang (1,975), Paginatan (979), Tambunan ( 2,079), liawan (1,752), Melalap (2,599), Kemabong (3,032), Sook (4,395), Nabawan (342), Sugut (2,820), Labuk (4,526), Gum-Gum (2,357), Sungai Sibuga (11,569), Sekong (3,530), Kuamut (4,618) dan Sukau (4,419).

Melihat kepada keputusan PRU-13 dan majoriti yang diperolehi calon-calon Bn, adalah tidak mudah bagi parti lawan memterbalikkan keputusan itu, atas sebab tiada tanda-tanda bahawa para pengundi di kawasan itu berpaling tadah.

Keadaan tahun 1975 dan 1985 yang cuba ditiru parti Warisan Sabah, sangat berbeza keadaannya, kerana parti Bn dan para pemimpinnya, berbeza dengan keadaan masa itu. Parti bn dan para pemimpinnya bukan sahaja mesra rakyat, akan tetapi turun padang merupakan akitiviti yang dipilih untuk mendekati rakyat.

Keadaan masa lalu tidak sama dengan masa kini. Rakyat masa kini, boleh berhubung terus dengan wakil rakyat mereka setiap masa, jika ada masalah-masalah di kawasan mereka.

Parti Warisan Sabah dengan tag yang ada pada Presiden mereka, rakyat tidak akan dapat dipengaruhi, meskipun tidak dinafikan bahawa parti itu akan mendapat undi, akan tetapi tidak dapat diterjemahkan kepada kerusi.

PRU 14 SABAH: KAWASAN PILIHAN DAP

Parti DAP akan bertanding 3 Parlimen dan 7 Dun pada PRU-14. Manakala PKR 6 Parlimen dan 9 Dun. Oleh kerana gabungan Pakatan Harapan itu berkolaborasi dengan parti Warisan Sabah, maka parti Warisan akan bertanding 16 kawasan parlimen dan 44 Dun. 

Menerusi jumlah kerusi yang ditandingi PWS baik parlimen mahupun Dun, membolehkan parti pimpinan Datuk Shafie Apdal itu mengetuai kolaborasi dua parti itu.

Dalam artikel blog ini sebelum artikel ini, penulis telah menganalisa serba sedikit berkaitan peluang PKR dalam PRU-14. Melihat kepada kawasan-kawasan yang ditandingi parti yang berlambang mata itu, nampaknya hanya DUN Moyog ada peluang untuk dimenangi.

Pada artikel ini akan dilihat kawasan-kawasan yang menjadi pilihan atau ditandingi DAP.

Bagi kawasan Parlimen, Dap akan mempertahankan Parlimen Sandakan dan Kota Kinabalu, manakala akan mencuba nasib di Parlimen Tenom.

Berasaskan keputusan PRU-13 Parlimen Sandakan dimenangi DAP dengan majoriti 1,088 mengalahkan calon Bn- Presiden LDP. Manakala parlimen Kota Kinabalu dimenangi DAP dengan majoriti 18,959 undi. Parlimen Tenom pula dimenangi calon Bn dengan majoriti 3,886.

Daripada tiga kawasan parlimen itu, hanya parlimen Kota Kinabalu, DAP mempunyai kelebihan atau peluang, manakala Sandakan dalam keadaan 50:50, sementara Tenom tetap akan menjadi wilayah Bn. 

Apa yang perlu diambil kira bagi parlimen Sandakan, pengundi kawasan itu jarang menyokong calon yang sama untuk penggal kedua. Jika kebiasaan itu menjadi panduan, maka peluang Bn merampas kawasan itu cukup cerah.

Bagi kawasan Dun pula, DAP akan bertanding di Dun Kapayan, Luyang, Bingkor, Sri Tanjung, Likas, Elopura, dan Tanjong Papat.

Pada PRU-13 Dun Kapayan dimenangi DAP dengan majoriti 7,287, Luyang (majoriti 6,876), Sri Tanjung (majoriti 5,927), Likas (majoriti 5,652). Sementara Bingkor dimenangi STAR, Elopura Bn demikian juga Tanjong Papat dimenangi Bn.

Melihat kepada senario politik semasa, meskipun dapat mengelak pertembungan dengan PWS, kerana dua parti itu berkolaborasi, nampaknya hanya Sri Tanjong, Kapayan dan Luyang bakal dimenangi, manakala kawasan Dun lain kemenangan akan berpihak kepada Bn.

PRU-14 Sabah: Kawasan Pilihan PKR

PARTI PKR Sabah bertanding 6 kerusi Parlimen dan 9 kerusi Dun. Kerusi-kerusi parlimen adalah Putatan, Tuaran, Beaufort, Ranau, Pensiangan dan Tawau. Manakala DUN- Api-Api, Moyog, Inanam, Tamparuli, Kuala Penyu, Matunggong, Kedamaian, Tempasuk dan Karanan.

Jika berasaskan keputusan PRU-13, hanya Api-Api, Moyog, Inanam, Tamparuli, Matunggong dan Kedamaian dimenangi parti itu.

Pada PRU-13, Putatan dimenangi Bn dengan majoriti 9,507, Tuaran majoriti 5,190, Beaufort majoriti 673, Ranau majoriti 3,611, Pensiangan 1,744 dan Tawau majoriti 4,979.

Manakala di Tempasuk dan Karanan serta Kuala Penyu masing-masing Bn menang dengan majoriti 5,210 dan 3,500 serta 2,273.

Bagi kerusi Api-Api meskipun dimenangi PKR, dengan majoriti 795 akan tetapi kemenangan bukan dengan undi popular, demikian juga di Tamparuli, Inanam,  Matunggong dan Kedamaian.

Senario politik pada PRU-14 sangat berbeza berbanding PRU-13. Tamparuli, Matunggong dan Kedamaian dimenangi parti itu bukan kerana faktor parti akan tetapi calon. Hanya di DUN Moyog sahaja berasaskan parti.

Manakala undi "calon" PKR di Parlimen Beaufort dan Pensiangan begitu tinggi, bukan kerana parti akan tetapi faktor calon.

Melihat kepada kerusi-kerusi yang ditandingi PKR, nampak gayanya, parti itu hanya akan menang antara satu-dua kerusi, iaitu DUN Api-Api dan Moyog. Berasaskan senario semasa, Dun Api-Api berada dalam kedudukan 55:45 berpihak kepada Bn. jika demikian, maka Dun Moyog merupakan taruhan parti itu pada PRU-14.

PARLIMEN KIMANIS TARGET WARISAN?

JIKA menjadi kenyataan, pertembungan antara mantan pemimpin veteran Umno- Datuk Karim Bujang dengan calon Bn-Datuk Anifah Aman, akan menjadi pertembungan terpanas pada PRU-14 Sabah.

Mengapa terpanas? maklumat daripada bawah atau akar umbi, calon parti Warisan Sabah akan mempergunakan perkauman untuk menumbangkan calon Bn.

Parti Warisan Sabah tiada alternatif, untuk mendapatkan undi, kerana parti itu tidak mempunyai rekod pencapaian, apa tah lagi rekod pembangunan.

Jika Karim Bujang bercakap berkaitan pembangunan, ianya kerana beliau merupakan sebahagian daripada kerajaan parti Barisan Nasional. Tiada individu atas kapasiti persendirian mempunyai kemampuan membawa kemajuan dan pembangunan.

Apa kah sandaran mempergunakan perkauman boleh mengatasi sentimen kemajuan dan pembangunan?

Jika calon parti Warisan Sabah mempergunakan perkauman, ianya cara politik undur ke belakang, bukannya politik matang.

Memang dalam politik, apa sahaja cara digunakan termasuk kaedah menghalalkan cara, semata-mata untuk menang.

Pada PRU-13, calon Bn diperingkat parlimen mendapat undi 13, 754 berbanding calon PKR 8,031. Calon Bn menang dengan majoriti 5,723. Sememangnya Parlimen Kimanis adalah wilayah Bn.

Kini terdedah, bahawa pengumuman bersara oleh mantan DUN Bongawan itu tidak ikhlas, malah menyimpan dendam. Apabila pendendam berkumpul, ianya pasti bukan untuk rakyat, akan tetapi untuk peribadi.

18 April 2018

LANGKAWI PENUTUP LEGASI TUN DR MAHATHIR

TIDAK dinafikan, mitos sumpahan Mashuri telah ditamatkan semasa era Tun Dr Mahathir. Mitos itu berjaya ditamatkan kerana polisi kerajaan masa itu, menjadikan pulau itu sebagai pulau peranginan.

Selama 22 tahun, semacam satu paksaan, khususnya para pegawai kerajaan daripada Sarawak dan Sabah, kelayakan percutian setiap dua tahun bagi kaki tangan yang layak, menyeraikan Langkawi sebagai destinasi.

Demikian juga penumpuhan pembangunan pulau itu untuk dijadikan sebagai pusat peranginan antarabangasa, dengan berbagai program anjuran kerajaan, antara lain pameran udara antarabangsa, Le Tour De Langkawi dan sebagainya.

Memajukan pulau itu, kononnya untuk manamatkan mitos sumpah mashuri dapat dijayakan menerusi kerajaan Barisan Nasional, bukan atas nama individu. Tiada individu yang boleh menjayakan sesuatu parancangan, melainkan atas sokongan semua pihak.

Jika Tun Dr Mahathir menganggap dengan bertanding di Langkawi supaya pengundi pulau itu mengingati beliau sebagai individu dan mengenepikan sumbangan kerajaan parti Barisan Nasional, menggambarkan bahawa pengundi pulau itu tidak menerima hakikat sebenarnya.

Pengundi Langkawi diyakni tidak akan mengundi atas sumbangan individu akan tetapi berasaskan sumbangan kerajaan, kerana tanpa kerajaan yang membantu seseorang individu pembangunan dan kemajuan sesebuah kawasan seperti Langkawi tidak akan tercapai.

Tiada rekod di negara ini bahawa seseorang memajukan kawasan yang bukan milik peribadinya. Apa yang adalah, seseorang itu hanya mempercantik rumah dan halaman rumahnya termasuk pagar-pagar yang mengelilingi rumah itu.

Jika pengundi Pulau Langkawi menerima hakikat, bahawa kemajuan pulau itu kerana kerajaan Barisan Nasional, bererti, pengundi pulau akan terus menyokong calon parti Barisan Nasional pada PRU-14.

Sebenarnya Parlimen Langkawi adalah wilayah Bn. Pada PRU-13 lalu, calon Bn menang dengan majoriti besar.

Tidak dinafikan bahawa Tun Dr Mahathir merupakan rakyat Kedah, dan beliau tahu keinginan rakyat negeri itu. Namun beliau juga berdepan dengan calon daripada negeri yang sama yang juga tahu selera rakyat negeri itu.

Atas sebab latar belakang yang sama, dan mengambil kira, kerajaan dan parti yang memajukan pulau itu, maka calon Bn mempunyai kelebihan sebelumpun hari mengundi. Jika pengundi pulau itu bersandar kepada parti dan kerajaan yang memajukan pulau itu, nampak gayanya, kehadiran Tun Dr Mahathir sebagai calon menentang Bn merupakan penamat kepada legasi beliau.

KEMAJUAN SABAH BUKAN KERANA SAYA SEORANG: MUSA

KEMAJUAN Sabah bukan kerana Tan Sri Musa Aman seorang, akan tetapi merupakan kombinasi daripada berbagai pihak, iaitu hasil kerjasama daripada semua pemimpin parti komponen, jemaah menteri, penjawat awam dan rakyat.

Tanpa kerjasama daripada semua pihak, adalah mustahil bagi seorang ketua kerajaan dapat memajukan dan membangun negeri.

Akibat sokongan daripada semua pihak, khususnya mandat yang diberikan rakyat sejak PRU 2004, yang mana kerajaan yang memerintah negeri sentiasa mempunyai kuasa 2/3 di Dewan Undangan Negeri (DUN), maka kerajaan yang beliau terajui dapat merancang, melakasanakan pembangunan dan aktiviti yang mengarah kepada pembelaan rakyat.

Hasil daripada kerja sama itu, kestabilan politik berada dalam keadaan mantap, aktiviti ekonomi berada pada landasan betul. Sebagai misalannya, peningkatan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) pada tahun 2016 berjumlah RM73.8bilion meningkat daripada RM59.5bilion pada tahun 2011. Selain itu, trend kemajuan ekonomi negeri telah menjadikan Sabah menempati kedudukan ke-5 di negara ini.

Kemajuan Sabah, adalah hasil daripada kerajaan yang berterusan. Sabah sebenarnya menjadi mundur pada masa-masa lalu, kerana kerapnya bertukar-tukar kerajaan, selain dipimpin oleh mereka yang kurang pengalaman, sehinggakan rakyat dijadikan uji cuba.

Hakikat yang perlu diterima rakyat, kemajuan dan pembangunan yang berterusan, apabila kerajaan yang sedia ada berterusan, kerana perancangan telah tersedia dengan mantapnya.

Sabah akan terus maju, jika pada PRU-14 ini, rakyat meneruskan mandat yang kuat, kerana menerusi mandat itu Halatuju Pembangunan & Kemajuan Sabah menjelang 2025 akan terealisasi.

TAMPARAN HEBAT BAGI PEMBANGKANG KOTA BELUD

KOTA BELUD, 17 April — Kira-kira 400 anggota parti pembangkang di Pusat Daerah Mengundi Rosok, dekat sini bertindak keluar parti dan menyertai Barisan Nasional (BN) selepas mendakwa hilang keyakinan terhadap pucuk pimpinan parti masing-masing.

Kumpulan itu yang diwakili ketua PDM Parti Keadilan Rakyat (PKR) Rosok Santaim Gontiung berkata tindakan mereka untuk meninggalkan parti masing-masing disebabkan sudah bosan dengan tindakan pemimpin parti yang hanya datang untuk meraih undi apabila menjelang pilihan raya.

“Kebanyakan yang meninggalkan parti adalah dari PKR dan ada juga dari Parti Warisan Sabah (Warisan), Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) dan dari Parti Harapan Rakyat Sabah (Harapan Rakyat). Kami yang keluar dari parti hari ini akan menyertai parti dalam BN.

“Tiada yang kami dapat selama beberapa penggal menyokong pembangkang…apa yang mereka janjikan sebenarnya tidak ada apa-apa…jadi kita membuat keputusan untuk bersatu padu menyokong BN kerana kami mendapati hanya BN yang mampu mengubah nasib anak bangsa kita,” katanya.

Beliau berkata demikin kepada pemberita dalam satu majlis santai bersama rakyat di PDM Rosok yang dihadiri oleh timbalan ketua bahagian Umno Kota Belud, Datuk Musbah Jamli yang juga pembantu menteri pertanian dan industri makanan Sabah, dekat sini hari ini.

Santaim berkata kebanyakan yang meninggalkan parti pembangkang itu akan menyertai Umno dan ada juga yang menyertai parti komponen BN yang lain.

Sementara itu, Musbah yang juga penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tampasuk berkata tindakan kira-kira 400 orang di PDM itu meninggalkan parti masing-masing menunjukkan mereka telah sedar bahawa hanya BN yang mampu membela serta berjuang untuk rakyat dan demi masa depan negara.

“Hari kita adakan program santai di PDM Rosok dan pada masa yang sama ramai d ikalangan anggota parti pembangkang telah menyatakan sokongan padu kepada BN dan meninggalkan parti masing-masing.

“Kita berharap akan lebih ramai lagi yang akan bersama-sama mereka untuk menyokong BN. Walaupun calon yang bertanding dalam pilihan raya ini belum di umumkan namun mereka telah menyatakan sokongan untuk sama-sam berjuang dalam BN. Ini menunjukkan mereka di sini telah memberi kepercayaan kepada BN untuk terus membangunkan negara,” katanya. — Bernama

9 April 2018

MA63: KONSENSUS DIPUTAR BELIT

KENAMPAKAN bahawa Datuk Shafie Apdal dan Datuk Lajim Ukin tiada idea menangkis keputusan Bn memasukkan MA63 dalam manifesto. 

Dua pemimpin ini cuba mengelirukan rakyat yang tidak biasa mendengar perkataan konsensus, kerana perkataan itu adalah perkataan bahasa inggeris yang dimelayukan. Konsesus adalah sesuatu perkara yang TELAH dipersetujui, BUKANNYA suatu yang AKAN dirancang/dibincang. 

Apa yang mendukacitakan lagi, dakwaan Shafie dan Lajim bahawa kerana Dato Seri Najib Razak menggunakan istilah konsensus, maka kononnya, negeri-negeri lain perlu setuju, sebelum pelaksanaan butiran dalam MA63 dikuatkuasakan. Sedangkan, pengertian manifesto adalah sesuatu pekara/keputusan yang TELAH diputuskan dan telah dipersetujui. 

Selain itu, pemimpin parti Warisan Sabah seperti Aziz Jamman, mengaitkan konsensus dengan parti dalam Bn. Dakwaan Ketua Wira PWS itu, atas sebab Sabah diwakili 4 parti dalam komponen Bn, maka menurut beliau kedudukan adalah 4 lawan 9, ertinya kalau berdasarkan konsensus, maka parti Sabah akan kalah. Mengapa beliau tidak merujuk kepada parti-parti di Sarawak? Sedangkan dalam Bn itu, hanya 4 parti yang diwakili Semenanjung, iaitu Umno, MCA, MIC dan Gerakan, maknakala 9 daripada Sabah & Sarawak. Di sinilah, kelemahan pemimpin muda PWS itu, membuat dakwaan, akan tetapi akal tidak selari dengan hujung jari. 

Kalaulah betul, bahawa pelaksanaan MA63 dilaksanakan menerusi konsensus parti, maka jelas, Sabah & Sarawak akan menang. Akan tetapi, bukan itu persoalannya, Bn telahpun membuat keputusan berkaitan MA63. Kerana keputusan telah dibuat, maka jika memerintah lagi, maka keputusan itu dilaksnakan, kerana itulah AKUJANJI BN dalam Manifesto. Bn tetap melaksanakan semua akujanji, seperti mana akujanji pada PRU-13. 

MA63, dipolitikkan, semata-mata untuk mengelirukan rakyat yang kurang tahu butiran dalam perjanjian itu, sedangkan perjanjian itu merupakan PERJANJIAN ANTARABANGSA yang sangat berkait dengan perundangan. MA63 merupakan satu dokumen yang tidak boleh diperkotak katik, melainkan hanya melaksanakannya, sebab itu Dato Seri Najib Razak kerap mengatakan, jika pemimpin DAHULU dengan sengaja atau tidak terambil atau tidak melaksanakan butiran dalam perjanjian itu, maka ianya perlu dikembalikan (restore), sebab itulah MA63 dimasukkan dalam MANIFESTO BN!!!!.

8 April 2018

PRU-14: CASH IS KING!!!

JIKA benar dakwaan Tun Dr Mahathir, Cash is king, maka Pakatan Harapan (PH) yang bernaung pada PKR, tiada peluang pada PRU-14.

Manifesto BN, mensasarkan kepada poket pengundi, selain kemudahan yang diperlukan rakyat. 

Akujanji Bn, berkaitan dengan penyediaan 3juta peluang pekerjaan selama 5 tahun, membina ribuan kilometer jalan, selain janji-janji yang mengena kepada keperluan rakyat, menunjukkan bagaimana komitednya kerajaan Bn, jika mandat diberikan rakyat.

Keluhan pembangkang yang mengatas namakan rakyat berkaitan kenaikkan sara hidup, dijawab menerusi kenaikkan bayaran BR1M. Selain itu, had pendapatan juga dinaikkan, memberi peluang kepada mereka yang berpendapatan RM5000 menerima RM700 BR1M.

Apa yang paling mengembirakan, bahawa anak-anak penerima BR1M yang memasuki perguruan tinggi menerima RM1500 setiap anak secara one-off.

Bagi lepasan universiti mula, dalam tempoh 6 bulan dijamin mendapatkan pekerjaan. 

Sebenarnya, pendekatan BN mensasarkan kepada poket pengundi, mempunyai impak berganda. Semakin adanya pendapatan yang boleh dibelanjakan, maka semakin rancaknya perekonomian termasuk peruncitan.

BR1M yang diterima akan dibelanjakan di mana penduduk itu bermastatutin. Keadaan ini mempergiat ekonomi peruncitan. Di kampung-kampung yang ada kedai runcit atau gerai-gerai dapat ditingkatkan jualan. Peningkatan jualan membawa kepada peningkatan pendapatan. Di lain pihak pula, kilang-kilang pengeluar juga turut dapat meningkatkan keluaran, kerana adanya permintaan.

Para petani, nelayan, pekebun juga akan turut menikmati peningkatan pendapatan, kerana permintaan yang meningkat. Hukum penawaran dan permintaan akan berlaku, yang selanjutnya menentukan harga. Kerana rakyat ada pendapatan, maka sudah tentu harga bergerak ke atas atas sebab hukum permintaan dan pernawaran menentukan harga. Keadaan inilah yang diperlukan bagi ekonomi yang berkembang untuk sesebuah negara yang menuju negara maju.

Kepimpinan DS Najib Razak menerusi manifesto BN, bagi PRU-14, benar-benar mengunakan hukum ekonomi secara praktikal, bukannya janji atas angin, seperti mana manifesto PH.

PRU-14 BUKAN LAWAN ANTARA NAJIB-MAHATHIR-TETAPI?

PRU-14 bukanlah PRU perlawanan antara Dato Seri Najib Razak dan Tun Dr Mahathir, bukan perlawanan antara Bn dan PKR atau Parti Warisan Sabah akan tetapi melaksanakan proses demokrasi negara bagi memberi peluang kepada pengundi menentukan kerajaan terbaik untuk rakyat

Sebagai panduan pengundi, sebelum memilih parti mana yang diberi mandat menerajui kerajaan, maka dizahirkan menerusi manifesto masing-masing.

Bagi Bn, menggariskan 14 teras akujanji yang dilaksanakan jika diberi mandat. Menerusi 14 terus itu, kemakmuran, kesejahteraan dan keamanan yang dibina sejak merdeka diteruskan kelangsungannya. 

Terlihat sangat, bahawa akujanji Bn sungguh menyuluruh dan adil kerana meliputi program-program menghebatkan Malaysia untuk masa depan yang lebih cerah dengan mendahulukan rakyat serta pembangunan lebih adil dan menyeluruh dari Perlis hinggalah ke Sabah dan Sarawak. 

Manifesto bertemakan “Bersama BN Hebatkan Negaraku” berintipatikan penyusunan pembangunan yang menyeluruh terutama di kawasan yang dianggap terabai selama berdekad sebelum ini. 

Rungutan rakyat berkaitan sara hidup dijawab dengan kenaikan amaun BR1M, penyediaan 3 juta peluang pekerajaan. Detail Manifesto BN disini

7 April 2018

MANIFESTO BN: BERSAMA BN, HEBATKAN NEGARAKU- DILANCAR PERDANA MENTERI

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan Manifesto Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) yang bertemakan 'Bersama BN, Hebatkan Negaraku' di Axiata Arena, Bukit Jalil malam ini yang disiarkan secara langsung menerusi TV1.

Manifesto yang bersifat inklusif itu menyentuh seluruh lapisan rakyat di negara ini menerusi 14 teras dan 364 inisiatif yang digariskan.

Antara yang menerima manfaat adalah penduduk luar bandar termasuk warga Felda, pelajar, belia, warga emas, orang kurang upaya (OKU), pesara dan wanita.

Inisiatif yang ditawarkan termasuk pemberian kad diskaun perjalanan bagi pengangkutan awam kepada warga emas, golongan OKU, pelajar dan belia yang bekerja.

Turut terkandung dalam manifesto itu adalah inisiatif membantu rakyat membeli rumah pada harga berpatutan, memperkukuhkan lagi persefahaman antara kaum dan agama serta mewujudkan mekanisme baharu untuk rakyat menyuarakan pandangan dan kritikan terhadap kerajaan.

Tidak ketinggalan, rakyat di Sabah dan Sarawak juga akan menerima manfaat melalui usaha kerajaan mempertingkatkan tahap pendidikan di dua negeri itu serta langkah penyeragaman harga barangan tertentu dengan Semenanjung Malaysia. Selain itu, hak-hak Sabah  & Sarawak  yang terkandung dalam MA63, dikembalikan.

Berikut adalah 14 teras yang terkandung dalam Manifesto BN:

1. Ekonomi Keperluan Rakyat

2. Kemampanan dan Kemakmuran Ekonomi Negara

3. Perumahan Keperluan Rakyat

4. Pemacuan Modal Insan dan Kecemerlangan Pendidikan

5. Keselamatan Rakyat Keutamaan Kami

6. Membahagia dan Menjayakan Wanita Negara

7. Generasi Muda Pewaris Masa Hadapan

8. Kesejahteraan Generasi Emas dan Warga Kelainan Upaya

9. Memperkukuhkan Pembinaan Negara Bangsa

10. Mengutamakan Kesejahteraan Sosial dan Kualiti Hidup Rakyat

11. Membina Infra Rakyat dan Meningkatkan Kesalinghubungan

12. Memperkukuh Agenda Bumiputera dan Mempertahan Kesyumulan Islam

13. Tadbir Urus Yang Baik dan Penyertaan Rakyat

14. Meraikan Perbezaan, Merapatkan Jurang. -

PEMBANGKANG TERTIPU PROPAGANDA SENDIRI

Propaganda sebenarnya untuk mengaburi mata lawan. Apabila propaganda sendiri dipercayai sebagai betul, maka itu namanya menipu diri sendiri. 

Pembangkang teruja sangat dengan kehadiran pada ceramah mereka. Kerana kehadiran itu, mereka mabuk sendiri. 

Kalau kehadiran pada sesebuah ceramah menunjukkan kemenangan, maka sejak tahun 1998 lagi, Bn telah tewas. 

Di negara ini, ada dua kawasan berbeza, demikian juga trend pilihan pengundinya. 

Di luar bandar, di mana jumlah pengundi tidaklah seramai berbanding di bandar, majoriti adalah penyokong parti Barisan Nasional, manakala di bandar di mana jumlah pengundi jauh lebih padat dan ramai majoriti adalah penyokong pembangkang, keadaan itu ditandai semua ibu kota di negara ini dimenangi pembangkang, kecuali Johor Baharu. 

Oleh kerana perbezaaan antara jumlah pengundi antara bandar dan luar bandar mencapai 2:1, maka adalah lojik, jika pembangkang mendapat undi popular, demikian juga, jika perjumpaan di kawasan demikian, maka hadirinpun akan ramai juga. 

Atas sebab pembangkang sangat teruja dengan kehadiran dan undi popular, maka mereka menganggap telah menang pada PRU-13, sebabnya mereka mendapat undi popular 51%, berbanding Bn 47%, namun daripada segi kerusi, Bn mendapat 133 (60%). 

Oleh kerana propaganda mereka, kononnya dengan undi popular & kehadiran, maka kemenangan mereka dirampas, sebenarnya menafikan sistem pilihanraya negera ini yang digunakan sejajar dengan sistem demokrasi berparlimen, iaitu First-Past-The-Post, bukannya berasaskan kepada undi popular. 

Sehingga kini, pembangkang masih berpaksi pada undi popular, sebab itu mereka menganggap bahawa kehadiran pada ceramah mereka, menunjukkan sokongan rakyat. Walaupun demikian, sehingga kini, tiada bukti atau data menunjukkan bahawa kehadiran pada sesebuah ceramah diterjemahkan kepada undi. 

Keterjuaan mereka pada kehadiran, tidak berlaku di Pasir Gudang Johor, malam semalam, demikian juga kehadiran Tun Dr Mahathir di sebuah rancangan Felda di Pahang dua minggu sebelumnya. Jika diambilkira hipotesis mereka, bahawa kehadiran merupakan kemenangan, ertinya, sedikitnya hadirin yang hadir di Pasir Gudang, yang mempunyai lebih 100 ribu pengundi, bermakna kemenangan tidak berpihak pada mereka. 

Berasaskan kepada keadaan demikian, hakikatnya, pembangkang tertipu oleh propaganda sendiri atau anggapan mereka sebenarnya tidak berpijak di bumi nyata. 

PRU MASA RAKYAT BERMANJA

BAGI rakyat biasa, musim pilihan raya merupakan masa-masa bermanja. Mengapa? Masa inilah mereka didatangi pemimpin kalau bukan menerusi majlis ceramah, juga menerusi lawatan rumah ke rumah. 

Dalam tempoh 5 tahun, hanya terdengar, terbaca atau ternampak kelibat pemimpin, maka pada masa inilah, rakyat tidak perlu temu janji, akan tetapi dikunjungi pemimpin. 

Pada masa inilah, semua kemampuan politik seseorang ahli politik digunapakai dan dipraktikkan. 

Pada masa ini juga, apa sahaja janji bakal ditaburkan, termasuk janji bulan bintang. 

Para pemimpin politik bukan sahaja berjanji pada para pengundi atas pagar, akan tetapi juga kepada penyokong. 

Dalam pilihanraya seumpama ini, janji-janji bukan sahaja menerusi mulut, akan tetapi berbentuk bertulis, iaitu manifesto. 

Dalam pilihan raya, apa yang ditakutkan oleh pemimpin politik adalah pengundi beralih (swing votes). Pengundi seumpama ini, boleh berlaku hanya kerana kesilapan kecil. 

Biarpun seseorang pengundi telah memutuskan parti pilihan selama 5 tahun, namun hanya kerana kesilapan kecil, di masa memangkah, emsoi yang memangkah. Jika ini berlaku, maka tiada yang boleh dilakukan, nasi sudah menjadi bubur. 

Kerana emosi di saat-saat akhir, maka telah menyebabkan Bn kehilangan undi popular pada PRU-13, juga kerana emosi Bn kehilangan kuasa 2/3 pada PRU 12. 

Memang pada masa ini, pengundi yang telah membuat keputusan, misalnya penyokong Bn, menggambarkan pilihan mereka kepada KAMI PILIH BIRU, manakala penyokong parti Warisan Sabah memilih IN GOD WE TRUST, CHANGE WE MUST. Namun di saat-saat akhir, hanya kerana kesilapan kecil, ianya bakal berubah. 

Masa-masa kritikal adalah 24 jam sebelum peti undi ditutup. Pada masa inilah, swing votes berlaku. 

Atas sebab itu, untuk memastikan undi penyokong khasnya dan undi atas pagar umumnya, pada masa-masa kritikal jangan berlaku kesilapan, khususnya daripada jentera pilihanraya dan perai undi. 

Jangan lupa, jika ada pengundi berpusing, mereka ada keluarga, sekurang-kurangnya ada isteri, ditambah ibu dan bapa, atau saudara mara. Dalam pilihan raya, elakkan ketua keluarga sesebuah keluarga “sakit hati” kerana bersamanya ramai pengundi. Fikir-Fikirkan Lah.

6 April 2018

PRU-14 SABAH: STATUS & NAMA BUKAN PENENTU KEMENANGAN

RAKYAT mengundi bukan bergantung pada nama dan status seseorang calon. Pengundi melihat tindak tanduk seseorang itu, apa kah mempunyai rekod prihatin atau mesra rakyat. 

Pengalaman pilihan raya di negara ini, ramai sungguh calon-calon yang tewas meskipun mempunyai nama dan status. 

Dalam masa penentuan, yakni pilihan raya semua boleh berlaku. Tidak pelik, seorang calon yang hanya muncul dalam pilihan raya, akan tetapi mampu menewaskan calon yang mempunyai status dan nama. 

Dalam pilihan raya, pengundi nampak hanya calon, kemudian lambang yang diwakili calon itu. Jika jumlah yang memilih calon lebih banyak daripada lambang, maka calon itu akan menang. 

Dalam pilihan raya, memang yang diharapkan adalah kombinasi antara calon dan lambang. Sebab itu timbul istilah “winnable candidate”. 

Bagi Bn, asas yang digunakan adalah kombinasi antara calon dan lambang. Mereka yang terpilih sebagai calon dikatakan calon yang “winnable”. 

Bagi menentukan calon yang “winnable” Bn mempunyai cara tertentu untuk mengenal pasti, dan sudah tentunya daripada berbagai laporan. Berasaskan berbagai laporan itu, maka ditentukan ranking seseorang, dan kemudiannya disebut merit. Makna kata, semua calon-calon yang bakal dicalonkan adalah mereka yang winnable kerana mempunyai merit. 

Tetapi perlu diambil kira juga, laporan-laporan tidak semestinya tepat. Sebab itu, ada calon-calon Bn yang mempunyai nama dan status akan tetapi tewas, atas sebab laporan berkaitan calon tersebut bukan berasaskan fakta lapangan, mungkin atas sebab kerana calon yang dimaksudkan mempunyai kedudukan dalam parti dan kerajaan. 

Fakta pilihan raya di negara ini, bermula tahun 2008, apabila Bn mula kehilangan kuasa 2/3, kemudiannya kehilangan undi popular pada PRU tahun 2013, menunjukkan bahawa kretiria winnabale candidate tidak semestinya mendapat sokongan pengundi. 

Kita juga melihat ada pemimpin Bn yang dikira kelas berat (heavyweight) namun hanya menang dengan majoriti kurang 2000 undi, malah ada yang menang kerana kemenangan teknikal, iaitu pertembungan berbagai penjuru. 

Sebab itu, jika ada calon-calon yang merasa yakin kerana status dan nama yang pada mereka, maka sebagai jaminan untuk mereka mendapat undi, jangan dahulu menghitung anak ayam sebelum telur menetas. Rakyat dalam tempoh kempen, akan melihat sekecil-kecil sumbangan seseorang calon itu pada mereka, apa tah lagi, jika calon itu tidak responsif terhadap permasalahan rakyat, tidak suka melayan rakyat, jarang turun padang, kalau pun turun padang, bersikap VVIP. 

Pada hari penentuan, faktor yang amat berbicara, apa kah calon itu mesra alam (yakni prihatin) ataupun tidak. 

Sempena PRU-14, akan ada kah calon-calon yang mempunyai status dan nama bakal kecundang? Hanya rakyat yang menentukan. 

Mungkin atas sebab itu, Perdana Menteri semasa mengumumkan tarikh pembubaran Parlimen, menekankan, bahawa sistem pilihan raya negara ini menggunakan jumlah kerusi bukannya undi popular, kerana beliau tahu, ada kawasan-kawasan tertentu, undi calon Bn tersangat rendah berbanding calon-calon lawan.

HARI PENENTUAN SUDAH TIBA- APA DILEMA RAKYAT?

RAKYAT berdepan dilema, memilih kerajaan prihatin, tetapi di dalamnya ada pemimpin tidak prihatin. Keadaan ini yang menjadikan pengundi di sebuah kawasan serba salah. Mereka berdepan dengan keadaan DITELAN MATI EMAK DILUAH MATI BAPA. 

Fakta menunjukkan di beberapa kawasan, samada parlimen mahupun Dun, jika mantan-mantan wakil rakyat itu dicalonkan semula, meskipun Kerajaan Bn merupakan kerajaan yang prihatin, namun kerana mencalonkan calon-calon yang mempunyai rekod tidak prihatin kepada rakyat, maka akan berlaku penolakan terhadap mereka itu. 

Wakil rakyat yang mempunyai jawatan selain wakil rakyat, seperti menteri, bukan sahaja perlu berkhidmat di kawasannya, akan tetapi perlu memberi khidmat kepada rakyat secara umum, khususnya ahli/penyokong parti. Mereka itu kena sedar dan faham, bahawa kalau bukan kerana sokongan daripada semua pihak yang membolehkan parti menubuhkan kerajaan, maka mereka itu tidak akan jadi menteri, meskipun sebagai seorang wakil rakyat. 

Penulis suka mengutarakan, memang ramai menteri dalam kabinet negeri, tidak prihatin terhadap ahli/penyokong parti, malah mereka itu, lebih akrab pada mereka yang bukan ahli/penyokong. Apa yang paling menyedihkan, ada sesetengah daripada mereka itu, selama memegang jawatan, hanya berkhidmat dengan beberapa orang, iaitu mereka yang berada dalam “inner circle” mereka. Sesetengah menteri atau pembantu menteri, hanya kelihatan sepanjang 5 tahun, dengan orang-orang tertentu sahaja, yang boleh dikira dengan jari, seolah-olah mereka itulah yang hanya berjumlah tidak lebih 10 orang itu penentu kemenangan seseorang itu dalam pilihan raya.

Kelibat sesetengah mereka itu, sangat ketara semasa masa persidangan DUN, mereka itu  suka sangat mengelak berjumpa rakyat.

Oleh kerana ketidak prihatinan mereka itu, maka jika dicalonkan semula, maka akan menjadi liabiti kepada parti, sebab itu, pada PRU-13 lalu, ada calon-calon yang mempunyai jawatan namun tewas, malah ada diantara mereka itu meskipun menang, akan tetapi kemenangan secara teknikal, kerana pertembungan berbagai penjuru. 

Jika ada diantara mereka itu dicalonkan semula, maka status mereka yang merupakan liabiti kepada parti, dikhuatirkan parti akan kehilangan banyak kerusi. 

Hari penentuan sudah tiba. Esok parlimen/dun akan dibubar. SPR akan menentukan hari pengundian. 14.9juta pengundi akan menentukan parti mana yang bakal memerintah. Bagi Sabah pula akan ditentukan oleh 1.111juta pengundi yang tersebar daripada Kudat hingga ke Tawau. 

Bn Sabah membawa bersamanya 22 kawasan Parlimen dan 48 Dun yang dimenangi pada PRU-13. Sabah akan tetap menggunakan 60 kawasan Dun, meskipun mempunyai 73 Dun. 

Pengerusi Bn Sabah- Tan Sri Musa Aman menerusi wawancara secara langsung dengan CBNC semalam, merasa yakin, pengundi Sabah masih teguh kepada Bn. Kenyataan Ketua Menteri itu secara umumnya memang betul, namun hanya dicacatkan oleh sebahagian kecil wakil rakyat yang tidak prihatin/ mesra dengan rakyat. Benarlah, dalam setandan pisang tidak semuanya elok. Atas sebab itu, rakyat kena membuat keputusan yang bijak, jangan hukum kerajaan yang prihatin. Rakyat kena melihat ke depan, meskipun mereka berdepan dengan dilema!!!! 

Harap-harap pucuk kepimpinan telah mengenal pasti, mereka yang terkategori sebagai liabilti dan tidak mencalonkan mereka semula. Memang keputusannya tidak mudah, kerana ada sebahagian daripada mereka itu adalah Ketua Bahagian/Pengerusi Bn di kawasan mereka. Meskipun demikian, keputusan perlu dibuat, kerana yang memenangkan calon adalah pengundi, kerana kerap berlaku, pilihan parti tidak semestinya pilihan rakyat. 

5 April 2018

PAKATAN GUNA LOGO PKR- SATU MUSLIHAT PERDAYA MELAYU

PEMIMPIN Pakatan Harapan maklum, bahawa tsunami cina sudah mencapai puncaknya pada PRU-13. Apabila sudah sampai ke puncak, maka pencapaian parti-parti yang disokong kaum itu maksima seperti mana dimenangi pada PRU-13.

Di Semenanjung pada PRU-13, daripada 165 kerusi, Bn menang 85, manakala pembangkang 80. Juga menerusi jumlah kerusi 80 itu, pembangkang menang undi popular. Makna kata, tsunami cina tidak akan memuncak lagi.

Tun Dr Mahathir adalah pakar strategi. Kehadiran beliau dalam pembangkang, boleh mempengaruhi semua pihak menggunakan common logo. Atas sebab itu, mereka mendaftarkan logo Pakatan Harapan. Namun pendaftaran PH tidak dapat diproses, atas sebab kesilapan yang dirancang awal oleh Tun Dr Mahathir, supaya parti yang beliau taja dibatalkan, kerana beliau tahu, parti itu tiada sokongan.

Pembatalan PPBM oleh ROS, adalah tindakan yang memaksa ROS bertindak. Kerana memang demikianlah rancangan Pengerusi parti itu, kerana melalui pembatalan, sekurang-kurangnya beliau boleh menuduh Dato Seri Najib Razak sebagai dalang kepada pembatalan itu. Sedangkan tujuan beliau supaya parti itu dibatalkan adalah untuk mendapat simpati.

Namun, hakikat sebenar tujuan Tun Dr Mahathir, agar PH tidak boleh didaftarkan, supaya mereka boleh menggunakan logo PKR. PKR walaupun parti berbilang kaum, tetapi digambarkan sebagai parti melayu.

Pemimpin PH maklum, hanya menerusi parti yang kenampakan melayu boleh mempengaruhi pengundi melayu, kerana mereka mengharapkan tsnunami melayu pada PRU-14. Tanpa tsunami melayu, angan-angan mereka merampas Putrajaya hanya tinggal angan-angan.

Menggunakan logo PKR, adalah serampang dua mata, bagi PH. Pertama menjawab, dakwaan bahawa PH didominasi DAP dan kedua bahawa pembangkang adalah satu pasukan.

Menggunakan logo PKR sebagai common logo bagi PH, memang mengejutkan berbagai pihak, khususnya Bn. Kerana sejak sekian lama, walaupun dengan kehadiran Dato Seri Anwar Ibrahim, tidak pernah terlintas, bahawa DAP akur menggunakan logo lain selain logo roket.

PRU-14 di Semenanjung, hanya akan terlihat LOGO BN, LOGO PKR dan PAS. Sejauh mana strategi baru PH ini menembusi wilayah BN, tiada yang dapat menduga.

Jentera dan juru kempen Bn, bermula daripada sekarang kena merangka strategi baru, khususnya isu, bahawa PH didominasi DAP.

4 April 2018

Pemimpin Sabah Tamak- Tun Dr Mahathir

Betul kah pemimpin Sabah tamak? Kerana ketamakan, maka kemajuan negeri terbantut, demikian lah dakwaan Tun Dr Mahathir.

Menurut calon Perdana Menteri Pakatan Harapan itu, jika parti proksi beliau di Sabah- Parti Warisan Sabah dapat menubuhkan kerajaan negeri, maka Ketua Menterinya adalah Datuk Shafie Apdal, kerana menurut mantan PM itu, Shafie adalah pemimpin yang boleh memajukan Sabah & rakyatnya kerana tidak tamak.

Kenyataan Tun Dr Mahathir itu, tidak berpijak dibumi nyata. Apa kah beliau tidak mengikuti tindakan SPRM sejak Oktober 2016 dan berlanjutan sehingga Oktober 2017, yang telah menangkap beberapa individu yang terlibat dengan projek-projek di bawah KKLW semasa Shafie menjadi menteri. Selain itu, mantan menteri selain disiasat, juga turut ditangkap dan direman.

Mengapa Tun Dr Mahathir tidak mengakui, bahawa kemajuan Sabah & rakyatnya bukan kerana pemimpin negeri tamak, akan tetapi tindakan beliau meganak tirikan Sabah, kerana semasa era beliau Bn Semenanjung boleh menubuhkan kerajaan sendiri, tanpa penyertaan Sabah & Sarawak.

Sabah idak mendapat peruntukan sewajarnya daripada Persekutuan, dan keadaan itu bertambah-tambah pada tahun 1985-1994.

Tun Dr Mahathir suka sangat melindungi perbuatan jijik beliau dengan menamakan pihak lain.

Sebagai contoh, lebuh raya Pan Borneo, telah muncul sejak era Tunku Abdul Rahman Al-Haj, dan ianya terealisasi semasa era Dato Seri Najib Razak.

Sebenarnya Tun Dr Mahathirlah yang menyebabkan Sabah & Sarawak mundur, kerana pendapatan Persekutuan daripada dua negeri itu, khususnya hasil minyak, tidak digunakan memajukan dua negeri itu, sebaliknya digunakan untuk membina Menara Berkembar Petronas, Litar lumba Sepang, dan pembinaan Putrajaya.

Bukti jelas, semasa era Tun Dr Mahathir, peruntukan Persekutuan kepada Sabah cukup rendah. Sebagai contoh RMK-7 (1996-2000) hanya RM6.93bilion; RMK-8 (2001-2005) RM13.2bilion, RMK-9 (2006-2010) RM17.7bilion dan RMK-10 (2011-2015) RM21.96bilion. Bagi RMK-11 (2016-2020), separuh jalan bagi rancangan Malaysia itu, sebanyak RM15 bilion telah diberikan kepada Sabah, dan sudah tentunya banyak lagi peruntukan akan menyusul, malah untuk tahun 2018 sahaja adalah RM3.87bilion. Bukan sahaja, peruntukan untuk Pan Borneo adalah sebanyak RM12.86bilion yang meliputi 730Km daripada Sindumin hingga ke Tawau.

Peruntukan untuk luar bandar Sabah di masa era Tun Dr Mahathir, RMK-7 hanya RM107.8juta dan RM1.42bilion bagi RMK-8, berbanding peruntukan di era Dato Seri Najib, daripada tahun 2011-kini telah berjumlah RM10.2bilion.

Hakikatnya berasaskan kepada data kewangan, bukanlah kerana pemimpin Sabah tamak, penyebab negeri mundur, akan tetapi tindakan mantan PM itu membelakangkan kemajuan Sabah.

Salah satu lagi tindakan memundurkan kemajuan Sabah adalah menerusi penggiliran Ketua Menteri, kerana mana ada seorang Ketua Menteri boleh memperkenalkan perancangan dalam tempoh dua tahun? walaupun kerajaan yang meneruskan adalah daripada parti yang sama, kerana masing-masing pemimpin mempunyai gaya kepimpinan. Sebagai contoh, semasa Datuk Salleh Tun Said Keruak dilantik ke jawatan Ketua Menteri, hanya untuk 9 bulan. 

Kerana pemimpin Sabah menyedari selepas Tun Abdullah menjadi Perdana Menteri, maka mencadangkan menansuhkan penggiliran Ketua Menteri, maka selepas itu, Sabah maju.

Kemajuan & pembangunan Sabah digambarkan menerusi pertambahan pendapatan negeri, simpanan kewangan negeri bertambah, kadar kemiskinan menurun, membawa pengertian, bahawa pemimpin Sabah bukanlah tamak.

Hakikat yang perlu menjadi iktibar rakyat Sabah, bahawa kemunduran negeri, sebenarnya telah dirancang daripada awal oleh Mantan Perdana Menteri itu, supaya dakwaan pemimpin Sabah tamak menjadi alasan beliau merai sokongan politik.

Satu pertanyaan? Apa yang boleh disumbangkan oleh seseorang yang berumur 93 tahun, sedangkan dalam tempoh 22 tahun, kemajuan Sabah dirancang untuk dimundurkan!!!.

GENDANG PRU-14 SEDANG MENGHITUNG JAM- SESAMA SENDIRI BERBALAH

Rakyat bukan sahaja keliru akan tetapi muak, apabila berlaku perbalahan antara para pemimpin Bn, sedangkan hari penentuan atau istilah PM & TPM Hari Raya Besar diambang pintu.

Untuk mencegah perbalahan itu, kerap sekali Menteri Komunikasi & Multimedia- Datuk Salleh Tun Said Keruak mengingatkan, raikanlah perbezaan pendapat, dan berpolitiklah secara matang, untuk mengelak persengkataan.

Sejak akhir-akhir ini perbalahan antara mantan-mantan pemimpin Umno dengan pemimpin yang masih berkhidmat, menunjukkan kepada rakyat, bahawa pemimpin Umno, bukan untuk rakyat & negara, akan tetapi lebih kepada mempertahankan ego masing-masing serta kepentingan peribadi.

Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin Yassin, Dato Mukhriz Mahathir, Datuk Shafie Apdal dan ramai lagi, menentang Umno, bukan kerana untuk kepentingan rakyat, akan tetapi demi kepentingan peribadi.

Mengapa kah pemimpin lama seperti Tan Sri Rais Yatim, Tan Sri Rafidah Aziz begitu kritikal terhadap pemimpin yang sedang berkhdimat. Tidak cukup kah peluang yang telah diberikan pada mereka masa lalu? Tidak cukup kah sokongan yang telah diberikan kepada mereka semasa berkhidmat termasuk sokongan pemimpin yang sedang berkhidmat?

Mengapa mereka ini, tidak mencontohi Mantan PM ke-5, Tun Abdullah Ahmad Badawi? Mengapa mereka ini tidak mencontohi pemimpin lain yang telah bersara, dan bertindaklah sebagai pesara!!!.

Tindakan mereka itu, bukan sahaja rakyat menjadi “jenuh=saturated” akan tetapi muak. Apa kah tindakan sedemikian menjadi katalis kepada pengundi untuk menolak parti? Selain tindakan mantan-mantan pemimpin yang sudah menjadi pembangkang dan sudah tentu mahukan penyokong parti untuk berpaling tadah.

3 April 2018

PENDUDUK MISKIN SABAH - SHAFIE CUBA JADI HERO!!!

Poverty is stubborn. Tiada negara di dunia ini, tiada rakyat miskin. Di Sabah, daripada 3.9juta penduduk, didapati 23,142 miskin tegar (0.59%) dan 19,673 kategori miskin (0.51%). Jumlah itu adalah sebahagian daripada 76,340 ketua keluarga yang tersenarai dalam e-kasih. Pada tahun 2016 mereka yang tersenarai dalam e-kasih adalah 109,865, sebab itu kadar kemiskinan negeri adalah 2.9%.

Daripada jumlah itu, seramai 33,525 telah dikeluarkan, sebab itu, jumlah mereka yang tersenarai dalam e-kasih tahun 2017 adalah 76,340. Menerusi jumlah itu, maka kadar kemiskinan terkini Sabah adalah 1.96%.

Berasaskan rekod penerima BRIM tahun 2018, rakyat Sabah yang menerima seramai 664,839 (17.05% daripada jumlah penduduk) membabitkan bayaran RM559,825,350. Penerima BRIM adalah ketua keluarga yang mempunyai pendapatan RM3,000 ke bawah.

Dakwaan Presiden parti Warisan Sabah semasa ucapan perasmian Kongress tahunan parti itu pada Isnin, bahawa beliau tersempak dengan keluarga miskin di Kota Marudu, di mana keluarga itu tidak mampu membeli ubat gigi, kemungkinan besar mereka itu termasuk dalam penduduk yang terkategori miskin tegar.

Pemimpin Bn Sabah, tiada yang pernah berkata, bahawa Sabah sifar rakyat miskin, namun, kerajaan Bn telah berjaya menurunkan kadar kemiskinan daripada 19.7% tahun 2009 kepada 2.9% tahun 2016 dan terkini 1.96%. 

Kalaulah Shafie semasa ada kuasa dahulu dengan peruntukan berbilion ringgit telah menjelajah awal di kampung-kampung di mana terdapatnya rakyat termasuk dalam miskin tegar, sudah tentu mereka itu akan tempias dana daripada KKLW, kerana kementerian itu, memangpun dikhususkan membantu rakyat sedemikian.

Membasmi kemiskinan tidak semata-mata mempergunakan kekayaan Yayasan Sabah seperti mana cadangan Presiden Parti Warisan itu. Membasmikan kemiskinan adalah tindakan bersepandu yang membabitkan banyak agensi, termasuk kementerian-kementerian Persekutuan, agensi Persekutuan, seperti 1Azam dan sebagainya. Bagi pelajar pula, KKLW juga diberitanggungjawab, KWAM (Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin). Mengapa Shafie tidak terfikir, mengapa bantuan kewangan untuk pelajar miskin di Sabah dinafikan hak mereka menerusi dana yang disalurkan menerusi KKLW, malah SPRM sedang menyiasat penyelewengan dana itu.

Ucapan mantan Menteri KKLW itu, berkaitan pelajar miskin sebenarnya seperti meludah ke langit jatuh di muka sendiri.

2 April 2018

PH MANSUH GST? PUSINGAN U MENANTI!!!!

JANJI untuk memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) daripada Pakatan Harapan (PH) pasti menarik perhatian rakyat terutamanya pengundi berpendapatan rendah.

Dalam jelajah ceramah pemimpin PH termasuk Pengerusinya, Tun Dr. Mahathir Mohamad pasti menyentuh soal memansuhkan cukai itu.

Dakwaannya hanya berkisar kepada perkara sama iaitu hasrat mereka memansuhkan cukai itu yang dianggap membebankan rakyat.

Tetapi sehingga kini, apabila ditanya mengenai kaedah-kaedah bagi merealisasikan hasrat penghapusan GST berkenaan, mereka terus gagal memberi jawapan meyakinkan.

Sepatutnya, PH menyatakan langkah-langkah konkrit bagaimana kerajaan pentadbirannya nanti dapat menampung kelompongan hasil lebih RM30 bilion akibat pemansuhan GST?

Sukarkah untuk pemimpin PH menjawab persoalan itu?

Jika dilihat, jawapan Mahathir setakat ini yang membangkitkan bagaimana beliau membangunkan negara tanpa GST adalah jawapan mudah untuk melepaskan diri.

Hakikatnya, cabaran ekonomi pada 2018 dan tahun mendatang bukannya seperti 37 tahun lalu sewaktu beliau mula menerajui kerajaan.

Adakah PH akan terus memberikan tanda tanya mengenai cara mereka menampung kelompangan hasil itu?

Ternyata ia menjadi misteri bukan sahaja dalam kalangan rakyat malah Bank Dunia juga tertanya-tanya.

Pengurus Negara bagi Malaysia Kumpulan Bank Dunia, Faris H. Hadad-Zervos menerusi satu video yang dipetik daripada sebuah portal baru-baru ini berkata, Malaysia juga bakal mengalami kesan negatif jangka panjang kepada ekonomi jika GST dihapuskan ke­rana kehilangan hasil yang banyak.

Sehubungan itu, dalam video itu, Faris mengajukan lima soalan utama andai mahu memansuhkan GST seperti yang dijanjikan PH.

1. Apakah sumber pendapatan lain yang diperlukan untuk ne­gara anda selepas GST dimansuhkan?

2. Adakah anda i­ngin bergantung ke­pa­da komoditi se­dang­kan harga­nya tidak menentu mengikut pasaran dunia?

3. Adakah anda ingin mengurangkan portfolio sumber pendapatan di negara ini?

4. Apakah yang anda ingin berikan kepada rakyat apabila melepaskan GST?

5. Apakah perkhidmatan, manfaat atau apakah perbelanjaan yang akan anda lupuskan?

Adakah pemimpin PH telah menjawab kesemua lima persoalan ini?

Janji PH menghapuskan GST dan me­ngembalikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dianggap sebagai janji po­pulis kerana mereka tidak pernah menerangkan ba­gai­mana untuk menampung kekurang­an ha­sil lebih RM20 bilion akibat langkah tersebut.

Ini berikutan SST bukanlah mekanis­me cukai yang cekap dan dijangka hanya mampu mengutip kira-kira RM17 bi­lion.

Jika PH mempunyai perancangan terbaik berhubung sumber pendapatan negara selepas GST dimansuhkan, mereka wajar memaklumkan kepada rakyat.

Sebaliknya pemimpin PH terutama Mahathir hanya menyatakan beliau mampu mentadbir negara tanpa melaksanakan GST.

Jika tiada perinciannya, apa yang dikatakan Mahathir mengenai GST tidak ubah seperti ‘tin kosong’.

Ada pihak yang berpandangan tidak mustahil Mahathir akan membuat pusingan U dengan mengekalkan GST jika berkuasa.

Mahathir kini dikenali sebagai jaguh pusingan U, sebelum menang bulan, bintang, emas, permata semua boleh dijanjikan kepada rakyat.

Tetapi apabila berkuasa kelak, belum tentu janji itu ditunaikan kerana ketika janji tersebut dibuat, pemimpin PH dilihat seolah-olah tidak bersungguh-sungguh mahu memansuhkan GST.


Rakyat kini menantikan penjelasan konkrit dari PH berhubung cadangan mereka memasuhkan GST.

Jangan nanti, jangan dikatakan mansuh, sebaliknya kadar cukai itu dinaikkan pula apabila PH berkuasa.

Semua itu tidak mustahil berlaku kerana banyak yang dijanjikan oleh PH hanya ‘indah khabar dari rupa’.

Itulah sikap bermuka-muka pemimpin PH, janji sebelum menang tidak sama dengan apabila mereka berkuasa kelak.

Bukan auta, ada rakyat beberapa negeri pimpinan mereka sudah lebih awal terseksa dan apakah itu model contoh terbaik yang boleh diberi jika PH memerintah negara? Apa yang jelas rakyat hanya menunggu pusingan U, kerana ketua mereka adalah raja pusingan U!!! sumber:  https://malaysianaccess.com/gst-kenapa-ph-terus-derdolak-dalik/

DASAR GERAN KOMUNAL SABAH

DASAR yang diperkenalkan Kerajaan Negeri pada tahun 2010 itu, diasaskan kepada jumpaan kerajaan negeri, bahawa rakyat yang diberi tanah kerajaan dipengaruhi oleh pihak-pihak tertentu menjual tanah mereka pada harga yang cukup rendah. 

Hasil penjualan itu, sebenarnya hanya cukup untuk sementara waktu sahaja, kemudiannya rakyat yang berkaitan terus bergelomang dengan keperitan hidup, kerana tiada media lagi untuk mencari sumber pendapatan.

Menurut rekod pejabat tanah seluas 1.4juta ekar tanah kerajaan yang diberikan kepada rakyat telah bertukar tangan, khususnya di kawasan-kawasan yang terkait dengan NCR.

Oleh kerana rakyat yang diberikan geran itu telah menjual tanah mereka, maka mereka itu terpaksa menceroboh tanah-tanah kerajaan, termasuk hutan simpan. 

Apabila kerajaan mendapati keadaan sedemikian, maka kerajaan melaksanakan satu dasar pemilikan tanah, iaitu menerusi geran komunal. Menerusi geran itu, tanah kerjaan yang diberikan tidak boleh dijual, melainkan hanya boleh diwarisi.

Kelebihan kepada pendekatan geran komunal, kerajaan membantu daripada segi penyediaan kemudahan asas seperti jalan raya, kemudahan bekalan air bersih dan bekalan elektrik. Selain itu, tanah seumpama itu boleh diusaha dengan kerjasama pihak swasta atau syarikat berkaitan kerajaan.

Menerusi Geran Komunal, bukan sahaja rakyat yang mendapat tanah itu dapat mengusahakan tanah sedemikian untuk menyara hidup, akan tetapi juga kerajaan membantu daripada segi pembangunan kemudahan asas, seperti jalan raya, bekalan air, bekalan elektrik, malah bantuan-bantuan lain, seperti benih, baja, racun perosak dan sebagainya.

Kerajaan Negeri sehingga suku kedua tahun 2017 melalui Jabatan Tanah dan Ukur telah mengeluarkan 72 geran dalam bentuk geran komunal meliputi keluasan 119,083,03 ekar, merangkumi 213 kampung dan melibatkan 10,462 orang pemilik tanah.

Daripada jumlah itu, seluas 60,333.27 ekar meliputi 90 buah kampung melibatkan 3,993 orang pemilik tanah telah dibangunkan secara usahasama antara Agensi Kerajaan Negeri dan syarikat swasta.

Tanah-tanah yang termasuk dalam geran komunal tersebut, seluas 81,020.27 ekar ditanami kepala sawit dan telahpun mengeluarkan hasil, manakala 6,313 ekar ditanami dengan getah dan akan mengeluarkan hasil dalam tempoh 3-5 tahun.

Sebenarnya, geran komunal boleh dibangunkan samada oleh pemilik tanah atau bekerjasama dengan pihak lain.

Dakwaa Presiden Parti Warisan Sabah, bahawa melalui geran komunal, pemilik tanah tidak bebas mengusahakan tanah mereka, adalah dakwaan karut dan cuba mengelirukan rakyat.

Geran komunal, sama juga peranannya dengan geran individu seperti Native Titles (NT), hanya bezanya, geran komunal tidak boleh dijual kepada pihak lain, melainkan hanya boleh diwariskan.

Cadangan Parti Warisan Sabah, untuk memansuhkan geran komunal, sebenarnya satu cadangan untuk kembali kepada keadaan asal, yakni tanah kerajaan yang diberikan kepada rakyat boleh dijual, dan cadangan itu dilaksanakan, satu hari kelak, tanah-tanah seumpama itu, akan jadi milik pihak lain, maka keadaan akan berlaku, tanah dipijak akan tetapi milik orang lain.

Jika geran komunal dimansuhkan, maka tanah-tanah seumpama itu, bakal dimiliki oleh pihak-pihak tertentu yang mempunyai kewangan, kerana mereka yang mempunyai wang sentiasa mengintai tanah-tanah seumpama ini. Sebagai impaknya, penduduk yang asalnya daripada kawasan-kawasan tertentu akan terhalau dengan sendirinya daripada kawasan sendiri, dan inilah yang berlaku, dan mereka yang terhalau itu akan berpindah di tempat lain, memohon tanah di kawasan lain, termasuk menceroboh tanah rezab kerajaan.

Shafie dalam mencadangkan memansuhkan geran komunal, sebenarnya hanya bertujuan politik jangka pendek, dan tiada niat membela rakyat secara jangka panjang.

1 April 2018

SELEPAS 44 TAHUN-40% GERAN KHAS KEPADA SABAH DIKEMBALIKAN

GERAN Khas 40% daripada pendapatan Persekutuan daripada Sabah dibayar sehingga tahun 1974. Asas kepada pembayaran itu, dikaji setiap 5 tahun. Namun, Tun Dr Ismail Abdul Rahman, Timbalan Perdana Menteri yang mengetuai kajian itu telah meninggal dunia, maka kajian itu terbantut.

Apabila pemimpin Sabah & Sarawak membangkitkan perkara itu di era Dato Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri, PM ke-6 negara itu bersetuju melihat semula geran khas itu.

Kini, Geran Khas itu dipersetujui dibayar semula. Pengiraan berapa amaun atau jumlah adalah perkara pentadbiran. Apa yang mustahak, adalah geran itu dibayar semula. Memetik Pengerusi bersama mengkaji bayaran itu- Menteri Luar- Datuk Anifah Aman, menyifatkan bayaran itu sangat bermakna buat rakyat Sabah.

Rakyat Sabah patut berterima kasih kepada kerajaan Bn yang diterajui Dato Seri Najib, kerana kalau bukan PM ke-6 itu, bayaran itu tidak akan terealiasai.

Selama 44 tahun, bayaran seumpama itu diketepikan, malah semasa era Tun Dr Mahathir, sesiapa sahaja pemimpin Sabah bercakapnya mengenainya dianggap anti Malaysia, malah ditangkap menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Iktibar yang perlu diambil daripada keputusan membayar semula geran khas itu, betapa berimpaknya jika ada kerjasama erat antara kepimpinan Negeri dan Persekutuan.

Sesungguhnya, kemajuan Sabah dan rakyatnya juga mencerminkan kemajuan negara, seperti mana kerap diucapkan oleh Perdana Menteri, "kita ini merupakan keluarga besar' "saling membantu antara satu sama lain".

Menjelang PRU-14, rakyat Sabah perlu tunjukkan ucapan terima kasih kepada Perdana Menteri, dengan memberi kemenangan kepada Bn.

Penerusan Kerajaan Bn, akan memacu kemajuan & pembangunan Sabah lebih cepat lagi, kerana Perdana Menteri penuh komitmen & komited memajukan Sabah setara dengan pembangunan negeri-negeri di Semenanjung.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels