13 May 2018

BENAR KAH IKAN BASUNG LEBIH BERNILAI?

KALAU dibandingkan harga ikan basung dengan para pemimpin Bn serta ADUN yang berpaling tadah, ikan basung lebih bernilai di mata rakyat. 

Apabila perut dan kepentingan sendiri dijaga, maka semuanya gelap. Rupanya selama mereka bersama Umno/Bn belum puas lagi, dan mencari peluang lagi, sehingga menjadikan harga diri mereka lebih murah daripada ikan basung. 

Seorang penyokong tegar, parti Warisan Sabah, menulis, pemimpin Bn atau ADUN Bn yang lompat masuk, masih belum layak duduk di kerusi, sebaliknya, lantai yang tidak berlapis. Tulisan itu membawa erti,, bahawa mereka yang berpusu-pusu masuk itu, lebih rendah nilainya daripada sampah, kerana sampah mempunyai tempat, iaitu tong sampah. 

Malah seorang wakil rakyat DAP, meminta parti Pakatan Harapan, supaya jangan menerima para pemimpin Bn atau wakil rakyat Bn, kerana mereka itu tergolong virus yang mudah berjangkit. Jika tidak dicegah, semua lapisan kepimpin PH akan terjangkit virus. Dengan kenyataan itu, menunjukkan, bahawa para pemimpin Bn termasuk wakilnya, adalah kumpulan yang perlu dielak. Namun, mereka ini berlumba-lumba melompat itu, tidak sedar diri, bukan sahaja merendahkan martabat mereka, akan tetapi hidung tak mancung pipi tersorong-sorong. 

Kalau lah para pemimpin ini mempunyai maruah, kalaupun tiada perjuangan, maka sebagai manusia, kena sedar diri, jaga lah maruah dan jati diri. 

Hakikat perlu diterima, bahawa di mata para pemimpin PH atau PWS, para pemimpin Bn atau ADUN Bn yang berpusu-pusu melompat, hanya hiasan, nantinya mereka itu, bagai melukut ditepi gantang. 

Ibarat seorang wanita kematian suami, tanah kubur suami masih segar, sudah berkahwin semula. Hanya pada malam 9 Mei, kehilangan kuasa, bermula pada 10 Mei, kurang 24 jam sudah berterbangan. Rupanya mereka itu, selama ini bersama Bn, dengan melaungkan TATAP BN, rupanya hanya lakonan dan untuk cari makan. 

Pemimpin seperti Madius Tangau, Josep Kurup, serta 10 ADUN Bn yang menyebarang, bersama para pemimpin pemuda Umno, adalah para petualang. Bagi Shafie, memang demi jawatan Ketua Menteri, maka perlu menelahan kahak sendiri berkaitan pendirian beliau berkernaan ADUN KATAK. Sebelum PRU-14semua pemimpin PWS sangat anti dan phobia terhadap pemimpin KATAK, sebab itu pada 10 Mei, apabila STAR bekerjasama dengan Bn untuk membentuk kerajaan, Darell Leiking terlolong-lolong di Padang Mereka, memanggil DR Jeffery KATAK, sedangkan hakikatnya bukan. 

Namun, apabila 4 ADUN UMNO menyertai PWS, lolongan KATAK menjadi HERO, LIHAT TAK BAGAI MANA HIPOKRITNYA MEREKA!!!. Namun, hakikatnya, yang perlu disedari, para ADUN atau pemimpin Bn yang menjadi KATAK, nanti akan tersedar, apabila HABIS MANIS SEPAH DIBUANG. 

Kepada para pemimpin dan ADUN BN yang khianat, ingat anggapan para penyokong & pemimpin PWS terhadap anda-anda, sampah lebih bernilai kerana ada tempat, manakala, anda-anda, satu hari kelak, dibiarkan bagaikan daun-daun kering yang berterbangan, tanpa arah tujuan.

RAPUHNYA SEBUAH PERJUANGAN

BEGITU hebatnya laungan TATAP BN sepanjang 5 tahun, dan diambang pengundian pada 9 Mei, tiba-tiba laungan itu, lenyap, malah laungan itu, tidak akan terdengar lagi, kerana parti-parti yang menjadi komponen parti itu, satu demi satu memberi talak 3 kepada gabungan 13 parti itu.

Di Sabah, kewujudan Bn, sudah lumpuh, meskipun parti tunjang komponen itu, masih kekal bersama MCA, Gerakan dan MIC, parti asal komponen itu.

Di Sarawak pula, Pengerusi Bn negeri itu, Datuk Johari Tun Openg, akan kekal bersama Bn, apabila timbul ura-ura kononnya PBB akan menyertai Pakatan Harapan. Ketua Menteri Sarawak itu menegaskan, bahawa Sarawak bukan lah lalang, akan tetapi akan terus menjaga itegriti sebagai Sarawakian.

Di Sabah, bukan sahaja kecoh dengan ADUN Lompat, akan tetapi semua parti tempatan yang menjadi komponen Bn sudah keluar semuanya, dan yang terakhir adalah PBS.

Asas PBS keluar daripada Bn, adalah menerusi penjenamaan baru parti itu, yang membolehkan semua ADUN yang menggunakan tikit Bn pada PRU-14 lalu, menyertainya. Tujuan penjenamaan itu, sesuai dengan arah pemikiran rakyat negara ini, bahawa era Umno dan Bn sudah berakhir.

Kesanggupan PBS dijenamakan dan kemudiannya dikenali sebagai GABUNGAN BERSATU, membolehkan  ADUN daripada Umno dan parti UPKO dan PBRS menyertainya.

Tujuan pengabungan itu, bagi membolehkan gabungan itu menentukan hala tuju sendiri, dan tidak terikat pada mana-mana pihak.

Jika rakyat Sabah berfikiran, bahawa parti yang tidak terikat dengan mana-mana pihak, adalah Gabungan Bersatu, tidak seperti Parti Warisan Sabah yang masih terikat dengan parti-parti dalam Pakatan Harapan. Situasi PWS sebenarnya hampir sama dengan parti-parti dalam Bn Sabah sebelum lumpuh.

Di atas kertas, walaupun PWS bukanlah sebahagian daripada PH, akan tetapi kerajaan yang dibentuk merupakan gabungan daripada parti-parti PH, kerana DAP menyumbang 6 kerusi dan PKR 2.

Keputusan PRU-14, Bn mendapat 29 kerusi Dun, PWS 21, DAP 6, PKR 2 dan STAR 2. Oleh kerana Bn sebagai single parti yang mempunyai kerusi terbanyak, maka dijemput untuk membentuk kerajaan dengan syarat mendapat sokongan sekurang-kurangnya 2 ADUN bagi membolehkan mendapat majoriti mudah, 31 kerusi daripada 60 DUN yang dipertandingkan. Dalam keadaan demikian Bn berkerjasama dengan Parti STAR, untuk menubuhkan kerajaan. 

Selepas kerajaan ditubuhkan, Ketua Menteri mengangkat sumpah, anggota kabinet mengangkat sumpah, pada pagi 11 Mei, 6 ADUN yang berikrar menyokong kerajaan, telah berpaling tadah, sehinggakan menmbulkan kemelut. Ekoran daripada itu, parti ke dua terbanyak kerusi PWS, menghadap TYT Sabah, dengan memberi tahu, bahawa parti itu, bukan lagi mempunyai 21 kerusi ADUN, melainkan 27. Dengan jumlah itu, apabila dicampur dengan DAP (6) dan PKR (2), maka mempunyai 35 ADUN berbanding kerjaan yang dibentuk pada 10 Mei yang hanya berbaki 25 ADUN.

Secara lojiknya, memang Kerajaan yang diterajui TS Musa Aman, telah tumbang kerana kehilangan majoriti mudah. Namun yang menjadi krisis perlembagaan, apa kah status sokongan 6 ADUN yang berpaling tadah itu, kerana sebelumnya telah menandatangi SURAT AKUJANJI di depan TYT? apa kah status akujanji itu, daripada segi undang-undang?, kerana tindakan 6 ADUN itu selain mempermainkan TYT juga menyebabkan kerajaan yang sah tumbang.

Satu keadaan lagi yang memerlukan interpretasi undang-undang, apabila pada masa yang sama, Sabah mempunyai 2 Ketua Menteri, kerana semasa Datuk Shafie Apdal dilantik, Musa masih ketua Menteri, malahan 2 jam sebelum perlantikan Shafie, Musa mengeluarkan kenyataan, bahawa tiada siapa yang meletakkan jawatan, termasuk 10 anggota kabinet yang mengangkat sumpah pada malam 10 Mei.

Kalau bukan rapuhnya perjuangan, maka 6 ADUN yang menjadi KATAK itu, tidak akan khianat. 

Akan tercatit dalam sejarah Sabah, nama-nama pengkhianat. Kena ingat, tindakan mereka itu, bukan sahaja menjahanamkan demokrasi juga tidak amanah kepada rakyat yang memilih mereka, tidak amanah kepada parti yang memilih mereka bertanding.

Akan terus terpahat, bahawa mereka ini, adalah para petualang politik, yang hanya mementingkan diri sendiri, bukan perjuangan. Bayangkan kan, semua penyokong Bn seluruh Sabah, berharap Bn masih merupakan kerajaan negeri, namun atas tindakan khianat mereka, 25 kawasan Bn melopong!!!, sebaliknya dengan mudah memberikan kuasa kepada 21 ADUN PWS, 6 DAP dan 2 PKR!!!

PUNCA KEMELUT KERAJAAN SABAH

PUNCA kemelut Kerajaan Sabah, apabila berlaku tindakan 6 ADUN Sabah yang tidak amanah melompat menyertai parti Warisan Sabah (PWS), selepas membuat akujanji didepan TYT Sabah pada 10 Mei selepas PRU-14 yang berlabuh pada 9 Mei. Apa yang malang lagi, 6 ADUN itu adalah mereka yang menang menggunakan tikit Barisan Nasional.

Jika kerajaan Sabah yang dibentuk pada 10 Mei jatuh, maka kali ke-2 kerajaan Sabah jatuh akibat khianat para ADUN yang tidak amanah, malah terlalu jauh daripada setia.

Para ADUN yang khianat itu, adalah Osman Jamal (ADUN Balung), seorang mantan Pegawai Kerajaan, dan dianggap sebagai calon bidan terjun. Kerana pertimbangan Musa, maka dicalonkan meskipun mendapat protes daripada pemimpin akar umbi di Dun Balung. Manakala Amisah Samat (ADUN Tanjong Batu), adalah calon yang sepatutnya tidak dicalonkan, kerana itegriti beliau diragui, namun dengan menggunakan air mata wanita, Musa akhirnya tunduk dan memberi peluang bertanding.

Bagi Jamawi Jaafar (ADUN Kemabong), tidak dapat disangkal, memang wajar menyokong Shafie, kerana memang beliau orang Shafie, yang bertindak musang berbulu ayam dalam Umno.

Sementara Datuk Abidin Madingkir (ADUN Paginatan) adalah mantan pegawai Kerajaan yang tidak merasaskan perjuangan politik. Kerana sifatnya sebagai mantan pegawai kerajaan, maka seperti lalang. Bagi Ewon Benedik (ADUN Kedamaian) adalah terlalu muda dalam dunia politik, maka peluang sentiasa direbut untuk kepentingan peribadi, bukannya perjaungan. Bagi Abdul Muis Picho (ADUN Sebatik), adalah wakil rakyat yang sanggup menelan kahak sendiri, demi kepentingan peribadi.

Apa yang masih sandaran kepada Kerajaan yang diterajui Musa, adalah kesahihan surat AKUJANJI yang ditandatangai 6 ADUN tersebut di depan TYT, pada 10 Mei. Jika akujanji itu sah, maka Musa adalah Ketua Menteri yang sah. Faktor yang menyokong Musa sebagai Ketua Menreri yang sah, kabinet beliau telah mengangkat sumpah, malah telah menyempurnakan mesyuarat Kabinet Pertama.

Manakala Shafie hanya mengangat sumpah sebagai Ketua Menteri, tanpa kabinet. Ibarat seseorang mengaku suami, tapi tiada isteri, mengaku isteri tetapi tiada suami. 

Memandangkan status Musa, maka beliau mempunyai kuasa sebagai Ketua Menteri. Dengan kedudukan itu, maka beliau boleh meminta kebenaran TYT untuk membubarkan DUN Sabah sebelum persidangan penggal ke-14 DUN Sabah yang bakal diadakan selewat-lewatnya pada 9 Ogos 2018.

Jika tiada perubahan baru berlaku, dalam hal ini kompoisi ADUN, Musa disokong 25 ADUN, makakala Shafie 35. Jika berlaku usul belah bahagi di DUN, sudah tentu akan berpihak kepada Shafie.

Berasaskan kepada senario ini, dengan Status Musa sebagai Ketua Menteri yang sah, berasaskan faktor-faktor yang menyokong beliau sebagai Ketua Menteri yang sah, maka beliau perlu membubarkan DUN Sabah bagi membolehkan rakyat Sabah menentukan, parti mana yang diberi mandat, untuk mengelak, kerajaan KATAK, kerana Kerajaan KATAK, adalah kerajaan anti Demokrasi, dan anti amanah yang diberikan pengundi.

KERAJAAN KATAK

TSUNAMI PRU-14 luarbiasa kesannya kepada kerajaan negeri yang dibentuk. 

Kedah dan Perak adalah kerajaan KATAK.

Jika Kerajaan Datuk Shafie Apdal (Sabah) yang mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri 24 jam selepas Tan Sri Musa Aman mengangkat sumpah jawatan yang sama didapati sah, maka Kerajaan yang dibentuk juga adalah kerajaan KATAK.

Praktik yang digunakan di negara-negara demokrasi, jika berlaku parlimen tergantung atau DUN tergantung, maka akan berlaku kerajaan campuran antara parti. Kaedah inilah yang digunakan untuk membentuk kerajaan baru Sabah apabila Bn dengan 29 ADUN berkerjasama dengan STAR ( 2 ADUN), menerusi jumlah itu, maka dua parti itu mempunyai majoriti mudah, iaitu 31 daripada 60 Dun Sabah. 

Kerjasama antara Bn dan STAR membolehkan Musa mengangkat sumpah jawatan, seterusnya kabinet beliau di depan TYT Sabah pada 10 Mei 2018.

Namun, pada hari berikutnya, 6 ADUN Bn, melompat kepada parti Warisan Sabah (PWS), menyebabkan parti pimpinan Datuk Shafie itu mempunyai 27 kerusi Dun, berbanding 21 yang dimenangi pada PRU-14. Oleh kerana DAP-6 kerusi, dan PKR 2 kerusi, berkolaborasi dengan PWS, maka membolehkan kolaborasi itu mengumpul 35 ADUN, termasuk Shafie sendiri. Menerusi perkembangan baru itu, maka TYT Sabah memutuskan melantik Shafie ke jawatan Ketua Menteri pada malam Sabtu, kira-kira jam 9.15 malam di Istana Negeri, tanpa perlantikan kabinet negeri (satu kemuskilan besar, mengapa? kerana impilkasi angkat sumpah kabinet Musa telah berlangsung).

Proses perlantikan Ketua Menteri dikira sah apabila mendapat watikah perlantikan, disaksikan Ketua Hakim, Peguam Negeri, serta SKN, dan tiada kaitan dengan hadirin, kerana hadirin terletak kepada jemputan pihak istana.

Perlantikan Musa & Shafie mengikuti tatacara yang sama, meskipun warna pakaian TYT berbeza, semasa Musa dilantik warna pakaian TYT kuning keemasan, semasa melantik Shafie warna hitam gelap.

Apa yang menarik perhatian dan mengundang krisis perlembagaan, apabila Shafie dilantik, Musa masih Ketua menteri yang sah, kerana beliau tidak meletakkan jawatan, selain itu, kabinet beliau yang telah mengangat sumpah, tiada seorangpun yang meletakkan jawatan.

Juga, dikatakan 6 ADUN yang melompat itu, menandatangi akujanji di depan TYT, bahawa mereka menyokong kerajaan yang dibentuk Musa pada malam 10 Mei. Terletak kepada mahkamah, berkaitan duduk perkara akujanji itu, apa kah sah atau tidak. 

Bagi penulis, apapun kejadian, berkaitan dengan perlantikan Shafie dan Musa sebagai Ketua Menteri, penulis suka menarik perhatian pembaca berkenaan dengan pendirian para pemimpin PWS sebelum ini, berkaitan dengan KATAK, malah Shafie sendiri menekankan sebelum PRU-14, bahawa beliau tidak akan bekerja sama dengan para pemimpin parti tempatan, kerana mereka itu, tiada itegriti, kerana akan menjadi KATAK.

Persoalannya kini, di mana sudah itegriti beliau? malah berbangga dan menganggap mereka yang menjadi KATAK sebagai HERO!!!., kerana ditandai apabila beliau sanggup mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri, bagi menerajui KERAJAAN KATAK.

JIKA di negara latin Amerika atau Pakistan, mereka yang menjadi KATAK ini, TIDAK DIKETAHUI AKAN NASIB MEREKA. 

Apa yang boleh dijadikan catitan sejarah berkaitan kerajaan KATAK ini, Tan Sri Pairin Kitingan menjadi pemimpin yang menjadi mangsa kerajaan KATAK di era yang sama, iaitu era Tun Dr Mahathir.

Tahun 1994, Datuk Seri Pairin Kitingan (kini Tan Sri) hanya sempat mengangat sumpah sebagai Ketua Menteri, kabinet beliau tidak sempat mengangkat sumpah, terpaksa melepaskan jawatan, kerana akibat KATAK. Berbeza keadaanannya dengan perlantikan Musa, selain beliau telah mengangat sumpah, kabinet beliau juga telah mengangkat sumpah.

Nampaknya, krisis perlembagaan negeri akan berterusan ke mahkamah. Musa sebagai Ketua Menteri yang sah, selain itu, beliau telah mempengerusi Mesyuarat kabinet pertama pada 12 Mei 2018 di bangunan Pusat Pentadbiran Negeri Sabah (PPNS), sudah tentu tidak akan menyerah kalah dengan mudah kepada KERAJAAN KATAK.

Bagi penulis, bagi penyelesaian krisis, maka perlu kembali kepada rakyat menerusi pilihanraya baru.

Noktahkan lah KERAJAAN KATAK, kerana ianya TIDAK PERLU DIWARISI!!!.

12 May 2018

JIKA PERLANTIKAN SHAFIE SAH- MALANG SUNGGUH SABAH DIPERINTAH KATAK

UNTUK kali ke-2 Sabah diperintah KATAK, dan kedua-duanya di era Tun Dr Mahathir Perdana Menteri.

Kali pertama kerajaan KATAK memerintah pada tahun 1994, dan jika perlantikan Shafie sah, maka ianya kali ke-2.

Apa kah Tun Dr Mahathir membawa tuah kepada Sabah atau sebaliknya? Rekod menunjunkkan, daripada tahun 1994-2003, kemajuan & pembangunan Sabah diabaikan. Malah hak2 Sabah menerusi MA63 juga sebahagian besarnya dimanipulasi pemerintah semasa era beliau.

Kini, era Mahathir kembali lagi. Shafie yang mempunyai rekod dalam KKLW dilantik ke jawatan Ketua Menteri Sabah kerana bantuan KATAK.

Pada 10 Mei selepas parti STAR bergabung dengan 29 ADUN Bn, Timbalan Presiden parti Warisan Sabah terlolong-lolong di padang merdeka, berteriak memanggil nama Dr Jeffery sebagai KATAK, sedangkan hakikatnya bukanlah demikian, kerana ADUN Tambunan itu merupakan Presiden sebuah parti dan bekerjasama membentuk kerajaan. 

Mengapa Darell dan para pemimpin PWS tidak bertindak sama, terhadap 6 ADUN Bn yang melompat sebagai KATAK? sungguh hipokrit, kerana hanya sebuah kuasa.

Nampaknya Sabah, masih melekat negeri KATAK!!!!.

KRISIS PERLEMBAGAAN SABAH BERMULA

KETIKA artikel ini ditulis, para ADUN parti Warisan, PKR, DAP dan 6 ADUN Katak daripada Umno/UPKO sedang berada di Istana Negeri, menunggu Angkat Sumpah Datuk Shafie Apdal sebagai Ketua Menteri. 

Jika TYT Sabah melaksanakan juga majlis angkat sumpah, maka Sabah mempunyai dua Ketua Menteri pada masa yang sama. 

Tan Sri Musa Aman telah mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri pada 10 Mei, selepas PRU-14. Beliau dalam kenyataan ringkas sebentar tadi, menegaskan, tiada siapa yang meletakkan jawatan, baik beliau mahupun anggota kabinet beliau yang mengangkat sumpah pada 10 Mei.

Jika TYT Sabah benar, benar melantik Shafie sebagai Ketua Menteri, sedangkan Musa masih sebagai Ketua Menteri, maka bermula lah krisis perlembagaan Sabah, dengan itu hanya Mahkamah akan menentukan, siapa Ketua Menteri yang sah. Nampak gaya, pentadbiran negeri akan terganggu pada masa krisis itu.

ENAM JAHANAM-MENGHINA TYT SABAH

Datuk Hamisah Samat
TYT Sabah kena bertegas pada keputusan awal melantik Tan Sri Musa Aman sebagai Ketua Menteri selepas PRU-14, kerana mendapat sokongan 30 ADUN, 28 daripada Bn dan 2 daripada STAR.

TYT selepas berpuas hati dengan sokongan daripada semua ADUN tersebut, termasuk daripada 6 orang yang menjadi penjahanam kepada demokrasi ( Osman Jamal-Balung, Hamisah Samat-Tanjong Batu, Abdul Muis Picho-Sebatik, Jamawi Jaafar-Kemabong, Abidin Madingkir- Paginatan dan Ewon Benedik-Kedamaian), maka TYT memberi watikah perlantikan kepada TS Musa Aman sebagai Ketua Menteri Sabah, pada 10 Mei 2018.

Pada majlis perlantikan Ketua Menteri, angkat sumpah kabinet negeri yang berjumlah 10 orang turut diadakan sama. Namun, kurang daripada 24 jam, kerana tindakan 6 penjahanam demokrasi membuat angkara dengan melompat kepada parti Warisan Sabah, sehinggakan berlaku kemelut.

Dalam keadaan sekarang, apabila Ketua Menteri dilantik, maka tiada perlantikan Ketua Menteri lagi, kecuali, TS Musa meletakkan jawatan.

Memang di atas kertas, Kerajaan Musa hanya mempunyai 25 ADUN, manakala Datuk Shafie Apdal 35, namun ianya belum menjadi kenyataan, meskipun kenyataan sana sini, berkaitan dengan perkara itu.

TYT berlatar belakangkan undang-undang, selain itu pengalaman beliau memandu beliau membuat keputusan. Berasaskan pengalaman dan kebolehan TYT serta rekod yang pada beliau, maka keputusan beliau melantik TS Musa Aman adalah betul, berasaskan fakta semasa ADUN Sungai Sibuga itu dilantik. Oleh kerana tindakan 6 ADUN itu, bukan sahaja menjadi penjahanam kepada demokrasi akan tetapi menghina TYT.

NEGARA SUDAH JADI NEGARA POLIS (POLICE STATE)

MASUK dua hari, Tun Dr Mahathir jadi Perdana Menteri, telah menggunakan Jabatan Imigresion bagi menyekat Dato Seri Najib Razak dan keluarganya meninggalkan negara. Nampaknya, era mahathrism telah kembali.

Kini, Najib adalah tergolong mereka yang muflis, penghutang PTPTN yang ingkar membayar, mereka yang berhutang pada LHDN, dan juga mereka yang dilarang meninggalkan negara berasaskan keputusan mahkamah.

Setakat ini Najib tidak termasuk dalam apa yang disebutkan pada para 2, namun kerana DENDAM, kerajaan baharu, maka Najib & keluarga dihukum sedemikian rupa.

Begitu hebatnya Tun Dr Mahathir menabur berbagai fitnah terhadap Najib di luar negara, tidak sesekali beliau dihalang meninggalkan negara ini.

Kita kena berdepan sekali lagi, dengan kerajaan yang kuku besi. Nampaknya Penjara Kamunting atau pusat tahanan Simpang Renggam akan padat semula. Selain itu penanahan tanpa bicara, akan digunapakai semula. 

KENAPA WARISAN SANGGUP TERIMA WAKIL RAKYAT KATAK?

KALAU melihat Darell Leiking di Padang Merdeka, terlolong-lolong mengatakan Dr Jeffery Kitingan KATAK, sedangkan hakikatnya bukanlah demikian. Jeffery mengetuai parti beliau sendiri. Atas kapasiti sebuah parti, maka beliau betgabung dengan 29 ADUN yang diketuai TS Musa Aman untuk membentuk kerajaan.

Kini, parti Warisan Sabah bersorak gembira menyambut 6 ADUN KATAK, daripada Bn, yang membolehkan parti itu mempunyai 35 kerusi, berbanding Bn 25. Mengapa Darell tidak terlolong-lolong memanggil mereka ini KATAK!!!! sebaliknya sebagai HERO???

Tidak akan berlaku pada satu-satu masa, ada dua Ketua Menteri. Memang di atas kertas, Shafie disokong 35 ADUN, namun beliau belum boleh mengangkat sumpah, selagi TS Musa Aman tidak meletakkan jawatan.

TS Musa perlu bertahan, demi mengajar mereka yang tidak amanah, mereka yang menjahanamkan demokrasi untuk mendapat kuasa mudah.

Kalau terpaksa, Musa perlu membubarkan DUN untuk memberi peluang kepada rakyat menentukan parti yang diberi mandat memerintah negeri menerusi pilihanraya.

Pilihanraya adalah tindakan betul bagi berdepan dengan kemelut yang ditimbulkan oleh penjahanam demokrasi.

Kepada TS Musa, biar kalah atau menang dalam dunia demokrasi, jangan kalah/menang kerana tindakan para petualang.

Adalah jelas, menerusi PRU-14, Bn menang 29, namun kerana 6 petualang, menyebabkan Bn hanya berbaki 23 kerusi. Jika dituruti tindakan 6 ADUN yang berpaling tadah itu, maka TIDAK ADIL bagi 23 ADUN yang lain, pada masa yang sama tidak adil bagi rakyat yang menyokong 6 ADUN tersebut. 6 ADUN itu menang kerana tikit Bn, bukan tikit individu!!!

Adalah sungguh hipokrit bagi Warisan, kerana menerima ADUN Katak!!!.

KEMELUT SABAH: PILIHANRAYA BARU DIPERLUKAN

DEMI menghentikan para penjahanam demokrasi mendapat kuasa dengan mudah, maka tiada pilihan melainkan kembali kepada rakyat sekali lagi.

Menerusi pilihanraya baru, rakyat akan menentukan parti mana yang mendapat mandat untuk menerajui kerajaan, bukannya ditentukan oleh penjahanam demokrasi. Tindakan wakil rakyat yang melompat, adalah tindakan menyalahgunakan mandat rakyat.

PRU-14 Sabah, rakyat negeri ini dengan jelas memberikan Bn kerusi 29, Warisan 21, DAP 6, PKR 2 dan STAR 2. Oleh kerana DUN Sabah berjumlah 60, maka diperlukan 31 ADUN bagi sesebuah parti menubuhkan kerajaan.

Pada 10 Mei selepas PRU-14, Bn dan STAR bergabung membolehkan untuk menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah. Namun, tindakan 4 ADUN Umno dan 2 ADUN UPKO ( UPKO telah keluar daripada Bn, namun 3 ADUN yang menang menerusi tikit Bn- Datuk Masiung Banah, Datuk Bobby Suan dan Datuk Limus Jury masih bersama Bn). menyebabkan kerajaan telah kehilangan majoriti mudah.

Kerajaan yang ada mempunyai dua pilihan. Pilihan pertama menunggu sehingga sidang DUN pertama dalam tempoh 120 hari, bermula daripada tempoh pembubaran 7 April 2018. Ini bererti, pada 9 Ogos, adalah sidang Dun pertama bagi penggal ke-14, atau sebelum tempoh itu, DUN Sabah dibubarkan untuk membolehkan pilihanraya baru, atau pilihan lain, untuk kepentingan negeri, semua parti yang menyertai PRU-14 bergabung, untuk membentuk kerajaan yang mantap.

Para pemimpin Sabah kena memikirkan rakyat & negeri, bukannya berkiblat dengan pihak lain. Sabah perlu menentukan hala tuju sendiri.

Sabah perlu diperintah oleh parti, bukan para individu yang mencari peluang. Sabah kena hentikan tindakan menikam kawan, tindakan tidak amanah, tindakan menjahanamkan demokrasi.

Parti yang diterajui yang mempunyai sejarah menikam kawan, perlu dinyahkan, kerana jika tidak, Sabah akan sentiasa mendapat jolokan, ramainya pemimpin yang tidak amanah.

UPKO, LDP, PBRS KELUAR BN

UPKO menang 1 parlimen dan 5 dun, LDP kosong, PBRS pula menang 1 parlimen dan 1 dun. Kemengan Dun oleh UPKO membolehkan Bn menang 29 kerusi pada PRU-14. Namun, daripada 5 ADUN Upko, 3 masih bersama Bn, manakala PBRS kekal satu. 

Oleh kerana 4 ADUN Umno dan 2 ADUN UPKO telah melompat, dan kemungkinan dikuti yang lain, menyebabkan kerajaan baru Sabah dipimpin TS Musa Aman, kehilangan majoriti mudah.

Musa kini, berdepan dengan kawan-kawan yang tidak amanah, dan mereka itu berselindung atas kepentingan rakyat. Mereka itu, tidak mengambil iktibar, bahawa Kerajaan Kelantan adalah pembangkang pada Kerajaan Persekutuan sejak tahun 1990, Selangor dan Pulau Pinang sejak tahun 2008. Di Kelantan pada PRU 2004, hanya majoriti dua kerusi, namun bertahan sehingga kini, kerana para wakil rakyat dan pemimpinnya amanah.

Terlihat sungguh, betapa tidak amanahnya para wakil rakyat Sabah, kerana dengan mudah memutuskan meninggalkan kawan semasa diperlukan. Jika perkara ini tidak dibendung, maka selamanya berlaku, akhirnya rakyat yang tertipu. Tindakan mereka yang berpaling tadah ini, sebenarnya bukan untuk kepentingan rakyat akan tetapi kepentingan peribadi. 

Dipundak TS Musa Aman pada masa ini, untuk menoktahkan tindakan para pemimpin tidak amanah ini. Jangan biarkan mereka mendapat kuasa dengan cara mudah. Kembali lah kepada rakyat menerusi pilihanraya baru. Biarkan rakyat menutuskan parti mana yang dikehendaki menerintah negeri, bukan ditentukan oleh oleh wakil rakyat yang tidak amanah.

UPKO dan PBRS mempunyai sejarah menikam kawan. Kini, tindakan yang sama dilakukan. Kata peribahasa, anjing tidak akan berhenti mencium tahi. Perbuatan seumpama ini perlu dinoktahkan, jika tidak, para wakil rakyat Sabah, akan masuk rekod sebagai para wakil rakyat katak selamanya.

KEPADA TS MUSA: JANGAN MENGALAH PADA PENJAHANAM DEMOKRASI

INILAH masanya, ditunjukkan kepada PENJAHANAM demokrasi, bahawa cara mudah mendapatkan kuasa, tidak semudah yang mereka fikirkan.

Jangan sesekali terperangkap dengan ISTILAH, bahawa tindakan mereka itu, demi rakyat dan negeri, tindakan mereka itu adalah untuk kepentingan peribadi.

Tindakan penjahanam demokrasi itu bercanggah dengan keputusan rakyat. Mereka itu menang kerana parti yang mereka tinggalkan. Mereka itu bukan lagi KATAK akan tetapi tergolong TIDAK amanah.

Menerusi PRU-14, rakyat Sabah telah memutuskan, bahawa Bn menang 29, Warisan 21, DAP 6, PKR 2 dan STAR 2. Menerusi keputusan itu, maka DUN tergantung. Kerajaan boleh dibentuk, jika antara kumpulan bergabung parti. Ternyata, berasaskan keadaan itu, Bn bergabung dengan STAR, yang membolehkan membentuk kerajaan dengan majoriti mudah. Gabungan itu, bukan katak, kerana berlaku penggabungan parti untuk bekerjasama memerintah.

Namun, selepas pembentukan kerajaan, Ketua Menteri mengangkat sumpah, kabinet telah dibentuk, tindakan penjahanam demokrasi, kerana memenuhi kepentingan peribadi mengharu birukan keadaan. Mereka itu, mahu mengulangi peristiwa tahun 1994, selepas 2 minggu Datuk Seri Pairin Kitingan (kini Tan Sri) mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri, dua adun daripada parti beliau melompat, menyebabkan beliau meletakkan jawatan. Undang-undang Tubuh Kerajaan Sabah, TYT tiada kuasa melucutkan jawatan Ketua Menteri, TYT hanya boleh menasihat untuk letak jawatan.

Kepada TS Musa, jangan sesekali mencontohi tindakan Tan Sri Pairin, untuk menjadi pengajaran dan panduan di masa depan, bahawa tindakan penjahanam demokrasi yang kerap berlaku di Sabah perlu dinoktahkan untuk selama-lamanya.

Musa mempunyai dua pilihan, menunggu tempoh 120 hari, iaitu sidang DUN pertama selepas PRU-14, atau membubarkan DUN untuk memberi laluan kepada pilihanraya negeri yang baru. Menerusi pilihanraya yang baru, untuk memberi peluang sekali lagi kepada rakyat, untuk menentukan parti mana yang memerintah negeri, bukannya ditentukan oleh mereka yang tergolong tidak amanah!!!

PENJAHANAM DEMOKRASI

RAKYAT Sabah sudah membuat keputusan menerusi PRU-14, apabila Bn mendapat 29 kerusi, parti Warisan Sabah 21, DAP 6, PKR 2 dan STAR 2. 

Menerusi keputusan itu, tiada parti yang mendapat majoriti mudah bagi maksud menubuhkan kerajaan, kerana jumlah yang diperlukan adalah 31 daripada 60 Dun Sabah.

Bagi maksud menubuhkan kerajaan baru, samada Bn bekerjasama dengan parti-parti lain atau PWS berkerjasama dengan parti-parti lain.

Pada 10 Mei, Bn mengadakan kerjasama dengan STAR, pimpinan Datuk Dr Jeffery Kitingan. Menerusi kerjasama itu, maka kerajaan baru Sabah telah dibentuk. Ekoran pembentukan kerajaan baru itu, Tan Sri Musa Aman yang mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri Sabah. 

Selepas mengangkat sumpah, beliau juga telah mengumumkan 10 kabinet baru negeri yang mana salah seorang Timbalan Ketua Menteri adalah Presiden STAR.

Namun perkembangan terbaru berlaku, apabila 6 ADUN Bn melompat kepada parti Warisan Sabah. Mereka itu adalah ADUn Tanjong Batu- Datuk Amisah Samat, ADUN Balung- Datuk Osman Jamal, ADUN Sebatik Abdul Muis Picho, ADUN Kemabong- Jamawi Jaafar, ADUN Paginatan- Datuk Abdidin Madingkir dan ADUN Kedamaian- Ewon Benedik.

Dengan melompat 6 ADUN itu, membolehkan PWS/DAP/PKR mempunyai 35 kerusi DUN, berbanding jumlah ADUN bagi kerajaan yang baru dibentuk 25.

Meskipun, senario baru itu, Presiden PWS, iaitu Datuk Shafie Apdal hanya akan boleh dilantik sebagai Ketua Menteri, jika TS Musa Aman meletakkan jawatan. Jika Musa mempertahankan jawatan sehingga sidang DUN Sabah, maka akan tergantung kepada ADUN, apa kah ada usul tidak percaya kepada kerajaan. Jika jumlah ADUN menyebelahi mereka yang membuat usul tidak percaya melebihi yang menyokong kerajaan maka kerajaan itu akan jatuh.

Perlu diingat dalam undang-undang tubuh kerajaan negeri, TYT hanya ada kuasa melantik, tetapi tiada kuasa melucutkan jawatan Ketua Menteri yang telah mengangkat sumpah. Berbeza dengan undang-undang tubuh kerajaan Perak, di mana Sultan mempunyai kuasa melantik Menteri Besar. Undang-Undang Tubuh Kerajaan Sabah sama dengan Perlembagaan Persekutuan, di mana SPBA hanya mempunyai kuasa melantik Perdana Menteri, tetapi tiada kuasa melucut. Perdana Menteri hanya kehilangan kuasa apabila kehilangan sokongan ahli Dewan Rakyat semasa persidangan, demikian juga halnya Sabah, jawatan Ketua Menteri akan kehilangan jawatan, jika kehilangan sokongan ADUN semasa persidangan.

Kerajaan baru Sabah secara sah telah ditubuhkan dengan jumlah kerusi mudah, namun kerana tindakan para pengkhianat demokrasi, maka kerajaan yang dibentuk berdepan dengan masalah.

Mengapa kah Sabah masih mempunyai para pemimpin seumpama ini? Datuk Dr Jeffery Kiitingan yang mereka laung-laungkan sebagai KATAK, sebenarnya bukan katak, kerana beliau memimpin parti sendiri, dan membuat keputusan bergabung. Mengapa para pemimpin PWS tidak melompat-lompat melaungkan KATAK kepada Amisah, Jamal, Jamawi, Muis, Abidin dan Ewon. Mengapa sangat ketara hipokrit mereka??

11 May 2018

PASCA PRU-14: ERA BARU POLITIK SABAH?

BERASASKAN keputusan pengundi Sabah pada PRU-14 yang berlabuh pada 9 Mei, bahawa rakyat negeri ini, terbahagi-bahagi kepada beberapa hala tuju.

Apa yang jelas, era Umno/Bn sudah berlalu, meskipun mendapat 79 kerusi Parlimen daripada 222. Berasaskan keputusan itu, Umno kehilangan 54 daripada 133 berbanding PRU-13. 

Keputusan PRU-14, negeri Johor di mana Umno dilahirkan, jatuh ke tangan Pakatan Harapan (PH), demikian juga Kota Belud, anak sulung Umno Sabah, jatuh ke tangan parti Warisan, parti yang berkolaborasi dengan PH. 

PRU-14, menyaksikan pengakhiran Parti Umno sebagai parti terlama memerintah. Menerusi kekalahan tersebut, maka akhirnya Umno mencontohi parti Kongress India, Parti LDP Jepun dan parti Golkar Indonesia. 

Daripada tiga parti luar yang disebutkan, hanya Kongress India dan LDP berjaya kembali berkuasa, sementara Golkar tidak pernah bangkit lagi. (Nota- LDP sedang berkuasa di Jepun pada masa ini). 

Di Sabah, selepas penubuhan kerajaan kerjasma antara 29 ADUN parti Barisan Nasional dan 2 ADUN STAR, mula memikirkan SATU pendekatan baru atau PENJENAMAAN baru, untuk menamakan KERJASAMA itu, dengan mempertimbangkan hala tuju rakyat. 

Tindakan PENJENAMAAN baru, adalah satu tindakan neutralisasi terhadap gelombang arah aliran pemikiran rakyat. Penjenamaan baru itu, perlu dilakukan atau perlu diambil tindakan dengan segera, sebagai kaedah menang-menang. 

Dalam politik, tidak selalu mengunapakai kepada survival politik, sebaliknya politik kena ikut rentak peredaran zaman, kena ikut arah pemikiran rakyat, khususnya generasi pelapis. 

Menilai isu-isu yang menjadikan Umno/Bn ditolak, parti Warisan/PH yang hanya mendapat sokongan  menyebabkan DUN negeri tergantung, menggambarkan bagai mana rakyat Sabah (pengundi) berada dalam persimpangan. 

Dengan mengambil kira, persimpangan itu, maka dengan segera, kerajaan baru Sabah, perlu menubuhkan satu parti politik, yang mewakili aspirasi semua rakyat Sabah, yang merangkumi mereka yang menyokong PWS/PH dan Umno/Bn pada PRU-14. Pendekatan itu, menyerupai tindakan Tun Razak pada tahun 1974, menubuhkan Barisan Nasional, walaupun parti Sabah yang bakal ditubuhkan  itu tidak lagi mengunakan istilah "barisan".

Parti politik baru itu, mengambarkan secara total, penjenamaan baru, tidak lagi menggambarkan era Umno/bn atau mana-mana parti yang bertanding pada PRU-14. 

Sabah dan rakyatnya perlu begabung tenaga secara total, demi rakyat dan negeri. Keadaan masa lalu, perlu dijadikan sempadan. Kesejahteraan rakyat & negeri menuju masa depan adalah mustahak. Sabah perlu mempunyai kekuatan politik sebagai entiti jika mahu maju dan membangun. 

Berasaskan kepada keputusan rakyat Sabah, setiap pemimpin politik perlu membuang jauh ego masing-masing. Masa ini, adalah waktu rekonsiliasi semua pihak, demik rakyat & negeri. Fikir-Fikirkan.

7 May 2018

KERANA JAWATAN SHAFIE SANGGUP BERTINDAK APA SAHAJA

TERDEDAH sudah, siapa sebenarnya Datuk Shafie Apdal. Presiden parti Warisan Sabah itu sanggup bertindak apa sahaja demi jawatan.

Pendedahan salah seorang mantan Pegawai Yayasan Sabah, bahawa Shafie sanggup bertindak menjual Yayasan Sabah pada tahun 1994, semata-mata kerana gagal dilantik ke jawatan ICSB ( Innoprise Corporation Sdn Bhd) anak syarikat Yayasan Sabah, di mana sebelumnya jawatan itu disandang oleh Dr Jeffery dalam kerajaan PBS.

Kerajaan PBS digantikan oleh kerajaan Bn yang diterajui Umno pada awal tahun 1994.

Kerana gagal dilantik sebagai CEO, Shafie pada masa itu merupakan pengerusi NBT (North Borneo Timber) sebuah syarikat senaraian awam, membuat cadangan membeli Yayasan Sabah dengan harga RM350 juta.

Tindakan Shafie itu hampir berjaya, kerana kabinet, lembaga pengarah Yayasan Sabah, termasuk jawatan kuasa penilai telah bersetuju berkaitan cadangan itu. Tindakan itu hanya digagalkan oleh tindakan Datuk Musa Aman (kini Tan Sri) yang mana masa itu sebagai Timbalan Pengerusi Pemegang Amanah (BOT) Yayasan Sabah.

Kerakusan Shafie terhadap jawatan, terbukti lagi, apabila berkolaborasi dengan Tun Dr Mahathir, untuk menjatuhkan DS Najib Razak daripada jawatan Perdana Menteri. Menerusi kolaborasi itu, apabila TS Muhiyiddin Yassin menggantikan Najib, beliau akan dilantik ke jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Di Sabah pula, Shafie mensabotaj pembangunan & kemajuan luar bandar Sabah, dengan membelanjakan peruntukan Persekutuan yang disalurkan menerusi KKLW kepada projek-projek yang bukan keperluan rakyat, matlamat beliau, supaya rakyat marah kepada Tan Sri Musa.

Apabila rakyat marah, maka akan ada alasan beliau untuk dilantik ke jawatan Ketua Menteri.

Sebenarnya, Shafie daripada awal-awal lagi, hanya mementingkan diri sendiri, bukan untuk memajukan rakyat dan negeri.

Kini, dalam usaha beliau menang dalam pilihan raya, cerita-cerita bohong beliau, telah menjadi "backfired" kerana sebenarnya, beliau lah yang bertindak menjahamkan Sabah, bukannya Musa.

6 May 2018

PRU-14 SABAH: BN SABAH AKAN BENTUK KERAJAAN

MENILAI calon-calon dan pola pertandingan di seluruh kawasan Dun, nampaknya keputusan PRU-14 akan berpihak kepada Bn.

Daripada 60 Dun, 52 Dun clear bagi Bn, 4 dalam dalam keadaan 50/50, manakala 4 lagi kedudukan Bn pada keadaan 45:55 berbanding parti lawan.

Jumlah kerusi mudah bagi membentuk kerajaan adalah 31, manakala kuasa 2/3 Dun berjumlah 40.

Jumlah 52 kerusi Dun diterjemahkan kepada 22 kerusi Parlimen. 

Antara Dun yang bakal menyumbang majoriti besar adalah Dun Sibuga, Dun Sulaman dan Dun Tanjong Batu.

PRU-14 SABAH: TIADA LAGI TSUNAMI KDM

TIGA hari lagi penentuan PRU-14. Harapan Parti Warisan Sabah/PH bahawa akan berlaku tsunami KDM, ternyata tidak akan berlaku.

Parti itu menjangkakan bahwa trend PRU-13 akan berterusan, rupanya sangkaan mereka itu seperti disangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari.

Di setiap kawasan, khususnya kawasan pada PRU-13 lalu, di mana calon-calon Bn menang walaupun mendapat jumlah undi di bawah 50%, namun pada PRU kali ini, sokongan pengundi di kawasan itu telah meningkat di atas 50%.

Pada PRU kali ini, walaupun berlaku peningkatan sokongan terhadap BN di beberapa kawasan yang dikuasai DAP pada PRU-13 lalu, namun peningkatan itu tidak cukup untuk satu kemenangan. Bagi kawasan yang dimenangi PKR pula, trend sokongan rakyat, akan kita saksikan, bahawa pada PRU kali ini, tiada calon yang berlambangkan mata lebam akan menduduki DUN Sabah.

Walaupun, sokongan kaum bumiputera islam begitu padu terhadap Bn, mungkin atas sentimen, ada satu atau dua kawasan masih dalam kedudukan 50/50 antraa Bn dan PWS.

Apa yang jelas menerusi PRU-14 ini, harapan PWS menakluki kawasan KDM telah sirna.

PENGKHIANAT MELAYU

KUMPULAN ini, adalah golongan pengkhianat melayu. Selain itu, mereka adalah para individu yang kenyang, ibarat habis manis sepah dibuang, kacang lupakan kulit, tamak dan pentingkan diri sendiri.

Dalam usia senja, mereka ini menunjukkan siapa sebenarnya mereka. Termakbullah Doa Mantan Presiden Pas Ustaz Fadil Noor, para pemimpin Umno yang zalim, tamak-haloba, akan memperkenalkan diri sendiri, sebelum meninggalkan dunia yang fana ini.

Tun Dr Mahathir, Tun Daim, Rafidah, adalah mantan-mantan pemimpin Umno selama berdekad mencatur kepimpinan negara, mencatur ekonomi negara, sehinggakan rakyat negara ini terbuai, bahawa mereka lah yang terbaik. Namun, selepas DS Najib Razak mengambil alih pemerintahan negara, rupanya mereka ini, adalah kumpulan pariah, kumpulan tamak, kerana perbezaan ibarat langit dan bumi. Najib mengutamakan rakyat, mereka ini mengutamakan para kontraktor/kroni yang mana jari tangan pun tidak habis dikira, kerana jumlahnya terlalu sedikit.

Mereka ini, cemburu, kerana DS Najib didoakan oleh hampir 7juta penerima BRIM, sementara mereka yang tergolong tamak-haloba ini, didokong oleh beberapa kerat orang-orang kaya, yang kehilangan bisnes semasa era Najib.

Boleh percaya kah, kenyataan pemimpin seumpama ini? Jika kata Daim, orang cina jangan undi MCA, kerana semasa kepimpinan Datuk Chua Choi Lek, parti itu tidak menerima jawatan Kabinet. Sedangkan kenyataan ini, hanya sekali sahaja dibuat. Manakala Tun Mahathir, bukan sahaja menyatakan DAP adalah anti melayu, anti islam, bukan sekali tetapi beribu kali.

Berdekad, kumpulan individu ini, mendodoi kaum melayu/bumiputera bahawa DAP itu adalah parti chauvanis, namun kerana tamak haloba, mahu mendapat semula kedudukan, semua kahak ditelan semula.

5 May 2018

PRU-14 SABAH: TIADA PELUANG BAGI PEMBANGKANG

NAMPAK gayanya, selepas seminggu berkempen, status quo masih dipertahankan, malah kerusi pembangkang akan berkurang.

Pada PRU-13 pembangkang mendapat 12 kerusi Dun daripada 60 yang dipertandingkan, manakala Bn menang 48. 

Jika ramalan penganalis, sebelum pembubaran parlimen untuk membolehkan PRU-14 dijalankan, parti Warisan Sabah (PWS) akan memberi saingan sengit kepada Bn, namun kini, berbaki 4 hari kempen sebelum pembuangan undi sebenar, PWS tidakpun mengancam kedudukan Bn, sebaliknya hanya sebagai peserta dalam pesta demokrasi.

Faktor utama, mengapa parti Bn masih pilihan rakyat Sabah, walaupun berbagai cerita bohong dibuat oleh PWS dan parti pembangkang lain semata-mata untuk mengelirukan rakyat bagi memancing sokongan, nampak gaya, hanya meriah pada awalnya, akan tetapi apabila tiba pada masa penentuan, iaitu pilihanraya, rakyat Sabah memang bijak menilai, mata batu dan permata.

Parti Bn Sabah yang diterajui Tan Sri Musa Aman bagi kali ke-4, akan terus mendapat mandat daripada rakyat Sabah untuk meneruskan pembangunan & kemajuan.

Rakyat Sabah memberi kredit yang tinggi terhadap komitmen Perdana Menteri, dan sebagai balasan, rakyat Sabah terus menyokong parti Bn.

3 May 2018

PRU-14 SABAH: SHAFIE BUKAN JENAMA PILIHAN

APA yang tidak disedari pemimpin parti Warisan Sabah, bahawa jenama Shafie bukan pilihan bagi bumiputera islam mahupun bukan.

Bagi bumiputera islam, jenama Musa dan gandingan beliau Salleh, masih merupakan pilihan golongan itu, manakala pada golongan bukan islam, jenama Shafie di kedudukan tercorot berbanding pemimpin KDM yang ada dalam parti Barisan Nasional.

Berasaskan keadaan itu, parti Warisan Sabah, bukan lah ancaman kepada parti Barisan Nasional, akan tetapi hanya pesaing dalam pesta demokrasi.

Melihat kepada calon-calon PWS, tiada calon yang berwibawa memikul tanggungjawab sebagai wakil rakyat, ini kerana kepimpinan parti itu daripada Presiden, Timbalan dan Naib Presiden mempunyai imej negatif di mata rakyat.

Shafie mempunyai rekod tidak bertanggungjawab semasa menteri KKLW sehinggakan masih dalam jaminan SPRM. Darell pula merupakan pemimpin katak, sementara Peter Anthony dan Junz Wong mempunyai rekod buruk termasuk mahu menembak kapitan cina di Lido (Peter), sementara Junz adalah seorang pembohong sehinggakan digantung selama 6 bulan sebagai ADUN oleh Dewan Undangan Negeri Sabah.

Ada lah satu kelemahan di pihak rakyat, jika ada rakyat mengundi mereka. Di lain pihak pula, daripada senarai calon-calon PWS tiada rekod berkhidmat kepada rakyat, kecuali Datuk Karim Bujang dan Datuk Dr Yusof Yakob semasa bersama parti Barisan Nasional.

Ada lah satu kesilapan bagi pengundi, jika memilih parti dan calon-calon yang tiada rekod pencapaian, malah calon-calon yang tidak amanah semasa diberi tanggungjawab.

Para calon Barisan Nasional, selain mempunyai rekod dan pencapaian, akan tetapi mengotakan janji-janji yang telah dijanjikan.

Rekod parti Barisan Nasional Sabah semua janji-janji pada PRU-13 telah ditunaikan, manakala janji-janji parti-parti yang bertanding pada PRU tersebut, DAP dan PKR serta STAR, sudah hanyut ke laut.

Demikian juga janji-janji parti-parti sedemikian seperti parti PWS, dan parti pembangkang lain, selepas PRU-14, akan juga hanyut ke laut, kerana janji-janji mereka itu hanya janji bulan bintang dan retorik.

2 May 2018

RAMALAN KEPUTUSAN AWAL KAWASAN KOTA BELUD

ADALAH diramalkan, bahawa semua kawasan yang dipertandingkan di kawasan Kota Belud akan dimenangi calon-calon parti Barisan Nasional.

Kota Belud mempunyai 3 DUN, iaitu Tempasuk, Kedamaian dan Usukan. 

Pada PRU kali ini, Tempasuk mempunyai 19,129 pengundi. Diperkirakan seramai 15,686 akan menunaikan tanggungjawab. Daripada yang keluar mengundi calon Bn akan mendapat 8,941 undi, manakala calon terdekat daripada PKR dengan undi 4,549. Dengan demikian, Bn menang dengan majoriti 4,392.

Bagi Dun Kedamaian pula mempunyai 17,982 pengundi. Diperkirakan seramai 14,745 akan menunaikan tanggungjawab. Daripada yang keluar mengundi calon Bn akan mendapat 7,078 undi, manakala calon terdekat daripada PKR dengan undi 4,866. Dengan demikian, Bn menang dengan majoriti 2,212.

Dun Usukan pula, mempunyai 20,808 pengundi. Diperkirakan seramai 17,063kan menunaikan tanggungjawab. Daripada yang keluar mengundi calon Bn akan mendapat 11,773 undi, manakala calon terdekat daripada PWS dengan undi 4,948. Dengan demikian, Bn menang dengan majoriti 6,825.

Untuk Parlimen Kota Belud pula, calon Bn- Datuk Salleh Tun Said akan mendapat undi sebanyak 28,496. Manakala calon terdekat PWS sebanyak 16,623. Dengan demikian, calon Bn menang dengan majoriti 11,873.

30 April 2018

SLOGAN UBAH!!! APA YANG DIUBAH?

SLOGAN parti Warisan Sabah (PWS) UBAH, sebenarnya bukan untuk kemajuan & pembangunan, kerana istilah UBAH itu, hanya mengubah jawatan-jawatan politik, seperti jawatan Ketua Menteri, menteri-menteri, setiausaha-setiausaha politik, pemimpin kemajuan masyarkat (PPM), pengerusi syarikat-syarikat kerajaan.

Mereka mahu mengubah HALATUJU Pembangunan & Kemajuan Sabah. Selain itu, mereka tergiur dengan SIMPANAN kewangan Sabah yang mendekati RM4bilion, mereka teringin sangat menebang 1.87juta hektar kawasan kayu balak Sabah. 

Sebenarnya, tujuan slogan UBAH itu, mereka mahu mendapat peluang hasil pencapaian kerajaan Barisan Nasional.

Cuba bayangkan, kerajaan Pimpinan Tan Sri Musa Aman, bermula pada tahun 2003, bersusah payah mengumpul kewangan negeri, daripada RM184juta kepada RM3.74bilion, berusaha membentangkan bajet negeri daripada di bawah RM2bilion kepada lebih RM4bilion (lebih RM4000juta). 

Kerajaan yang diterjaui Barisan Nasional, bertindak sedemikian rupa, supaya kawasan hutan kekal terus bertambah untuk masa depan generasi penerus. Sebagai rekod, tahun 2002, hutan kekal Sabah hanya 838ribu hektar, kini lebih 1.87juta hektar. 

PWS membawa slogan UBAH, sebenarnya untuk memenuhi kehendakan peribadi, bukan untuk rakyat. Para pemimpin parti itu, mahu menjurumuskan semula Sabah dan rakyatnya ke era kemiskinan, kerana melihat perancangan mereka, hanya menggali atau membelanjakan wang yang berjaya dikumpul oleh kerajaan Barisan Nasional.

Jika rakyat Sabah terpengaruh dengan slogan UBAH, makna kata, mereka tertipu selamanya.

29 April 2018

PRU-14 SABAH: BENAR-BENAR PESTA DEMOKRASI

BETAPA menariknya jawatan Wakil Rakyat. PRU-14 Sabah telah menarik 349 calon yang mewakili berbagai parti termasuk calon bebas, malah pencacai di media sosial pun masuk gelangang merebut jawatan wakil rakyat. PRU Sabah kali ini, benar-benar menggambarkan pesta demokrasi.

PRU-14 Sabah kali ini, bukan sahaja dapat menarik ramai profesional, akan tetapi juga termasuk petani,dan mantan-mantan pesara kerajaan.

Daripada 349 calon tersebut hanya 85 calon sahaja bakal dipilih sebagai wakil rakyat, 25 ahli parlimen dan 60 ahli dewan undangan negeri.

Daripada 25 Parlimen, hanya satu parlimen berlaku satu lawan satu, iaitu parlimen Sandakan antara Bn dan DAP dan daripada 60 Dun hanya dua berlaku satu lawan satu, iaitu di Elopura antara Bn-DAP dan Dun Senallang antara Bn-PWS.

Daripada 25 kawasan Parlimen, walaupun terdapat beberapa kerusi panas, akan tetapi Bn sekurang-kurang unggul di 21 kawasan, manakala DAP satu. 

Apa yang paling menarik untuk diamati pada PRU kali ini, adalah Parlimen Semporna, Dun Senallang, Parlimen Kimanis dan Dun Sindumin. Menariknya kawasan-kawasan ini kerana berlaku pertembungan antara mantan seperjuangan. Apa yang dilihat di kawasan tersebut, apa kah pengundi mengundi calon atau parti yang di wakili. Jika faktor calon, nampaknya kedudukan adalah seimbang, namun jika pengundi berasaskan parti, maka Bn mempunyai kedudukan yang lebih baik. Kerana parti Bn mempunyai kedudukan yang lebih baik, maka, kawasan-kawasan tersebut akan dimenangi Bn, meskipun dengan jumlah majoriti yang agak menurun berbanding PRU-13.

Nampaknya bagi Dun Luyang, Kapayan, Likas, Sri Tanjong, Bn mempunyai peluang tipis, manakala bagi Dun Api-Api dan Moyog, Bn mungkin melakukan kejutan.

Di kawasan pedalaman, meskipun pada PRU-13 telah berlaku sedikit tsunami KDM, namun pada kali ini, kawasan-kawasan itu bakal di sapu bersih oleh calon-calon Bn, termasuk Dun Bingkor. 

Selain itu, walaupun Bn dicabar dengan sengitnya di Dun Matunggong dan Kiulu, kawasan itu bakal dimenangi Bn, demikian juga di Dun Tamparuli dan Inanam.

Meskipun PRU kali ini, cukup mencabar bagi Bn, namun membentuk kerajaan selepas pembuangan undi pada 9 Mei nanti adalah dalam jangkaun.

Tidak dinafikan, bahawa parti pembangkang akan mendapat kerusi, terutama DAP, manakala PKR kemungkinan besar kosong pada kali ini, dan bagi PWS, hanya bergantung di Dun Moyog dan Penampang. Manakala parti-parti lain, tiada peluang mendapat kerusi.

28 April 2018

PRU-14 SABAH: POLA PENCALONAN BERPIHAK KEPADA BN

MELIHAT pola pencalonan bagi seluruh Sabah, KECUALI bagi Parlimen Kota Kinabalu, Dun Luyang, Dun Kapayan dan Dun Likas serta Sri Tanjong kawasan-kawasan lain peluang Bn menang cukup cerah. 

Daripada 60 kawasan DUN, jika sebelum ini penulis membuat perkiraan berasaskan senarai calon-calon antara BN dan PWS/PH, bahawa Bn akan menang mudah di 36 kawasan, namun kini selepas penamaan calon, kawasan clear bagi Bn telah meningkat kepada 48. 8 kawasan Dun dalam kedudukan 50/50. 

Peningkatan kawasan "clear" bagi Bn kerana pertembungan berbagai penjuru, di mana kekuatan antara parti pembangkang agak seimbang. Dengan keadaan demikian, membolehkan Bn menerusi prinsip First Pass The Post menang, walaupun jumlah peratusan daripada seluruh pengundi antara 40-48%.

Kawasan-kawasan sebelum ini penulis kategorikan sebagai kawasan-kawasan 50/50 sudah berpihak kepada Bn berasaskan kekuatan calon-calon pembangkang yang bertanding.

Dalam kawasan yang masih terkategori 50/50 antaranya Dun Senallang, Dun Sulabayan, Dun Api-Api, Dun Kiulu, Moyog, Karamunting dan Elopura.

Manakala bagi kawasan Parlimen, kecuali Kota Kinabalu, manakala Parlimen Penampang & Sandakan dalam kedudukan 50/50, manakala kawasan lain clear bagi Bn, termasuk Parlimen Semporna. Semporna menjadi clear kerana sumbangan kemenangan bagi Dun Bugaya yang sudah masuk kategori clear. 

Bagi Dun Senallang dan Sulabayan,mana-mana calon yang menang, majoriti antara 600-800. Oleh kerana berasaskan First Pass The Post, maka Parlimen Semporna bakal dimenangi calon Bn.

PRU-14 SABAH: PARLIMEN SEMPORNA- PERTEMBUNGAN BN PARTI WARISAN

SEMPORNA sejak dahulu kala adalah Wilayah Usno (kecuali satu penggal di era Parti Berjaya, kawasan itu dimenangi calon parti Berjaya). 

Sejak Umno menggantikan Usno Semporna terus diwakili calon Umno. 

Pada PRU-14 ini, pemimpin yang mewakili Umno sejak tahun 1995 menjadi penentang.

Jika pengundi Semporna masih berpegang kepada perjuangan dan amalan biasa, maka calon-calon parti itu tiada halangan mempertahankan kawasan itu.

Bagi mempertahankan Parlimen Semporna, Bn mempertaruhkan Datuk Haji Ramlee Marahaban, mantan ADUN Bogaya. Beliau ditentang Datuk Shafie Apdal (Warisan), Asmara Asmad (HARAPAN RAKYAT) dan Abdul Nasir Ab Rauf (PAS).

Tiga Dun di kawasan Parlimen itu, menyaksikan satu lawan satu di Dun Senallang, antara penyandang Datuk Nasir Sakaran melawan Datuk Shafie, Dun Sulabayan menyaksikan pertandingan empat penjuru membabitkan penyandangnya, Datuk Dr Jaujan Sambakong (WARISAN) yang dicabar calon BN, Datuk Harman Mohamad selain Utung Tanjung Baru (HARAPAN RAKYAT) dan calon PAS, Abdul Nasir Ab Rauf.

DUN Bugaya pula menyaksikan saingan enam penjuru antara calon BN, Datuk Razak Sakaran; calon WARISAN, Manis Muka Mohd Dara, disamping calon Parti Kebangsaan Sabah (PKS), Kulli Malaram; wakil Parti Perpaduan Rakyat Sabah (PPRS), Mohammad Said Tiblan, Mahamod Sarahil (PAS) dan calon Bebas, Abd Muksin Mohamad Hasan.

27 April 2018

PRU-14 SABAH: KEBARANGKALIAN KEPUTUSAN

BERASASKAN kepada senarai calon-calon antara Bn dan parti lawan, ianya akan mampu menarik setidak-tidaknya 862 ribu pengundi keluar mengundi daripada 1.111 juta pengundi Sabah.

Senarai calon-calon Bn boleh menarik sekurang-kurangnya 499,600 pengundi mengundi Bn, manakala calon-calon PWS/DAP/PKR dan menarik 268,000 pengundi.

499,600 pengundi dapat diterjemahkan antara 36-54 kerusi Dun dan 21-23 kerusi Parlimen.

268,000 pengundi yang mengundi parti lawan, dapat diterjemahkan antara 6-14 kerusi Dun dan Parlimen 4-2.

Kalaulah calon-calon dirangkingkan, sebelum penamaan calon di peringkat DUN menempati ranking 1-36 adalah BN, DAP 37-40, manakala ranking 41-60 rebutan antara Bn, PWS, PKR dan DAP. Manakala di peringkat Parlimen ranking 1-19 ditempati BN, ke-20 oleh DAP, manakala 21-25 rebutan antara Bn/PWS/DAP. 

Daripada 60 kawasan Dun yang dipertandingkan 36 kawasan positif kepada Bn, 4 DAP, manakala 20 Dun rebutan antara BN/PWS/PKR/DAP. Daripada 20 kawasan DUN yang menjadi rebutan, 11 cenderung berpihak kepada Bn, 6 kepada PWS, dua DAP dan 1 PKR. Melihat kepada kecenderungan itu, semacam Bn akan kehilangan 1 kerusi Dun berbanding PRU-13. Di peringkat Parlimen pula daripada 25 yang dipertandingkan 19 berpihak kepada Bn, 1 DAP, manakala 5 yang menjadi rebutan, 2 positif kepada Bn, 2 positif kepada PWS dan 1 kepada DAP. Melihat kepada kecendeungan itu, Bn akan kehilangan 1 kerusi Parlimen berbanding PRU-13.

Kebarangkalian keputusan PRU-14 Sabah, adalah bagi Dun- BN:47, DAP:6, PWS: 6 dan PKR:1, manakala Parlimen Bn-21, PWS-2, DAP-2.

Perkiraan di atas semata-mata berasaskan kepada senarai calon dan parti yang bertanding. Keadaan akan berubah semasa tempoh kempen, kerana jentera mana yang lebih agrisif dan ampuh, boleh menyebabkan swing votes antara 5-6%. Melihat kepada jentera, sudah tentu Bn mempunyai jentera yang ampuh dan tersusun. Jika semua berjalan dengan baik, Bn boleh menambah antara 4-7 kerusi diperingkat Dun, manakala di peringkat Parlimen 2. Pada keadaan demikian, Bn boleh menang antara 51-54 Dun dan Parlimen 23, asalkan jentera Bn boleh menarik sekurang-kurangnya 5-6% daripada 268,000 pengundi yang berkenderungan memilih parti lawan.

Walaupun angka-angka yang disebutkan hanya berasaskan perkiraan berpandukan kepada PRU-13 dan senario keadaan semasa, ianya tidak akan jauh berbeza apabila keputusan diumumkan selepas pembuangan undi pada 9 Mei.

PRU-14 SABAH: 7 DUN & 4 PARLIMEN- BN- PARTI WARISAN BERKEDUDUKAN 50:50

MELIHAT kepada calon yang bertanding, antara Bn & Warisan, terdapatnya 7 kawasan DUN dan 4 kawasan Parlimen berkedudukan 50:50.

Bagi kawasan DUN adalah N11-Kiulu- antara penyebab Dun ini berkedudukan 50:50 kerana penyokong Bn dan pembangkang hampir seimbang, meskipun pada PRU-13 lalu dimenangi Bn. Bagi PRU-14, Bn diwakili Datuk Joinston Bangkuai dan PWS- Jo- Anna Rampas.

N-17 Tanjong Aru, meskipun Dun itu dimenangi Bn dengan undi popular 53.4% pada PRU-13, namun kehadiran mantan ADUN Likas Junz Wong (PWS) menjadikan pertembungan antara naib Presiden PWS itu dengan calon Bn- Edward Yong mempunyai peluang yang sama.

N-20 Moyog- Meskipun kawasan itu memangpun wilayah pembangkang berasaskan kepada keputusan PRU-13, yang mana calon Bn yang sama hanya mendapat 38.98% undi popular, namun peluang masih berkeadaan sama, kerana calon PWS, selain pendatang baru, juga kurang dikenali.

N-28 Sindumin- Memanglah Dun ini adalah wilayah Bn, namun pertembungan antara pemimpin veteran antara Datuk Sapawi Ahmad (BN) dan Datuk Dr Yusof Yakob-PWS (mantan pemimpin Umno) menyebabkan antara mereka mempunyai peluang yang sama.

N-38 Nabawan- Pertembungan berulang antara dua calon, walaupun calon Bn pada PRU-13 lalu Datuk Bobby Suan menang dengan undi popular 48.65%, menunjukkan bahawa peluang antara Bn dan PWS dalam keadaan yang sama.

N-52 Sulabayan- kaawasan ini memang dianggap sebagai kawasan 50:50 sejak tertubuhnya PWS, sama kedudukannya dengan N-53 Senallang.

Bagi kawasan Parlimen pula, P-171 Sepanggar berkedudukan sama rata antara Bn dan PWS, demikian juga P-174 Penampang, P-176 Kimanis dan P-186 Semporna.

Nampaknya kawasan-kawasan pertembungan antara Bn dan PWS, kawasan-kawasan yang disenaraikan adalah kawasan-kawasan panas bagi Bn.

Tergambar sungguh, pemimpin utama PWS termasuk Presiden, Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Ketua Wira melakukan kamikaze atau do or die.

Parti mana yang bakal menang di kawasan-kawasan yang disenraikan, terlalu sukar untuk ditentukan. Parti yang menang sudah tentunya terletak pada gerak kerja masing-masing selama tempoh kempen sehinggalah ke pembuangan undi.

26 April 2018

PRU-14: DATUK RAMLEE MARAHABAN DICALON BAGI PARLIMEN SEMPORNA

PADA Khamis (26 April) di Bangunan Umno Sabah, Kota Kinabalu, Pengerusi Bn Sabah Tan Sri Musa Aman dalam majlis pengumuman calon bagi 25 kawasan Parlimen dan 60 Dun turut mengumumkan ADUN dua penggal bagi DUN Bogaya yang juga Pembantu Menteri Kewangan Negeri Sabah, Datuk Ramlee Marahaban sebagai calon bagi kawasan Parlimen Semporna mewakili Bn.

Pengumuman itu telah menepati ramalan para penganalisis politik selain cerita-cerita politik di negeri di bawah bayu akan menamankan Ramlee selepas mantan MP Kawasan itu bertukar parti kepada parti pembangkang.

Semporna adalah wilayah Bn, kerana setiap pilihanraya, sokongan pengundi kawasan itu kepada calon Bn melepasi 80% daripada jumlah keseluruhan pengundi yang membuang undi.

Di atas kertas, berasaskan rekod lampau, Bn tiada masalah mempertahankan kawasan itu. Namun, pada PRU-14 ini, calon yang mewakili Bn sejak tahun 1995 merupakan lawan utama kepada Bn.

Jika sokongan masa lampau itu, berasaskan kepada parti, maka sokongan akan beterusan pada PRU-14. Akan tetapi, jika sokongan itu berasaskan kepada individu, maka keputusan PRU-14 masih dalam teka teki.

Perlu diambil kira juga, bahawa parti Bn atau Umno, sentiasa menekankan kepada ahli dan penyokong setiap masa, bahawa yang paling utama adalah parti, bukannya individu. Jika tarbiah itu melekat pada setiap ahli dan penyokong, dengan mengambil kira, pemimpin hilang berganti, maka pada PRU-14 ini, Bn tiada masalah mempertahankan kawasan itu, meskipun calon yang berbeza.

Ramlee, hakikatnya, bukan calang-calang, kerana selain pemimpin akar umbi yang bermula daripada bawah, juga seorang pemimpin yang sentiasa mengambil berat berkaitan dengan kemajuan & pembangunan Semporna. Sebagai bukti, kurang daripada dua tahun bermula pada Julai 2016, apabila diberi peranaan untuk memajukan kawasan itu, berbagai projek untuk kebaikan rakyat berjaya di bawa di kawasan itu, antara lain menjadikan Pulau Bum-Bum sebagai Daerah Kecil, pembinaan Pusat Pelancongan Antarabangsa Semporna, pembinaan jalan 4 lorong daripada Persimpangan Kunak ke Pusat Bandar, selain persetujuan Kerajaan Persekutuan membina Jambatan Pulau Bum-Bum.

Sebenarnya, rakyat Semporna sangat beruntung jika Ramlee bakal menjadi MP Semporna, kerana beliau boleh membawa aspirasi rakyat Semporna khasnya dan Sabah amnya ke peringkat Pusat, apa tah lagi beliau, mempunyai merit untuk dilantik sebagai anggota kabinet Persekutuan.

Kepada rakyat Semporna, kemenangan Ramlee akan turut sama dengan kemenangan calon-calon Bn lain di seluruh Negara, kerana Bn akan tetap memerintah kerajaan Malaysia.

PERKARA MENARIK DALAM MANIFESTO BN SABAH

PERKARA menarik dalam Manifesto Bn Sabah yang bertemakan TanahAirKu Maju aka SABAH MAJU yang menyenaraikan 20 komitmen yang bakal dilaksanakan dalam penggal pemerintahan antaranya komitmen penyediaan peluang-peluang pekerjaan, menambah penerima biasiswa dan dermasiswa, merapatkan jurang pembangunan antara bandar & luar bandar dan membina rumah mampu milik.

Komitmen-komitmen yang disebutkan lebih mengarah kepada generasi penerus sebagai sandaran kepada golongan itu untuk memajukan Sabah sesuai dengan Transformasi Nasional-TN50.

Memang diakui manifesto Bn Sabah bagi berdepan PRU-14 memang dirangka sedemikian rupa sebagai kelanjutan kepada Halatuju Pembanguan & Kemajuan Sabah. 

Penyediaan peluang-peluang pekerajaan adalah untuk mereka yang berumur di atas 20 tahun, kerana mereka ini merupakan sebahagian daripada rakyat negeri lepasan sekolah atau kolej yang mula terjun ke alam pekerjaan.

Kerajaan juga bijak mengembangkan modal insan dengan menambah jumlah biasiswa & dermasiswa bagi berdepan dengan indutsri 4.0.

Kerajaan juga bijak untuk membendung penghijaraan daripada luar bandar ke bandar dengan meraptkan jurang pembangunan. Pendekatan ini, membawa erti, pembangunan selama sepenggal akan lebih banyak tertumpu di kawasan luar bandar.

Untuk menggalakan atau menjamin setiap rakyat atau keluarga mempunyai rumah kediaman sendiri, pembinaan rumah mampu milik yang diberi subsidi kerajaan, merupakan langkah baik, dan sudah tentunya berimpak kepada kesejahteraan rakyat.

Akujanji Bn Sabah ini, bukan berisfat gula-gula, akan tetapi memang perkara-perkara-perkara yang disenaraikan merupakan faktor-faktor yang mendorong Sabah Maju, sesuai dengan tema manifesto.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels