3 May 2018

PRU-14 SABAH: SHAFIE BUKAN JENAMA PILIHAN

APA yang tidak disedari pemimpin parti Warisan Sabah, bahawa jenama Shafie bukan pilihan bagi bumiputera islam mahupun bukan.

Bagi bumiputera islam, jenama Musa dan gandingan beliau Salleh, masih merupakan pilihan golongan itu, manakala pada golongan bukan islam, jenama Shafie di kedudukan tercorot berbanding pemimpin KDM yang ada dalam parti Barisan Nasional.

Berasaskan keadaan itu, parti Warisan Sabah, bukan lah ancaman kepada parti Barisan Nasional, akan tetapi hanya pesaing dalam pesta demokrasi.

Melihat kepada calon-calon PWS, tiada calon yang berwibawa memikul tanggungjawab sebagai wakil rakyat, ini kerana kepimpinan parti itu daripada Presiden, Timbalan dan Naib Presiden mempunyai imej negatif di mata rakyat.

Shafie mempunyai rekod tidak bertanggungjawab semasa menteri KKLW sehinggakan masih dalam jaminan SPRM. Darell pula merupakan pemimpin katak, sementara Peter Anthony dan Junz Wong mempunyai rekod buruk termasuk mahu menembak kapitan cina di Lido (Peter), sementara Junz adalah seorang pembohong sehinggakan digantung selama 6 bulan sebagai ADUN oleh Dewan Undangan Negeri Sabah.

Ada lah satu kelemahan di pihak rakyat, jika ada rakyat mengundi mereka. Di lain pihak pula, daripada senarai calon-calon PWS tiada rekod berkhidmat kepada rakyat, kecuali Datuk Karim Bujang dan Datuk Dr Yusof Yakob semasa bersama parti Barisan Nasional.

Ada lah satu kesilapan bagi pengundi, jika memilih parti dan calon-calon yang tiada rekod pencapaian, malah calon-calon yang tidak amanah semasa diberi tanggungjawab.

Para calon Barisan Nasional, selain mempunyai rekod dan pencapaian, akan tetapi mengotakan janji-janji yang telah dijanjikan.

Rekod parti Barisan Nasional Sabah semua janji-janji pada PRU-13 telah ditunaikan, manakala janji-janji parti-parti yang bertanding pada PRU tersebut, DAP dan PKR serta STAR, sudah hanyut ke laut.

Demikian juga janji-janji parti-parti sedemikian seperti parti PWS, dan parti pembangkang lain, selepas PRU-14, akan juga hanyut ke laut, kerana janji-janji mereka itu hanya janji bulan bintang dan retorik.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels