12 May 2018

PENJAHANAM DEMOKRASI

RAKYAT Sabah sudah membuat keputusan menerusi PRU-14, apabila Bn mendapat 29 kerusi, parti Warisan Sabah 21, DAP 6, PKR 2 dan STAR 2. 

Menerusi keputusan itu, tiada parti yang mendapat majoriti mudah bagi maksud menubuhkan kerajaan, kerana jumlah yang diperlukan adalah 31 daripada 60 Dun Sabah.

Bagi maksud menubuhkan kerajaan baru, samada Bn bekerjasama dengan parti-parti lain atau PWS berkerjasama dengan parti-parti lain.

Pada 10 Mei, Bn mengadakan kerjasama dengan STAR, pimpinan Datuk Dr Jeffery Kitingan. Menerusi kerjasama itu, maka kerajaan baru Sabah telah dibentuk. Ekoran pembentukan kerajaan baru itu, Tan Sri Musa Aman yang mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri Sabah. 

Selepas mengangkat sumpah, beliau juga telah mengumumkan 10 kabinet baru negeri yang mana salah seorang Timbalan Ketua Menteri adalah Presiden STAR.

Namun perkembangan terbaru berlaku, apabila 6 ADUN Bn melompat kepada parti Warisan Sabah. Mereka itu adalah ADUn Tanjong Batu- Datuk Amisah Samat, ADUN Balung- Datuk Osman Jamal, ADUN Sebatik Abdul Muis Picho, ADUN Kemabong- Jamawi Jaafar, ADUN Paginatan- Datuk Abdidin Madingkir dan ADUN Kedamaian- Ewon Benedik.

Dengan melompat 6 ADUN itu, membolehkan PWS/DAP/PKR mempunyai 35 kerusi DUN, berbanding jumlah ADUN bagi kerajaan yang baru dibentuk 25.

Meskipun, senario baru itu, Presiden PWS, iaitu Datuk Shafie Apdal hanya akan boleh dilantik sebagai Ketua Menteri, jika TS Musa Aman meletakkan jawatan. Jika Musa mempertahankan jawatan sehingga sidang DUN Sabah, maka akan tergantung kepada ADUN, apa kah ada usul tidak percaya kepada kerajaan. Jika jumlah ADUN menyebelahi mereka yang membuat usul tidak percaya melebihi yang menyokong kerajaan maka kerajaan itu akan jatuh.

Perlu diingat dalam undang-undang tubuh kerajaan negeri, TYT hanya ada kuasa melantik, tetapi tiada kuasa melucutkan jawatan Ketua Menteri yang telah mengangkat sumpah. Berbeza dengan undang-undang tubuh kerajaan Perak, di mana Sultan mempunyai kuasa melantik Menteri Besar. Undang-Undang Tubuh Kerajaan Sabah sama dengan Perlembagaan Persekutuan, di mana SPBA hanya mempunyai kuasa melantik Perdana Menteri, tetapi tiada kuasa melucut. Perdana Menteri hanya kehilangan kuasa apabila kehilangan sokongan ahli Dewan Rakyat semasa persidangan, demikian juga halnya Sabah, jawatan Ketua Menteri akan kehilangan jawatan, jika kehilangan sokongan ADUN semasa persidangan.

Kerajaan baru Sabah secara sah telah ditubuhkan dengan jumlah kerusi mudah, namun kerana tindakan para pengkhianat demokrasi, maka kerajaan yang dibentuk berdepan dengan masalah.

Mengapa kah Sabah masih mempunyai para pemimpin seumpama ini? Datuk Dr Jeffery Kiitingan yang mereka laung-laungkan sebagai KATAK, sebenarnya bukan katak, kerana beliau memimpin parti sendiri, dan membuat keputusan bergabung. Mengapa para pemimpin PWS tidak melompat-lompat melaungkan KATAK kepada Amisah, Jamal, Jamawi, Muis, Abidin dan Ewon. Mengapa sangat ketara hipokrit mereka??

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels