12 May 2018

UPKO, LDP, PBRS KELUAR BN

UPKO menang 1 parlimen dan 5 dun, LDP kosong, PBRS pula menang 1 parlimen dan 1 dun. Kemengan Dun oleh UPKO membolehkan Bn menang 29 kerusi pada PRU-14. Namun, daripada 5 ADUN Upko, 3 masih bersama Bn, manakala PBRS kekal satu. 

Oleh kerana 4 ADUN Umno dan 2 ADUN UPKO telah melompat, dan kemungkinan dikuti yang lain, menyebabkan kerajaan baru Sabah dipimpin TS Musa Aman, kehilangan majoriti mudah.

Musa kini, berdepan dengan kawan-kawan yang tidak amanah, dan mereka itu berselindung atas kepentingan rakyat. Mereka itu, tidak mengambil iktibar, bahawa Kerajaan Kelantan adalah pembangkang pada Kerajaan Persekutuan sejak tahun 1990, Selangor dan Pulau Pinang sejak tahun 2008. Di Kelantan pada PRU 2004, hanya majoriti dua kerusi, namun bertahan sehingga kini, kerana para wakil rakyat dan pemimpinnya amanah.

Terlihat sungguh, betapa tidak amanahnya para wakil rakyat Sabah, kerana dengan mudah memutuskan meninggalkan kawan semasa diperlukan. Jika perkara ini tidak dibendung, maka selamanya berlaku, akhirnya rakyat yang tertipu. Tindakan mereka yang berpaling tadah ini, sebenarnya bukan untuk kepentingan rakyat akan tetapi kepentingan peribadi. 

Dipundak TS Musa Aman pada masa ini, untuk menoktahkan tindakan para pemimpin tidak amanah ini. Jangan biarkan mereka mendapat kuasa dengan cara mudah. Kembali lah kepada rakyat menerusi pilihanraya baru. Biarkan rakyat menutuskan parti mana yang dikehendaki menerintah negeri, bukan ditentukan oleh oleh wakil rakyat yang tidak amanah.

UPKO dan PBRS mempunyai sejarah menikam kawan. Kini, tindakan yang sama dilakukan. Kata peribahasa, anjing tidak akan berhenti mencium tahi. Perbuatan seumpama ini perlu dinoktahkan, jika tidak, para wakil rakyat Sabah, akan masuk rekod sebagai para wakil rakyat katak selamanya.
Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels