14 March 2013

Pengganas Sulu: Siapa Dalang?

Sebahagian Penduduk Kg Labian yang meninggalkan rumah mereka
Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman tidak menafikan pembabitan pihak ketiga dalam insiden pencerobohan Sabah oleh pengganas Sulu seperti dilaporkan akhbar Filipina baru-baru ini.

Oleh itu, beliau berkata Wisma Putra akan mendapatkan maklumat terperinci daripada rakan sejawatannya bagi memulakan penyiasatan di negara ini untuk memastikan sama ada rakyat Malaysia menjadi dalang dalam mewujudkan ketidakstabilan berkenaan.

"Saya telah meminta rakan sejawatan saya untuk terus memberi maklumat berkaitan apa yang dilapor akhbar Filipina berhubung kemungkinan terdapat pembabitan pihak ketiga.

"Beberapa diplomat dan duta turut mempersoal mengapa ia berlaku sekarang? Itu adalah soalan yang kerap ditanya ketika ini.

"Jadi, selain fokus dan keutamaan mencari penyelesaian masalah di Lahad Datu, pada masa yang sama, kita juga akan memulakan siasatan berhubung kemungkinan terdapat pembabitan pihak ketiga," katanya selepas sesi taklimat dengan kor diplomatik dan media berkaitan 'Operasi Daulat' di Putrajaya, Rabu.

Terdahulu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengarahkan pihak berkuasa risikan menyiasat dakwaan seorang pemimpin pembangkang mempunyai peranan dalam insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu, Sabah.

Akhbar the Philippine Daily Inquirer menyiarkan artikel agensi berita Reuters yang memetik seorang pegawai tentera Filipina sebagai berkata pengganas terbabit ke Sabah atas jemputan seorang ahli politik dari parti pembangkang di Malaysia.

The Manila Times pula menyiarkan dakwaan pencerobohan itu ada kaitan dengan kempen pembangkang di Malaysia untuk melepas wilayah autonomi Sabah, jika mereka memenangi pilihan raya umum.

Bagaimanapun, Anifah berkata mesti ada bukti kukuh untuk memastikan kebenaran memandangkan dakwaan itu adalah sesuatu yang serius.

Beliau menyifatkan kumpulan militan bersenjata terbabit bertindak kejam dengan melakukan keganasan serta menegaskan Malaysia tidak pernah mengiktiraf tuntutan mana-mana pihak ke atas Sabah atau mana-mana bahagian negeri di Malaysia.

Beliau berkata kerajaan akan terus mengambil langkah sewajarnya bagi melindungi orang awam di kawasan itu ketika menjalankan operasi terhadap kumpulan pengganas.

"Semua langkah juga sedang diambil bagi menangani keperluan kemanusiaan termasuk perubatan kepada orang awam. Pelbagai jabatan dan agensi kerajaan bekerjasama membantu penduduk tempatan di kawasan terjejas.

"Oleh itu, Malaysia memandang serius dakwaan berlaku pencabulan hak asasi manusia seperti dilapor beberapa media Filipina. Kita menolak sekeras-kerasnya dakwaan ini," katanya.

Menteri itu berkata semua tindakan yang diambil kerajaan Malaysia adalah selaras dengan undang-undang, peraturan serta polisi negara selain mematuhi norma dan standard antarabangsa.

"Dalam menjalankan operasi itu, kerajaan Malaysia bukan sekadar mematuhi jaminan seperti dinyatakan Perlembagaan Persekutuan malah mengikut standard dan norma hak asasi manusia di peringkat antarabangsa," katanya.

Anifah berkata kerajaan juga komited untuk mendokong prinsip Piagam dan Deklarasi Asean berkaitan hak asasi manusia.

"Pendirian Malaysia sangat jelas, pengganas harus meletak senjata dan menyerah diri tanpa syarat bagi membolehkan proses undang-undang dilaksanakan," katanya.

Pada masa sama, Anifah berkata Malaysia tidak akan membabitkan jirannya di kalangan Asean dalam krisis di timur Sabah kerana perkara itu masih terkawal.

Katanya, beliau sudah memberi taklimat kepada Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah Selasa berhubung perkembangan situasi di Lahad Datu dan Semporna.

"Kami menghormati hal-ehwal dalaman mana-mana negara Asean lain. Saya sudah memberi taklimat kepada Sultan Brunei, yang juga pengerusi Asean.

"Beliau menghargai taklimat berkaitan pertempuran yang berlaku dan kita tidak perlu membabitkan jiran kerana mampu menangani situasi ini," katanya.

17 comments:

unknown said...

Mesti sesuatu yang rapat dengannya.

unknown said...

You find it out for me.

atasagar said...

"Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman tidak menafikan pembabitan pihak ketiga dalam insiden pencerobohan Sabah oleh pengganas Sulu seperti dilaporkan akhbar Filipina baru-baru ini."

beliau sendiri telahpun mengakuinya ada pihak ketiga terlibat...

atasagar said...

"Oleh itu, beliau berkata Wisma Putra akan mendapatkan maklumat terperinci daripada rakan sejawatannya bagi memulakan penyiasatan di negara ini untuk memastikan sama ada rakyat Malaysia menjadi dalang dalam mewujudkan ketidakstabilan berkenaan."

baguslah kalau ada tindakan sewajarnya dilakukan...

atasagar said...

"Jadi, selain fokus dan keutamaan mencari penyelesaian masalah di Lahad Datu, pada masa yang sama, kita juga akan memulakan siasatan berhubung kemungkinan terdapat pembabitan pihak ketiga,"

sokong dengan tindakan ini

atasagar said...

ya betul, mesti ada bukti kukuh untuk memastikan kebenaran memandangkan dakwaan itu adalah sesuatu yang serius...

atasagar said...

"Beliau menyifatkan kumpulan militan bersenjata terbabit bertindak kejam dengan melakukan keganasan serta menegaskan Malaysia tidak pernah mengiktiraf tuntutan mana-mana pihak ke atas Sabah atau mana-mana bahagian negeri di Malaysia."

sokong dengan kenyataan beliau ini..

mantera said...

dalang pencerobohan ini harus dikenal pasti.

mantera said...

siasatan perlu dilakukan dalam mengenal pasti dalang sebenar

jackie said...

Siasatan perlu dibuat untuk mengetahui siapa dalangnya.

Teruterubozu said...

Angkatan penceroboh di Lahad Datu diketuai oleh Sultan Jamalul Kiram ke - 3 yang mendakwa dirinya sebagai waris Kusultanan Sulu dipercayai mendapat pembiayaan kewangan untuk menceroboh Sabah.

Teruterubozu said...

Presiden Filipina Begino Aquino yang dipetik daripada Malaya - Business Inight sebagai berkata, Kiram tidak mampu untuk membayar kos rawatan penyakit buah pingangnya apatah lagi mebiayai kos pencerobohan yang memerlukan kos besar untuk membeli pelbagai kelengkapan.

Teruterubozu said...

"Jika berkaitan kesihatannya sendiri dia memerlukan bantuan, saya dimaklumkan untuk menyewa bot besar ke Sabah memerlukan ratusan ribu peso dan sekurang-kurangnya dua buah bot digunakan dalam kejadian ini.

"Jadi dimana dia mendapat dana untuk menyewa bot dan mendapatkan makanan,"katanya.

Teruterubozu said...

Tambah Aquino, Kiram sebelum ini mendapat bantuan daripada Pejabat Kebajikan Filipina bagi membayar kos rawatan sesi dialisis bagi penyakit buah pinggang yang dialaminya.

Teruterubozu said...

Dalam pada itu, beliau akan mengheret penyokong bekas Presiden Filipina Gloria Macapagal Arroyo dan beberapa individu yang dipercayai terlibat dalam mencetuskan insiden pencerobohan di Sabah ke muka pengadilan.

Teruterubozu said...

Ujar Aquino, tindakan ketenteraan oleh pihak berkuasa Malaysia ke atas kumpulan penceroboh di Lahad Datu adalah wajar dalam menangani krisis tersebut.

"Jika situasi terbalik dan kumpulan bersenjata menceroboh Filipina, kerajaan kita juga akan menggunakan pendekatan yang sama dalam memastikan keselamatan warganegara," katanya lagi.

jackie said...

Sekaranng terlalu banyak khabar angin yang tidak mana yang benar.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels