29 June 2018

9 TAHUN NAJIB KUKUHKAN EKONOMI- HANYA 100 HARI TUN M LEBURKAN

Bagi yang faham indeks Bursa Malaysia, setiap 1 point naik atau turun ianya mewakili RM1bilion. Pada April, 2018 Indeks Bursa Malaysia, berada pada paras 1,895 point. Angka itu merupakan 130% GDP negara (GDP negara RM1.2trilion). Kini indeks bursa sudah di bawah 1,700 point, ertinya dalam tempoh 50 hari selepas Pakatan Harapan menjadi kerajaan, bursa Malaysia kehilangan hampir RM200 bilion (laporan media kewangan seperti Financial Times mengatakan lebih RM40bilion telah di bawah keluar daripada negara).

Dengan menurunnya indeks bursa negara, mereka yang rugi adalah peniaga. Siapa peniaga? mereka itu majoriti daripada kaum cina (nota tidak termasuk Tan Sri Vincent Tan, kerana taikun itu mendapat keuntungan apabila lembaga Tabung Haji menjual pegangan saham pada T7, kemudiannya disambut oleh taikun itu).

Selain kaum cina, agensi yang mengalami kerugian adalah KWSP, PNB, LTAT, Tabung Haji. 

Mengapa kaum cina diam berkaitan merundumnya bursa saham, sebabnya mereka malu mengaku kerana kaum itu lebih 90% menyokong PH pada PRU-14.

Kerajaan PH, sedar berkaitan kerugian besar yang dialami Bursa Malaysia, dan jika trend itu beterusan, dan bursa kehilangan sehingga RM500bilion, maka terkabul lah hujah para pemimpin PH sebelum ini, bahawa negara menuju muflis.

Bagi petani, nelayan, buruh, penoreh, kakitangan awam, memang tidak terasa sangat, namun bagi peniaga, keadaan demikian boleh menjadikan mereka bunuh diri, jadi gila atau papa kedana,

Bagi mereka yang melabur dalam pasaran saham, mengerti betul, impak apabila pasaran saham jatuh. Bagi orang Sabah, contoh mudah, adalah Saham Amanah Sabah yang nilai nominalnya semasa dibeli adalah RM1 seunit, dan kini hanya bernilai sen-sen.

Apa yang boleh menjadi pengajaran berkaitan fenomena ini adalah, 9 tahun Dato Seri Najib kukuhkan ekonomi negara, akan tetapi hanya 100 hari diperlukan oleh Kerajaan PH yang diterajui Tun Dr Mahathir meleburkannya.

1 comment:

Unknown said...

Ramai peniaga cina yg rugi? Padan muka hangpa, kik3

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels