17 May 2013

Hanya Perpecahan boleh mengalahkan BN

Kelap kelip tempoh lima tahun bukanlah lama. Kalau dipanjangkan umur, Mei 2018 adalah tarikh PRU-14.

Sama-sama kita menyaksikan bahawa pada PRU-13 lalu, untuk pertama kalinya gabungan beberapa parti dalam BN mengalami kemerosotoan sokongan meskipun menang  133 kerusi dewan rakyat daripada 222 yang dipertandingkan.

Penyumbang utama kerusi BN adalah di kawasan luar bandar, manakala di bandar mengalami kekalahan teruk. Sebagai rekod, dari 14 ibu negeri, hanya Kangar dan Johor Bahru masih berpihak kepada BN, manakala lainnya semua di menangi parti lawan kepada BN.

Apa yang dapat dilihat daripada keputusan PRU-13, rakyat yang mengharapkan pembangunan dan pembelaan masih menyokong BN, manakala mereka yang mempergunakan suara demokarsi tanpa melihat kepada merit kerajaan menyokong parti lawan BN.

Pada PRU-13, kita juga menyaksikan bahawa tsunami politik yang melanda semenanjung pada PRU-12 lalu telah merebak di negeri-negeri simpanan tetap BN seperti Johor, Sarawak dan Sabah.

Dalam PRU-13 juga, disebabkan sokongan kepada Umno meningkat sehingga mampu mendapat tambahan 9 kerusi parlimen, maka menyelamatkan status quo di Semenanjung seperti mana keputusan PRU-12. Pada PRU-12, BN mendapat 85 kerusi parlimen di Semenanjung, manakala PR 80. 

Kemerosotan kerusi BN sebenarnya disumbangkan oleh berbagai faktor; selain faktor putar belit pembangkang dan juga kepentingan para pemimpin Bn sendiri. Rasa tidak puas hati antara pemimpin Bn, sehingga ada yang sanggup menikam belakang atau keluar menentang Bn 

Sebagai rekod sebelum PRU-13, telah berlaku penentangan terhadap Bn oleh pemimpinnya sendiri. Pada September 2008 misalnya parti SAPP keluar daripada BN; pada julai 2012 dua MP BN daripasa Sabah keluar BN menyertai parti lawan, dan di ambang pilihanraya, mantan MB Selangor dan Ketua Penerangan Umno Tan Sri Muhannad Mohammad Taib menyertai Parti Pas.

Keluarnya parti Bn dan para pemimpin Bn menyertai barisan pembangkang, walaupun tidak menyebabkan kalahnya Bn secara keseluruhan, namun berimpak juga daripada segi perolehan kerusi.

Di Sabah misalnya, untuk pertama kalinya selepas PBS menyertai BN, parti lawan mendapat banyak kerusi di peringkat Parlimen dan Dewan Undangan Negeri.

Sebagai catatan, pada PRU-2004 dan 2008 di Sabah, Bn hampir menyapuh bersih semua kerusi, akan tetapi pada PRU-13, pembangkang menambah 11 Kerusi Dun dan dua Parlimen, sehingga kedudukan Bn Sabah Parlimen 22 kerusi, Pembangkang 3, manakala Dun, BN 48, manakala pembangkang 12.

Sementara di Selangor terlalu awal mengatakan bahawa impak penyertaan Tan Sri Taib kepada Pas terhadap kejayaan Pakatan Rakyat; namun fakta yang ada; adalah kerusi BN di peringkat DUN berkurangan daripada 20 ke 12. Keputusan itu merupakan keputusan paling   buruk BN di negeri terkaya itu.

Juga, akibat buruk BN di Selangor, mungkin menyebabkan Perdana Menteri yang juga Pengerusi Perhubungan Umno negeri, membuat keputusan tidak melantik seorangpun daripada Umno Selangor menyertai kabinet Persekutuan.

Bn di masa akan datang masih berdepan dengan masalah dalaman. Penghujung tahun ini, parti UMNO akan mengadakan pemilihan pemimpin. Seperti biasa setiap pemilihan kepimpinan akan berlaku pergeseran. Apa yang menjadi lumrah, yang kalah tidak menerima hakekat adat bertanding; demikian juga yang menang, tidak bersifat "take all" sehingga wujud sifat membelakangkan mereka yang menentang.

Di masa terdekat akan wujud pergantian pucuk pimpinan Parti Peska Bersatu (PBB) di Sarawak; dengan bersaranya Tan Sri Taib Mahmud, ada kemunginan berlakunya perpecahan dalam parti itu sama seperti yang berlaku pada Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) selepas persaraa Tan Sri Leo Moggie.

Di Sabah persaraan Presiden PBS-Tan Sri Pairin Kitingan pada pemilihan parti itu tahun dalam tempoh dua tahun lagi, mungkin menyebabkan berkurangnya sokongan terhadap parti itu. Tanda-tanda rakyat menolak parti pimpinan Pairin itu, apabila mengalami kekalahan teruk pada PRU-13 lalu, apabila 7 kawasan dun dan satu parlimen kalah.

Demikian juga masa depan parti Upko salah satu komponen Bn Sabah, di mana Presidennya kalah pada PRU-13.

Bagi parti komponen Bn yang berasas kaum cina, masa depan MCA dan Parti Gerakaan dalam keadaan simpang siur. Kekalahan teruk parti-parti itu dalam PRU-13 lalu, mungkin akan mengikuti status parti PPP, dimana suatu ketika begitu gah, namun berasaskan peredaran masa, kini hanya tinggal pada nama sahaja.

PRU-14 merupakan tolok ukur BN, apakah gabungan itu masih utuh?

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels