9 May 2013

Sokongan Cina: BN Sabah dalam Dilema?

BENAR di Semanjung dan Sarawak, kaum cina menolak BN, tetapi di Sabah? Mari tengok!!

Kawasan Pantai Timur

Hanya Parlimen Sandakan dan Dun Sri Tanjung di menangi Pakatan, manakala Dun Tanjong Papat, Elopura, Karamunting, Merotai dan Parlimen Tawau dimenangi BN.

Kawasan Pantai Barat

Hanya Dun Tanjong Aru di menangi BN, manakala Dun Kapayan, Luyang, Api-Api, Likas dan Parlimen Kota Kinabalu di Menangi Pakatan.

Selain itu satu Dun di Kudat iaitu Tanjong Kapor dimenangi BN.

Kedudukan antara BN dan PR bagi kerusi-kerusi kaum cina di Sabah adalah:-

Parlimen: PR=2, BN=1; mana kala DUN: BN=6; PR=5

Berasaskan kedudukan ini, walaupun PR mempunyai kelebihan 1 kerusi Parlimen,  Namun Bn juga mempunyai kelebihan 1 kerusi Dun. Melihat keadaan ini, nampaknya sokongan kaum cina di Sabah terhadap Bn dan Pr boleh dikatakan seimbang. Dengan kata lain, kaki mereka terbagi dua, sebelah di Pakatan dan sebelah lagi di BN.

Atas sebab itu, jika di Semenanjung dan Sarawak, kaum cina menolak BN, tetapi di Sabah mereka berpolitik dengan memberikan sokongan berimbang.

Satu fakta yang tidak boleh dinafikan, bahawa semua kerusi yang dimenangi calon BN berbangsa cina  di Sabah bukanlah kawasan majoriti kaum cina, akan tetapi kawasan campuran; berlainan dengan kawasan-kawasan yang dimenangi Pakatan, seluruhnya bermajoriti kaum cina. Pada asasnya, ada kebenaran, bahawa kaum cina memang menolak BN secara umumnya.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels