2 May 2013

PRU-13 Kawasan Kota Belud

Salah Satu Poster Calon BN Kota Belud- Poster Datuk Musbah di kg Linau
ADALAH dijangka kawasan-kawasan DUN bagi kawasan Kota Belud akan dimenangi dengan mudah oleh calon-calon BN.

Kawasan Kota Belud yang mempunyai 51,467 pengundi yang terbagai kepada 18,698 bagi Dun Usukan, 16,866 bagi Dun Tempasuk dan 15,903 bagi Dun Kedamaian.

Pada PRU-12 lalu, semua kerusi yang dipertandingkan dimenangi calon-calon BN.

Pada PRU-13 ini, walaupun ada desas desus akan belaku perubahan, namun pengelibatan semula Datuk Dr Salleh Tun Said dalam pilihanraya dapat meneturisasikan desas desus itu.

Pesta demokrasi yang terbesar dalam negara yang dilaksanakan melalui pilihanraya, melibatkkan berbagai lapisan masyarkat, baik di peringkat akar umbi mahupun pimpinan. 

Pengelibatan akar umbi membabitkan pengwujudan markas-markas, sementara di peringat pimpinan melibatkan jentera parti dan pimpinan.

Sejak penamaan calon pada 20 April, berpuluh markas di wujudkan yang tersebar di berbagai Pusat Daerah Mengundi. Markas-markas itu digerakan oleh pimpinan peringat akar umbi.

Bagi Suara Rakyat, yang berbekalkan senarai daftar pengundi terkini, mudah mengetahui sikap pengundi apabila mengunjugi markas-markas dengan bertanya sikap para pengundi berasaskan kaedah rambang.

Suara Rakyat mengunapakai angka 10, untuk memudah simulasi matematik. 

Kini, selepas masa berkempen memasuki fasa-fasa akhir, bolehlah dilakukan analisis awal keputusan PRU-13 bagi kawasan Kota Belud.

Suara Rakyat belum memuktamadkan angka-angka, namun secara umumnya semua kerusi akan dimenangi calon-calon BN termasuk kerusi Parlimen.

Kerusi Parlimen Kota Belud yang dikatakan panas, namun, acah para pengundi yang pada pertengahan musim berkempen mempertikai perilaku calon ketika mewakili mereka, namun faktor-faktor itu dapat diputihkan oleh Jenama Parti serta pemimpin yang ada di Kota Belud seperti Salleh, Pandikar, Musbah dan Japlin.

Sebenarnya, para pengundi tidak dendam terhadap calon parlimen Kota Belud, namun apa yang mereka inginkan bahawa pada masa akan datang 'SIKAP TIDAK PEDULI' wakil rakyat itu akan berubah, sesuai dengan tuntutan zaman.

Sikap pengundi pada pertengahan musim kempen, kini teryata hanya CARIK-CARIK BULU AYAM.

Temuan Suara Rakyat sehingga semalam, sikap para pengundi terhadap calon-calon BN sungguh positif. Menang itu tetap menang, namun jumlah majoriti belum ditabulasikan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels