4 April 2011

Khabar dari Sarawak

DAP sunguh yakin 15 DUN yang ditandanginya pada PRU Sarawak kali ini akan dimenangi. Semua kasawan tersebut adalah kawasan majoriti kaum cina dan berada di kawasan bandar.

Adalah diramalkan, pada PRU Sarawak kali ini, pengundi kaum cina akan menghukum parti SUPP komponen BN Sarawak. SUPP bertanding 19 kerusi tradisinya, di mana 12 merupakan kerusi dipertahankan oleh parti itu yang dimenanginya pada tahun 2006, sementara 7 lagi cuba dirampas daripada DAP.

Keyakinan DAP hanya bersandarkan kepada keputusan PRK Sibu-kawasan majoriti cina, yang berjaya dirampas oleh parti itu pada tahun 2010.

Jika benarlah, bahawa semua kawasan yang ditandangi DAP itu dimenanginya, ada kemungkinan juga 4 DUN lagi yang ditandangi PKR akan berjaya merampasnya daripada SUPP.

Menurut Tun Daim, walaupun BN Sarawak akan membentuk kerajaan selepas 16 April, namun gabungan 4 parti BN Sarawak (PBB-SUPP-PRS-SPDP) akan kehilangan banyak kerusi.

Pada PRU Sarawak kali ini, parti tunggak BN Sarawak PBB bertanding 35 kerusi, diramalkan akan menang 29. PRS 9 kerusi diramal menang 8, SPDP 8 akan mengekalkan 8 kerusi dan SUPP mungkin boleh mennyumbang 5 kerusi?.

Penamaan calon akan berlangsung pada 6 April dan pembuangan undi pada 16 April. DUN Sarawak mempunyai 71 kerusi. Kuasa 2/3 berjumlah 48 kerusi.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels