13 April 2013

PRU-13 Sabah: Bakal Calon Kota Belud masih menunggu

HANYA calon-calon Umno yang masih ternanti-nanti. Untuk kawasan DUN Kedamaian, sudah pasti Datuk Hebert Timbon Lagadan.

Bagi DUN Tempasuk, nampaknya mantan ADUN Kawasan tersebut Datuk Musbah Haji Jamli sudah melakukan persiapan rapi, termasuk menggerakkan Pusat Operasi di Kampung Taun Gusi.

Bagi kawasan Usukan dan Parlimen, nampaknya masih menunggu pengumuman calon, walaupun Bahagian Umno Kota Belud, sudah menggerakan Jentera Umno/BN yang berpusat di Pejabat Bahagian Umno Kota Belud.

Ketua Bahagian Umno merangkap pengerusi BN kawasan yang juga ketua jentera BN- Datuk Dr Salleh Tun Said sudah sekian lama menggerakan jentera bagi berhadapan dengan PRU-13.

Sebenarnya, hingga setakat ini belum ada pengesahan daripada mana-mana pihak siapa bakal-bakal calon Umno di Kota Belud, walaupun secara tradisi mantan penyandang adalah keutamaan.

Mantan penyandang bagi kawasan Parliemn Kota Belud adalah Datuk Rahman Dahalan, bagi Dun Usukan adalah Datuk Japlin Akim, sementara Dun Tempasuk Datuk Musbah Jamli.

Pada PRU-12 lalu, semua kawasan yang dipertandingkan dimenangi calon-calon BN.

Namun berasaskan persepsi diperingat akar umbi dan pemimpin tempatan mungkin ada perubahan calon-calon; namun semuanya itu hanya cakap-cakap. 

Hanya minggu depan kemungkinan pada Selasa, akan diketahui bakal-bakal calon, kerana inilah pertama kalinya BN akan mengumumkan senarai calon-calon yang dipilih seminggu sebelum penamaan calon.

Penamaan calon telah ditetapkan pada Sabtu 20 April, sementara pengundian pada Ahad 5 Mei 2013.

Bagi Suara Rakyat, siapapun bakal calon yang dipilih BN, calon-calon itu mestilah daripada mereka yang sudah berkhidmat dengan rakyat dan mempunyai sumbangan yang ketara.

Elaklah calon payung terjun, kerana bukan sahaja mencerancatkan kempen, malah boleh mengundang berbagai masalah, yang boleh menjurus kepada kekalahan.

Pada PRU ini, jangan cuba-cuba ambil mudah kecenderungan rakyat, kerana sentimen kini sungguh berbeza dengan PRU-PRU lalu.

Suara Rakyat hanya mampu berhujah namun keputusan ditangan pucuk pimpinan. Bagi Suara Rakyat, utamakanlah Parti, kerana partilah yang membentuk kerajaan.

Bagaimanapun sayangnya kita pada seseorang pemimpin dan kita berkehendakkan pemimpin itu betanding namun keputusan pucuk pimpinan kena diterima oleh semua.

Tugas kita pada PRU-13 adalah mengundi, dan memastikan undi kita HANYA PADA LAMBANG DACING. TATAP BN BAH.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels