28 April 2013

Salleh tidak jangka cabaran kuat di Usukan

Bekas Ketua Menteri Datuk Seri Dr Mohd Salleh Tun Said kembali ke arena politik dengan bertanding di kerusi Usukan, iaitu kubu kuatnya.

Berdepan dengan dua calon yang tidak dikenali dari PKR dan Star, Salleh yang juga bekas Ahli Parlimen Kota Belud selama tiga penggal, dijanga akan menang mudah walaupun adanya "desas desus" perubahan di Kota Belud".

Selepas seminggu berkempen, nampaknya sambutan terhadap kempen-kempen BN sangat memberangsangkan, bukan sahaja di kawasan Usukan, akan tetapi juga di dua kawasan lain.

Semalam, di Kg Tambulion Kota Belud, semasa siri kempen Anwar Ibrahim di Sabah, kehadiran rakyat mencerimankan, bahawa calon-calon daripada PKR tiada impak terhadap kemenangan calon-calon BN.

Berbeza dengan sambutan rakyat Kota Belud pada ceramah Anwar sebelum pembubaran Dewan Rakyat, semalam ceramah Anwar hanya dihadiri kira-kira 600 orang. Kota Belud mempunyai pengundi berdaftar 51,467 bagi PRU-13 ini.

Usukan yang mempunyai 18,698 pengundi yang majoriti daripada kaum bajau dijangka akan memberi sokongan kepada Speaker dewan negeri Sabah itu.

Pada PRU-12, Dun Usukan dimenangi oleh calon BN Datuk Japlin Akim dengan mengalahkan calon PKR Abdul Shukor Mumin. Shukor pada PRU-13 berkempen hanya untuk Salleh, atas kapasitinya sebagai pemimpin Usbo.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels