18 April 2013

PRU-13: Penampilan Semula Datuk Salleh Tun Said

Tahun 1994 Datuk Salleh Tun Said  merupakan ADUN kedua Umno di Dun Usukan selepas Tun Datu Mustapha Datu Harun. 

Datuk Salleh mempertahankan kawasan tersebut sehingga PRU-2004, selepas beliau hanya memilih bertanding Parlimen Kota Belud pada PRU-2004.

Pada PRU-2008, Datuk Salleh tidak bertanding sebarang kerusi, namun masih berperanaan di peringkat kepimpinan negeri.

Selepas sahaja PRU-12, Datuk Salleh dilantik sebagai Pengerusi kraft Tangan Malaysia, kemudian dilantik sebagai Penasihat Sains dan Teknologi Kepada Ketua Menteri Sabah bertaraf Menteri. Selepas kedudukan itu, beliau dilantik sebagai Speaker DUN Sabah.

Pada 16 April lalu, bertempat di Bangunan Umno Sabah, Pengerusi Umno Sabah menamakan Datuk Salleh Tun Said sebagai calon bagi Dun Usukan Kota belud, selepas penyandang Dun tersebut Datuk Japlin Akim digugurkan.

Kawasan Dun Usukan adalah kawasan majoriti kaum Bajau, sedikit KDM, Iranun dan cina.

Pada PRU-12, calon BN Datuk Japlin berjaya mempertahankan kawasan tersebut dengan majoriti 4,023 undi daripada 15,816 jumlah pengundi.

Kawasan Usukan adalah kawasan tradisi Bn sejak Sabah mencapai kemerdekaan pada 16 September 1963. Setakat ini, tiada parti lain yang pernah menang di kawasan tersebut selain Usno dan kini Umno.

Boleh dikatakan siapa sahaja dicalonkan oleh pihak Bn di kawasan itu "sure" menang, demikian juga penampilan semula Datuk Salleh Tun Said ketika ini, "sure" satu kerusi Dun bagi BN Sabah telah dalam genggaman.

Pada PRU-13 kali ini, Datuk Salleh berdepan dengan pendatang baru daripada PKR Mustafa Sa'mud.

Penamaan calon Pada Sabtu 20 April, dan hari pengundian pada Ahad 5 Mei 2013.

Di atas kertas, keunikan kawasan Usukan, bahawa stok pengundi Bn adalah antara 4-5 ribu, manakala pembangkang antara 1-2.5 ribu orang.

Yang paling mendapat perhatian pada PRU-13 ini, di kawasan Usukan, adalah jumlah majoriti calon Bn, apakah akan meningkat atau menurun.

Sitausi politik tanah air yang tidak menentu sejak tahun 2008, akibat tsunami politik terhadap Bn di Semenanjung yang tidak sampai di Sabah pada tahun itu, namun terasa getarannya di PRN Sarawak pada April 2011.

Apakah getaran tsunami politik itu hanya akan terasa di Sabah pada PRU-13 ini? Namun, berasaskan pengamatan Suara Rakyat, memang getaran tsunami itu menyebar ke Sabah, namun bahangnya tidaklah panas sangat sehingga mampu menganggu gugat kedudukan Bn.

Apapun, Usukan TATAP BN.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels