22 April 2013

Sikap Pengundi Sabah: Pengundi Luar Bandar Lebih Cenderung Kepada Personaliti Yang Bertanding

ADA kebenaran bahawa percaturan memilih calon mempunyai pengaruh kuat terhadap kemenangan. Sejak penamaan calon Suara Rakyat turun padang, dan fakta yang ditemui, rata-rata pengundi lebih suka bercakap soal-soal personaliti calon berbanding parti yang diwakili.

Pada PRU-PRU lalu, kebanyakan pengundi kurang memberi perhatian kepada personaliti, namun pada PRU-13 ini, personaliti lebih dominan berbanding parti yang diwakili.

Bagi kawasan Kota Belud misalnya; para pengundi bukan bercakap soal parti tetapi bercakap soal calon. Selepas bercakap soal calon kemudian merebak kepada kaum. Situasi ini berlainan dengan PRU-PRU lalu. 

Kalau pengundi bercakap soal parti, maka mudah untuk mematahkannya, namun apabila bercakap soal personaliti calon kemudian diikuti dengan kaum, maka sukar untuk membuat hujah.

Namun, bagi peraih undi BN, terpaksa perpaksi kepada parti. Dengan mengunakan parti sebagai media untuk menggamit sokongan agak mudah untuk berhujah. Atas sebab itu, kempen pada kali ini, tidak akan memberi kesan yang besar kalau melalui kempen secara perjumpaan melalui majlis. Pendekatan yang jitu adalah secara berkelompok, kerana sasaran yang berbagai.

Setidak-tidaknya ini lah intipati temuan Suara Rakyat semenjak penamaan calon.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels