25 April 2013

PRU-13: Analisis Awal Keputusan Kawasan Kota Belud


SELEPAS 5 hari berkempen, nampaknya calon-calon BN Kota Belud diperkirakan akan mempertahan 2 Dun dan satu Parlimen, kecuali Dun Kedamaian yang masih dinggap kelabu bagi calon BN Datuk Hebert Timbon Lagadan. Kemasukan  Ketua Cabang PKR Kota Belud Saidil Semoi  ke dalam Umno pagi tadi tidak memberikan sebarang impak kepada calon Bn itu.

Khabar gembira juga, apabila semua pemimpin Kota Belud turun padang termasuk Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia dan mantan ADUN Usukan Datuk Japlin Akim.

Walaupun Tan Sri Pandikar tidak secara terang terangan berkempen, namun kehadirannya di kawasan Kota Belud memberi semangat kepada jentera BN terutama bagi Pusat Daerah Mengundi Iranun.

Sebagai catitan sejarah, pada PRU-12 lalu, semua peti undi kaum iranun, PDM Rampayan Ulu dan Laut, PDM Tamau, PDM Merabau dan PDM Peladok, semua calon-calon Bn kalah di peti-peti undi tersebut.

Melihat perjalanan kempen selama 5 hari, nampaknya memontum di pihak BN senantiasa tinggi, dengan pengelibatan semua calon-calon bertali arus mengadakan perjumpaan di berbagai markas, dari pagi hingga ke malam.

Apa yang dapat dilihat oleh penulis selama lima hari berada di Kota Belud, gerakan calon-calon pembangkang masih kaku dan perlahan. Mereka mengadakan perjumpaan secara kecil-kecilan yang meliputi orang-orang tertentu sahaja. Perjumpaan pembangkang hanya disertai penyokong bergerak mereka dari satu tempat ke satu tempat.

Di atas kertas, suasana kempen di Kota Belud tidak hangat seperti PRU-PRU lalu, kemungkinannya, adalah disebabkan calon-calon pembangkang yang tiada pengalaman bedepan dengan pilihanraya.

Di antara calon-calon Pembangkang hanya Peter Marajim daripada SAPP di Kedamaian dan Suwah Buleh daripada STAR di Tempasuk yang menampakan cara berkempen sesuai dengan suasana pilihanraya, manakala calon-calon PKR nampak kaku terutama calon PKR di peringkat Parlimen Munirah Majalis.

Nampaknya calon-calon pembangkang berdepan dengan ranjau-ranjau yang tebal untuk bersiang dengan calon-calon BN.

Di kawasan Tempasuk, calon PAS Laiman Ikin, penampilan keduanya dalam pilihanraya, sukar untuk mendapatkan semula undi yang diperolehinya pada PRU-12 yang menggunakan lambang PKR.

Assessment Penulis di kawasan Tempasuk misalnya, bagi pengundi kaum KDM, daripada 10 pengundi 6 memilih BN sementara 4 lagi terbagi untuk calon-calon pembangkang. Manakala daripada kaum bajau, daripada 10 pengundi, 7 memilih BN, manakala 3 lagi samada pembangkang atau bebas.

Manakala bagi suku iranun, di Usukan, daripada 10 pengundi, 7 memilih BN, manakala 3 lagi tidak menentu. Sementara di Tempasuk, daripada 10 pengundi iranun, 5 memilih BN, manakala 5 lagi akan memangkah calon Pas, bebas atau parti pembangkang lain.

Keadaan ini mungkin berubah menjelang 2 hari sebelum pembuangan undi. Namun diperkirakan perubahan itu tidak jauh daripada assessment awal penulis.

Jika berasaskan perkiraan rambang, di Usukan misalnya, daripada 18,698 pengundi, jika 80 peratus turun mengundi atau 14,958 orang, maka calon Bn akan mendapat undi 10,470 dan perkiraan majoriti bagi calon BN Datuk Dr Salleh Tun Said diperkirakan melebihi angka 4 ribu, ini kerana undi terdekat akan diperoleh calon PKR antara 2,800-3,400.

Manakala di Tempasuk daripada 16,866, jika 80 peratus yang turun mengundi atau 13,490, maka calon Bn akan mendapat undi 8770 dan diperkirakan majoriti juga akan meningkat berbanding PRU-12 lalu. Pada PRU-12, calon BN bagi kawasan Tempasuk Datuk Musbah Jamli menang dengan majoriti 2.432 undi.

Sementara di P169 Parlimen Kota Belud, daripada 51.467 pengundi, diperkirakan peratusan yang turun mengundi adalah 79 peratus atau 40,800 orang. Daripada jumlah ini calon Bn akan mendapat 23,600 undi dan calon terdekat yang mendapat undi terbanyak adalah PKR dengan jumlah 15,800 dan selebihnya diperoleh oleh calon-calon lain. Berasaskan perkiraan awal ini, calon BN Parlimen Kota Belud akan menang dengan majoriti antara 7,000-8,000 undi dan ini merupakan satu penigkatan.

Perlu diketahui bahawa trend pengundian antara DUN dan Parlimen tidak selari disebabkan berbagai faktor.

Sementara di Kedamaian, penulis belum sempat ke kawasan itu, namun berasaskan assessment Setiausaha Bahagian PBS Daimin Sulukan daripada 15,903 pengundi keseluruhan, diperkirakan 78 peratus akan turun mengundi atau 12,404 orang dan daripada jumlah ini 5,190 akan memilih BN. Jika calon Star dan SAPP boleh memperoleh undi di atas 1,800, ada kemungkinan calon BN akan menang, jika tidak, maka Dun Kedamaian bakal mendapat Wakil Rakyat yang baru daripada PKR saudara Ukuh.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels