29 April 2013

PRU-13: Parlimen Kota Belud milik siapa?

Sebagai perai undi BN bagi kawasan Kota Belud, penulis agak bimbang berkiatan parlimen Kota Belud. Para pengundi bukan melihat soal parti, melainkan calon. Bermacam-macam alsaan diberikan.para pengundi yang ditemui. 

Apa yang pelik, mereka setia pada BN, tapi tidak suka kepada calon. Kalaulah dipaparkan alasan yang diberikan, hingga esokpun artikel ini tidak dapat disiarkan.

Maklumat seperti ini, sudahpun diberikan kepada jentera BN, agar usaha pemutihan dapat dilakukan sebelum pembuangan undi pada 5 Mei.

Parlimen Kota Belud mempunyai tiga Dun- Dun Tempasuk, Dun Usukan dan Dun Kedamian. Pengundi berdaftar 51,467.

Penulis pernah melakukan analisis keputusan awal, selepas tempoh berkempen masuk hari ke-5. Pada analisis itu, calon BN bagi kawasan Parlimen, Datuk Rahman Dahalan, akan mengekalkkn kawasan tersebut sekurang-kurangnya dengan majoriti 7,000. Namun sehingga semalam, selepas kempen berjalan rancak,  nampaknya analisis itu jauh meleset.

Trend pengundian, antara DUN dan Parlimen, berbeza. Enam puluh peratus pengundi menyatakan akan mengundi calon Bn bagi Dun, namun tidak bagi parlimen.

Jika trend ini berkekalan sehingga pembuangan undi, dikhuatirkan kawasan parlimen Kota Belud dalam bahaya.

Belum terlambat bagi jentera Bn terutama calonnya sendiri memperbaiki kencenderungan ini. Masih ada peluang. Pertingkat gerakan agar, trend ini berubah pada 5 Mei.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels