22 April 2013

PRU-13: Terkini Kawasan Kota Belud

SUARA Rakyat cuba mencari fakta secara rambang berasaskan lokasi yang tertumpu pada kawasan Usukan dan Tempasuk. Untuk sementara berlegar-legar di kawasan bajau dan iranun.

Walaupun reaksi para pengundi masih samar-samar, namun nampaknya rata-rata pengundi yang ditanya, dikuasai  isu retorik pembangkang melangkaui usaha BN selama lima tahun.

Spin pembangkang lebih mereka ingat, berbanding usaha-usaha pembangunan kerajaan termasuk pemberian bantuan seperti BR1M atau bantuan-bantuan lain.

Disebabkan, sample berasaskan rambang, mungkin secara kebetulan penulis terjumpa mereka yang memang hardcore pembangkang atau mereka yang masih atas pagar.

Penulis sengaja tidak mencatat nama, kerana penulis hanya mahu jawapan daripada mereka, berkaitan dengan trend pilihan mereka.

Apabila ditanya berkaitan calon BN, masih ada berbelah bagi, walaupun rata-rata menjawab bahawa kemunculan semula Datuk Dr Salleh Tun Said memang ditunggu-tunggu.

Apa yang pelik, jika pada PRU-PRU lalu, penulis juga menggunakan kaedah yang sama. Pada masa lalu, penulis mendapat jawaban pasti, samada menyokong BN ataupun tidak. Namun pada kali ini, belum ada jawapan pasti, selain undi itu rahsia.

Penulis berpakian lengkap, vest BN Topi BN, ertinya penulis tidak perlu memperkenalkan diri, kerana daripada pakaian sahaja responden tahu bahawa penulis adalah kempener BN.

Melegakan juga, mereka yang kenal penulis, mereka menjawab apabila penulis mengucapkan TATAP maka di sambung BN.

Mungkin masa kempen belum rancak, sehingga emosi pengundi belum tiba. Apabila nanti, suasana kempen memanas, maka di situ baharu jelas, sikap mereka yang sebenarnya.

Penulis setakat malam Sabtu dan seharian Ahad, belum dapat membaca sikap sebenar pengundi, kerana mereka masih "malu-malu". Keadaan ini memang senantiasa berlaku, setiap pilihanraya umum.

Isu calon dikalangan kaum bajau tidak sangat menjadi perhatian, namun di lokasi kaum iranun, nampaknya isu calon menjadi pertimbangan mereka.

Penulis yakin, para calon yang dikemudi oleh Pengerusi BN Kawasan Kota Belud yang juga calon Dun Usukan, telah meramu jawapan dan strategi yang akan dijalankan oleh jentera BN bagi menepis dan seterusnya menggamit hati pengundi agar menyokong calon-calon Bn.

Penulis bukanlah jentera parti, melainkan hanya sukarelawan yang membantu calon-calon Bn setakat yang termampu.

Esok penulis akan menyambung kerja lagi dan akan ke kawasan KDM, kawasan Tempasuk.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels