13 November 2009

Nizar News: MCA Akan Terbatal Jika Kemelut Terus Berjalan

Kemelut dalaman MCA yang kini berlarutan dibimbangi boleh menyebabkan parti itu digantung pendaftarannya, kata Ketua MCA Bahagian Tapah Datuk Seri Ong Ka Chuan.

Beliau berkata pemimpin parti sepatutnya mengambil iktibar daripada apa yang berlaku kepada Umno yang digantung pendaftarannya pada 1988.

"Kalau kita tidak selesaikan perkara ini dengan sebaik-baiknya, saya bimbang MCA bukan saja menghadapi masalah keyakinan daripada rakyat, malah mungkin kita (MCA) juga akan menghadapi masalah teknikal sepertimana Umno telah digantung pendaftaran, kalau kita tak berhati-hati," katanya pada sidang akhbar di Lobi Parlimen di sini Khamis.

Ong yang juga bekas Setiausaha Agung MCA menasihatkan pemimpin agar melihat kembali punca masalah yang timbul dalam parti itu sebelum ia menjadi semakin rumit.

"Masalah asal adalah ada EGM (10 Oktober) dipanggil kemudian keputusan tidak dihormati, kemudian (ada) dua timbalan presiden, secara teknikal akan menjadi semakin besar, sampai satu hari apa terjadi kalau di luar kawalan sesiapa pun, maka kita mungkin hadapi masalah teknikal," katanya.

Ong berpendapat campur tangan ROS menyebabkan imej parti itu tercalar kerana ia menunjukkan pimpinan MCA tidak berupaya untuk menyelesaikan masalah itu.

Beliau menyokong cadangan 16 anggota Jawatankuasa Pusat untuk diadakan Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) pada 28 November ini sebagai jalan terbaik bagi menyelesaikan krisis dalaman parti.

Pemilihan baru dengan mengadakan EGM adalah langkah bijak dengan menyerahkan kuasa kepada 2,380 perwakilan untuk menyuarakan pendirian dan sokongan masing-masing, katanya. BERNAMA

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels