20 November 2009

Nizar News: Biarkan MCA Bangkit Sendiri

Biarkan MCA bangkit sendiri. MCA bergoncang akibat pemecatan Timbalan Presdiennya Dr Chua Loi Lek. Ekoran pemecatan tersebut, MCA terbagi dua, ada yang mahu separuh mempertahankan Dr Chua. Kerana itulah, EGM triple 10 diadakan pada 10:10: jam 10 yang lalu.

Keputusan EGM tersebut; ternyata perwakilan MCA menolak kepimpinan presiden dan timbalannya sekaligus. Namun kerana perlembagaan parti mengatakan presiden hanya boleh dipecat jika 2/3 perwakilan mengundi bersetuju.

Ekoran EGM itu juga, cc pusat membuat perlantikan blunder! CC melantik Liow Tiong Lai sebagai Timbalan presdien. Nah! kerana perlantikan tersebut, krisis bukan dapat diredahkan malah bertambah kecoh.

Lilow yang pada awalnya sekem dengan Ong akhirnya Broke the range, menjadi penentang, kerana hendak mempertahankan jawatan, dan mungkin mahu jawatan presdien.

Perkembangan mutakhir MCA yang semakin bergolak ini menyebabkan DS Najib mengumumkan ingin campurtangan meredahkan krisis komponen ke-2 terbesar BN tersebut.

Akan redahkan krisis MCA selama-lamanya setelah campur tangan DS Najib? mungkin berjaya; akan tetapi keredahan yang sementara. Adalah lebih baik... BIARKAN MCA BANGKIT SENDIRI.

Dalam perkembangan lain Kira-kira 60 ahli MCA hari ini berkumpul di ibupejabat MCA di Jalan Ampang, Kuala Lumpur kerana membantah kepimpinan Datuk Seri Ong Tee Keat.

Mereka yang dipercayai ahli-ahli yang bersimpati dengan naib presiden Datuk Seri Liow Tiong Lai, mendakwa pelan damai telah menjejaskan proses demokrasi dalam parti itu.

Kumpulan itu, yang sebahagian besarnya memakai baju berwarna hitam, memulakan bantahan pada jam 7.30 malam dengan berdoa untuk parti.

Mereka kemudiannya menyanyi lagu Negaraku, diikuti dengan bacaan ikrar parti untuk menyatakan taat setia mereka kepada parti.

Pada jam 8 malam, mereka mengadakan bantahan sambil duduk di pintu masuk bangunan MCA.

Wakil-wakil mereka kemudian menyampaikan ucapan yang menggesa supaya parti diselamatkan daripada pelan damai yang dicadangkan oleh Ong dan timbalannya, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Kumpulan itu kemudian bersurai pada kira-kira jam 8.17 malam.

Kehadiran kumpulan itu dipantau oleh kira-kira 30 anggota polis, yang sebelum itu, meminta mereka supaya menyelesaikan perhimpunan tersebut pada jam 8.20 malam.Polis turut merampas dua kain rentang yang cuba dinaikkan oleh kumpulan tersebut.

Kain rentang itu menunjukkan gambar Ong dan Chua, sambil mengkritik mereka kerana membuat keputusan sendiri mengenai urusan parti tanpa menghiraukan ahli parti.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels