8 November 2009

Satu Lagi PRK. Kali Ini Di Sabah

Kekosongan akan berlaku di Usukan Kota Belud. Penyandang DUN Usukan adalah mantan Ketua Pemuda Umno Sabah Datuk Japlin Akim juga berjawatan pembantu menteri dalam kabinet Musa Aman.


Datuk Japlin pada awal tahun ini telah ditangkap oleh pihak SPRM berkaitan dengan politik wang yang dikatakan untuk membantu Khairy Jamaluddin, Ketua Pemuda Umno Malaysia sekarang ini.

Sejak akhir-akhir ini kelibat Datuk Japlin bagi kawasan Usukan tidak kenampakan lagi. Seolah-olah ADUN tersebut sirna.

Menurut sumber yang boleh dipercaya, Datuk Japlin akan diminta mengosongkan DUN Usukan, demi imej parti dan kabinet Musa Aman.

Dikhabarkan pula DS Najib telahpun berjumpa dengan Japlin untuk menentukan tarikh pengosongan Dewan Undangan negeri tersebut.

Jika Japlin menunaikan janji untuk mengosongkan DUN Usukuan, maka PRK terpaksa diadakan, kerana tempoh PRU-13 masih lebih 2 tahun.

Menurut peraturan SPR, jika kekosongan sesuatu kawasan berlaku dalam masa kurang dari 2 tahun PRU berikutnya harus dilaksanakan, maka SPR tidak perlu mengadakan Pilihanraya kecil (PRK).

Jika PRK DUN Usukan perlu diadakan, maka calon BN telah dapat dipastikan samadada Datuk Salleh Said Keruak atau Kakaknya Saidatul Badru bagi mewakili BN.

Saida telah dikhabarkan mendapat sokongan kuat Musa Aman dan Musbah Jamli, sementara itu Salleh Said mendapat sokongan TSPandikar Speaker Dewan Rakyat sekarang ini dan Datuk Safie Afdal.Dipercayai juga, Datuk Salleh mendapat restu daripada DS Najib.

Apa kah kebenaran khabar-khabar angin ini akan menjadi kenyataan, sama-sama kita tunggu dalam masa terdekat ini.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels