6 July 2018

SIMPANAN KEWANGAN SABAH-DOLAK DALIK SHAFIE MEMAKAN DIRI SENDIRI

Pada 27 Mei, 2018 dalam satu ucapan di Hongkod Koisaan, Penampang yang dilapor DISINI Presiden Parti Warisan Sabah (PWS) Datuk Shafie Apdal menyatakan bahawa Kerajaan Sabah beroperasi dalam keadaan defiset (berhutang), kerana tiada simpanan kewangan. Beliau menyangkal, bahawa Sabah mempunyai simpanan kewangan lebih RM3bilion seperti mana dinyatakan oleh kerajaan Barisan Nasional Sabah sebelum PRU-14.

Namun, ironinya, tidak sampaipun dua bulan, kenyataan itu disngkal sendiri oleh beliau, apabila dalam sidang DUN Sabah pada 5 Julai, 2018, mengatakan sebaliknya, kerana Sabah setakat Jun, 2018 mempunyai simpanan kewangan sebanyak RM3,305.4juta atau lebih RM3bilion.

Menerusi sidang itu juga, Shafie mengakui, bahawa Sabah tidak mempunyai bayaran tertunggak kepada Kerajaan Persekutuan atau mana-mana pihak, ertinya, pengurusan kewangan Sabah sesuai dengan pengiktirafan Ketua Audit Negara, selama 16 tahun tanpa teguran, selain penarafan Agensi Antarabangsa, Standard & Poor, yang memberikan Triple AAA.

Kenyataan Shafie berkaitan kewangan negeri, sebenarnya bertujuan memberi tanggapan negatif kepada kerajaan Barisan Nasional yang diterajui Tan Sri Musa Aman.

Pada tahun 2003, semasa Musa dilantik ke jawatan Ketua Menteri, simpanan kewangan negeri hanya berjumlah RM184juta. Dalam tempoh 14 tahun telah meningkat kepada RM3,31bilion atau bertambah RM3,121.4juta atau 1,696.41% dengan purata 121.17% setahun.

Selain itu, semasa pemerintahan Musa, Bajet negeri telah beberapa kali mencapai rekod, iaitu melebih RM4bilion, dan iroinya, bajet-bajet itu adalah bajet surplus.

Jika kerajaan Sementara Sabah akan disahkan sebagai kerajaan yang sah, adalah diharapkan, boleh membentangkan bajet setidak-tidaknya sama dengan jumlah bajet yang dibentangkan sebelum ini, dan sudah tentunya diharapkan bajet itu adalah bajet surplus.

Rakyat Sabah ingin sangat melihat, apa kah kerajaan yang menggantian kerajaan Barisan Nasional dapat mengumpul simpanan kewangan lebih daripada yang ditnggalkan Tan Sri Musa? atau berkali lipat? 

Jika mengikut kadar peningkatan simpanan kewangan negeri sebesar 121% setahun, maknanya, selepas 5 tahun, Sabah perlu mempunyai simpanan berkali-kali ganda (tekan kalkulator, anda akan tahu jumlahnya).

Ada lah satu cabaran utama kepada kerajaan "pimpinan" Shafie, apa kah dapat mengumpul kewangan dan pada masa yang sama dapat membangun negeri sepantas kadar pembangunan dan kemajuan semasa era Tan Sri Musa? Lima tahun akan datang rakyat Sabah menilainya!!!! Semoga, erti peribahasa tikus membaiki labu, kera mendapat bunga tidak berlaku.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels